Racist??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mausie

Racist??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 15:51

Hallo,

Ik ben vandaag op het volgende probleem gestoten:

Er zitten bij ons redelijk wat dazen (lees VEEEEL). De enige oplossing is de paarden overdag binnen en 's nachts buiten. Nu wil ik ze overdag ook wel enkele uurtjes buiten kunnen zetten wat onvermijdelijk samen gaat met vliegendekens (liefst één met hals). Eén van de paarden heeft een bruin deken (Pagony) de andere een lichtbruine en de andere een witte. Nu heb ik ze vandaag zo voor het eerst buiten gelaten. Maar het paard met het witte deken wordt door één van de andere haast de weide uitgegooid, ze jaagt haar de gehele tijd op en stopt niet vooraleer ze in een hoekje geduwd is en er enkele klappen uitgedeeld zijn. Ik heb de deken terug uitgedaan want het werd me wat te erg.

Ze staan reeds verscheidene jaren samen op de weide en dit heb ik nog nooit gezien (is wel de eerste maal met dekens).

Kan ik ervan uitgaan dat dat vanzelf ophoudt of ga ik best naar de winkel om wat verf en geef ik de deken een ander kleurtje??

Iemand ervaringen?

M_ichje

Re: Racist??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:11

misschien kun je kijken hoe de paarden reageren als er geen paard onder de deken zit zeg maar. Als je hem over het hek bij de wei hangt, zo zie je of het echt de deken is waar de paarden zo op reageren... Ik zou in elk geval de deken nog niet direct ruilen of laten verven ofzo, eerst eens kijken of de kleur echt de oorzaak is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:19

Witte paarden zijn in de natuur extra opvallend, en een gevaar voor de kudde. Vaak moeten ze het dan ontgelden, worden nog net niet de kudde uitgezet, maar mogen aan de rand meelopen. Dat een paard, die normaal in de kudde wordt geaccepteerd het nu moet ontgelden door die witte deken vind ik eigenlijk een heel opvallend signaal dat vachtkleur er wel degelijk toe doet....

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 16:33

ik heb dit ook al gehoord dan andere paarden niet echt een wit paard moetn hebben.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 03:59

Jep, witte paarden zijn in een kudde vaak het bokje!!
Inderdaad door de kleur, die valt op en het dier is dus extra vatbaar voor aanvallen van roofdieren en zijn kudde dus daarmee ook, want als het witte paard fit is pakt het roofdier een zwakkere en dus is niet handig voor je kudde!!

Dus verf het ding even een ander kleurtje of koop een andere deken, want dit is niet echt fijn voor het paard!!

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 15:45

Ik heb de deken van zodra ik zag dat het niet beterde afgehaald en het was over... Gekke beesten toch maar de uitleg die jullie geven klinkt enigzins logisch.

Ik opteer om de deken te wassen met een kleurtje want de deken zit haar als gegoten.

mikafan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 19:20

wit is wel erg opvalend ja en word gauw vuil, ik ben mee eens met de anderen

viv77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 20:27

ze zullen elkaar gewoon niet herkend hebben

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-07 20:56

@ viv77: ze zijn mekaar verschillende keren gaan besnuffelen dus ik denk dat ze mekaar wel herkenden maar dat de kleur gewoon te opvallend was. Van zodra de deken eraf was ging het weer beter. Vandaag konden ze buiten zonder deken (regen) en waren ze weer de beste vriendinnen...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-07 21:00

witte paarden zijn in de groep ook altijd het mikpunt, ze doen er ook vaak alles aan om zo vies mogelijk te worden zodat ze niet meer wit zijn, donkere deken is waarschijnlijk al een goede oplossing

M_ichje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 07:46

ja ik heb het inderdaad ook gelezen, maar toen ik hier iets schreef was ik dat helemaal vergeten, maar toen jullie het zeiden wist ik het wel weer Geld, geld! sorry xp

Jools

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:51

oei en ik heb een wit paard die straks op een nieuwe stal gaat staan Bloos
wist ik helemaal niet

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 13:53

hihii die witte deken blijft met weer en een paar keer rollen vast niet lang wit Tong uitsteken

Mausie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-07 14:44

Ellepel: dit was idd de eerste maal dat ik bij mezelf dacht "dat ze maar gauw een paar keer rolt, dan is de deken snel vuil". Anders sta je te balen bij een vuil deken, deze keer niet...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-07 17:23

ik zou hem inderdaad goed vies laten worden, en anders een andere kleur deken. de link kleur/ reactie is al uitgelegd.

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:05

Ik verzorgde 3 merries , twee bruine en een witte.
Witte merrie heeft er maanden van langs gehad, maar is nu geaccepteerd. Ze is nog steeds de laagste in rang. En inderdaad is altijd het vieste paardje om te zien. Probeer toch een ander kleurtje uit.

Figadoro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 12:07

Paarden kunnen lichtere kleuren goed zien , bijvoorbeeld geel, groen, enz. Misschien een donkere deken ?:+

gringo68

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:50

ik denk dat de paarden elkaar gewoon niet meer herkende en dat dat het probleem was, niet de kleur...

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:53

gringo68 schreef:
ik denk dat de paarden elkaar gewoon niet meer herkende en dat dat het probleem was, niet de kleur...

paarden herkennen elkaar met hun reukvermorgen en geluid, dus dit antwoord slaat nergens op

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-07 23:53

gringo68 schreef:

nee? een paard herkent een ander paard niet aan zijn kleur, maar aan geur, geluid, manier van bewegen, 'persoonlijkheid', dingen die typisch voor een individueel paard zijn. kleur komt op één van de laatste plaatsen, aangezien een paard al niet écht goed kleuren ziet zoals wij mensen.
de kleur is in die zin het probleem, dat wit eigenlijk geen kleur IS, maar in de natuur (ook voor dieren die helemaal geen kleuren zien) súperopvallend is. dat trekt roofdieren aan, omdat die het witte dier het makkelijkst in de gaten kunnen houden en kunnen onderscheiden. en dat is de reden waarom sommige paarden moeite hebben met witte of bonte paarden.

Beccaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:34

Ik denk ook gewoon dat het door de witte deken komt. Vooral omdat je zegt dat ze normaal wel goed met elkaar op kunnen schieten. Dus geef je deken een ander kleurtje. Iets wat niet heel opvallend is Lachen.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-07 17:01

Ik merk met die van mij ook dat hij niet geaccepteerd wordt in de wei vanwege zijn kleur (wit Knipoog ). Dus het kan goed door de kleur van de deken komen. Ik zou toch een andere kleur doen dan. Lachen

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 17:35

De witte ponys bij ons in de wei zijn wel altijd het smerigst Nagelbijten / Gniffelen
Ik denk dat er wel een kern van waarheid inzit..

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 18:50

Cassidy schreef:
Witte paarden zijn in de natuur extra opvallend, en een gevaar voor de kudde. Vaak moeten ze het dan ontgelden, worden nog net niet de kudde uitgezet, maar mogen aan de rand meelopen. Dat een paard, die normaal in de kudde wordt geaccepteerd het nu moet ontgelden door die witte deken vind ik eigenlijk een heel opvallend signaal dat vachtkleur er wel degelijk toe doet....

Eindelijk een logische verklaring. heb me echt al jaren afgevraagd waarom mijn merrie zo'n hekel heeft aan witte paarden. Maar dit klinkt heel aannemelijk.

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-07 17:16

Mijn schimmel staat altijd buiten de kudde, samen met een bonte. Die twee kunnen het goed samen vinden, zodat hij tóch nog een vriendje heeft. Misschien is dit een idee? Meerdere witte dekens?