Hoe leer ik 3 jarig paard wennen aan wassen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Doriien

Hoe leer ik 3 jarig paard wennen aan wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 18:58

Ik vroeg me af, stel ik heb een 3 jarig paard en die is nog nooit gewassen..
Hoe moet ik dat laten wennen?

Neem een voorbeeld aan een Belgisch Trekpaard, die zijn heel sterk! Als je die wilt laten wennen aan wassen, en ze beginnen allemaal trekken en te doen...Waar moet je bijvoorbeeld mee beginnen, om ze te laten wennen?

Wie komt met de gouden tip!

Djesseka

Re: Hoe leer ik 3 jarig paard wennen aan wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:03

Begin met de voetjes. Als ze dat toelaten, ben je al een heel eind. Maak dan de benen eens nat. Vervolgens beetje onder de buik. Werk langzaam naar boven. Is er protest, stop dan. Dan ga je de volgende dag ofzo weer verder. Een paard met watervrees is heel vervelend, dus bouw het rustig op. En zorg dat het water niet zo koud is dat ze ervan schrikken.

En dat je paard niet in de sloot belandt, dan kun je namelijk opnieuw beginnen.. Clown

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:06

gewoon rustig opbouwen en belonen voor goed gedrag en niet straffen. Paarden zijn vluchtdieren als ze gaan hangen kun je dat alleen oplossen door een korte pauze in te lassen. Als ze zich goed gedragen even een snoepje. Maar niet alle 3 jarige houden niet van water hea..... Als je paard gewoon normaal doet hoef je dat natuurlijk niet elke seconde te belonen, groetjes en succes!

_Doriien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 19:08

Hahaha oke bedankt!
Ik adcht ook misschien met een emmer water beginnen, en dan zo langzaam over hem heen gooien (niet gooien van, hup, *flats*, maar gewoon het water langzaam over hem of haar heen glijden,,,

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 19:54

Een slang met een klein straaltje komt minder 'ineens' aan, als je begrijpt wat ik bedoel.

EileenP

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 21:57

eerst beginnen met het vastzeten en het wennen aan water, daarna voetjes wassen en steeds verder proberen.
heel veel belonen met je stem en schoederklopjes.
snoepjes kan ook maar daar kunne ze dan weer een gewoonten van gaan maken en vervelend worden.

kijk wel uit dat hij/zij je de eerste paar keren niet klem zet tussen de muur en/of op je tenen gaat staan.
ze snappen het nog niet dus word niet (te)snel boos Haha!

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:04

Ik zou stoppen voordat er protest komt, anders leert hij dat je weggaat als hij "lastig" gaat lopen doen. Komt er wel protest, ga dan een klein stapje terug (figuurlijk) en probeer wel nog wat te doen waar hij niet tegen protesteert. Altijd proberen af te sluiten met iets dat goed gaat (en dan natuurlijk flink belonen). Succes!

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:06

gewoon rustig beginnen bij de benen.
de 1e keer dat ik mijn 3 jarige heb afgespoeld met water ben ik ook begonnen met een klein waterstraaltje, eerst de nek en zo rustig verder naar de kont.
Na een paar x zijn de meeste paarden dit wel gewend en kun je ze zonder problemen afspuiten..

_Doriien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 22:12

Aaahhh oke heel erg bedankt voor de reacties!

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:43

Laat ze eerst even wennen aan het water en als ze niet angstig reageren blijven zeggen dat ze goed en braaf zijn. Kom langzaam aan dichterbij met de slag en blijf tegen ze praten. Als hij het eng vind en achteruit loopt, haal de slang iets terug en laat hem weer een stap vooruit doen. Hij moet leren te blijven staan onder het afspoelen en als je hem al een stap terug laat doen in het begin blijft hij dit ook doen.

Als hij eenmaal de slang dichbij laat op de hoeven beginnen, constant blijven praten, dit stelt gerust. Langzaam aan kan je vanuit hier omhoog gaan werken via de benen. Zo kan je uiteindelijk heel het lichaam afwerken. Lachen

Ohja, ik heb het paard trouwens niet vastgezet. In m'n ene hand de slang in de ander het paard.

Edit; Ik ben ook met een zacht straaltje begonnen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:57

ehm, hoe was ik ook al weer begonnen. maakte regelmatig haar voetjes en benen schoon en toen het 30 graden was ben ik begonnen met afspuiten, vond ze heerlijk. Moet zeggen dat ze makkelijk was met dingen laten wennen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 23:00

Ik heb eigenlijk nooit echt 'laten wennen' maar deed het met een houding van: joh stelt niets voor niet zo miepen. Hoe voorzichter het baasje hoe drukker het paard over het algemeen. Eigenlijk vergelijkbaar met trailer laden.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 23:07

vooral ernaast spuiten in het begin helpt goed...als je aan t kletsen bent met iemand bij wijze van spreke en je staat naast je paard..gewoon de slang in je hand en ff een paar minuten spuiten..niet op t paard maar er gewoon naast> zo raken ze er zoiezo aan gewend..

ik heb bij mijn jonkie de wijze tip gekregen om je er vooral niet op te focussen > ik dacht ook van; ok, nu kom ik met de slang..ik ben benieuwd wat ze doet..wat zal ze doen?
daardoor is er al sprake van een beetje spanning als je snapt wat ik bedoel...

dus gewoon de beentjes gaan spuiten; eventjes..als ze braaf stilstaan met die voet op de grond meteen stoppen. Maar ook zeker niet te voorzictig of je focus er teveel op leggen als je snapt wat ik bedoel.
Daarmee maak je er zelf meer van dan het is..

het verschilt natuurlijk per paard he Knipoog . je merkt vanzelf hoe snel je kan gaan..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 23:09

Sizzle schreef:
Ik heb eigenlijk nooit echt 'laten wennen' maar deed het met een houding van: joh stelt niets voor niet zo miepen. Hoe voorzichter het baasje hoe drukker het paard over het algemeen. Eigenlijk vergelijkbaar met trailer laden.

Precies, gewoon doen of het de normaalste zaak van de wereld is.
Al dat belonen en braaf, braaf roepen werkt vaak averechts.
Ze horen aan de stem dat er iets vreemds aan de hand is.
Een keertje corrigerend toespreken, van zit niet te zeuren, werkt vaak veel beter.

En lukt het dan nog niet, een kruiwagen met hooi voor zijn neus.

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 23:13

Ariebren schreef:
En lukt het dan nog niet, een kruiwagen met hooi voor zijn neus.

Haha!

dit vind ik de gouden tip Haha!
Dat had ik met de mijne moeten doen haha Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:01

Als je de mogelijkheid hebt, zorg dat het water aangenaam van temperatuur is (dus niet de slang met koud water erop).
Zorg ervoor dat je paard leert wijken voor druk. Ook op dat hoofd: als er druk op het halster komt te staan moet hij niet blijven doortrekken maar de druk verminderen door een stap naar voren te maken.
Verder niet stoppen met spuiten voordat het paard stilstaat. Als hij gaat draaien of schrikken en je stopt op het moment dat hij gaat draaien bevestig je: ik schrik en het rare geluid stopt....

Ansjela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:01

Niet vastzetten de eerste keren, maar gewoon door iemand anders vast laten houden. Dan een emmer en een spons pakken en met gewoon warm water je paard beginnen af te sponzen. Niet te ''fiemelig'! Gebruik de eerste keer geen shampoo, want als het moeilijk gaat moet je eerst nog zien dat je de shampoo er weer helemaal uit krijgt. Degene die je paard vast heeft kan hem gerust stellen.Ook blijven praten tegen je paard.
Veel succes!!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:07

het belangrijkste waar je op moet letten is dat je het rustig aan doet.
zet niet opeens die sproeier op hem zodat hij zich kapot schrikt.
Maar begin bij ze voetjes, en laat hem eventueel aan het water snuffelen.
Of spuit wat water op de grond, zodat hij kan wennen aan het klotsende geluid! Knipoog

Jills

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 09:14

zoals ik bij meerdere jonge paarden het doe is eerst beginnen bij de benen, die spuit je af en als ie gaat drentelen spuit je door maar als hij/zij gaat stil staan stop je even
dit voorkomt stress en hij leert zichzelf aardig stilstaan.
Succes

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:45

zo wie zo bij paarden niet ineens gaan afspuiten van het lichaam, daar kunnen (sommige ) behoorlijk van schrikken. Die Van mij vind afspuiten heerlijk en wassen ook maar moet niet ineens de straal op haar zetten dan krimpt ze ineen van dat koude water, moet zeggen dat het vooral haar staart is

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 13:52

rustig laag beginnen en telkens ietsje hoger gaan, en heel erg op gemak laten komen. je kan ook spelende wijs. door de slang laag te houden zonder dat je hem op je ponie richt. zodat het een beetje voor zijn neus komt en kijken wat hij doet, en hij mag ook met zijn neus eraan komen zodat hij weet wat het is, nmiet laten kletteren dat is eng. een paard moet ook leren wat het is , dus als hij met zijn neus eraan kan zitten is dat zijn manier van dat leren kennen

Aislinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 16:51

Wat ook heel belangrijk is, is dat het paard jou vertrouwt en dat hij jou als leider ziet. In theorie is het zo dat pas als de leider bang is, de rest van de kudde ook bang wordt. In de praktijk komt het er op neer dat je gewoon rustig moet blijven en doen als of dit de normaalste zaak van de wereld is, zodat je paard ziet dat hij zich nergens druk om hoeft te maken. Voor de rest zijn er al goede adviezen gegeven.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-07 20:44

ik begon de eerste keer met een spons en een emmer daar reageerde ze helemaal niet op nadat ik haar had ingezeept gooide ik meer uit gewoonte als echt bewust de hele emmer water over haar been heen, hier reageerde ze ook niet op, na nog een keer of wat met emmers water om haar heen gegooid te hebben heb ik maar de tuinslang gepakt, en zonder dat ze ook maar iets deed heb ik haar helemaal kunnen wassen en afspuiten. Dit was ook een 3 jarige die nog nooit met water in aanraking was geweest dus ik was nogal verbaast dat ze zo reageerde.
Mijn advies gewoon proberen en er niet zo een drukte om maken hoe enger jij het vindt hoe enger je paard het vindt. Lukt het nog niet dan kan je een andere keer gewoon verder.

loon_corr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 09:36

rustig aan beginnen..
pak bijvoorbeeld eerste keer een sponsje.. en laat die lekker over het lichaam glijden.
dan pak je een tuinslang met rustige slang.. en die laat je lekker over de voetjes glijden.
en dan ga je steeds verder naar boven.
succes.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-07 10:09

De veulens bij ons gaan vast aan de muur, met zo nodig iemand bij het hoofd om gerust te stellen. En dan gaat met een zachte straal de slang op de voeten net zolang tot ze rustig zijn, en dan omhoog werken..