Mijn pony gaat hangen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amberrr

Mijn pony gaat hangen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 18:25

Hoii allemaal Haha!

Ik weet niet of dit topic hier goed staat, maar ik heb wel dringend hulp nodig. Mijn pony ( een welchcob en echt bere sterk dus ) gaat heel vaak hangen aan de poetsplaats. Hij staat dan zegmaar met z'n halstertouw aan een stang gebonden. Er is meestal geen reden waarom Joy dit nou doet :S. Jaa soms schrikt hij weleens ergens van en deinst ie naar achter ofzoo.. maar meestal komt het ineens opzetten. Hij stapt nar achter, gaat hangen en trekt dan zijn halster kapot! Ik heb vanalles al geprobeerd: een touw met zo'n speciaal haakje dathet vanzelf losgiet, ( maar dat helpt dus niet, gaat kapot ) of heel erg boos worden, maar dat vind ik persoonlijk ook niet helpen. Hij blijft het toch doen! Wie weet hier raad mee??

Groetjes Amber Pling

x_Lys

Re: Mijn pony gaat hangen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:26

Amber Haha!

DiamondsTex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:11

je moet juist een halster en touw hebben wat niet breekt. goed hoog vastzetten dat als hij gaat dat hij op zijn kont komt en weer op kan staan. ziet er akelig uit maar als dit 1 of 2 x is gebeurt doen ze het meestal niet meer. zorg dat je ze goed hoog en kort vastzet. als ze merkt dat ze elke x los komt blijft ze het proberen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:13

Je kan ook proberen ze gewoon een tik geven, dat ze schrikken en fatsoenlijk gaan staan. Meeste mensen zullen dit geen aardige manier vinden, maar heb het al meerdere pony's afgeleerd op deze manier Lachen

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:16

bezem erachter, zodra die gaat hangen met de bezem erachter of met een plastic zak aan een zweepje..

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 08:12

Of je leert je paard gewoon los te staan.
Dat doe ik met mijn vier jarige nu ook.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 01:56

Waarom meteen allemaal grof geschut? Verward Met geduld kom je heel ver hoor. Vraag je eens af eerst waarom de pony zou gaan hangen. Ik zou pony aan een longeerlijn koppelen en die ( 3 touwtjes van verschillende lengtes aan de ring aan de muur) door het touwtjes heen. Loop steeds een stukje verder weg zodra hij gaat hangen plaats jij je iets in de lijn van zijn achterhand. Hierbij jou je wel lichte druk aan de longeerlijn. (niet gaan trekken) zodra hij een stap naar voren doet haal je de lichte druk van de lijn af hiermee snapt hij dat druk achter zijn oren naar voren is en waneer hij dus daar blijft staan (waar hij hoort te staan) er niks aan de hand is. Dit bouw je steeds verder uit Knipoog. Als hij vertrouwd is in het touwtje aan de ring haal je de longeerlijn alleen door de ring heen en begin je weer rustig weg te lopen ( zelfde verhaal.) succes ermee Knipoog

En waarom 3 touwtjes. Mocht je pony in paniek beginnen te raken dan kan er 1 touwtje knappen maar is hij niet meteen los. Jij hebt de longeerlijn in de hand dus die kan je altijd zou het zo erg mogen worden iets laten vieren. Niet te snel overgens want dan klappen ze achter over.

Uiteindelijk bouw je het af van een longeerlijn naar een halstertouw. enz enz. Beloon met je stem of met een aai of kriebel niet met eten. Want een kriebel of aai heb je altijd bij je Knipoog

Kilian: dat is nog het mooiste he Lachen. Die van mij ook blijft netjes staan ( tenzij de voerkar langskomt Nagelbijten / Gniffelen zo goed is hij er nog niet in haha), maar toch als er een situatie voordoet moet het paard/ pony toch even vast kunnen staan Knipoog

PiieterLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 07:55

Ik zou zelf het zelfde doen als wat Maysie zegt .
En ander gewoon Zweep achter zijn hol ! ( Zoveel geduld heb ik nou ook weer niet ! Tong uitsteken )

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 07:59

Er zijn speciale elastieken voor paarden die gaan hangen. Als ze gaan hangen, geeft het touw gewoon mee. Als ze dan óók nog aan de achterkant ergens tegenaan botsen met hun billen, is de kans vrij groot dat ze weer naar voren komen.

Mijn pony heeft ook wel eens de neiging om te gaan hangen. Persoonlijk houd ik al niet van geweld of van zweepgebruik op die manier, en zou ik dat bij hem doen, dan gaat hij zeker weten omhoog, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Verder nog een simpel tipje om je halster heel te houden: maak met een strotouwtje een ringetje om die paal, en maak daar je halstertouw aan vast. Dan sloopt ie in elk geval niet je halster. Lachen

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:03

ik heb dus het zelfde probleem met mijn merrie alls ik aan het poetsen
ben gaat ze echt zo maar uit het niets hangen !
ze heeft al een keer me heel stal kapot getroken (hout)
ik volg dit topic ook even want ik weet ok even geen ideeen meer
hoe ik het moet op lossen !

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:14

DiamondsTex schreef:
je moet juist een halster en touw hebben wat niet breekt. goed hoog vastzetten dat als hij gaat dat hij op zijn kont komt en weer op kan staan. ziet er akelig uit maar als dit 1 of 2 x is gebeurt doen ze het meestal niet meer. zorg dat je ze goed hoog en kort vastzet. als ze merkt dat ze elke x los komt blijft ze het proberen.

Die koeienhalsters willen wel eens helpen. Ze gaan echt met de beste wil van de wereld niet kapot. Hoe sterk ook. In inderdaad, als blijkt dat hij toch niet loskomt is het snel over.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 08:17

Het is trouwens misschien ook handig eens naar je lichaamstaal te kijken. Kan het bijvoorbeeld zijn dat je, onbewust, je paardje 'naar achteren jaagt'? En is je paardje erg gevoelig, of zou er misschien een medische oorzaak voor kunnen zijn?

rosa_4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 11:58

meschien gaat zij wel hangen omdat zij je aandacht wil, op wat voor manier dan ook. als je haar nou gewoon geen aandacht geeft als ze gaat hangen?

Amberrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 12:36

Hee allemaal Lachen
Echt heel erg bedankt voor jullie tips ik ga er zo snel mogelijk een paar uit proberen! ( mijn moeder is nu even met hem op paardenkamp;) )

Groetjes Amber

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:39

Goed stevig touw nemen, het liefst een lasso. Deze om zijn buik doen, waar normaal de singel loopt. Uiteinde via halster aan een goede paal binden. Gaat het paard dan hangen zal hij het halster of het halstertouw niet stuk maken, maar alleen zichzelf last bezorgen, want die lasso gaat steeds strakker om zijn buik zitten. De spanning op de lasso komt meteen te vervallen als het paard een stap naar voren doet. Hij kan zichzelf niet ophangen, geen halsters of touwen stuktrekken en zo succes boeken.

Diamante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:41

Kilian schreef:
Of je leert je paard gewoon los te staan.
Dat doe ik met mijn vier jarige nu ook.

Heb ik toen ook gedaan...
heeft heeel veel tijd en moeite gekost.
Maar dan heb je ook wat Haha!

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:42

Vastzetten met zo'n oranje halster, gemaakt van een soort strotouw. Niet kapot te krijgen, dan leren ze het vaak wel af.
Natuurlijk wel met een paardenknoop, zodat je hem los kan trekken mocht dat nodig zijn!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 13:43

Aanvulling op bovenstaande post van mijn hand:

Vastzetten met lasso om zijn buik alleen op een plek met goede zandbodem. Als hij zich laat vallen niet ingrijpen, zelf laten uitzoeken. Is het probleem zo gepiept.

Cavaliere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 20:34

wij hadden ( eigenaar van het paard en ik) hetzelfde probleem,
we hadden zo een zwarte dikke elasties halstertouw
als het paard ging hangen dan ging alles iig niet stuk omdat dat meerekt, en het trekt ook een beetje terug. dat zul je kunnen probeeren en ondertussen het je paard afleren. want het hangen gaat niet over maar je spulen gaan niet kapot.. weet niet of je hier wat aan hebt maarja

Amberrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 21:05

Helaas.. zo'n dik elasties zwart halstertouw heeft hij ook al kapot getrokken. En met dat leren stil staan,, daar ben ik echt al een jaar mee bezig haha. Lukt ook niet echt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:11

Ik ben niet snel voor "geweld" maar als het paard dit doet uit gewoonte en je dus zeker weet dat je zelf er geen aanleiding toe geeft.
Dan gewoon een keer een flinke zoever met de zweep.

Mij haf flikte elke keer bij de hoefsmid om te gaan steigeren.
Ik heb hem toen toestemming gegeven om hem een flinke zoever te geven.
Het ging hard! maar hij heeft het niet meer gedaan.

Normaal ben ik meer van op een paard vriendelijke manier dingen eruit zien te krijgen, maar merk dat soms even een standje nodig is.

Abantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:17

Mijn pony hangt dus ook de laatste tijd weer Huilen

De meeste zeggen dat ik dan heel boos moet worden of hem een schop moet verkopen of een bezem erachter want als hij nou bijv. wel de stang uit de muur ofzo trekt... Ach gut

Klinkt zielig vind ik maar beter dat dan dat hij straks echt alles kapot trekt.

Shet4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:17

Ik gebruik altijd een halsband (zo'n varken/koeienband) met vastzetten.
Zeker met de eerste keer op de wasplaats willen ze nog wel eens gaan hangen.
(Water blijft eng natuurlijk Haha! Koe)
Aan zo'n band gaan ze (bij mij) altijd mijnder hangen dan aan een halster.

Abantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:18

Shet4ever schreef:
Ik gebruik altijd een halsband (zo'n varken/koeienband) met vastzetten.
Zeker met de eerste keer op de wasplaats willen ze nog wel eens gaan hangen.
(Water blijft eng natuurlijk Haha! Koe)
Aan zo'n band gaan ze (bij mij) altijd mijnder hangen dan aan een halster.

Haha bij m'n vorige stal zette ik ook gewoon m'n pony vast met wassen en de laatste tijd kan dat echt niet meer. Hij word helemaal gek ! Maar helpt zo'n koeieband wel dan ??

Shet4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 21:22

Bij mij wel Bloos
En ik zorg altijd dat het water eerst achter de pony blijft.
Als 'ie het eng gaat vinden, slang weer naar achteren.
Achterbenen/heupen, niet meteen naar z'n kruis ivm zenuwbanen en koud water...
I.p.v. hangen gaan ze dan automatisch weer naar voren.
Gaat tot nu toe eigenlijk altijd goed, en was rgelmatig verschillende paardjes Clown