Help! hij drinkt niet uit de sloot

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

M_K

Help! hij drinkt niet uit de sloot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 17:48

Hallo Lachen

Ik heb een vraagje: mijn paard wil niet uit de sloot drinken als hij op het land staat!
Dit komt mede doordat hij in de sloot is gevallen (is de sloot ingejaagd toen hij net op deze stal kwam).
Als ik nu met hem in de buurt van de sloot kom, gaat hij stokstijf stilstaan en krijg ik hem er niet bij in de buurt.
Heb het al vaak genoeg geprobeerd, met heel veel geduld.. Belonen wanneer hij weer een stapje dichterbij kwam maar ik krijg hem maar niet van het randje af. (Het land loopt zeg maar een beetje naar beneden naar de sloot toe). Ookal is het heel erg warm weer, hij drinkt gewoon niet! Haal ik hem weer helemaal uitgedroogd van het land af, en drinkt hij de waterleiding bijna leeg...

Ik heb nu waterbakken in het land staan, die ik elke dag vul.. maar aangezien er 4 paarden op het land staan en ik maar 2 bakken heb staan, zijn die natuurlijk zo leeg Clown (die andere 3 zijn te lui om naar de sloot te lopen denk ik Knipoog)
Heeft iemand een idee voor mij hoe ik dit kan proberen op te lossen? Of moet ik maar gewoon mijn bakkies blijven vullen? Knipoog

Mi_Amore

Re: Help! hij drinkt niet uit de sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:55

is het wel een 'gezonde' sloot? Dus eentje met zuiver water?

Ik zou zelf gewoon bakken water blijven vullen Haha! En een vat op de wei zetten met 1000l ofzo, indien ze schuilstal hebben, zo hebben ze zelfs op de heetste dagen water! Die schrik kan er ook inzitten, en dat gaat er alleen uit door er naartoe te werken met hem...

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:55

niet aanvallend bedoeld maar is het water uit de bakken niet een stukje gezonder voor je paarden? Dit aangezien de meeste sloten in nederland nu niet echt schoon zijn (lees vervuild)
Als ik jou was zou ik de bakken lekker dagelijks vullen met schoon water, mischien is het wel mogelijk om een grondwaterbron aan te boren op je weiland, dit water zal altijd schoner en frisser zijn dan slootwater.

kiwini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 17:58

Inkepink: zo slecht is het nou ook weer niet gesteld met slootwater in Nederland, natuurlijk zijn er wel vuile sloten maar het meeste slootwater in landelijk gebied kunnen paarden en andere dieren gerust drinken!!

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:01

natuurlijk is gewoon water beter..
maar slootwater is niet slecht na mijn weten..
als de andere paarden wel uit de sloot drinken als er geen ander water is dan is er niks mis met het sloot water.
want een paard weet heel goed of het wel of geen goed water is voor hun..Haha!

maar als jou paard in de sloot is gevallen heb je kans dat hij angst heeft voor de sloot en dan zal hij er niet meer uit drinken.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 18:07

Logisch toch? Moest ik er al eens ingelegen hebben zou ik er ook niet zo happig meer op zijn Haha!
Ik zou ofwel het paardje van zijn angst afhelpen of een badkuip zetten die je volledig vult met slootwater.

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 18:20

chipieke schreef:
is het wel een 'gezonde' sloot? Dus eentje met zuiver water?

Ik zou zelf gewoon bakken water blijven vullen Haha! En een vat op de wei zetten met 1000l ofzo, indien ze schuilstal hebben, zo hebben ze zelfs op de heetste dagen water! Die schrik kan er ook inzitten, en dat gaat er alleen uit door er naartoe te werken met hem...

Ja het is wel gezond water, want als ik de bakken vul gooi ik er ook gewoon water uit de sloot in.... Hij drinkt het dus nu wel (eerst dronk hij alleen leidingwater, en moest ik 6x heen en weer met mijn jerry cans [als ik het zo goed schrijf] )

Ik denk inderdaad wel dat het de schrik is.. Maar ik ben al zo vaak met hem aan het oefenen geweest.. Ik weet gewoon niet hoe ik het moet oplossen Tong uitsteken

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 18:21

inkepink schreef:
niet aanvallend bedoeld maar is het water uit de bakken niet een stukje gezonder voor je paarden? Dit aangezien de meeste sloten in nederland nu niet echt schoon zijn (lees vervuild)
Als ik jou was zou ik de bakken lekker dagelijks vullen met schoon water, mischien is het wel mogelijk om een grondwaterbron aan te boren op je weiland, dit water zal altijd schoner en frisser zijn dan slootwater.

Ben ik helemaal met je eens.. alleen mijn staleigenaresse denk ik niet... Clown
Ik vul de bakken nu met half leidingwater, half slootwater.

Edit: deze sloot is (naar mijn weten) niet vervuild. Hij loopt alleen langs ons stuk land, loopt niet oneindig door zeg maar

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-07 18:24

Ik weet dat het de angst is.. Mijn vraag is dan ook: hebben jullie een manier om dit op te (kunnen) lossen?

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 21:27

Niemand Verward

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:19

Vraag me af of het op te lossen is,
Wij deden de ton waar het water in zit steeds een stukje dichter naar de sloot. En op een goed moment zetten we een gewone emmer in de slet gevuld. Misschien is dat een oplossing?

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 22:21

Karoliefje_ schreef:
Vraag me af of het op te lossen is,
Wij deden de ton waar het water in zit steeds een stukje dichter naar de sloot. En op een goed moment zetten we een gewone emmer in de slet gevuld. Misschien is dat een oplossing?

Ja misschien wel.. Al heb ik dat ook al geprobeerd..
Had de waterbak dichterbij de sloot gezet om hem steeds dichterbij te krijgen, maar toen dronk hij weer niet..

Ik begin ook steeds meer te twijfelen of het wel op te lossen is.. Denk dat ik mijn dagelijkse ritueel maar moet blijven
volgen Clown (ik doe het graag hoor, begrijp me niet verkeerd.. hij moet toch drinken Knipoog)

Evengoed bedankt Knipoog

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:23

Een grotere waterbak neer zetten ?
Zodat ze er wel genoeg aan hebben met zijn 4e ?

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:24

is een waterpomp voor dieren geen optie? je weet wel, zoeen waar koeien ook uit drinken

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:25

Ik zou het niet op willen lossen.
je kunt zeggen dat het nog best aardig water is wat er in de sloten in nederland zit, dit valt echter vies tegen!

bovendien vindt ik het niet verantwoord om een paard uit een sloot te laten drinken, méde omdat hij er inderdaad in kan donderen.
ook hoeft het slootwater met warmer weer zoals vorig jaar maar even stil te liggen en er ontstaan bacterien waar je paard doodziek van kan worden.

mijn advies: zórgen dat er een wateraansluiting komt.

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 22:26

jackgirl schreef:
Een grotere waterbak neer zetten ?
Zodat ze er wel genoeg aan hebben met zijn 4e ?

Ik heb 2 grote bakken staan.. Maar ik zat meer te denken aan een badkuip en dan een hele lange waterslang kopen
om die badkuip in een keer helemaal vol te laten lopen.
Maar mijn staleigenaresse vind dit denk ik niet goed.. Boos! Die heeft al commentaar als ik dagelijks die 2 andere bakken met water ga vullen..

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:27

wel lastig dat de staleigenaresse er zo moeilijk om doet trouwens. succes ermee Lachen

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:28

Dan zou ik toch echt eens aan je staleigenaresse gaan vragen of zij een dag zonder water kan ?
Of zelf even bukt om vervolgens onhandig uit een sloot te gaan drinken ....

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:28

Wat n onzin, bij ons wordt er al 20 jaar uit de sloot gedronken en er is er nog nooit een dood aan gegaan. Wat denk je dat er in de natuur gebeurd Haha! ?

Hoelang heb je het hem laten proberen? Wanneer ging jij overstag met ander water Lachen ?

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 22:29

jackgirl schreef:
Dan zou ik toch echt eens aan je staleigenaresse gaan vragen of zij een dag zonder water kan ?
Of zelf even bukt om vervolgens onhandig uit een sloot te gaan drinken ....

geloof me, dat heb ik allang geprobeerd.. Knipoog Ze is een beetje moeilijk met zulke dingen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:29

Ik zou zelf ook geen badkuip tussen mijn paard willen hebben, een sloot is zielig omdat hij er in kan vallen, maar een badkuip is niet levensgevaarlijk voor verwondingen, rare gedachtes hebben sommige mensen hier Clown

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 22:33

ruitje schreef:
Wat n onzin, bij ons wordt er al 20 jaar uit de sloot gedronken en er is er nog nooit een dood aan gegaan. Wat denk je dat er in de natuur gebeurd Haha! ?

Hoelang heb je het hem laten proberen? Wanneer ging jij overstag met ander water Lachen ?

Je bedoelt het uit de sloot laten drinken? Ik probeer het steeds opnieuw, al sinds dat hij in de sloot is gevallen (gejaagd)..
Toen ben ik begonnen met gewoon leidingwater, omdat ik het slootwater er zo smerig uit vond zien (ik hou niet zo van die beestjes allemaal, al zijn die wel een teken dat het water gezond is)
Dit jaar ben ik begonnen met half leidingwater, half slootwater.. Mede omdat ik dan ook minder vaak heen en weer moet lopen (ik moet iedere keer met een kruiwagentje met 2 jerrycans van 16 liter heen en weer.. en het is best een pittig stukje. Dus het schoot niet zo op eigenlijk...) Dit drinkt hij nu wel Ja

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:34

Nouja , dat haar al teveel is weet ik het ook niet Knipoog

Zolang het een beetje fatsoenlijke heldere sloot is kan het ook helemaal geen kwaad.
Lekker slootwater laten drinken ..
Maar snap gewoon het probleem niet van je staleigenaresse om een bak te vullen met slootwater zodat jou paard drinkt... kleine moeite lijkt me ...

Ik heb zelf ook 3 speciekuipen in het land staan... nou heb ik daar genoeg aan . maar mocht ik er te weinig aan hebben .. zet ik er toch gewoon nog een bij Clown

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:35

Nee, ik bedoel, hoelang heb je hem zonder drinken laten staan voordat je zelf water bent gaan geven. Je zou logischer wijs zeggen dat hij vanzelf gaat drinken als hij echt dorst krijgt Lachen

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 22:36

Een speciekuip vind ik anders dan een badkuip, speciekuip geeft mee, badkuip lijkt mij pijnlijker Knipoog