3-jarige maakt hem baas :s

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Inèske

3-jarige maakt hem baas :s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-07 19:47

Er werd mij dus gevraagd om 2 tinkers zadelmak te maken.

Opzich geen probleem dus ik ging de uitdaging aan. Ik wist echter niet dat ze zich baas wilden maken. Nuja alles goed, ik begin ermee, in het begin wat roepen en bang zijn, omdat ze de anderen niet meer zien. Maar ik stelde hen op hun gemak en deed de oefening verder. Nu het angstig zijn weg is, kan ik verder werken.

Ik ben begonnen met aan de hand stappen, halthouden op commando, met het zadeldekje spelen en al eens een longeersingel erop leggen (nog niet dichtdoen)

Dusja de jongsten (2 jaar) is rustig en begrijpt me. Deze is geen probleem.

Maar de oudsten (3 jaar) is de leider van de kudde (ze hebben nog paarden) en deze begint hem baas te maken over mij. Het is bij zijn eigenaars gelukt, maar dit pakt niet bij mij. Eerst mocht ik de longeersingel op hem leggen (hij had er wel al 5 minuten mee gespeelt) en opeens begon hij te slaan naar me, uit het niets. Hij heeft me geraakt op mijn bil en het zit echt dubbeldik.
Eerst dacht ik dat hij het niet begreep, maar het is van niet willen.

Toen heb ik me boos gemaakt!!! Ik heb er de longeerzweep bijgehaald en per keer hij sloeg naar me, sloeg ik naar hem. Totdat ik een rondje kreeg zonder slaan. Daarna heb ik hem beloond en terug in de weide gezet. Hij heeft me daarna nog achtervolgd en me helemaal afgelikt Knipoog Dus hij heeft er niets aan overgehouden (wat ik eerst wel dacht :s)

Ik heb wel ervaring met het zadelmak maken van paarden (heb er al een tiental gedaan), maar ik heb nog nooit geweld moeten gebruiken :s, ben ik dan zo verkeerd bezig :s (het slaan van vandaag was niet slaan om te slaan he, het was slaan om te straffen en zo hard was het niet hoor Haha!)

Nuja mijn volgende tactiek is om hem enkele dagen af te zonderen van de kudde. Hij krijgt een weide aan de andere kant van het huis. Ik ga hem ook leren aan de muur staan. En ik ga terug een stapje achteruit gaan. Ik ga terug beginnen met aan de hand stappen en met het zadeldekje spelen.

Wie heeft er ook al eens zo'n situatie gehad, hoe hebben jullie het opgelost???

P.S. Inderdaad, ik moet een 2-jarige zadelmak maken. Maar deze wordt nog niet serieus ingereden. Ik ga hem nu zadelmak maken, en daarna gaat hij een jaar naar de weide.

pluche_pluus

Re: 3-jarige maakt hem baas :s

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:18

tinkers kunnen nogal eigenzinnige beestjes zijn.

mijn ex-verzorgtinker plette mij ook het eerste maand heel erg, kon bijna niet rijden poetsen etc.
totdat een keer met longeren, kon hij ook oppeens niet meer longeren Bloos heb ik hem even duidelijk gemaakt dat hij dat wel kan, dus ook met longeerzweep een flinke kledder gegeven en tadaa hij kon alles weer. NIET dat geweld altijd alles oplost, dat zeer zeker NIET maar hij moet wel weten dat jij de baas bent en niet hij!

(m'n exverzorgpaard was ook kudde leider)

wat je hebt beste kan doen, echt een lijn op stellen, waar hij geen cm overheen mag (dus als hij bijv. achter je moet lopen en hij loopt naast je) meteen duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is.
ik vind 2 en 3 jarige tinkers nog echte babies, dus natuurlijk niet te snel enz. maar dat gaf je zelf ook al aan.
veel succes

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:49

Ja moeilijk! Zadelmak maken met geweld is natuurlijk niet de bedoeling. Maar zoals hierboven ben ik het er wel mee eens dat je duidelijk je grens aan moet geven! En dat hij naar je heeft geschopt en je nog heeft geraakt ook, dat is toch wel een duidelijke grens waar hij dan over heen is gegaan. Een tik met de zweep kan hierdoor wel duidelijk maken dat hij echt te ver is gegaan! Ik zou niet deze ervaring als basis voor de omgang met hem gebruiken. Dus niet weer meteen de zweep gebruiken, maar hem ook een kans geven om te laten zien dat hij het wel kan en weet dat hij iets niet mag! Als hij dat verprutst, dan moet je de grens weer duidelijk stellen. Aardig klusje hoor! Succes ermee

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:13

Sorry Ines, maar als ik dit bericht lees dan denk ik dat je hard op weg bent om een probleempaard te maken.
a) de driejarige trapt je, jij gaat een longeerzweep halen en het paard slaan. Dat duurt allemaal veel te lang! Als hij je trapt geef je gewoon linea recta binnen de seconde een trap tegen zijn hol terug. Tegen de tijd dat je die longeerzweep hebt weet het paard echt niet meer waarvoor jij nou slaat.
b) Dat paard komt naar je toe en likt je af. Nee! Jij bepaalt wanneer het paard weer terug mag komen en je paard mag niet zomaar likken (dat is vragen om bijten). Evt. als jij het initiatief tot kroelen hebt genomen mag hij terugfrutten maar ben bedacht op proberen te bijten.
c) Waarom moet hij nu uit de kudde? denk je dat het paard snapt waarom dat ineens moet?

Misschien ben je hartstikke handig met paarden verder maar als ik bovenstaand stukje lees denk ik echt: laat die jonge beesten aan iemand anders over en hou je bij een braaf ervaren paard.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:24

soms hebben jonge paarden het wel nodig om op hun plaats te worden gezet Bloos

mijn paard viel me aan tijdens het longeren gewoon zomaar
hij zag mij als een metgezel en bezijkte me op die manier,

ik had angst voor hem en durfde er niks meer mee

ik heb me bijmekaar geraapt en van me af gebeten en heb hem dus laten merken dat ik er niet van gediend was en dat ik de baas ben klaar sindsdien
is die gaan klieren onder hetzadel (steigeren) als die geen zin had

ook daar heb ik hem flink voor moeten afstraffen

nu heb ik gelukkig het braafste paard op stal

en ze weten precies wel wat ze fout doen
dus laat je niet in de zijk nemen en meteen afstraffen als die trapt of bijt
flinke mep of trap terug verkopen

ga maar eens in de wei zitten dan zie je wat er daar voor een klappen worden uitgedeeld

(waar mijn paard nu met een spierblessure door heeft)

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:29

Ik ga met Urielle mee, maar volgens mij sloeg ze hem wel meteen zodra hij haar sloeg, en is ze niet eerst de zweep gaan halen.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:38

Ik snap ook niet waarom ze ineens het paard uit de kudde wilt halen? Het paard is de baas over de kudde -prima, dat mag-, maar jij hoort daar weer boven te staan, dus de baas over de kudde én hem.

Als je hem uit de kudde haalt en zomaar alleen in een ander stuk land zet, kan ik je garanderen dat hij er alles aan doet terug te komen naar zijn kudde.
Ik heb ook een bazig paard tegenover andere paarden, zet ik hem alleen, breekt hij letterlijk de boel af. Hij gaat de hele tijd staan roepen, trappen, heel en weer rennen (tot hij zeik nat is van het zweet) en andere manieren duidelijk maken dat hij het er niet mee eens is.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:44

Urielle schreef:
Sorry Ines, maar als ik dit bericht lees dan denk ik dat je hard op weg bent om een probleempaard te maken.
a) de driejarige trapt je, jij gaat een longeerzweep halen en het paard slaan. Dat duurt allemaal veel te lang! Als hij je trapt geef je gewoon linea recta binnen de seconde een trap tegen zijn hol terug. Tegen de tijd dat je die longeerzweep hebt weet het paard echt niet meer waarvoor jij nou slaat.
b) Dat paard komt naar je toe en likt je af. Nee! Jij bepaalt wanneer het paard weer terug mag komen en je paard mag niet zomaar likken (dat is vragen om bijten). Evt. als jij het initiatief tot kroelen hebt genomen mag hij terugfrutten maar ben bedacht op proberen te bijten.
c) Waarom moet hij nu uit de kudde? denk je dat het paard snapt waarom dat ineens moet?

Misschien ben je hartstikke handig met paarden verder maar als ik bovenstaand stukje lees denk ik echt: laat die jonge beesten aan iemand anders over en hou je bij een braaf ervaren paard.

helemaal mee eens, laat zadelmak maken over aan iemand die weet hij hoe met dit gedrag moet omgaan Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 12:58

Het zou de eerste keer niet zijn dat een jong paard een singel opkrijgt, de aandacht niet erbij heeft en ineens bedenkt dat dat enge ding eraf!! moet.
Dat hij dan zon reactie geeft, kan hoor.

Ik heb dat zelf niet zo gauw bij zadelmak maken, want ik zorg dat het paard bij ieder nieuw ding de aandacht bij mij heeft, zodat hij niet wordt overvallen.
Reacties van paarden komen in ieder geval niet uit het niets, en dat hij wil tonen dat hij de baas over je wil zijn door de longeersingel niet te accepteren geloof ik niet, want wat wint hij daarmee? Hij is er nog niet mee aan het werk gezet dus daar associeert hij het niet mee.

Dat afzonderen heb ik nooit begrepen, waarom denk je dat dat gaat helpen als ik mag vragen?

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 15:41

dat afzonderen zou ik ook niet doen, want dan denk ik dat ze totaal geen aandacht meer aan jouw zullen geven en alleen maar om naar de kudde te gaan. Je moet je idd baas maken over hem.

Ik ben ook niet voor een te strenge aanpak maar als ze mij in gevaar brengen door te trappen dan klop ik ook terug zeker weten...of het nu door iets engs is of niet. Trappen kan niet is gewoon gevaarlijk. Mijn twee jonge hengsten hebben ook veel enge dingen gezien tijdens het opleren en hebben nooit geweigerd of geslaan, ze keken wel maar ik stelde hun gerust en beloonde heeeel veel. Nu met het zadelmak maken en inrijden hebben ze nog nooit gebokt en toch zijn er stressmomenten. Stress waar jij ze moet possitief leren mee om te gaan. Een band met het paard is daar een efficient hulpmiddel.

Mss moet je toch met zo'n moeilijker paard eerst wat grondwerk gaan doen met zo weinig mogeljk hulpmiddelen, maak alles intressant, doe mss alleen dingen die hij nu voor het eerst plezant vindt, naarmate hij het allemaal goed vindt kan je beginnen met andere dingen. Ga zeker wel een stapje terug, neem je tijd als dit kan natuurlijk. Ik maak ook paarden zadelmak en soms heb je een deadline en je moet er komen willen of niet, ik heb ooit al eens nog een maand moeten bijvragen voor een paardje omdat het wat moeilijker ging met het inrijden dan. Neem echt je tijd. Het paardje zelf zal je vertellen wanneer het allemaal wel kan.

succes

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-07 20:20

Nja ik had geen gevoel meer in het been waartegen hij geslagen had, dus het deed echt wel pijn!!!

Het afzonderen vind ik, dat het wel werkt, ik werk op een shirefokkerij en dit doen we ook vaak en dit werkt.
Grondwerk doe ik veel en ik werk maar een kwartiertje per keer (dus het kan niet zijn dat hij het beu is)

De eigenaars mogen, vind ik, ook wat strenger zijn op hun paarden, want hun paarden mogen alles, hen omver lopen, niet in hun box willen en dan ook niet moeten, ...

Ik steek de schuld echt niet op iemand anders hoor, maar ik vind als je een paard zadelmak maakt, dat overal dezelfde regels gelden.

groetjes

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:22

-> OMG

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 10:37

Inèske schreef:
Ik steek de schuld echt niet op iemand anders hoor, maar ik vind als je een paard zadelmak maakt, dat overal dezelfde regels gelden.

Dat kun je niet zeggen, als je een paard van een ander in handen krijgt kan de basisopvoeding die het dier genoten heeft (of ook niet)er voor zorgen dat het er allemaal heel anders uitzien dan wat jij bent gewend, en daar moet je maar mee om zien te gaan. Daar komt dan ook nog bij kijken dat ieder paard een ander character is. Daarom is zadelmak maken zoveel moeilijker dan iedereen denkt.

Ik zou - voordat er grotere ongelukken gebeuren dan die hoef in je bil, en je echt een probleempaard creerd- het zadelmak maken van de driejarige aan een ander overlaten.

DiamondsTex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 19:09

laat goed weten dat jij de baas bent. dus niet met een zadeldekje spelen, nee je laat hem er rustig aan wennen. niet te veel prutsen en zeker als hij zo brutaal is een beetje meer doen of je neus bloed. als het hem niet intereseert niet te lang blijven klooien, maar ga een stap verder, gooi het zadel erop.
blijf echt consecuent tegen hem. zorg er goed voor dat hij weet dat hij uit jou ruimte moet blijven. jij mag wel in zijn ruimte komen, maar hij moet ook leren tot hoe ver hij bij jou kan gaan. dus als hij in jou 'zone' komt. mep hem eruit.of hou een zweep vast bij het wandelen dat hij zichzelf er tegen stoot als hij te dicht bij komt. niet even gezellig knuffelen. laat weten dat jij de baas bent, want als dat nu niet goed duidelijk gemaakt word kan je er straks niks meer mee. en zorg dat als je hem slaat dat je het goed doet. niet half, want daar raken ze niet onder de indruk van en zeker tinkers niet;)

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-07 16:17

oei, jullie zijn maar weinig enthousiast over Tinkers...

Nuja gisteren is er op de shirekeuring een ongelukje gebeurt, waardoor ik met mijn voet in het gips zit... Ik weet niet voor hoelang, dus misschien worden ze door iemand anders zadelmak gemaakt. We weten het zelf nog niet, de eigenares gaat wachten op meer nieuws, ik moet donderdag op controle en dan weet ik hoelang ik er nog in moet...

Mag ik vragen welke ervaring jullie hebben met Tinkers, omdat je niet de eerste bent die zegt 'en zeker Tinkers niet'

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 16:35

Misschien een geluk bij een ongeluk?? Sorrie...het klink een beetje bot, maar om nu meteen te gaan meppen als je zelf iets verkeerd doet gaat mij ook een beetje te ver!
Laat het over aan mensen die er verstand van hebben voor het helemaal mis gaat en er weer een "probleem paard" geboren is!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:39

Ik denk dat afzonderen van zijn kudde het slechtste plan is wat je hebben kan. Niet alleen is hij dan ineens al zijn steun kwijt, als hij terug komt word het meppen, want dan wil hij zijn plek terug...

Voor de rest wil ik er niets over kwijt, behalve dat ik het belachelijk vind dat je een paard slaat dat net allemaal enge dingen omheeft...

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-07 22:42

Urielle schreef:

HELEMAAL MEE EENS! PROBEER JE NOG MEER PROBLEEM PAARDEN OP DE WERELD TE ZETTEN OFSOW? heb jij misschien ook mijn paardje lopen beleren? bedankt dan nog, ben nu bijna 4 jaar verder en het rijden lukt nu eindelijk probleemloos!

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 10:08

Het moment dat hij sloeg, lag er niets op hem

Ik had net de longeersingel terug weggelegt en ging terug naar hem toe om hem terug naar de kudde te geleiden en toen sloeg hij...

enneu in plaats van me af te snauwen tot en met, leer me dan eens hoe ik het wel kan of moet doen...

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:14

Inèske schreef:
enneu in plaats van me af te snauwen tot en met, leer me dan eens hoe ik het wel kan of moet doen...

Daar erger ik mij ook altijd aan dat er vele bokkers iets proberen te vertellen op een manier waar je niet op wacht. Ipv je werkelijk iets bij te brengen en nuttige weetjes te vertellen. En als je het dan soms zou weten kennen ze er zelf niet teveel van.

HAAT IK ZOOO... Clown

Nu krijg ik de helft van bokt op mijn nek Lips are sealed

Ik denk wel dat je weet waar je mee bezig bent en probeer van als je nuttige info krijgt van deze toe te passen, beetje van dit en een beetje van dat en je komt er wel.

veel succes.

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:22

Inèske schreef:
oei, jullie zijn maar weinig enthousiast over Tinkers...

Nuja gisteren is er op de shirekeuring een ongelukje gebeurt, waardoor ik met mijn voet in het gips zit... Ik weet niet voor hoelang, dus misschien worden ze door iemand anders zadelmak gemaakt. We weten het zelf nog niet, de eigenares gaat wachten op meer nieuws, ik moet donderdag op controle en dan weet ik hoelang ik er nog in moet...

Mag ik vragen welke ervaring jullie hebben met Tinkers, omdat je niet de eerste bent die zegt 'en zeker Tinkers niet'

Ik heb je gezien zaterdag op het stadspark in Torhout idd met plaaster. Ik was daar met mijn tinker en moest nog even opkomen voor de rasvoorstelling.

De ervaring met tinkers in niet anders dan met een ander paard, ze zijn ook gevoelig maar gewoon niet zo van onder de indruk. Daarom denk ik ook niet dat je een tinker moet anders gaan aanpakken dan een ander paard maar gewoon als paard en in uw geval mss een paard met karakter of met een beetje slechte manieren die moet op zijn plaats gezet worden en als je het vind dat je het hem eens goed moet vertellen dan moet je dit doen. Anders wordt hij slachtpaard als niemand er weg mee kan.

Toen ik de mijne had gekocht, dacht ik zo van "wat heb ik hier gekocht". Ach gut .
Wij hebben hem een correct lesje geleerd door te werken, longeren en hem zo goed als mogelijk te laten luisteren en stilletjes aan respect te verdienen wederzijds. Nu kunnen we alles doen.

Maar in jouw geval zijn er al problemen bij het optuigen, doe het rustig aan, zoals in mijn eerder uitleg.

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:28

ELpatcho schreef:
HELEMAAL MEE EENS! PROBEER JE NOG MEER PROBLEEM PAARDEN OP DE WERELD TE ZETTEN OFSOW? heb jij misschien ook mijn paardje lopen beleren? bedankt dan nog, ben nu bijna 4 jaar verder en het rijden lukt nu eindelijk probleemloos!

Kun je alsjeblieft een klein beetje inbinden? Hier heeft niemand iets aan. Je hebt geen enkele reden om de TS op zo'n onbeschofte manier aan te vallen. Ze vraagt om hulp, dus geef gewoon advies in plaats van haar zo aan te vallen. Ze probeert echt niet moedwillig een paard te verpesten. Niemand is perfect, en het is erg makkelijk om vanaf de zijlijn te concluderen dat ze alles fout doet.

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 10:29

Oo was dat jij Haha!

Grappig, heb je ook gezien Haha!

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 10:43

Citaat:

Lekker serieuze reactie Rolleyes

Ik denk dat je ietwat meer moet laten zien wie er de baas is, heb ik ook moeten doen met mijn merrie.
Wanneer IK bezig ben met haar wil ik haar aandacht bij MIJ
Elk van mijn paarden weet dat als ze mij een trap of beet verkopen ze een lel of een schop onder hun hol kunnen terug verwachten Haha!
En ga hun zeker niet met de longeerzweep afstraffen, die ga je nog genoeg nodig hebben tijdens het longeren en zadelmak maken, dus beeld je in een hyperbang paard aan een longe?
Wanneer hij schopt, geef je 'm gewoon één terug, direct afstraffen dus.
Grondwerk zou idd veel uitmaken maar lees dat je daar al mee bezig bent. Misschien een andere methode? Weet niet welke je nu doet?

*Edit; veel beterschap met je been en je voet Knipoog

Inèske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-07 10:51

Ik heb gisteren een vriend (lid van de shirevereniging) bezig gezien met de clickermethode, daar ben ik niet mee vertrouwd, maar ik was wel direct verkocht van het resultaat

Hij kreeg een jaarling shire in een kwartiertje de vrachtwagen op Wow!

Ik ga bij hem nu lessen om dit onder de knie te krijgen. Deze methode ga ik dan met hem proberen...

Groetjes