Opzich geen probleem dus ik ging de uitdaging aan. Ik wist echter niet dat ze zich baas wilden maken. Nuja alles goed, ik begin ermee, in het begin wat roepen en bang zijn, omdat ze de anderen niet meer zien. Maar ik stelde hen op hun gemak en deed de oefening verder. Nu het angstig zijn weg is, kan ik verder werken.
Ik ben begonnen met aan de hand stappen, halthouden op commando, met het zadeldekje spelen en al eens een longeersingel erop leggen (nog niet dichtdoen)
Dusja de jongsten (2 jaar) is rustig en begrijpt me. Deze is geen probleem.
Maar de oudsten (3 jaar) is de leider van de kudde (ze hebben nog paarden) en deze begint hem baas te maken over mij. Het is bij zijn eigenaars gelukt, maar dit pakt niet bij mij. Eerst mocht ik de longeersingel op hem leggen (hij had er wel al 5 minuten mee gespeelt) en opeens begon hij te slaan naar me, uit het niets. Hij heeft me geraakt op mijn bil en het zit echt dubbeldik.
Eerst dacht ik dat hij het niet begreep, maar het is van niet willen.
Toen heb ik me boos gemaakt!!! Ik heb er de longeerzweep bijgehaald en per keer hij sloeg naar me, sloeg ik naar hem. Totdat ik een rondje kreeg zonder slaan. Daarna heb ik hem beloond en terug in de weide gezet. Hij heeft me daarna nog achtervolgd en me helemaal afgelikt
Dus hij heeft er niets aan overgehouden (wat ik eerst wel dacht :s) Ik heb wel ervaring met het zadelmak maken van paarden (heb er al een tiental gedaan), maar ik heb nog nooit geweld moeten gebruiken :s, ben ik dan zo verkeerd bezig :s (het slaan van vandaag was niet slaan om te slaan he, het was slaan om te straffen en zo hard was het niet hoor
)Nuja mijn volgende tactiek is om hem enkele dagen af te zonderen van de kudde. Hij krijgt een weide aan de andere kant van het huis. Ik ga hem ook leren aan de muur staan. En ik ga terug een stapje achteruit gaan. Ik ga terug beginnen met aan de hand stappen en met het zadeldekje spelen.
Wie heeft er ook al eens zo'n situatie gehad, hoe hebben jullie het opgelost???
P.S. Inderdaad, ik moet een 2-jarige zadelmak maken. Maar deze wordt nog niet serieus ingereden. Ik ga hem nu zadelmak maken, en daarna gaat hij een jaar naar de weide.
heb ik hem even duidelijk gemaakt dat hij dat wel kan, dus ook met longeerzweep een flinke kledder gegeven en tadaa hij kon alles weer. NIET dat geweld altijd alles oplost, dat zeer zeker NIET maar hij moet wel weten dat jij de baas bent en niet hij!
.