hoeven krabben

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xannetju

hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 16:05

hoi mensen.
ik heb een vraagje.
er is een paard op de manege. met het krabben van de voorhoeven gaat het prima. maar de achterhoeven trekt ze steeds weg. ik heb niet het idee dat het is omdat ze niet wil want ze geeft haar hoef wel altijd heel gemakkelijk. weet iemand waarom ze dit doet? en heeft iemand een oplossing?

Cantheon

Re: hoeven krabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:22

Of er klopt iets niet met haar achterhoeven of ze heeft moeite met haar balans of het is aangeleerd gedrag. Sluit eerst lichamelijke ongemakken uit (laat hoeven nakijken) en help haar met haar evenwicht door niet te lang te krabben en de hoef dicht bij de grond te houden. Als het alleen aangeleerd gedrag is is het een kwestie van goed vasthouden en rustig doorzetten totdat de hoef helemaal schoon is. Succes!

Charelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:22

bij ons zijn er ook een aantal ponys/paarden die dat doen. Ik ken het paardje waar jij het over hebt natuurlijk niet, maar bij die van ons ligt het er bij sommigen aan dat ze het eng vinden dat ze niet kunnen zien wat er achter ze gebeurt of ze kunnen geen balans houden.. als ze wel "voetje" geeft achter maar weg probeert te trekken kun je proberen dr hoef gewoon vast te houden (Werkt meestal wel!).
Succes ermee.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:25

Kan inderdaad zijn dat ze ergens last van heeft maar als het aangeleerd gedrag is zou ik gewoon vasthouden, dan houden ze er ook het snelst mee op

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-07 16:26

ja balans zou wel kunnen. ik denk niet dat er iets is met haar hoeven want ze is net nieuw op de manege en is wel helemaal gecontroleerd. maar met die dingen voor haar balans kan ik wel wat! bedankt!

MandyNancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 20:57

Dit hoort hier geloof ik niet het probleem is alleen ik weet niet hoe je moet temmen Nagelbijten / Gniffelen

Muisje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 23:06

Ik zal wel even temmen Knipoog

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:03

Eerlijk gezegd denk ik al snel omdat het op de manege betreft dat dit een kwestie van aangeleerd gedrag is.

Vaak doen/ oefenen en leer het paard dat de voet wegtrekken ongewenst gedrag is. Ofwel, voetje optillen en voordat deze die weer wegtrekt zelf al weer neerzetten en belonen. Dan kun je de tijd dat je de voet vasthoudt steeds verlengen. Vergeet ook niet als het het paard wel gelukt is de voet terug te trekken om dan nog een keer te herhalen, net zo lang tot het paard pas weer de voet neerzet als jij hem wel toestemming geeft. Consequentie zijn dus.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:08

mijn paardje heeft dat ook heel lang gehad. gewoon omdat ze ongeloofelijk kietelig was. Dus ze hefte haar voetje meteen op als je in de buurt kwam, maar kon niet verdragen dat je hem bleef vasthouden...

Leren verdragen is de oplossing... maar dat wil zeggen dat je er vaak mee moet bezig zijn en aangezien het een manègepony is... als anderen er niet op de zelfde manier consequent mee oefenen wordt het moeilijk natuurlijk...

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:46

-> OMG

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:55

Probleem op een manege is dat er verschillende mensen met dit dier omgaan, helemaal als het om een manegepaard gaat. Dus wegtrekken van achterbenen is te vaak gelukt, en het paard heeft zijn zin gekregen. Afleren - alsd er geen lichamelijke oorzaken voor zijn, maar wie gaat dat uitzoeken als het om een manegepaard gaat?) gaat heel moeilijk worden, helemaal omdat er meerdere mensen mee omgaan.

shadow27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 11:12

Je kan het langzaam opbouwen. Iedere keer wat oefenen met vasthouden van de voet en steeds wat langer. Ik denk alleen wat hierboven geschreven staat bij een manegepaard veel langer duurt. Vraag ook eens de eigenaar of hij dat ook bij hem doet of hoefsmid. Misschien weet hij een oplossing. Kijk wel uit met oefenen dat je niet op eens een trap krijgt van hem. Dat zal hij niet express doen alleen voorzichtigheid voor alles.

Rachellcover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:28

misschien heeft het paard wel last van dit achterbeen
ik zou het even laten bekijken, door een van de mensen die er verstand voor ehbben en alsnog kun je er uiteindelijk een dierenarts bij laten komen.

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 14:39

je kunt misschien proberen met je knie steun te bieden aan haar been als je haar voet omhoog houdt om uit te krabben. Dan houdt jij haar in balans, maar je merkt er zelf weinig van. Ik denk wel dat het lastig wordt, omdat het een manegepaardje is, maar wie weet pakt ze het heel snel op als je veel oefent. Probeer ook eens gewoon het been omhoog te houden zonder uit te krabben. Veel succes in ieder geval!

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 16:39

dankjewel voor jullie tips!! ik ga ze zaterdag meteen uitproberen. als jullie nog meer tips hebben hoor ik ze natuurlijk graag Tong uitsteken thank you Haha! Haha! Afgod

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 22:57

paard zou ook krampig kunnen zijn, heeft dan inderdaad moeite om het been in de lucht te houden. Zou natuurlijk ook gemiep kunnen zijn. Wil het paard bij niemand de voeten optillen?? Bij sommige manege paarden zijn er maar een paar personen die bij bepaalde paarden de hoeven kunnen doen. Bij anderen vertikken ze het gewoon, gewoon gemiep dus. Haha!

Marlies1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 23:36

Probeer het eens zo: laat haar een voetje geven, hierbij gebruik je je hand. Dan laat je haar achterbeen op je knie rusten, laat je je hand los en wacht je tot ze haar been ontspant. Dan pak je de hoef weer vast met je hand en dan ga je pas uitkrabben. Succes!

xannetju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-07 19:25

santos schreef:
paard zou ook krampig kunnen zijn, heeft dan inderdaad moeite om het been in de lucht te houden. Zou natuurlijk ook gemiep kunnen zijn. Wil het paard bij niemand de voeten optillen?? Bij sommige manege paarden zijn er maar een paar personen die bij bepaalde paarden de hoeven kunnen doen. Bij anderen vertikken ze het gewoon, gewoon gemiep dus. Haha!

nee bij andere is het ook zo,,ik heb het even na gevraagd:P

POKERFACE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 19:41

bij mij op de manege, staat er ook een paardje.
zij heeft hele slechte achterbenen. zij geeft, ik dacht, linksachter wel een voetje maar rechtsachter niet.
vroegere verzorgster hebben haar aangeleerd dat ze haar voet dan op haar 'tenen' moet zetten, zeg maar. een soort van op rust staan. die verzorgsters konden dan voorzichtig haar voet uitkrabben terwijl de voet gewoon op de grond stond.
maar nu heeft alleen de hoefsmid een probleem. want hij krijgt dat voetje ook niet.
de hedendaagse verzorgsters zijn dan nu ook aan 't leren om het voetje te vragen en dan idd consequent zijn en als ze gaat trekken gewoon vasthouden. Knipoog

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 21:02

Mijn vz-pony trekt ook terug. Ik hou dan vast en geeft een tik tegen haar bil. Dan houdt ze op. Ik weet alleen niet of dat bij jou wel de perfecte oplossing is.

LEANA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:17

Ze geeft het dus wel makkelijk, maar zodra je het vast hebt doet ze moeilijk?
Is dat niet gewoon tegenwerking?

xx

Manonx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 20:20

tegenwerking is een oplossing,
een vriendin van mij heeft ook een pony, nu verkocht staat nu op de manege.
maar de hoefsmid, heeft een praam gebruikt bij haar achterbenen,
ze is nu als de dood als je bij de benen komt
ze gaan dribbelen alles,
ze probeert je te trappen,
nu elke keer als ik erben,
eventjes de beentjes optillen
nu begint ze weer een beetje vertrouwen te krijgen, maar ook alleen bij mij en bij me vriendin dus,
drest mag er echt niet bij..
maar ja wat je daar aan kan doen?:S ik weet het niet

Nicoleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 08:10

Misschien heeft ze moeite met haar balans.
Probeer anders dit; Je gaat hoeven uitkrabben. Haar voorhoefjes zijn al uitgekrabt alleen de achterkant nog. Je pakt haar achterbeen, en je begint te krabben. Als zij hem zelf weer neerzet, en jij was eigenlijk al net klaar met dat hoefje dan til je hetzelfde beentje nog een keer op. Al krab je niet meer dat hoefje maar alleen even met het borsteltje dat hoefje schoonmaken. [ Ookal had je dat al gedaan ]. Anders probeert je paard het de volgende keer misschien weer en heeft hij door, oh, als ik mijn hoefje zelf neerzet dan gaat ze er niet meer mee verder. Misschien moet je dat eens proberen. Lachen

Damber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 08:21

Je geeft aan dat het een manegepaard is, ik ben bang dat jij er dan weinig aan kan doen. Waarschijnlijk rij je 1x per week... en een paard iets afleren als je hier niet consequent in bent.. ben bang dat dat niet gaat lukken..

ichliebedich

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 11:30

Misschien vindt zehet wel gewoon lekker om vieze hoeven te hebben, je weet maar nooit Lachen