Hoe haal je een pony uit de weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ehona

Hoe haal je een pony uit de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 12:31

Ik denk dat iedereen wel zo z'n eigen truucjes heeft, daarom vraag ik er naar. Ik heb zelf geen eigen pony, maar soms moeten de pony's van de manege uit de weide worden gehaald. Dit sla ik eigenlijk altijd af, omdat ik niet goed weet hoe ik een pony uit de weide moet halen en vooral omdat de manegepony's altijd een half uur rondjes gaan rennen als je ze er uit moet halen. En de enige oplossing is voor mij om er dan een half uur achteraan te gaan rennen en daar heb ik geen zin in Tong uitsteken Bovendien wil ik misschien een eigen pony aanschaffen en die zou dan tussen deze rakkers op de weide komen te staan en dan zal het uit de weide halen ook wel een probleem worden.

Dus: hoe haal je een pony (gemakkelijk) uit de weide?

Ik weet eigenlijk niet of hier al een topic over is gestart. Ik heb even op de eerste pagina gekeken, maar kon het daar niet vinden.

Thirsa_

Re: Hoe haal je een pony uit de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:33

Als mijn paard niet wil komen jaag ik haar weg.. hoef ik maar een paar keer te doen, en dan komt ze uit zichzelf wel en laat ze zich pakken..

none

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 12:36

Misschien dat er bij Omgang wel iets staat?

Er achteraan rennen heeft in ieder geval geen nut. Waarschijnlijk duur het hierdoor alleen maar langer. Als je zulke paarden of pony's hebt die steeds van je weglopen moet je vooral goed letten op je eigen lichaamshouding. Probeer niet te aanvallen te staan, loop dusniet direct in een rechte lijn op je pony af, dan is de kans soieso groot dat hij wegloopt (als ze dat altijd al doen nu zeker) Als hij naar je toe komt mag je best een stapje naar achter zetten en je heup/ogen een beetje van hem afdraaien. Hoeft niet heel overdreven maar toch een beetje. En probeer hem steeds voorzichtig maar wel zelfverzekerd te benaderen, praat tegen hem. Komt hij naar je toe blijf jij staan, loopt hij van je af dan mag je hem in princiepe best wegjagen/laten rennen. Richt hij zijn aandacht dan weer op jou dan blijf je weer staan. Er achteraan rennen moet je in ieder geval niet doen Knipoog

Meest komt die van mij wel naar mij toe. Als ze pas net in de wei staan niet, dan pak ik er vaak wat brokjes bij en dan heb ik zo de merries bij mij staan Knipoog Als demerries al bij mij staan wordt die van mij vanzelf jaloers en komt hij er ook bij staan. De brokjes gooi ik op de grond neer (zodat de merries daar blijven Clown ) en dan neem ik die van mij mee. Maar eigenlijk is dit vrijwel nooit nodig, is misschien oko niet dé methode. Maar als ik echt haast hebik doe ik dat wel eens Lachen

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:06

maar aan de andere kant, het is een spelletje voor de paarden. ik loop juist wel achter een paard aan dat ik niet kan pakken. ik ga niet rennen, maar gewoon lopen. en uiteindelijk zijn ze het zat en kan ik ze zo pakken.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:37

dolor schreef:
maar aan de andere kant, het is een spelletje voor de paarden. ik loop juist wel achter een paard aan dat ik niet kan pakken. ik ga niet rennen, maar gewoon lopen. en uiteindelijk zijn ze het zat en kan ik ze zo pakken.

zo doe ik het ook. En haal je pony ook eens uit de wei, zonder dat ie hoeft te werken. (zal met een manege pony niet zo makkelijk zijn..)

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 13:43

getup schreef:
zo doe ik het ook. En haal je pony ook eens uit de wei, zonder dat ie hoeft te werken. (zal met een manege pony niet zo makkelijk zijn..)

Inderdaad, dat gaat niet Tong uitsteken Misschien komt het ook omdat de pony's allemaal gewend zijn om tegelijkertijd naar binnen te gaan. Dan wordt het weiland van achteren leeg gejaagd en lopen de pony's als een kudde terug naar hun stallen.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:47

Mijn paard komt altijd, maar ik heb dan ook altijd iets lekkers bij me wat hij krijgt als hij bij me is.
Daarnaast draagt hij bijna altijd een halster, een paard met halster is makkelijker te pakken dan eentje zonder, ook heb ik het idee dat een paard zich makkelijker laat vangen als het een halster draagt.
Als ik een paard zonder halster niet kan krijgen lok ik het met iets lekkers en probeer dan een touw om zijn hals te krijgen en daarna het halster.
Laat het dier zich niet lokken ga je dan bemoeien met de andere paarden in de wei en geef die iets lekkers, vaak komt het paard wat je moet hebben uiteindelijk ook wel.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:51

Mijn paardje heeft de 1e dag dat hij op zijn nieuwe stalletje in de wei stond (ruim 1 jaar alleen binnen gestaan.. en toen opeens met nog 3 paarden in een lekker weiland) bedacht dat hij niet naar me toe hoefde te komen..
en hij rende weg, en ik ben net zo lang achter hem aan blijven lopen tot hij kwam, en toen hij naar mij toe kwam ben ik weggelopen. daar stond hij van te kijken.. Een stukje van hem vandaan ben ik stil gaan staan en heb ik hem geroepen, en toen kwam hij naar me toe Lachen
nu komt hij ook vaak naar me toe, of ik moet naar hem toe lopen (gras is lekker Vork ) maar weglopen doet hij niet meer.. gelukkig. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:25

VSW --> OMG.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:23

Hoe ik mijn paard uit het land haal? Ik ga bij de ingang staan en roep, dan komen ze vanzelf naar me toe Haha!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:46

Die van mij komen als ik fluit...

jOyss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:50

Mijn pony komt altijd als ik roep, dusja.
Soms komt ze niet, dan loop ik ernaartoe, doe het halster om en neem haar mee Vork.
Wat ik 'vroeger' op de manege wel eens deed(die pony's lieten zich ook nooit vangen); halster niet laten zien (achter m'n rug houden) en een snoepje/wortel meenemen. Dan liep ik langzaam naar ze toe, gaf ze het snoepje/wortel en deed vlug het halster om Tong uitsteken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 16:01

Is ook een van de grapjes van Pat Parelli. Op een paard afsluipen en dan met een snoekduik om zijn nek gaan hangen.
Alsof een paard zich laat bedotten...ze hebben snel genoeg door dat ze mee moeten.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 17:30

Mijn pony komt wel naar mij toe, ik hoef alleen maar te roepen. En als ze een keer geen zin heeft dan loop ik naar haar toe en dan komt ze wel snuffelen, dus kan ik haar zo pakken Lachen

CTJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 18:49

ik moet dr altijd ophalen Tong uitsteken t gras is veel lekkerder.
ma als niet lukt dr achteraan lopen zoals al gezegd is.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:09

Als ik een pony zou moeten pakken doe ik het halster achter mijn rug. Je moet dan een beetje met een gebogenrug en naar de grond kijkend lopen. (natuurlijk wel uitkijken waar je loopt)
Met een boogje naar je pony lopen en rustig praten en je pony niet aankijken daar hebben ze een hekel aan.
Als ze niet wil komen kun je ook naar een andere pony heen gaan en gaan aaien. sommige pony's worden dan jalours en komen ook naar je toe en kun je ze pakken.
Als het niet wil word dan niet gestrest dan komen ze heelemaal niet meer :p
Als ze niet willen komen kun je altijd nog een plastic zakje meenemen. niet altijd gebruiken dan trappen ze er niet meer in. en als ze komen moete je ze ook wat geven ook al is het gras wat je dan plukt.
zo doe ik het dus Lachen veel suc6 verder met het vangen Lachen

Rafaela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:14

ik had altijd geluk dat mijn verzorgpaard altijd uit zichzelf kwam, en je kan nog altijd proberen de pony te lokken met een snoepje ofzo, al word dat nog wel een klus als er veel pony's staan..

Valeriej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:19

Wij gaan er naartoe met het hoofdstel maar niet zodat het opvalt, hang het over je schouder ofzo, benader hun en geef een klopje, daarna de teugels over hun hoofd en het hoofdstel aan en dan op naar de manege Lachen

mememe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:22

Ja mijn vz-pony is niet zo moeilijk uit het land te halen.
Als ik daar met de eigenaar even sta te praten,en ze kan me zien dan kun je garanderen dat ze na een paar minuten begint te hinniken. Ook als ik gelijk kom en staat achter in het weiland,dan komt ze gelijk naar me toen,meestal staat ze al voor bij het draad te wachten. Nu is het wel zo want nu heb je een soort van oprit zegmaar, en als ik er dan bijna ben staat zij al bij het draad te wachten.

Ja een pony uit het weiland halen,ja ik deed het altijd gewoon heb het mezelf geleerd en ik kreeg altijd aanwijzingen van andere mensen,heb ik het geleerd.
Misschien andere mensen om hulp vragen,schaam je er niet voor je voorkomt eigenlijk alleen maar ongelukken die uit on wetendheid kunnen voorkomen.

susanne12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:23

mijn paard krijg ik altijd te pakken omdat ik er roep maar net doe of er niks aan de hand is en het is altijd handig op een snoepje mee te nemen als ze netje uit de wei is geef je die haar ( manege pony)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:26

Mijn paard staat altijd te wachten bij het hek. Dan gooi ik een touwtje om haar nek en sjokken we saampjes naar stal.

Selma204

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:47

Ik moest laats ook mn lieveling op de manege vangen
Nou hij had mooi geen zin om te komen Clown
Maar wat erg goed schijnt te werken is iets lekkers meenemen [wel iets meer dan voor 1 pony] en dat aan andere pony's geven dan komt ie vanzelf
Of... wat ik dus deed [want ik had geen snoepjes bij me ik dacht dat ie zich wel liet vangen] is gewoon zo dicht bij hem staan dat ie net niet wegloopt en steeds dichterbij dan een beetje gras plukken enzo [of doe maar iets] en net doen of hij je niet intereseerd beetje naar andere pony's lopen enzo en beetje aaien
En dan als je bij hem kan komen metteen zn halster om doen Vork [wel vordat ie doorkrijgt dat ie dan mee moet] Sigaar

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:41

Roep vantevoren haar naam al, dan komen ze meteen naar het hek gelopen, hoef ik alleen nog het hek open te maken/ halster om te doen en klaar Clown
Als ze niet willen komen sluit ik ze in een hoek op en kan ze daarna zo pakken.

RobbertJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:42

Ik fluit, dan komen ze naar de stal/hek toe. Ik doe het halster om en wandel de wei uit

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 19:43

Thirsa_ schreef:
Als mijn paard niet wil komen jaag ik haar weg.. hoef ik maar een paar keer te doen, en dan komt ze uit zichzelf wel en laat ze zich pakken..

dat doe ik ook, zijn ze snel genoeg zat. de eerstvolgende keer komen ze eigenlijk allemaal braaf naar me toe