Pak ik dit goed aan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ReBeL_Valibu

Pak ik dit goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 15:20

Bij ons op stal staat een arabiertje, die tijdends het opzadelen (en trouwens ook gewoon met poetsen en uberhaubt in de stal zijn) heel erg chagerijnig/ bijterig is. Heel veel mensen verkopen dat paardje gelijk een klap als hij alleen maar bijv. in de lucht hapt ofzo, maar volgens mij wordt 'ie daar juist alleen maar chagerijniger van Bloos . Nu moest ik gister op hem rijden. Toen heb ik er ruim de tijd voor genomen, alles heel rustig aan gedaan, en gelijk beloond als hij braaf was. Met aansingelen gaatje voor gaatje en heel voorzichtig. Als hij mij probeert te bijten zeg ik gewoon 'NEE!' en hef ik mijn vinger op, maar slecht gedrag probeer ik, totdat hij echt te ver gaat vooral te negeren. Denken jullie dat ik dit goed aanpak, of juist niet? Zo niet, hoe dan wel Ach gut
Alvast bedankt! Pling

none

Re: Pak ik dit goed aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:27

Ja ik vind dit heel goed! Zulk gedrag moet je meestal gewoon negeren. Vaak bijt zo'n paard niet uit gemenigheid maar meer uit angst, pijn of stress tijdens het zadelen. Probeer het paard ondertussen ook een beetje af te lijden. Dat hij zich op iets anders gaat concentreren. Vaak helpt dat ook al een heleboel. Het paard hoort jou natuurlijk niet te gaan bijten, dat gaat wel iets te ver dan mag je hem wel duidelijk maken dat dat niet hoort. Maar gewoon in de lucht happen en zuur doen kan je het beste negeren.

DorisM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:29

Ik weet wel paarden bij wie dit het beste werkt, die moet je vooral niet gaan meppen omdat ze er alleen maar vervelender van worden. De vorige verzorgpony van mijn zusje deed ook altijd chagerijnig enzo, als je haar ging belonen werd ze een stuk liever.
Ik doe het bij dat soort paarden dus ook zo, het lijkt mij dus wel goed. Knipoog

ReBeL_Valibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-07 15:38

oke, mooi Lachen

Merel001

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:44

Ja, dit is een goede manier om het paardje te behandelen. Maar hij moet niet te ver gaan! Zolang hij dat niet doet, vind ik het een erg sympathieke manier van omgaan met het paardje!

margriet7678

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:48

De aanpak is afhankelijk van de reden waarom hij bijt.
Bijt hij omdat hij domiant is en jou wil vertellen ermee te stoppen?
Omdat hij tijdens het poetsen ook bijt zou je dat wel gaan denken.
Negeren heeft dan geen zin want dat heeft alleen zin als een paard bijt omdat hij om aandacht vraagt.Je geeft dan geen aandacht en het gedrag zal stoppen.

Dit gedrag zal dan als je het negeert juist slechter worden. Het paard denkt als een paard: Ik zeg haar al iedere keer dat ze moet stoppen maar ze luistert niet.
Ik zal het haar nog duidelijker moeten maken!
Waarschijnlijk gaat hij dan een stapje verder en proberen je echt te bijten op te slaan.( rangorde)

Waarschijnlijk heeft hij dat gedrag ontwikkeld bij iemand die angstig voor hem was en niet juist corrigeerde.
Het is nu een gewoonte geworden.
Je kan verkeerd gedrag het beste afleren door er ander gedrag voor in de plaats te zetten.
Als je b.v.fluit of een ander geluid maakt waardoor hij met z'n oren naar voren naar je kijkt zou je wat lekkers kunnen geven.
Praat dan met vriendelijke stem.
Zo kan je aandacht afleiden, het oude gedrag vervangen door iets nieuws, en er iets positiefs voor in de plaats zetten.

Op het moment dat hij lelijk naar je doet zou ik duidelijk nee zeggen en hem een pasje naar achter laten maken.
Doe dit aan het halster of tik zacht met een stokje tegen het voorbeen waardoor hij naar achter loopt.

wat betreft borstelen:
krabbel met één hand bij de schoft net naast manenkam zoals paarden bij elkaar doen.
Wacht totdat je paard hierop positief gaat reageren.
Als hij dat lekker vindt borstel dan met andere hand op andere plek.
Als hij narrig gaat doen weer duidelijk nee zeggen en pasje terug laten doen.

veel paarden vinden pasje terug erg vervelend. Paard na pasje terug weer belonen en lief toespreken.
Is een goede correctie en je moet goed op paard lettten hoe hij erop reageert.
in combinatie met woordje NEE
Hoe woordje NEE moet hij gaan associëren met: stoppen met wat hij WIL GAAN doen.
Zodra je ziet dat hij geirriteerd gaat raken gebruiken.
Niet als hij al drie bijbewegingen heeft gemaakt. Dan ben je te laat.

Laat even weten hoe hij reageert.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 15:49

Is ook duidelijk waarom dit paardje bijterig en chagrijnig is ? Vaak heeft dit soort gedrag een reden. Dus ipv slaan (ik bedoel jou niet) kan er misschien beter gekeken worden waarom ze zich zo gedraagt. Heeft ze misschien pijn, is haar gedrag altijd zo geweest of niet? Probeer eerst soort dingen uit te sluiten en te kijken waarom ze zich zo gedraagt (misschien kun je daar wat aan doen) voordat je kijkt hoe je het best met dat gedrag om kan gaan.

Pienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:39

Ik vind het goed dat je rustig aan doet en niet meteen gestresst doet, alleen helemaal negeren is denk ik echt niet genoeg. Als je inderdaad door nee te roepen laat merken dat het mag.. Anders denkt hij straks nog dat hij het wel mag doen..

_sandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 19:53

ReBeL_Valibu schreef:
Bij ons op stal staat een arabiertje, die tijdends het opzadelen (en trouwens ook gewoon met poetsen en uberhaubt in de stal zijn) heel erg chagerijnig/ bijterig is. Heel veel mensen verkopen dat paardje gelijk een klap als hij alleen maar bijv. in de lucht hapt ofzo, maar volgens mij wordt 'ie daar juist alleen maar chagerijniger van Bloos . Nu moest ik gister op hem rijden. Toen heb ik er ruim de tijd voor genomen, alles heel rustig aan gedaan, en gelijk beloond als hij braaf was. Met aansingelen gaatje voor gaatje en heel voorzichtig. Als hij mij probeert te bijten zeg ik gewoon 'NEE!' en hef ik mijn vinger op, maar slecht gedrag probeer ik, totdat hij echt te ver gaat vooral te negeren. Denken jullie dat ik dit goed aanpak, of juist niet? Zo niet, hoe dan wel Ach gut
Alvast bedankt! Pling

heele goede aanpak, alleen jammer dat niet iedereen dat doet. paard word er alleen maar zuurder van als ze hem niet goed behandelen

natascha78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:32

Ja dat is een super goeie aanpak.
waarom zou je hem echt meteen moeten gaan slaan als die bijt.
Tenzij die jou echt raak bijt, kan je hem het beste wel een klein tikje geven maar niet te hard.

Gewoon negeren als die in de lucht hapt ofzo,
dat kan heel goed zijn dat hij het niet fijn vind om dat zadel op te krijgen.
En met aansingelen is dat toch niet zo raar, elk paard vind het niet leuk

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:38

jaa ik vind van wel maar als hij je egt bijt dan wel een klap geven.. en als andere mensen kome kijke of langs lopen of iets even waarschuwen anders heeft het nog niet veel zin

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:38

Ik vind dat je dit erg goed doet.. Ik zou hem persoonlijk niet negeren als hij je wel echt bijt.. dan gewoon in een reflectie een tik geven, dit kan dus ook met je elleboog zijn.. hangt er vanaf hoe je staat, laat er alleen niet meer dan 3 seconden tussen! Verder erg goed dat je hem beloont als hij braaf is! Als iedereen zo zou zijn zal hij vast met stappen vooruit gaan..

Valletjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:49

Ik vind ook dat je het goed doet... Als hij bijt gewoon straffen met je stem inderdaad, maar slaan helpt toch niet heel erg goed, worden ze alleen maar banmg van Knipoog

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 18:53

Ik doe het precies hetzelfde als mijn merrie weer eens een tijd last heeft van humeurig gedrag.
In de lucht happen negeer ik, oren in de nek ook maar echt bijten straf ik af.
Dat gaat het beste..
Je kunt niet elke keer straffen als ze hun hoofd omdraaien, daar worden ze idd alleen maar moeilijker van.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 20:45

ik ben het heelemaal met none eens het eerste bericht in dit topic.
je moet er gewoon heel erg veel tijd voor nemen enzo dat is goed wat je doet.
Maar je zei toch ook dat andere mensen hem deden, maar die doen het heel anders misschien slaan die wel heel erg vaak en dan helpt het voor geen meter wat je probeerd te berijken.
dan heb je een goede poestbeurt achter de rug en het zadelen ging ook wel goed bijvoorbeeld maar als er weer iemand anders mee bezig gaat dan kan dat wel weer heelemaal verpest worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:28

Als een paard chagerijnig doet met opzadelen wil hij je wat vertellen, en daar behoor je naar te luisteren. Misschien wil hij vertellen dat het zadel niet helemaal lekker zit, of dat je te hard aansingelt, of dat hij last heeft van zijn rug. Meteen straffen is daarom not done: ga eerst dingen uitsluiten. Past het zadel goed? Doe je voorzichtig genoeg met aansingelen?

Als er meerdere mensen met het paard omgaan kunnen dingen die jij probeert recht te zetten door een ander weer verknald worden. Gaat het hier om een manegepaard?

Dory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 09:36

Cassidy schreef:
Als een paard chagerijnig doet met opzadelen wil hij je wat vertellen, en daar behoor je naar te luisteren. Misschien wil hij vertellen dat het zadel niet helemaal lekker zit, of dat je te hard aansingelt, of dat hij last heeft van zijn rug. Meteen straffen is daarom not done: ga eerst dingen uitsluiten. Past het zadel goed? Doe je voorzichtig genoeg met aansingelen?

Als er meerdere mensen met het paard omgaan kunnen dingen die jij probeert recht te zetten door een ander weer verknald worden. Gaat het hier om een manegepaard?

Ja dit wilde ik ook zeggen! Ik vind het erg goed hoe je het paard behandelt... maar als anderen hem in de les daarna weer een mep verkopen vrees ik dat jouw aanpak niet erg veel zal uithalen.. wel vind ik het heel erg goed van je dat je het anders probeert te doen dan die mafkezen die er meteen op los meppen.. dat soort mensen snap ik nooit Frusty

ReBeL_Valibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-07 16:45

Ja, het gaat om een manege paard....helaas. Ik weet wel dat het vrijwel onmogelijk is om iedereen voorzichtiger met hem om te laten gaan, maarja...wie een verschil wilt maken begint bij zichzelf Nerd Ik zeg er trouwens meestal wel wat van, als ik (vooral beginners) hem zie slaan enzo, maar volgens mij hebben die echt zoeits van..jaja, wie denk je wel die je bent :S
Iig bedankt voor de tips enzo Lachen

LisaW

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 17:28

Ja, jij lost dit goed op. Wees duidelijk. Ik zou idd alsnog even kijken of ie geen last heeft van zijn rug of iets anders. Misschien heeft hij vroeger nare herrineringen aan over gehouden of misschien vindt hij het gewoon niet leuk. Probeer hem veel te aaien op de plek van de singel als je hem aansingeld en doe het heel rustig. Als hij braaf is: Belonen Lachen Succes!

Jennefer_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 23:09

jaa je doet het idd heel erg goed...

Justme88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 20:53

Ja je pakt goed aan, vooral rustig blijven en geduld hebben dat is beste en met aansingelen doe je ook op goede manier.

SabMuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 19:26

Ik vind dat je het goed aanpakt, maar ik zou wel goed uitkijken.
Ik heb het ook zo aangepakt bij mijn paard, maar een keer heeft ze me toch bij mn jas vst gepakt en toen heb ik haar toch wel heel erg duidelijk gemaakt dat dat de bedoeling niet is (niet dmv slaan, maar door stem verheffen, erg gevoelig paardje!). Je kan het dus best zo rustig aanpakken, maar ik zou toch wel voor jezelf een streep trekken van hier en niet verder, zodat ze je niet ineens te pakken heeft.

MissNancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 21:18

Doe je goed hoor!
Jouw manier zal ongetwijfeld meer nut hebben dan wat de anderen doen Knipoog

ReBeL_Valibu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-07 17:17

okee, bedankt allemaal Lachen

Ambiiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 18:36

Ik ken het probleem, mijn pony heb het ook zo erg. die is ook een stuk liever geworden door veel geduld..