paard vertrouwen in mensen kwijt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Elle123

paard vertrouwen in mensen kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 14:15

hallo,

Ik heb sinds enkele maanden een 6-jarig paard. Het is een merrie met een niet al te gemakkelijk karakter. Ze schopt voortdurend naar mensen, ook naar mij. Heb er een osteopaat laten naar kijken, omdat ik misschien dacht dat ze ergens pijn had en daarom zo deed, maar ze is volledig in orde. Dat is het dus niet. Dan ben ik eens verder gaan nadenken. Ik heb haar gekocht bij mensen die paarden fokken voor de koers. Mij hebben ze verteld dat zij was aangekocht om jumping mee te doen. Natuurlijk kunnen ze zeggen wat ze willen... Ik denk dus dat ze ook voor de koers werd gebruikt en daar vreselijk werd behandeld. Ze is volgens mij het vertrouwen in mensen volledig kwijt. Weet iemand raad hoe ik haar vertrouwen kan winnen? En hoe ik haar dat schoppen kan afleren? Straffen of juist niet?

dolor

Re: paard vertrouwen in mensen kwijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 14:26

heel rustig bij haar doen. geen onverwachte bewegingen enzo maken. laat haar maar zien dat je niet eng bent. ga haar zelf voeren of geef haar lekkere dingen. en ga gewoon lekker poetsen enzo, en alles gewoon rustig blijven doen. niet boos worden als iets niet lukt enzo en je hebt hier erg veel geduld voor nodig.

probeer haar aan je te laten wennen. dus rustig poetsen, bij haar in stal zitten of in het begin staan, aangezien ze trapt. loop naar haar toe in de wei en ga dan een paar meter van haar af op je hurken zitten, zodat je niet dreigend overkomt. je moet haar ook niet in de ogen kijken want dat komt ook dreigend over. neem maar een appel mee ofzo en leg die net voor je op de grond of houd die in een opgestoken hand naar haar toe terwijl je naar de grond kijkt. misschien dat ze dan naar je toe durft te komen. dit gebeurd misschien niet in een keer, maar misschien doet ze de eerste keer wel een stapje naar je toe. en alles dus heel rustig doen.
grondwerk is ook een goed idee. dus lekker met haar aan de hand bezig zijn enzo. ik denk dat ze je daardoor ook erg gaat vertrouwen.

ik denk dat ze trapt uit angst, omdat ze mensen niet vertrouwt en ze dus niet bij haar in de buurt wil hebben. ik denk dat dat minder wordt als ze meer vertrouwen in je heeft en in andere mensen. ik zou het in het begin nog niet straffen, tenzij je zeker weet dat het niet door angst komt.

voor de rest: als ze jou vertrouwt, moet je haar ook aan andere mensen laten wennen. het belangrijkste op dat moment is dat ze went aan mensen die vaak met haar omgaan. dus aan degene die haar buiten zet en binnen haalt en haar doet als jij ziek bent ofzo. dat je haar leert dat ook nog andere mensen te vertrouwen zijn. maar probeer eerst maar ofzo ze jou wil vertrouwen, de rest komt van zelf wel. je kan toch maar 1 ding tegelijk met haar doen, want anders raakt ze nog meer in de war.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 14:26

Ken je verder niet maar nu klink je toch wel een beetje penny.
Het arme paard is zo zielig want ze is haar vertrouwen in mensen kwijt.

Weet je wel hoe hard een schop aan kan komen?
Meteen afstraffen dus. Je hebt gewoon te maken met een dominantie probleem.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 14:31

als ze schopt, straffen, hoe dan ook mag ze niet ( als ze zonder reden det dan)
verder rustig aan beginnen, grondwerk doen, alles opbouwen, maar wel laten weten wie de baas is en dat schoppen niet mag dus.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 16:06

lindsey
hoe weet je nou dat het een dominantie probleem is als je het paard niet gezien hebt. als dat inderdaad zo is, krijgt mijn paard zeker een tik en als dat niet helpt een schop. maar zij zegt dat het paard zijn vertrouwen kwijt is en schopt het dus waarschijnlijk uit angst. en schoppen uit angst is toch wat anders dan schoppen omdat het paard dominant is. voor de rest kan ik er ook weinig over zeggen, omdat ik het paard ook niet heb gezien.

alleen dus rustig opbouwen en grondwerk doen en lekker bezig zijn met het paard.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 18:03

Goed dat je je paard hebt laten nakijken om medisch oorzaak uit te sluiten Ja!

Ik zou het gewoon rustig aanpakken. Laat haar wennen aan jouw aanwezigheid en jouw bewegingen.
Mijn pony is vroeger ook niet al te best behandeld en kon mensen ontzettend moeilijk inschatten. Ze had gewoon geen idee dat een hand richting hoofd (=aaien) vriendelijk bedoeld was en beet dan ook.

Schoppen mag natuurlijk niet, maar of je het moet afstraffen, daar durf ik geen mening over te geven omdat ik natuurlijk jullie situatie verder niet ken Knipoog. Laat wel weten aan haar dat dat gedrag onwenselijk is. Ik leerde mijn pony het woord "Nee", als ik dat zeg, weet ze dat ze iets doet wat niet mag.

Veel succes!

Elle123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-07 18:52

Hallo!

Bedankt voor de hulp iedereen! Het is de eerste keer eigenlijk dat ik hier iets plaats en wat fantastisch dat ik zoveel reacties krijg op zo een korte tijd!
Verder wou ik nog even zeggen dat ze vooral schopt wanneer ik haar borstel. Ze komt wel naar me als ik in de wei kom en ze hinnikt dan ook. Naar andere paarden toe is ze wel heel lief.
Een soort van paardenfluisteraar, zou ik dat nergens kunnen vinden?

xx

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:44

Ik vind de situatie zo moeilijk in te schatten dus echt goede raad kan ik niet geven. Misschien moet je haar eerst alleen maar eens borstelen op een plekje waar ze het wel fijn vind. De meeste paarden hebben wel zo'n plekje, naast haar schoft of onder haar kin of op haar hals. Ik weet niet of het te maken heeft met vertrouwen in mensen. Er zijn wel meer paarden die zonder noemenswaardige reden een hekel hebben aan dat gefrunnik.

Dayenne_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-07 20:48

Hallo Elle,
Binnenkort komt Monty Roberts naar Deurne en kun je via Bit een brief sturen met wat je probleem is het staat in de Bit van de maand juni je moet voor 1 september een korte gemotiveerde brief schrijven naar bit@reedbusiness.nl ovv Monty en dan vooral niet vergeten je adresgegevens en dergelijke toe te voegen er zijn drie mensen die hiermet hun paard naar toe mogen om geholpen te worden.

En dan inderdaad zou ik niet gelijk je paard gaan straffen maa gewoon rustig aan opbouwen en vertrouwen winnen.
Ik heb zelf een ruin die vroeger bij zijn eerste baas ook ontzettend mishandeld is daar heeft hij nu nog flinke littekens van maar door middel van rust en vertrouwen is het vertrouwen bijmijn paard ook terug gekomen en kan ik er nu in principe mee lezen en schrijven ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes Dayenne

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 14:25

Eddy Modde is parelli-instructeur (de enige in Nederland) en kan jou wel helpen. Al denk ik dat het meer ligt aan jouw houding dan aan het paard. Eddy is een paardenfluisteraar, zoals jij dat noemt. Knipoog
Maar ik denk dat als je zelf grondwerk gaat doen, bijvoorbeeld parelli, dat je dan zelf ook een hoop kunt verbeteren. Dit is de site van Eddy: http://www.instructeur.parelli.nl/
Veel succes, en hou je ons op de hoogte? Lachen

Elle123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-07 16:19

Ik hou jullie zeker op de hoogte!
Ik ga het eerst zelf nog even proberen. Heb na overleg met nog andere paardenkenners besloten om haar niet meer te straffen, maar enkel het goede flink te belonen. Ze moet weten dat ik haar geen pijn wil doen. Ik denk en hoop dat ik zo het meest zal bereiken. Ze mag natuurlijk wel niet met mijn voeten beginnen sollen. Het is niet de gemakkelijkste manier volgens mij, zal heeeel veel geduld moeten hebben!

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-07 19:06

Mijne was er ook zo een, trappen als je langskwam, best wel eens willen happen als je toevallig in de buurt stond, absolúút niet aan het hoofd mogen komen, aan de benen ook maar mondjesmaat.

Bij mij heeft het vooral geholpen door heel lief te zijn, veel te tolereren maar ook niet bang zijn een keer je stem voorzichtig te verheffen als ze trappen of bijten, dat mag gewoon echt niet. (Meestal is stem verheffen al genoeg bij dit soort paarden). Belonen werkt vaak het beste, agz die paarden vaak niet meer weten wat nou wel of geen goed gedrag is..

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 13:12

Je zecht dat hij wel naar je toe komt als je in de wei staat, en hij je wel in zijn stal toelaat.. Dit is imo een teken dat hij jou wel vertrouwd.. Misschien heeft hij nare ervaringen met poetsen.. Probeer het eerst heel zachtjes te doen.. bijv. alleen de zachte borstel.. Laat hem wennen en bouw het als het goed gaat Langzaam op Knipoog

@ Dayenne_1: Stel dat het voor die tijd al opgelost is? Ze heeft hem nog maar sinds kort, denk ook dat dit er in meewerkt..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 15:00

Ik zou het paard gaan desensibiliseren, en dan vooral aan de achterhand. Ga Parelli met haar doen, en besteed heel veel tijd en aandacht aan Game 1.

Elle123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-07 19:40

Ik heb al veel gehoord over parelli, maar hoe begin je daar eigenlijk aan? Er is daar misschien al een ander topic over?
Ik ben nu een dikke week bezig met veel belonen en fysisch niet meer te straffen, enkel mijn stem verheffen als ze aanstalte maakt om te schoppen. Ik moet zeggen dat ik toch al een kleine verbetering zie. Haar oortjes staan ook meer en meer naarvoor. Misschien komt het ook wel omdat ze momenteel hengstig is en dan is ze sowieso al een beetje liever. Laten we hopen dat het zo blijft...

xx

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-07 08:06

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 19:07

lindsey schreef:
Ken je verder niet maar nu klink je toch wel een beetje penny.
Het arme paard is zo zielig want ze is haar vertrouwen in mensen kwijt.

Weet je wel hoe hard een schop aan kan komen?
Meteen afstraffen dus. Je hebt gewoon te maken met een dominantie probleem.

Waarom nou weer penny???Ik heb sinds 3 weken ook een merrie die dit doet,echt precies hetzelfde.
Als je te snel achter haar langs loopt of met poetsen en hoeven krabben.Ze slaat niet echt maar probeert je wel te waarschuwen.
Verder is ze hartstikke lief en komt ook zo naar je toe.Ze reageert echt alleen bij haar achterhand zo.
BTW ik ben 29 jaar ben ik ook penny Bloos ??Mijn shet is zeker het vertrouwen in volwassenen kwijt,in kinderen minder.

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:38

Ik heb een heel goed boekje gekocht over grondwerk, daarmee kan je echt heel veel bereiken en adviseer je ook om deze te kopen.
Het kost 20 euries, ik weet even de schrijver niet maar dat kan ik voor je opzoeken.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 14:40

Heel rustig zijn en veel praten en aanraken als dat lukt, maar wel heel duidelijk zijn, jij bent de baas en wat niet mag dat mag niet!

Aya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 15:58

Absoluut nooit je stem verheffen of haar een corrigerende tik geven; zodra ze vertrouwen in je krijgt is het pas tijd om haar respect bij te brengen, denk ik.

Zo veel mogelijk bij haar zijn, proberen je merrie duidelijk te maken dat je niks van haar verlangt dat ze niet wil. Liefdevol poetsen en met een zachte stem toespreken. Dat je je paard hebt laten controleren was al heel goed, dat laat zien dat je echt met haar begaan bent - als je ervoor zorgt dat je merrie dat ook doorkrijgt, win je vast snel haar vertrouwen terug Lachen

Stel je verder ook niet dominant op naar je paard, misschien helpt het als je een beetje onderdanig doet. Als ze echt zo slecht behandeld is, denkt ze waarschijnlijk dat alle dominante mensen slecht zijn. Maar dat zij uiteindelijk respect voor jou heeft/krijgt is natuurlijk ook belangrijk!

@ Lindsey: Subtiel zijn kan geen kwaad, niet in het forum en ook niet bij paarden. Direct een sanctie opleggen is een beetje cru...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:17

Aya schreef:
Absoluut nooit je stem verheffen of haar een corrigerende tik geven; zodra ze vertrouwen in je krijgt is het pas tijd om haar respect bij te brengen, denk ik.

Zo veel mogelijk bij haar zijn, proberen je merrie duidelijk te maken dat je niks van haar verlangt dat ze niet wil. Liefdevol poetsen en met een zachte stem toespreken. Dat je je paard hebt laten controleren was al heel goed, dat laat zien dat je echt met haar begaan bent - als je ervoor zorgt dat je merrie dat ook doorkrijgt, win je vast snel haar vertrouwen terug Lachen

Stel je verder ook niet dominant op naar je paard, misschien helpt het als je een beetje onderdanig doet. Als ze echt zo slecht behandeld is, denkt ze waarschijnlijk dat alle dominante mensen slecht zijn. Maar dat zij uiteindelijk respect voor jou heeft/krijgt is natuurlijk ook belangrijk!

Juist een angstig paard heeft behoefte aan duidelijkheid. Het niet corrigeren van ongewenst gedrag helpt daar absoluut niet bij. Dat betekent niet dat je moet corrigeren door slaan, maar wel dat je duidelijk aangeeft dat bepaald gedrag niet gewenst is. En natuurlijk ook belonen bij goed gedrag.

Bij dominant opstellen, hangt het er vanaf wat je daaronder verstaat. Er is een groot verschil tussen een agressieve en assertieve opstelling naar je paard toe. Leiderschap moet je inderdaad verdienen en bewijzen dat je het vertrouwen dat daarbij hoort waard bent. Met slaan krijg je dat inderdaad niet. Met goed observeren, dus haar lichaamstaal correct lezen, alleen dingen vragen die ze kan, zo dat ze het ook snapt en voor jezelf van te voren duidelijk weten wat je wil (bv 2 stapjes achteruit, ipv een paar en blijven doorvragen als ze het doet) kom je er wel.

Verder als ze gemakkelijk te leiden is ga dan met haar wandelen. En neem de tijd (doe je horloge af als je met haar bezig bent)

miesjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:42

gedult geduld geduld en langzaam beginnen, geef misschiem wat lekkrs als ze iets geod doet

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:43

Ik zou je hele graag een oud klasgenootje van mij aanraden! www.2moons.nl !!

dordtgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 17:28

veel grondwerk/hms doen

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:01

als ze schopt, straffen, hoe dan ook mag ze niet ( als ze zonder reden det dan)
verder rustig aan beginnen, grondwerk doen, alles opbouwen, maar wel laten weten wie de baas is en dat schoppen niet mag dus.

idd vind ik ook