foute omgang?! zo ja hoe maak ik het haar duidelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Malou_Fenja

foute omgang?! zo ja hoe maak ik het haar duidelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-07 23:04

het begin

mijn vriendin heeft een paard ,ze heeft 4 jaar gereden en ze kreeg hem gratis aangeboden van een boer uit haar straat (dat is al fout 1).
ze had gewoon 1 keer in de week manegeles en dat 4 jaar lang.
ze las nooit boeken over paarden (ze had ook niet aan zo'n aanbos gedacht).ze nam het paardje gelijk aan zonder dat ze wist hoe hij was enzoo....ze wist alleen dat hij al 2 jaar helemaal niks meer had gedaan.
toen is ze met haar buurvrouw begonnen met hem te gaan longeren (dat kon ze nog niet en nu nog steeds niet). ook stopte ze gelijk met lessen:S

na 2 maanden
na 2 maanden klom ze er eens rustig op. het bleek nogal een hyper paardje te zijn maar ze hield van hem. nogsteeds las ze niks over paarden dus wist er nog niks vanaf. gelukkig kwam haar vuurvrouw haar altijd helpen dus er was NOG niks aan de hand.
haar buurvrouw kreeg minder tijd dus nu lag alle verandwoording in mijn vriendin haar handen. hier kon ze duidenlijk niet goed mee overweg (al decht ze zelf dat het super goed ging met haar paard).

nog wat later
na een jaartje ofzo is ze met sporen gaan rijden daar kon ze duidelijk niet mee overweg. ze trap hem kei hard met de punt van de sporen in zijn buik (inmidels is hij daar zo aan gewend geraakt dat hij zelfs daar niet meer op reageerd).voor de rest reed ze ook onzettend slecht....ze had immers al meer dan een jaar geen les meer.

nu
ik was een tijdje niet meer bij mijn vriendin geweest en ik kwam er laatst weel (ik schrok me rot) ik hoorde dus dat haar paard koliek had gehad .
ze vertelde heel luchtig dat ze (na 2 jaar) nog steeds geen nummer van een dierenarts had en dat ze haar oom moest gaan bellen of die een nummer had...DOM:S
ze wist ook nog niet eens wat kolier was dus ze heeft hem gewoon laten rollen tot de DA er was. de DA zei dat hij een lichte koliekaanval had maar dat dat nog niet het ergste was hij had ook een longontsteking.
ze moet hem een hele tijd op rust laten staan.
het was zover ze mocht weer gaan rijden....
bij het opzadelen: ze komt met haar poetsdoos (met 2 borstels) aanzetten en we begonnen hem te borstelen. telkens als hij maar een beetje naar ons keek gaf ze hem een flinke mep met de borstel dus ik vroeg waarom ze dat deed....zecht ze zo ''ja anders gaat hij bijten''.
ik dacht zo van hij keek alleen maar....het bleek dus ook dat hij helemaal niet wouw gaan bijten want toen ik bij hem stond en hem dus niet sloeg snuffelde hij alleen maar even.
ik vroeg zo aan haar mag ik zijn hoeven uitkrabben...ze zo van ja maar hij is wel heel wild met uitkrabben en hij bijt. moet ze zo ergens de hoevenkrabber gaan ZOEKEN!? ik begin zo met uitkrabben en hij snuffelt ff aan mijn kont en ze geenft hem gelijk een flinke mep met de borstelen hij deed helemaal niks:S
ik zag dus in zijn hoeven een begin van rotstraal ik zei dat zo tegen haar en zei zo van ...ja de man die altijd naar de hoeven kijkt ligt in het ziekenhuis dus de hoefsmid kan niet komen...ik zo van''maar er moet echt een hoefsmid bij komen'' maar ze wist zeker dat het niks ergs was...
het rijden
het was voor het eerst dat haar paardje sam weer ging rijden nadat hij ziek was geweest ik zei zo van ja we kunnen het beste nu gewoon 5 tot 10 min stappen en dat is wel genoeg voor vandaag....daar was ze het niet mee eens ze vond dat hij zich aanstelde...
na 3 rondjes stappen bogon ze al gelijk met haar sporen te prikken en te drabem ik zag dat haar paardje het moeilijk had (met zij slechte conditie)
ze draafde nmog 4 rondjes en gin eindelijk in stap over....ik zei dat ze hem NU moets gaan uitstappen en afzadelen (eindelijk ze luisterde).
zo gaat het dus al een hele tijd (sinds haar buurvouw niet meer meehelpt)
het ergste is nog dat ze denkt dat het heel goed gaat met haar paard en dat ze alles goed doet enzo...

is dit heel erg slecht ?
zo ja, hoe kan ik het haar duidelijk maken zonder heel bot over te komen

sorry voor mijn lange verhaal
ps. ik weet niet of het hier goed staat

dolor

Re: foute omgang?! zo ja hoe maak ik het haar duidelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:28

wat denk je zelf. dit is natuurlijk absoluut niet goed voor het paard. en ik denk dat je het zo snel mogelijk moet zeggen. je wilt wel niet bot overkomen, maar misschien is dat de enige manier om het haar duidelijk te maken. waarschijnlijk luistert ze niet als je het vriendelijk zegt. je kan voorstellen of ze privéles met hem kan gaan nemen. dan kan er iemand anders naar kijken en misschien luistert ze wel naar een instructrice. maar je snapt hopelijk wel dat dit niet langer gaat. je kan voorstellen of ze zonder sporen kan gaan rijden, zodat dat in ieder geval opgelost is. laat haar een keer zien wat het paard met omkijken bedoeld. laat haar zien dat het paard het niet verkeerd bedoelt, maar alleen even wil snuffelen. en zorg ervoor dat er een hoefsmid komt en misschien een dierenarts voor een controle. misschien liuistert ze naar hen en houdt ze op met dit gedrag. koop voor haar verjaardag een goed paardenboek ofzo. en zeg dat ze het absoluut moet lezen. misschien leert ze er wat van.

hopelijk heb je hier wat aan. mijn ideeën zijn namelijk een beetje op.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:29

ach, met dat soort types verdien ik mijn centjes................

het is meer dan sneu voor het paard

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:33

Tja, dat is erg. Wat doen de ouders van dit meisje? Weten die iets van paarden? En wie zorgt er eigenlijk voor het paard? Staat hij nog bij die boer in het land?

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:36

Malou_Fenja schreef:
het begin

mijn vriendin heeft een paard ,ze heeft 4 jaar gereden en ze kreeg hem gratis aangeboden van een boer uit haar straat (dat is al fout 1).
ze had gewoon 1 keer in de week manegeles en dat 4 jaar lang.

Fout 1 zie ik niet als fout van je vriendin maar meer als boffen.
Met 4 jaar lang 1x per week een manege les is niets mis en er zijn heel veel mensen die niet meer ervaring hebben voor ze een paard kopen.
Oké een boek over paarden lezen is wel handig maar ze neemt tenminste hulp van de buurvrouw aan dat is in ieder geval positief.

De rest van het verhaal neem ik maar met een korreltje zout.
Lijkt mij een typisch gevalletje van jaloezie van ts.

Bekijk het van de positieve kant ze heeft het paard al meerdere jaren.
Hoeveel mensen ruilen het paard al naar enkele maanden in omdat ze toch niet met het paard om kunnen gaan. Lees niet genoeg ervaring of er niet genoeg over nagedacht hebben.

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 12:53

ze heeft het paardje gewoon aangenomen zonder hem te laten keuren enzoo...dat zou ik zelf wel gedaan hebben.
met 4 jaar ervaring kun je ook wel een paard kopen maar dan moet je er wel iets vanaf weten. als je niet weet wat koliek is en wat je moet doen als je paard dat heeft dan ben je er duidelijk nog niet klaar voor.het is inderdaad goed dat ze hulp van de buurvrouw neemt maar dat kon maar voor tijdenlijk. daarna moest ze het toch alleen doen maar dat kon ze niet.
nu zorgt ze zelf voor het paard ik heb haar laatst eens gezegt dat hij echt naar de hoefsmid moet maar ze ziet het zelf gewoon echt niet...die vader kwam kijken (weet heel weinig van paarden) ze zei van ''pap denk jij dat sam naar de hoefsmid moet?'' die vader zei ''nee'' en toen had ik er nog maar weinig op in te brengen.
het nadeel is dat ze echt heeeeeeeeeel erg denk dat het super goed met haar paard gaat. af en toe doet ze ook heel lief tegen haar paard dat zie ik ook maar dat zie ik niet alleen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:56

lindsey schreef:
Fout 1 zie ik niet als fout van je vriendin maar meer als boffen.
Met 4 jaar lang 1x per week een manege les is niets mis en er zijn heel veel mensen die niet meer ervaring hebben voor ze een paard kopen.
Oké een boek over paarden lezen is wel handig maar ze neemt tenminste hulp van de buurvrouw aan dat is in ieder geval positief.

De rest van het verhaal neem ik maar met een korreltje zout.
Lijkt mij een typisch gevalletje van jaloezie van ts.

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 13:02

ik snap dat julli denken dat ik jalours ben , maar dat is helemaal niet zo.
ik heb geen behoefte aan een eigen paard (daar heb ik gewoon de tijd en ervaring niet voor). ik ben super blij met mijn vz-pony. ik dacht (en wist eigenlijk al zeker) dat dit niet de goede manier was om een paard te behandelen.ik wist alleen niet hoe ik het haar duidenlijk moest maken dus vraag ik het...

ik vind het namenlijk niet alleen sneu voor het paard maar ook voor haar (ze probeert het echt goed te doen)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:06

Jaloezie? Als het gewoon een feit is dat het paard (beginnend) rotstraal heeft, en een koliek aanval had? (En de vriendin blijft maar volhouden dat er geen hoefsmid hoeft te komen?)

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:07

Misschien met de buurvrouw gaan praten, als ze daar wel iets van aanneemt.

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 13:08

daar neemt ze indardaad veel van aan dat is wel een goed idee Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:10

xSCWx schreef:
Jaloezie? Als het gewoon een feit is dat het paard (beginnend) rotstraal heeft, en een koliek aanval had? (En de vriendin blijft maar volhouden dat er geen hoefsmid hoeft te komen?)

Ben jij erbij geweest dan? Misschien maakt die vriendin wel eens een foutje, kan iedereen gebeuren. Voorlopig neem ik het nog maar met een korreltje zout, de andere kant van het verhaal horen we niet Knipoog

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:13

Wat een geweldige vriendin ben je toch! Niet dus. 1x in de week lessen nemen, daar is helemaal niet zo veel mis mee.Als ze geen boeken wil lezen; Haar probleem.

Erleyne heeft gelijkt, we horen het van jou kant, misschien is er iets helemaal anders aan de hand. Als je er iets wil aan doen; Ga even gaan babbelen met de buurvrouw.

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 13:26

het klopt dat jullie het alleen van mijn kant horen.
als er iets anders aan de hand is is het nogsteeds niet goed.
ze houd van dat paard en ik vind het niet fijn om achter haar rug om met de buurvrouw te gaan praten(het blijft mijn vriendin). ik spreek volgende week zaterdag met haar af dan gaan we samen naar de buurvrouw en dan gaan we praten over hoe het anders kan.ik geef haar een dik boek over paarden en ik kijk of het resultaat geeft;)

Arletjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 15:16

Sorry maar om eerlijk te zijn vind ik haar het niet waard op zo`n paard te hebben !
Dit is èchte foute omgang, als je het zo vertelt en niks erbij of eraf verzint
als ze je vriendin was zou ze ook een beetje naar jou moeten luisteren vind ik
zeg dat ook tegen haar
probeer uit te leggen dat het bijvoorbeeld ècht nodig is om de hoeven uit te krabben, anders kan het paard kreupel worden
als ze dat nog niet wil doen zal ik idd ècht eens met die buurvrouw gaan praten en zeggen dat het zo niet langer meer kan

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:48

Ik heb serieus medelijden met dit paard, en je "kennis" is geen paard waard. Maakt niet uit hoe je eraan bent gekomen, het is je plicht om er goed voor te zorgen, het is je plicht om - als je er niet genoeg van afweet - ervoor te zorgen dat je leert of iig advies aanneemt.

Ik heb respect voor het paard dat hij al deze onnodige correcties zonder tegensputteren ondergaat. Kun je niet aan je "kennis/vriending" uitleggen dat ze beter postzegels kan gaan verzamelen?

missjustices

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 22:03

Er zijn een hoop dingen op aan te merken..
maar het voorbeeldtje wat je noemde met de koliek..
Tegenwoordig zijn er meedere dierenartsen die zeggen dat je een paard mag laten liggen met beginnende koliek indien die de ruimte heeft dat ie zich niet verwond..en redelijk rustig blijft dus niet al te druk aan rollen gaat..
(Hier is natuurlijk geen sprake van bij zware koliek aanvallen)

Verder zou ik zeggen ga er niet teveel tegen in want des te meer ze zal willen bewijzen dat ze het wel weet..
Probeer haar ongemerkt te helpen en misschien dat ze zelf beseft dat er vooruitgang komt tussen haar en het paard..en misschien is ze zelfs wel een beetje onzeker..
probeer haar te helpen zonder beterweterig te lijken en dat paardenboek is idd een goed idee..

Veel anders kun je vaak in deze gevallen helaas niet doen..

veel succes ermee..

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-07 15:41

bedankt voor jullie tips...
ik spreke dus zaterdag met haar af en dan heb ik het er wel over en maken we ook even een praatje met de buurvrouw en dan vraag ik wel of ze wat vaker naar sam kan kijken (als ze tijd heeft) ik denk niet dat Christel (mijn vriendin) het heel erg vind als ik het er met de buurvrouw over ga hebben (alleen niet achter haar rug om). dus hopenlijk werkt het en met een goed boek moet er wel vooruitgang in komen.

Angel_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:56

oe wat zielig voor dat beessie Huilen Verdrietig
als ik jou was (ook al is ze je viendin) zou ik de dieren ambulance bellen Bloos
zou de elke dag langs gaan en vertroetelen Haha! dat in ieder geval Ach gut

Groetjes mara Koe Haha!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 15:59

ik had neit eesn zon topis gestart had gelijk tegen die "vriendin"gezegd...

waar ze dacht dat ze mee bezig was.......

bijn zulke praktijken kan ik mn mond niet houden...

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 11:45

Angel_Horses schreef:
oe wat zielig voor dat beessie Huilen Verdrietig
als ik jou was (ook al is ze je viendin) zou ik de dieren ambulance bellen Bloos
zou de elke dag langs gaan en vertroetelen Haha! dat in ieder geval Ach gut

Groetjes mara Koe Haha!

En wat kan de dierenambulance doen? Verward
En bij het paard van iemand anders iedere dag langsgaan en vertroetelen??? Ik zou je het erf afschoppen, er komt niemand anders aan mijn paard tenzij ik het vraag! Boos! En zo'n paard staat erop te wachten om vertroeteld te worden?? Koe

Wat dit paard nodig heeft is iemand die verstand heeft van wat paarden nodig hebben, oftewel fatsoenlijke begeleiding voor die vriendin. Misschien kun je haar voorstellen dat ze met haar eigen paard 1 keer in de week naar de manegelessen komt. Daar kan ze ook heel veel leren over hoe om te gaan met het paard. En als ze bij jou in de les rijdt is het ook nog eens gezellig ook, geen grotere pret dan gedeelde pret.

ILIKExHORSES

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-07 12:36

Als ze net zo oud als jou is, kan je misschien ook met haar ouders gaan praten.?!

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-07 18:28

haar ouders weten niks van paarden dus dat helpt ook niet,ik heb ze over die rotstraal vertelt maar dat geloven ze niet.

Meisje_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-07 21:49

Het blijft alsnog haar paard en haar mening, je kan altijd het goede tegen haar zeggen, maar wat ze ermee doet moet zei weten, ik vind het ook sneu voor het paard, maar sommige mensen zijn hardleers en leren het nooit, ja totdat ze met de gevolgen van dien geconfronteerd worden, maar dan is het te laat.

ik zou zeggen vertel het haar op een normale manier, misschien 2 of 3x, luistert ze dan niet, tja. dan kan jij er in ieder geval weinig aan doen veranderen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-07 16:56

*Hoe is het afgelopen?*