Aantal vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jillie1994

Aantal vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 11:13

Het duurt nOg even maa ik krijg misschien een veulen, maar daar heb ik een aantal vraagjes over:

1: hOeveel jaar oud moeten ze zijn om met ze te gaan zwemmen?
2 Hoe oud moeten ze zijn voor vrijheidsdressuur?
3. Wanneer mag je hem longeren?
4. zadel mag er toch pas op als ze drie is?
5. Wanneer mag je beginnen met roskammen?
6. Wanneer mag je uberhaubt poetsen?
7. wanneer mag je beginnen met hoevenkrabben?
8. Als ze een half jaar zijn mogen ze dan al biks? en wat moeten ze anders eten?

Dit waren mijn vraagjes Pling

Graag antwoort geven met het cijfer ervoor. Haha!

laliz

Re: Aantal vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:39

Ik denk dat jij er beter niet aan kan beginnen.

Topic staat overigens verkeerd.

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:44

Als ik jou was zou ik eerst nog heel wat ervaring op gaan op paardengebied want sommige vragen zijn imo basiskennis.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 13:45

Waarom kies je ervoor een veulen te nemen? Zeker zo'n jong beestje. Jij wilt er (logisch al je een eigen paardje krijgt) al zoveel leuke dingen mee gaan doen, maar daar is het beestje eigenlijk gewoon nog veel te jong voor. De eerste 3 jaar kun je er maar weinig mee doen. Hooguit laten wennen aan het poetsen en hoefjes geven en hem gewoon in de hand brengen en aan (enge) dingen laten wennen. Mij lijkt eigenlijk ook dat je beter af bent met een ouder paard waar je al die dingen mee kunt gaan doen, zonder problemen. Succes ermee!

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 14:09

weet je een veulentje is ongelofelijk lief hè... maar je start echt best met een braaf opgeleerd paard als eerste eigen paard hoor!
vooral vragen als vanaf wanneer mag het zadel erop of wanneer mag je hem poetsen of biks beginnen geven verraden dat je meer zult zijn met een opgeleerd(e) pony of paard.

Wil niet grof overkomen ofzo he! zeker niet de bedoeling; maar ik spreek uit ervaring. Ik reed al 6 jaar toen ik een verzorgpony kreeg waar ik samen met de eigenaar zelf alles voor moest regelen (hooi halen, biks klaarzetten, weide onderhouden,...) en toch was het nog een heel pak anders toen ik mn eerste eigen pony kocht (ook onopgeleerd)!

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-07 14:39

Ik vraag alleen antwoord van jullie! Verder weet ik wel hoe ik een veulen moet laten opgroeien!!!! Naja, jullie weten dus waarschijnlijk het antwoord niet? Zeg het dan gelijk, dan kan ik beginnen, ik verbied jullie toch ook niet om een paard te hebben?!

ZzzeiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:11

Sorry hoor maar waar slaat die reactie op?
Ik weet heus wel hoe je een veulen moet laten opgroeien, heb zelf 2 veulens opgevoed.
De mensen weten heus wel antwoord op deze vragen hoor.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 15:17

ik heb nog nooit een veulen voor mezelf gehad (omdat ik de kennis niet heb), maar dan weet ik toch ook wel hoe ik een veulen moet laten opgroeien. Maar alleen met laten opgroeien ben je er niet, je moet het paard dingen gaan leren als hij straks 3 is. En ja dat heb jij blijkbaar nog nooit gedaan en daar kan je hem flink mee verpesten.

voor het geval je het persee wilt weten:
1: hOeveel jaar oud moeten ze zijn om met ze te gaan zwemmen? niet eerder dan 3/4jaar. het is heel zwaar voor het zwemmen. je laat een baby toch ook niet zonder bandjes proberen te zwemmen?
2 Hoe oud moeten ze zijn voor vrijheidsdressuur? ik zou wachten tot 1 of 2 jaar. tijd zat
3. Wanneer mag je hem longeren? met 2,5/3jaar. longeren vraagt heel veel van de gewrichten omdat ze steeds een cirkel moeten lopen.
4. zadel mag er toch pas op als ze drie is? minimaal 3jaar en liever later
5. Wanneer mag je beginnen met roskammen? direct laten wennen
6. Wanneer mag je uberhaubt poetsen? direct laten wennen
7. wanneer mag je beginnen met hoevenkrabben? direct laten wennen
8. Als ze een half jaar zijn mogen ze dan al biks? en wat moeten ze anders eten? ooit gehoord van veulenbrokken? die zijn er niet voor niks.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:06

ik zei er toch uitdrukkelijk bij dat ik dat niet zei om grof te zijn en dat ik uit ervaring spreek. als je dat goed had gelezen had je gesnapt dat ik net als jij een (ondertussen al behoorlijk) aantal jaren geleden wel dacht te weten hoe ze een veulen moest opvoeden en opleren.
Ik geef openlijk toe dat ik achteraf gezien bij lange niet alles wist en dat is wat ik je wilde vertellen: je denkt nu dat je dat allemaal wel kan en weet, maar het is toch altijd net iets anders dan je gedacht had wanneer je effectief een veulen van jezelf hebt.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-07 20:59

-> OMG

Fucsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 08:56

1: zou ermee wachten tot minimaal 4 jaar.
2 2 jaar ong. vraagt geestelijk veel van zo'n jong dier
3. het beste vanaf 3 jaar of bijna 3 daarvoor echt niet!
4. ja minimaal 3 jaar ouder is beter!!
5. kun je nu al aan laten wennen
6. idem als vraag 5
7. idem maar verwacht niet dat hij makkelijk zijn voetjes geeft, jonge paarden hebben vaak erge moeite met hun balans te vinden!
8. Veulenbrok & hooi

het lijkt me eerlijk gezegd niet zo verstandig om aan een veulen te beginnen als eerste paard. In die eerste 3 jaren kun je vrij weinig tot niks met zo'n diertje doen. Het beste is gewoon met rust laten en laten opgroeien bij zijn leeftijdsgenootjes. In die eerste periode van zn leven kun je al heel gemakkelijk dingen verpesten. Het beste kun je naar mijn mening met een jong paard rustig beginnen in z'n derde levensjaar.
waarom wil je eigenlijk zo graag een veulen? met een ouder paard kun je nu al al die dingen doen, zoals VD en rijden, zwemmen, gemakkelijk poetsen etc.
als je al een veulen koopt zou ik er wel goede begeleiding bijhalen, mensen die al eens eerder een veulen met succes hebben opgevoed dus!

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:05

1: 2
2 2
3. 2
4. nee, 2
5. met 1 week
6. ook met 1 week
7. 1 week
8. veulenbiks gaf ik ze toen Haha!

SanneTilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:17

Denk eens aan je verantwoordelijkheid ten opzichte van het veulen. Elk veulen verdient een goede verzorging en opvoeding, en als je hem dat niet kunt geven moet je het niet doen. Ik bedoel echt niet dat je geen verstand hebt van paarden ofzo hoor, maar een veulen opvoeden (en later inrijden) is echt een vak apart! Laat het aan een professional over en koop een leuk wat ouder paard, die de meeste dingen al kent. Die kun je zelf ook nog heel veel leren hoor.
Je kunt echt beter niet aan een veulen beginnen, als het fout gaat en je moet hem of haar alsnog wegdoen, zit de volgende eigenaar met alle ellende, en dan heb ik het nog niet eens over de schade die het paard dan al opgelopen heeft.
Je zult het waarschijnlijk niet leuk vinden om dit te horen, maar dat iedereen hier nu zo reageert moet je toch ook iets zeggen....

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:09

jillie1994 schreef:
Ik vraag alleen antwoord van jullie! Verder weet ik wel hoe ik een veulen moet laten opgroeien!!!! Naja, jullie weten dus waarschijnlijk het antwoord niet? Zeg het dan gelijk, dan kan ik beginnen, ik verbied jullie toch ook niet om een paard te hebben?!

Eerlijk gezegd vind ik deze overtrokken reactie niet echt positief voor je spreken... Iedereen probeert je gewoon van zo goed mogelijk advies te voorzien omdat je vragen erop duiden dat je op belangrijke punten het antwoord nog niet wist (of vroeg je hier om andermans meningen en wist je het wel al?) en jij vliegt iedereen aan in je reactie. Niemand verbied je hier een paard te hebben, we verbieden je ook niet een veulen te nemen, wij zijn (blijkt uit de reacties) alleen van mening dat het ook voor jouzelf wellicht veel leuker is een ietwat ouder paard te nemen waar je al mee aan de slag kunt. Dat is immers wat je graag wilt toch? Antwoord op je vragen heb je inmiddels gekregen. Realiseer je alsjeblieft dat je de eerste 2 jaar eigenlijk niets aan een veulen heb en heel makkelijk dingen verkeerd kunt doen (en heus niet omdat je het met opzet doet). Als je alsnog voor een veulen kiest: succes en veel plezier ermee.

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:14

Ben het met de meeste hier eens maar ik zal wel je vragen beantwoorden:

Jaar of 3, als ze het al durven.
2 Jaar. En niet te zwaar beginnen. Gewoon de basis.
2,5 jaar. (aann halster, verder geen frutsels)
Op zn 3e zadel mak maken, over al aan wennen. Longeren met zaadel en hoofdsteld
Zodra het veulen rustig vast gehouden kan worden, en het nodig is.
Als het veulen rustig kan stilstaan, (iemand die hem vasthoud of vast aan een hek. Let hier wel op dat je geen knoop maakt op het begin. Gewooon los door een ringetje halen.)
Als het veulen netjes voetjes kan geven.
8. Als ze een half jaar zijn mogen ze dan al biks? en wat moeten ze anders eten?
Veulenbrokken Pling

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:17

Eens met het bovenstaande, en nog iets: denk aan je zelf, want een jong paard kan voor moeilijke, soms gevaarlijke situaties zorgen!
Als jij bv. een veulen moet leren voetjes te geven, gaat dat vaak in het begin niet zo makkelijk! Paardje snapt het niet, terkt zijn been terug, deelt een mep uit, en als hij je toevallig raakt...En veulentjes waten vaak nog niet wat ze allemaal kunnen met (mogen van) mensen: misschien wil hij spelen, en springt zo maar bovenop je als je het niet in de gaten hebt. En dat is niet zonder gevaar, kan ik je verzekeren. Dit zijn maar 2 kleine voorbeeldjes, maar er is meer te bedenken!

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:21

arm arm veulentje dat jij krijgt.
maargoed voor dat veulentje dan maar (dat die het nog wat beter krijgt)

3 maar sommige durven niet en dan moet je dat langzaam voorzichtig leren en niet goh hij is 3 dus MOET het water in.
2 en dan alleen makkelijke basisoefeningen.
2,5 (alleen aan halster)
minstens 3 en voorzichtigaan.
Direct als het veulen aanhankelijk is.
Direct als je voorzichtig bent en je veulen aanhankelijk is.
Als het veulen netjes voetjes kan geven. en dan heel voorzichtig.
Veulenbrokken gras en hooi.

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:29

Ik denk ook dat je beter af bent met een ouder paard. Een veulen is inderdaad erg leuk en schattig, maar hij zal zoiezo (los van kennis) tot 2.5 jaar lekker in de weide moeten kunnen rennen met vele soort/leeftijdgenootjes.(daarna ook natuurlijk, maar dan pas kun je aan het "werk") Tot deze tijd kun je dus slechts lichte dingen van hem vragen, poetsen, aan het halster meelopen..... veel meer kun je eigenlijk al niet doen. Dan...als hij 2.5 is.... kun je hem rustig laten wennen aan een zadel.. evt een bitje.... kunt wat aan de hand lopen met zadel/hoofdstel .. dan ben je inmiddels al 3 jaar verder.... dan moet je het dier ook nog gaan beleren, iets wat ook niet al te gemakkelijk is. Een jong dier is zo snel verprutst, je moet goed kunnen rijden, eerlijk met het dier omgaan, niet bang zijn en consequent zijn. Daarbij moeten jou hulpen goed en duidelijk zijn. Je zult er, ookal zou je al ervaring hebben, zoiezo een goede begeleiding bij hebben van iemand.

Dit is natuurlijk zeker allemaal wel te doen, maar niet als eerste eigen paard, en al helemaal niet als je niet voor 100% weet waar je mee bezig bent. Helaas maar waar, sommige vragen die jij stelt zijn vragen die je eigenlijk zoiezo zou moeten weten.... als deze vragen voor jou nog het onbekende zijn, dan staat je bij de opvoeding van het veulen nog heel veel te wachten. Ik geloof er zeker in, dat jij het beste met je veulentje voor zal hebben, maar zo gemakkelijk is het niet. Ik zou eerst nog wat jaartjes rijervaring opdoen op een leuk "volwassen" paard.. en dan nog kun je voor een 6-jarige kiezen zodat je toch wat uitdaging tegemoet komt, omdat ook deze paarden nog veel moeten leren!
Dus, ik zou er nog maar eens goed overnadenken, ofdat dit werkelijk is wat je wilt... er komt namelijk nog heel veel meer bij kijken...en nee.. ik ben niet iemand die jou zomaar even iets wil verbieden, ik geef je gewoon raad omdat ik ook spreek uit eigen ervaring...

Ik heb een merrie vanaf haar 2de alles geleerd.... met 3 begonnen met rijden en daarvoor veel bezig zijn zodat de verhoudingen duidelijk waren en er vertrouwen was etc. Maar het kost energie en vereist gewoon 100% weten waar je mee bezig bent. Paarden gaan je op deze leeftijd uit proberen en dan zul je gewoon stevig in je schoenen moeten staan... ook met rijden verschieten ze op de meeste onverwachtse momenten nog weleens... het is gewoon een flinke klus Knipoog ... en... natuurlijk ook zeer goede begeleiding...

Succes, en vertrouw me, ik probeer je echt geen dier te onthouden. Ik denk alleen dat het voor JOU en het paard beter is om een meer ervaren dier te nemen.

Mocht je nog antwoorden willen op je vragen (al zijn die al gegeven door anderen)

- echt zwemmen zou ik wachten tot een jaar of 4/5, het is erg zwaar, maar het ligt er ook aan ofdat jij erop blijft zitten en ofdat je ECHT zwemmen bedoeld of gewoon in diep water gaan...
-2 jaar, maar dan mag je nog geen echte truukjes doen, dan ben je meer met gehoorzaamheidstraining bezig (voetjes optillen, achterwaarts, wachten, kusje, ja/nee schudden etc... en dat alles op een kleine aanwijzing)
-vanaf 2.5 jaar, maar nog aan halster en liefst met 2 lijnen of zeer grote rondes.
Nee, een zadel mag er wel al op als ze 2.5 zijn ofzo, echter nog niet EROP gaan zitten en natuurlijk een niet al te zwaar zadel!
-zodra het veulen ontspannen kan staan kun je hem gaan borstelen en dus roskammen.
-Als het veulen geleerd heeft te staan en niet bang meer is in de hand.
- Als het veulen geleerd heeft vast te staan en niet bang meer is in de hand, verder moet hij goed en normaal voetjes kunnen geven.
Hiervoor is er speciale veulenbiks, verder mogen ze hooi en beginnen ze vaak als eerste aan gras te knabbelen.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:14

Ik heb al eerder jouw topics gelezen en ik denk niet dat je aan een veulen moet beginnen.En dan hoef je niet gelijk zo agressief te reageren op mensen dat wij jouw vragen MOETEN beantwoorden.Een veulen lijkt heel schattig en lief maar het opvoeden is nog een hele klus en is niet makkelijk.Zeker niet voor jou omdat ik al meerdere topics van jou heb gelezen.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 09:28

Met lavien eens ik heb ook meerdere veulens opgevoed zeker geen pretje als ze denken dat je een stuk speelgoed bent waar ze op je rug moeten springen en dan heb ik het nog over kleine shetlandertjes!

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:03

ik ga met de rest mee je weet nog veel te weinig van veulens af om er een op te voeden....
ik geef toe dat ik daar zelf ook nog niet de ervaring voor heb (al kan ik de vragen wel beantwoorden).
een veulen opvoeden lijkt best makkenlijk maar als je er dan eenmaal een hebt dan ga je hem verpesten (ja dat gaat heel snel). dus je moet niet boos worden op al de mensen die je advies geven, en zeker niet als mensen je zulk goed (en de meeste nog lief) advies geven. ik snap dat je teleurgesteld bent over alle reacties , je had zeker gehoopt op gewoon antwoorden waar een leuk stukje tekst bij staat van''ooohh wat stel je toch een goede vragen en je wordt zeker heel goed voor het veulen''dat zou ik ook willen horen hoor maar de WERKELIJKHEID is toch echt anders.....

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:07

Je weet weinig van veulens af, ik zou er als ik jou was niet aan beginnen Knipoog

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 10:09

allemaal mee eens wij zeggen het nog vriendelijk maar alsjeblieft koop geen veulen

Plona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 11:46

1: hOeveel jaar oud moeten ze zijn om met ze te gaan zwemmen? 1 jaar met goed toezicht enz.
2 Hoe oud moeten ze zijn voor vrijheidsdressuur? 1 of 2 jaar
3. Wanneer mag je hem longeren? 2,5 jaar.
4. zadel mag er toch pas op als ze drie is? 2 jaar (als het maar niet te zwaar is en licht opbouwend)
5. Wanneer mag je beginnen met roskammen? vanaf 0 jaar
6. Wanneer mag je uberhaubt poetsen? vanaf 0 jaar
7. wanneer mag je beginnen met hoevenkrabben? Je MOET zo vlug mogelijk beginnen als het kan (is mijn tip anders dan krijg je z'n lastpost).
8. Als ze een half jaar zijn mogen ze dan al biks? en wat moeten ze anders eten? Gewoon gras, hooi en brokken gaan ze echt niet dood van zo zijn ze bij ons ook volgroeit.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-07 13:49

Ik krijg een veulen omdat ik ermee kan opgroeien! Ik kan hem alles leren, en hij kent mijn gewoontes dan! En was het nou zo moeilijk om die antwoorden te geven?