Longeren met 1-jarig paard ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Longeren met 1-jarig paard ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:00

Oke , heel vaag Verward
Ik heb zo op marktplaats rondgezocht (puur verveling Clown ), en daar stond een 1-jarig paard wat al kan longeren. Zonder bit etc. natuurlijk.
Dat lijkt me toch heel vaag, dat mag toch pas op 2,5 jarige leeftijd?? Of ben ik nou mis??

Graag antwoord, want wil het toch wel weten Clown

Bedankt!

anne_kuzz

Re: Longeren met 1-jarig paard ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:03

Het kan wel. Maar denk niet dat het super goed is, ivm de bouw enz.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:05

nee, is niet goed, maar misschien weten die mensen het niet.
je ziet wel eens vaker rare dingen op marktplaats,
van de week nog een net tweejarige pony die licht werdt bereden,
en een zwarte shetland pony die je zelf moest vangen..

Widner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:10

Goed is het zeker niet nee, zo een paardje hoort lekker op de wei met vriendjes.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:18

Je hebt longeren en je hebt longeren natuurlijk.
Losgooien in de bak en wat rondjes laten rennen op een speelse manier wordt ook wel eens longeren genoemd, dat is niet zo erg om zo wat stemcommando's te leren. Maar aan een longeerlijn vast, en dan een hele tijd achter elkaar, dat is echt heel erg slecht voor zo'n jong diertje.

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:27

ja idd.. zolang het paardje nog niet bijgezet is enzo... ik zelf zou nooit zo vroeg gaan beginnen maar je hebt er mensen bij.. dit vind ik nog niet al te erg... ken een meisje van ongeveer 50 kg die al ging zitten op een jaarling en had al een zadel opgedaan... het was een Ctje... de maat maakt dan eigenlijk niet uit, maar waar ben je dan met je hoofd mee bezig als je dat doet... dat vond ik echt niet normaal

KimWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 16:57

Zoiezo ben ik van gewoon longeren geen 100% voorstander. Longeren in mijn ogen, altijd met 2 lijnen. Bij longeren met 1 lijn krijg je dat een pony vaak scheef gaat lopen, en dus zijn spieren etc fout belast. Bij longeren in het algemeen belasten ze de spieren zoiezo, en dit is voor een volwassen paard natuurlijk gewoon training, voor een 1-jarig paard is dit echter een TE zware belasting, helemaal omdat bij longeren de relatief kleine rondjes ook nogeens zorgen voor een paard dat niet recht ontspannen kan lopen, iets wat bij de jonkies toch wel nog belangrijk is.... Nee, wat mij betreft pas rustig longeren vanaf 2.5 en dan lichtjes.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:00

Met of zonder bit/bijzet. Het is gewoon niet goed voor ze.
Slechte manier van belasten voor en paard in de groei, waardoor de kans groter is ze later lichamelijke klachten kunnen gaan krijgen.

pressent

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:02

nee ik zou het ook niet doen laat hem lekker nog 2 jaar groeien en begin daarna met werk.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:03

Zonder bijzet, gewoon vrij in een bak wat laten rennen, kan geen kwaad (doen ze zelf toch ook?) Echter zwaar trainen is inderdaad slecht voor het lichaam van een jong paard.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:04

Ik als Penny reed als 11-jarig meisje ook al op 2,5-jarige paarden met een halstertje zonder zadel door de wei. Het waren paarden van 1.65 en ik was een lange magere slungel. Spelenderwijs met die beesten omgaan op deze manier, daar worden ze echt niet slechter van. Het wordt anders als je ze echt aan het werk gaat zetten.
Maar goed bekeken horen jaarlingen natuurlijk gewoon met een of meerder vriendjes in de wei te lopen.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:05

nadina schreef:
Ik als Penny reed als 11-jarig meisje ook al op 2,5-jarige paarden met een halstertje zonder zadel door de wei. Het waren paarden van 1.65 en ik was een lange magere slungel. Spelenderwijs met die beesten omgaan op deze manier, daar worden ze echt niet slechter van. Het wordt anders als je ze echt aan het werk gaat zetten.
Maar goed bekeken horen jaarlingen natuurlijk gewoon met een of meerder vriendjes in de wei te lopen.

Het is niet alleen geestelijk slecht, ook de spieren zijn nog niet volgroeid. Op 2,5jarige leeftijd is het natuurlijk wel wat anders dan 1 jarige leeftijd, maar ook dat vind ik slecht.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:08

die paarden vonden het hardstikke leuk hoor, dus geestelijk slecht, ik geloof er niets van (nu heb ik het over mijn 2,5-jarige) en van een paar rondjes door de wei worden ze niet slechter.

Een 1-jarige wordt idd wel een ander verhaal, die hoort eigenlijk wel gewoon in de wei te lopen.

BBotanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:09

een 1 jarige is nog geen paard.. tis nog een veulen

dat vindt ik echt te jong

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:27

ach het ligt eraan effe los lopen aan een lijntje kan geen kwaad maar draven en galoperen en bijzettenzou ik niet aanraden bij zo'n jong diertje , ook niet ieder dag gaan trainen dat mag niet !
Het is wel handig al je het paardje alvast aan een touwtje leert meelopen als je naar een keuring moet of zo
hoeveel ongelukken gebeuren er als je een 3 jarige uit de wei trekt en hem dan nog alles moet aanleren (daar zijn de meningen ook over verdeeld)?
Het is maar net HOE je ermee omgaat denk ik, bij de andalusiers word een 2 jarige ook aan de lounge voorgebracht niks mis mee,hoor! dan begin je ook met een jaarling rustig aan te leren aan de lounge....
rustig aan is het sleutelwoord in dit verhaal

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:29

nadina schreef:
die paarden vonden het hardstikke leuk hoor, dus geestelijk slecht, ik geloof er niets van (nu heb ik het over mijn 2,5-jarige) en van een paar rondjes door de wei worden ze niet slechter.

Een 1-jarige wordt idd wel een ander verhaal, die hoort eigenlijk wel gewoon in de wei te lopen.

Daarom zeg ik ook: Het is niet alleen geestelijk slecht (zoals jij denkt, dus als dit probleem weg is is het nog neit goed), maar ook lichamelijk slecht. En een paard kan het nog zo leuk vinden, maar jij moet weten wat goed voor m is.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 17:31

anne_kuzz schreef:
Het kan wel. Maar denk niet dat het super goed is, ivm de bouw enz.

Maar ook mentaal is het alles behalve goed, het is erg moeilijk voor zo een jong beestje om alles te verstaan, en snappen wat de bedoeling is. Velen denken dat het 'alleen maar' rondjes lopen is, maar in werkelijkheid is het toch veeel meer dan dat. Dus néé het is alles behalve goed.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 20:35

nadina schreef:

En laat me raden, die waren niet van jezelf (ouders)
Op dat moment worden ze er mischien niet slechter van.
Later kan het wel degelijk "zichtbaar" worden in de vorm van kreupelheid of een slechte rug.

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-07 21:04

Ik ben er absoluut op tegen. Laat een veulen lekker nog een veulen zijn.
Een 1-jarig kind hoeft ook nog niet meteen naar school.

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 08:01

ik ben hier ook tegen!
het is een jaarling, laat hem nog lekker in de wei z'n gang gaan, niks longeren of iets in die richting,
en inderdaad net zoals zilva zegt een 1 jarig kind hoeft ook nog niet naar school!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 09:43

Ok.... ik zeg het, ik wou het alleen zeker weten, want naar mijn denken had ik ooit ergens hier gelezen dat je daar op 2,5 jarige leeftijd mee mag beginnen ?? (zonder bijzet ofzo dus)...
Niet dat ik het nou echt van plan ben om met mijn enter te gaan longeren, hij moet eerst maar netjes zijn hoeven optillen, meelopen etc. Ja

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:12

Vandeweek stond ik in de wei naast mijn 2 jarige paardje, en ik kon me op dat moment dus echt niet voorstellen dat ik daar al op zou gaan zitten of mee zou gaan longeren!
Het beestje is 2! Begint nu wel meer op een paard te lijken, maar is nog niet volgroeid, is nog 'overbouwd'.
Hoe komen sommige mensen toch ook maar op het idee om daar dan mee te gaan longeren of rijden! Gestoord
Echt, ben ik dan gewoon zo simpel dat ik dat niet doe ofzo? Lips are sealed

Echt triest, want op bokt lopen echt heel veel topics over dat een paard op 2 jarige leeftijd al gereden of gelongeerd wordt. Lips are sealed

lufnikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 11:33

ik zou het mijn jaarling niet doen, lijkt me niet zo goed voor hem. hij is daar ook nog helemaal niet aan toe, t'is echt nog zon kindje Ja

Aliekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:20

1 jaar is echt te jong om te longeren, ik zou pas op 2,5 of 3 jaar beginnen ..

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-07 14:23

pfff.... de ZOVEELSTE discussie hierover??? Gebruik even de zoekfunctie op bokt en je krijgt er duizend en 1 meningen over hoor!!