Is meneer nou helemaal belaantafelt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LiefsteIwan

Is meneer nou helemaal belaantafelt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 18:11

Hey,

Enorm probleem, mn zus gaat elke week naar de les, nou moet ze dus langs een kippen/varkensslachterij, vind k vrij normaal dat een paard daar niet graag langsgaat, maar ik hoor dus elke week weer een verhaal dat ie bokt, steigert, stilstaan enz. dus ik dacht, laat ik t zelf eens proberen, nou, dat heb ik dus nu net gedaan, en meneer is echt helemaal door t dolle heen, vanaf het begin al, steeds een beetje dribbelen, overal naar kijken, met een Grooooooooote bocht om een put heen enz. nou, een paar honderd meter voor die slachterij begint het, stilstaan, geef je been (ook Vóór het stilstaan), reageert ie niet op, sla je m, reageert ie OOK niet op, als je geluk hebt wel maar dan alleen in zn achteruit... nouja, dan moet iemand hem mee SLEUREN, dan loopt ie nog niet normaal, maar wel door gelukkig, een andere weg kan niet, dan gaat ie stilstaan als er een auto of vrachtwagen achter m rijdt, doet ie alsof ie iets engs ziet en draait met zn kont de weg op, Wat je ook doet, nou helemaal omrijden zou ook best kunnen als dat werkt, maar dan moet je dus links ipv rechts als je t erf afrijdt, en dan begint het gekloot al, want meneer wil dan rechts, AB-SO-LUUT geen optie om links te gaan :S

Heeft iemand Alsjeblieft een goeie tip voor mij? Want ik word er Nu (na 2 keer) al helemaal gek van.

Trouwens, op stemverheffing reageert ie wel een beetje, maar als ie dan weer normaal doorloopt en jij weer rustig praat, gaat ie weer gewoon stilstaan.

fuego3

Re: Is meneer nou helemaal belaantafelt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:21

ik heb ongeveer 4 jaar mijn paard langs een kadaver bak proberen te krijgen sorrie maar het gaat nog steeds niet . ik ben er daarom ook mee opgehouden. ondanks dat het een super mak paard is dat nergens van schrikt en is altijd gewiligd dacht ik dat het beter was om hem er niet langer mee te pesten ik denk dat hij de dood rook en eieren voor zijn geld koos en ik geef hem geen ongelijk groeten fuego

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:23

mis. een ander paard regelen? Ze heeft toch een instructeur/instructrice?? Vraag die om raad!

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:27

Whaha, een ander paard regelen?! Lekker handig als je toch met je eigen paard naar les wilt!

Paarden die ik rij hebben nooit moeilijk gedaan bij kadaverbakken, maar ik heb er wel eens anderen over gehoord.
Misschien dat dit paard het wel werkelijk eng vond / vind, maar dat ie heeft gemerkt dat zijn stakerige gedrag hem voordelen oplevert. En tja, paarden zijn dan wel zo slim om dat daarna uit te buiten....

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 18:31

Een ander paard? Om daarmee daar langs te rijden of om mee naar de les te gaan? Nouja, met een ander paard dat er wel gewoon langsgaat vertikt ie het ook....
En ik snap ook heel goed dat ie daar niet langs wil, maar hij wil ook met geen mogelijk een andere kant op.. alleen terug naar huis.
En hij moet er altijd langs, wat ie ook doet, dus het lijkt me ook niet dat ie dat als een voordeel ziet?

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 18:34

Oja, als je er langs gaat aan de hand dan is er ook Niets meer aan de hand Verward
Dus ik denk niet dat het echt angst is, gewoon geklier, en niet zomaar geklier, dit leidt zo af en toe tot levensgevaarlijke situaties..

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:35

Ben ik nu heel blond als ik zeg, afstappen en er gewoon aan de hand langsgaan? Waarom jezelf in gevaar brengen, en je paard, als t aan de hand blijkbaar Wel lukt? Bloos

Ga er dan voorlopig aan de hand langs en probeer t over een tijdje weer eens onder t zadel, lijkt mij t beste idee om heel eerlijk te zijn Ja
Laatst bijgewerkt door Natasjaa op 25-04-07 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 18:35

wil hij er aan de hand ook niet langslopen?
zo ja kan je dat eerst een paar keer doen misschien?
samen met een ander paard lijkt mij ook een goed plan maar je zegt dus dat dat niet werkt
wel vervelend zeg..
als hij er wel langs gaat moet je daar niet apart over doen, maar gewoon doorrijden, eigenlijk moet je al dat gedoe negeren anders wordt hij bevestigd in zijn idee dat hij reden heeft om bang te zijn.

edit: ik zie je net posten dat hij wel aan de hand erlangs wil, vaag.
misschien durft hij niet 'alleen', zonder leider?

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 18:38

Hey ink, waarom ben jij wel hier en niet op msn? Tong uitsteken
Maarja, als je er aan de hand langsgaat en het is wel geklier, dan denkt hij 'Hey, als ik klier, zit ze ineens niet meer bovenop me' en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling....

Dat is idd ook een optie Marigold, dat ie er niet langs durft zonder een leider... Lachen

Dankjulliewel voor de reacties Ja

Even reageren op jouw edit Natasjaa: Wel een goed plan idd, maarja, mieke moet het daar ook mee eens zijn natuurlijk Rolleyes

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:19

slaan is zowiezo niet de oplossing, je bevestigt daarmee wat het paard verwacht, pijn. niet doen dus.
ga lekker grondwerken om je relatie te verbeteren, en meer vertrouwen te krijgen. het paard moet he doen omdat hij dat wil, niet omdat jij hem ertoe dwingt.

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-07 23:36

Daar zit inderdaad iets in, ik ga iig morgen even proberen aan de hand, of ie dan wel normaal doet. Maar grondwerken is ook een goeie, dankjewel!

hannahhannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:38

Ben het met merrieveulen eens, niet slaan oid, thuis eventueel grondwerk oefenen, en wat ik heb gedaan, het is maar een idee, ik kreeg mijn pony met geen mogelijkheid over een sluisje, ze was als de dood voor elk spatje water, ik ben er heen gewandeld met hoofdstel, en zodra ze stil ging staan, eerst kijken of ik haar kreeg meegepraat, en daarna met mijn rug naar haar toe, mijn gezicht naar het sluisje gaan staan, zover weg als de teugels toe lieten. (dus niet trekken maar een paar passen verder weg), na 20 minuten stil staan, vond ze het niet meer eng, en een beetje saai worden wel, en voelde ik opeens haar neus in mijn hals. Heb haar een aai gegeven en ben weer een paar passen verder gaan staan, helemaal tot op het sluisje en toen we erop waren kon ze opeens wel snel lopen Haha! daarna heb ik haar lekker gras laten eten, terug gelopen, nog een keer eroverheen, en weer eten. Ben paar dagen later weer (wandelend) terug gekomen en met een paar keer stil staan waren we er over heen, derde keer rijdend, ging super! Wel eng, maar ze wist de beloning (gras eten) en deed het, daarna nooit meer last van gehad! Dus mijn tip: wandelen, als ze stil gaat staan, niet dwingen/forceren maar negeren totdat het saai wordt..(zorg wel dat je een grote portie geduld meeneemt, ik heb anderhalf uur voor me uit staan staren Dromen ) Hoop dat je er wat aan hebt, succes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-07 23:39

succes ermee, een rustig persoon ernaast kan helpen, mijn paard was voorheen bang voor vrachtwagens, ik heb het aan de hand geoefend, omdat het voor het paard dan makkelijker is om aan je te plakken.
verder niet je geduld verliezen, neem er rustig de tijd voor, laat hem kijken en ruiken. ELK stapje vooruit flink belonen, gek gedrag (dribbelen, stapje terug) negeren, niet afstraffen. zoals hierboven ook gezegd is, laat maar kijken, en als hij komt, flink belonen. elk stapje is er één!

beetje voer mee kan ook helpen, kauwen werkt rustgevend, en je kunt stiekum een beetje lokken.

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 00:12

Dankjulliewel voor de tips aan de hand, heb ik veel aan, want dat ga ik een deze dagen even proberen, echt super! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:13

Misschien ook een optie om iemand mee te laten lopen, en zelf erop te blijven zitten?
Dan zit er toch iemand op, maar is er ook een 'leider' bij!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 00:16

Robijntjah schreef:
Misschien ook een optie om iemand mee te laten lopen, en zelf erop te blijven zitten?
Dan zit er toch iemand op, maar is er ook een 'leider' bij!

kan, maar als het dan minder gaat... maak het hem gewoon zo makkelijk mogelijk, twee man mee, één begeleider, één extra die evt wat lekkers meeneemt... de kans dat hij dan slaagt (en dus beloond kan worden, positieve associatie) kan je zo groot mogelijk maken. neem kleine stapjes per keer, dan voelt het voor je paard of het vanzelf gaat, en ben je ineens waar je zijn wil!

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 07:14

Marigold schreef:
wil hij er aan de hand ook niet langslopen?
zo ja kan je dat eerst een paar keer doen misschien?
samen met een ander paard lijkt mij ook een goed plan maar je zegt dus dat dat niet werkt
wel vervelend zeg..
als hij er wel langs gaat moet je daar niet apart over doen, maar gewoon doorrijden, eigenlijk moet je al dat gedoe negeren anders wordt hij bevestigd in zijn idee dat hij reden heeft om bang te zijn.

edit: ik zie je net posten dat hij wel aan de hand erlangs wil, vaag.
misschien durft hij niet 'alleen', zonder leider?

Dit bedoelde ik ook! Als hij bang is en hij ziet dat z'n vriendje d'r wel langs gaat
kan het zijn dat jou pony er ook langs durft. En ik bedoelde natuurlijk niet dat je
een ander paard mee moest nemen voor de les Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 08:44

Ik zou de "advance and retreat" methode proberen. Daarvoor moet je paard wel achterwaarts kunnen.
Rij je paard vooruit naar het punt toe dat hij eng vind, maar stop een meter voordat je echt weerstand krijgt. Probeer ergens een beginpunt vast te leggen. Daarna zet je hem in zijn achteruit. Je loopt weer vooruit tot even voorbij het punt waar je net was gestopt, weer net voor het punt dat je echt weerstand krijgt, en zet hem weer in zijn achteruit. Dat doe je zo totdat je jezelf naar het punt toe hebt getast wat zo eng was. Laat zijn voeten bewegen, zet hem aan het werk. Het kijkerige gedrag gaat verdwijnen, maar je bent er wel even mee bezig. Maar al moet je een uur op dat punt in zijn vooruit en weer in zijn achteruit, take the time it takes, so it takes less time.

Op het moment dat hij er langs is keer je om en rij je het traject weer terug. Niet denken: pfieuw, ik ben er langs, dus nu maar snel door, rij terug en weer heen er en weer terug en weer heen. Totdat hij geen problemen meer maakt. Neem dit een tijd lang dagelijks mee, en je zult duidelijk verschil zien.

Voor een quick fix: wil je paard er niet in zijn vooruit langs, dan gaat hij er toch in zijn achteruit langs?
Als een paard er niet vooruit langsgaat, dan zet je hem toch in zijn achteruit?

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 08:49

Wat doet hij op de terugweg?

AdemoJoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 09:00

shan schreef:
Wat doet hij op de terugweg?

Idd dat vroeg ik mij ook af, dat kan veel zeggen over of het echte angst is of dat hij gewoon aan het klieren is.

Aan de hand erlangs heeft mij in verschillende situaties ook erg goed geholpen!

@Cassidy: Over die achterwaarts heb ik persoonlijk mijn bedenkingen, vooral omdat het paard uit zichzelf ook achterwaarts gaat wanneer je hem been geeft (als je geluk hebt alsie al reageerd, las ik net in TS haar tekst geloof ik).

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:03

paarden zijn bang voor varkens. dus hij ruikt waarschijnlijk de geur van de varkens van de slachterij en daarom wil hij niet verder. je kan hem aan de geur enzo laten wennen. maar dat is heel erg moeilijk omdat ze van nature er bang voor zijn, dus al generaties lang. mijn paard is ook bang voor varkens en toen ik in de bak aan het rijden was werd hij helemaal wilt, omdat er op de weg die 50 meter van de bak ligt, een vrachtwagen stond met varkens erin. ook in zijn box was hij helemaal gek.

ik weet niet of dat op te lossen valt. en een ander paard meenemen heeft waarschijnlijk ook geen zin, want die is er ook bang voor en dan gaan ze met ze tweeën lopen klieren. dus dat schiet ook niet op.

luf_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:25

Cassidy schreef:
Ik zou de "advance and retreat" methode proberen. Daarvoor moet je paard wel achterwaarts kunnen.
Rij je paard vooruit naar het punt toe dat hij eng vind, maar stop een meter voordat je echt weerstand krijgt. Probeer ergens een beginpunt vast te leggen. Daarna zet je hem in zijn achteruit. Je loopt weer vooruit tot even voorbij het punt waar je net was gestopt, weer net voor het punt dat je echt weerstand krijgt, en zet hem weer in zijn achteruit. Dat doe je zo totdat je jezelf naar het punt toe hebt getast wat zo eng was. Laat zijn voeten bewegen, zet hem aan het werk. Het kijkerige gedrag gaat verdwijnen, maar je bent er wel even mee bezig. Maar al moet je een uur op dat punt in zijn vooruit en weer in zijn achteruit, take the time it takes, so it takes less time.

Op het moment dat hij er langs is keer je om en rij je het traject weer terug. Niet denken: pfieuw, ik ben er langs, dus nu maar snel door, rij terug en weer heen er en weer terug en weer heen. Totdat hij geen problemen meer maakt. Neem dit een tijd lang dagelijks mee, en je zult duidelijk verschil zien.

lijkt me wel een goed idee alleen zou ik hem niet in zijn achteruitzetten als hij niet durft maar gewoon omdraaien en dan weer terug, dat je zeg maar de hele tijd rondjes loopt. Want ik heb volgens mij gelezen dat hij vanzelf al achteruit loopt.

En neem voor de zekerheid iemand mee die er even naast loopt..

ik denk ook dat je iets consequenter moet zijn, als meneer niet naar links wil heeft ie pech hij gaat maar lekker.( hier bedoel ik niet mee dat je hem naar links moet meppen o.i.d)

veel succes

Ariane120

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:28

en wat als je nu gewoon afstapt, en dan aan de hand meeneemt...
Heel veel succes ermee!

Ariane120

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 13:29

en wat als je nu gewoon afstapt, en dan aan de hand meeneemt...
Heel veel succes ermee!

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-07 21:34

Dankjulliewel voor de reacties, terugweg doet ie volgens mij redelijk normaal Lachen

Ariane120; Dat zou indd kunnen, maar dan wil ik er wel zeker van zijn dat ie niet gewoon aan het klieren is, anders merkt hij, dat als hij kliert, ik eraf stap, en dat moeten we natuurlijk niet hebben Knipoog