Krijg paard niet te pakken! Wat moet ik nou? :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_89

Krijg paard niet te pakken! Wat moet ik nou? :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-07 20:32

Hoi!

In het topic vane en tijdje terug (viewtopic.php?f=119&t=663605&hilit) staat mijn probleem ook al uitgelegd. Ik ben aan de slag gegaan met een aantal genoemde tips maar de ellende is gewoon dat niets helpt.

Ik zal het nog wel een keer uitleggen: Vanaf september vorig jaar heb ik een nieuw verzorgpaard; een superlief Nederlands Trekpaard genaamd Elfried. Hij is superlief, maar ook een enorme dondersteen.

Het probleem zit in het pakken uit de wei. Het lijkt wel of hij geen respect voor je heeft en het grappig vindt dat hij sneller is dan jij. Hij begint te rennen als je hem nadert, heel triomfantelijk met zijn staart omhoog, dikke nek erop en dan loopt hij supermooi. Maar het is zó vervelend! Ik ben al heel vaak geweest en dat ik na een uur of nog meer naar huis kon zonder resultaat omdat de situatie gewoon uitzichtloos was. Elke keer zijn mijn hakken en hielen kapot tot bloedens toe bijna en ze zitten onder de blaren.

Het maakt niet uit hoe ik hem benader, hoe lang ik het probeer of wat dan ook. Het is gewoon een hel. Het is ook echt super demotiverend! Ik ben heel erg gek op hem maar wat moet ik nou als niet eens wat met hem kan beginnen zonder iemand die me helpt met vangen? Ik kan en wil niet afhankelijk zijn van de eigenaren van het weiland of de eigenaar van Elfried. Hij staat samen met wat andere paarden in een relatief groot weiland, zij kunnen me natuurlijk ook niet helpen Koe En Elfried walst bijna door ze heen als je hem een beetje bij hen in de buurt drijft.

Ik heb ook al allerlei manieren gebruikt om hem toch te pakken te krijgen maar veel manieren werken niet of maar één keer:

* lokken met eten werkt niet
* uitbundig belonen werkt niet
* stuk afzetten is vrijwel onmogelijk
* er is geen schuilstal of iets wat ik kan gebruiken
* lief zijn, kwaad worden, smeken, schreeuwen werken niet
etc etc

Het is in mijn ogen gewoon respectloos gedrag. De eigenaar heeft hem van veulen af aan en heeft hem volgens mij heel erg verwend en volgens mij kent hij zijn plaats niet.

Vandaag heb ik weer iets anders geprobeerd: als ik hem naderde en hij stond op het punt om voor me weg te lopen/rennen was ik hem voor door de rollen om te draaien en hem snel de opdracht te geven te gaan lopen. Ik had een halstertouw bij me, die ik daarbij richting achterhand bewoog en ik riep er 'hup!' bij. Na een paar keer kreeg hij het door en al zijn triomf was toen ook weg en had hij er de balen van dat ik de lakens uitdeelde. Mijn hakken en hielen waren tot bloedens toe kapot en overal blaren maar ik heb doorgezet en dit 1,5 uur volgehouden. Toen viel ik zowat neer van de pijn dus ik ben maar gestopt Nagelbijten / Gniffelen Maar wederom zonder resultaat. De enige verandering in zijn lichaamshouding was dat hij soms een inimini stukje in zijn hals zakte en chagrijnig keek omdat IK nu degene was die aangaf dat hij moest gaan rennen in plaats van dat hij dit zelf bedacht.

- Wat denken jullie over de reden voor dit gedrag?
- Hebben jullie nog ideeën hoe ik dit aan kan pakken?
- Wat denken jullie van mijn laatste methode? Zou het werken / gewerkt hebben of niet?

Ik ben radeloos! Wat heb je aan een paard die je niet eens zelfstandig te pakken krijgt? Ik moet eerlijk zeggen dat ik steeds minder zin krijg om te gaan maar ik wil het niet zomaar opgeven. Daarbij rijd ik elke keer voor Jan Snot ongeveer een euro op aan benzine elke keer, en daar blijf ik ook niet mee bezig Huilen

Persevero

Re: Krijg paard niet te pakken! Wat moet ik nou? :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:42

je geeft zelf al aan dat hij dit niet zo heel leuk gevonden heeft.. dus ik denk dat je op de goede weg bent...
het schijnt echt zo te zijn dat je zijn spelletje mee moet spelen maar wel zo dat jij jet spelletje bepaalt.. als het goed is zal hij het echt niet meer zo leuk gaan vinden dat hij steeds moet rennen zodra je er bent..
het zal echt zo moeten zijn dat hij dan wel een keer bij je komt.. maar jij zal dan wel weer uit moeten maken wanneer hij bij je komt..
ik denk echt dat je op de goede weg bent..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 10:46

een tip? betere schoenen aantrekken
als je hiele elke keer open liggen, heb je geen goede schoenen

pak je hielen van te voren vast in met pleisters
ga met een longeerzweep de wei in en blijf maar wegjagen
probeer het dus langer vol te houden

elke keer weg jagen
komt ie naar je toe, beloon je hem en ga je weg

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 11:32

Ik heb nieuwe jodhpurs, moeten nog ingelopen worden dus ik denk dat het daardoor komt. En mijn huid was daar al kapot van eerdere blaren dus nog niet helemaal hersteld. Ik hoef ook niet echt tips omblaren te vermijden Clown Ik weet waardoor ik ze heb Lachen

Ik kan wel blijven jagen maar hij komt niet naar me toe en blijft van me weg gaan Ja Dus dat wordt 'm niet denk ik.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 11:38

Je schrijft dat je wel degelijk een reactie kreeg toen jij begon te bepalen hoe en wanneer hij moest lopen. Je probleem is dat je te vroeg bent gestopt. Laat je blaren genezen en trek schoenen aan waar je de hele dag mee kan lopen. Zorg dus dat jij het langer vol kan houden dan hij. En ja aangezien hij heeft geleerd dat jij na een tijdje opgeeft kan dit heel goed de eerste paar keren lang duren (minstens een paar uur).

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 11:46

Probeer eens (als je vakantie hebt of in het weekend) een dag in de wei te gaan zitten. Als hij bij je komt kijken, en dat zal best lang duren, geef je hem wat lekkers en laat je hem gewoon staan in de wei. Doe dit een paar keer, hij moet jou in de wei niet associeren met werken.
Verder, geef hoe dan ook NOOIT meer op. Zoek hulp!! Als je hem maar te pakken krijgt, hij mag niet van je winnen.

Wat bij mijn oude verzorgpony wel hielp was om hem steeds te gaan pakken (duurt lang ja) dan te belonen met een klopje of wat lekkers, en weer los te laten de wei in. Dat deed ik elke dag een keer of 4. Op die manier wende ze eraan om gepakt te worden in de wei en associeerde dat met wat leuks, de beloning.
Na een tijdje wist ze niet of ik kwam voor een beloning of voor werk en liet ze zich zo pakken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:47

Een uur of langer proberen te pakken en daarna opgegeven? Een-nul voor Elfried! Trek er de volgende keer een hele zaterdag voor uit, begin 's morgens om 6 uur en ga door tot je hem hebt. Uitvoerig belonen, daarna loslaten en meteen weer proberen te pakken. Trek knappe en goed ingelopen schoenen aan, neem wat te drinken mee en wat te eten, en laat hem NIET met rust.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 14:48

kijk eens bij wiki? daar staat ook een topic met tips.

crownjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 15:52

Ik had in het begin ook erg veel moeite om mijn paard uit de wei te halen,deze dingen heb ik gedaan(ik weet niet of je er wat aan hebt omdat het een compleet andere situatie is)
Maar dat moet je zelf maar beordeelen

Ik ging elke dag 1 of 2 keer de wei in met een snoepje,een wortel appel enz.
In het begin liep hij dan ook weg maar het eten wat ik in mijn hand had was toch wel belangrijker.
Dit heb ik een tijdje vol gehouden, en hij liep niet meer voor mij weg.(mischien dat hij wel van nou als zij in de wei komt dan moet ik aan de gang,maar daar heb ik helemaal geen zin in!)
Als ik dan kwam gaf ik hem een snoepje en pakte hem dan bij zijn halster,en dan liep hij gewoon mee.
Tegenwoordig is het zo dat als ik in de wei kom, hij al naar me toe komt lopen.

Wat ik ook gedaan heb is gras sprietjes tellen Haha maar hij was dan wel zo geintresseerd wat ik aan het doen was zodat ik hem ook kon pakken.

Nu ga ik eigenlijk gewoon elke dag de wei in en als ik bijvoorbeeld op de grond ga liggen dan gaat hij over mij waken! Pling

Als het een dominantie strijd is tussen jou en je paard dan zou ik de strijd helemaal niet aangaan!
Laat hem maar naar jou toe komen!

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-07 16:41

Bedankt voor de tips Lachen Ik ben ook niet van het opgeven maar ik ben zelfs zo lang doorgegaan met proberen dat ik nu bijna niet meer kan lopen en mijn voeten dik zijn van het vocht en het überpijn doet Clown Maar da's mijn eigen schuld misschien. Als ik erheen ga stel ik me erop in om te gaan rijden omdat ik niet weet wanneer er wel of geen hulp in de buurt is. Dus ik trek mijn nieuwe rijschoenen aan en dan gaat de boel dus kapot. Ik kan wel een paar wandelschoenen en rijschoenen meenemen maar ik ben al afgeladen met zadel, poetskist, hoofdstel, cap, halstertouw, etc dus een paar schoenen wil er bijna niet meer bij.

Zelf heb ik ook zitten denken aan grondwerk. Ik hoor van veel mensen positieve reacties hierover omdat de band met je paard nog sterker wordt en hij jou meer gaat zien als leider. Een join up (of in ieder geval een vorm ervan) is volgens anderen ook geen slecht idee maar het probleem daarbij is dat dat in de bak moet (weiland te groot). Om hem in de bak te krijgen moet ik hem eerst vangen. Als ik hem eenmaal heb is hij braaf en een join up is dan ook wel sneu omdat je hem dan straft op het moment dat hij juist braaf is. Beetje ingewikkeld allemaal Clown

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 16:47

Of misschien toch hulp van de eigenaar vragen? Misschien vervelend, maar als dat wel werkt is het het proberen waard! En dan afbouwen, zodat je het uiteindelijk wel zelf redt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:01

Join -up zou ik niet doen. Je maakt in omgang nog teveel fouten, zodat je de situatie die de Join-up je geeft niet zult kunnen blijven handhaven.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 17:03

Klinkt alsof je nog helemaal niet toe bent aan rijden met hem, dus dat zadel kun je thuislaten. Ga eerst maar eens regelen dat jullie met elkaar kunnen omgaan. Tot nu toe bepaald hij precies wat er gebeurt en scoort leuk punten.
Tips van goede schoenen, wat eten en drinken mee en geen tijd afspreken dat je weer thuiskomt en dan volhouden zijn goede tips. Je was duidelijk op de goede weg, alleen met de verkeerde schoenen aan Knipoog Zorg dat jij de regie van het spelletje overneemt van hem, dan scoort hij geen punten meer, maar jij wel.

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:25

Cassidy schreef:
Een uur of langer proberen te pakken en daarna opgegeven? Een-nul voor Elfried! Trek er de volgende keer een hele zaterdag voor uit, begin 's morgens om 6 uur en ga door tot je hem hebt. Uitvoerig belonen, daarna loslaten en meteen weer proberen te pakken. Trek knappe en goed ingelopen schoenen aan, neem wat te drinken mee en wat te eten, en laat hem NIET met rust.

Hier sluit ik me bij aan. Je was duidelijk op de goede weg met wat je geprobeerd hebt (alleen doordat je het niet kon doorzetten is het weer een punt voor elfried). Neem even een stap terug en laat dat zadel en hoofdstel maar even zitten. Ik snap natuurlijk dat je graag wilt rijden, maar daarvoor moet je eerst regelen dat je hem uit de wei kunt krijgen. Beginnen met wat hierboven staat.. En dat echt eens een hele dag proberen.. alleen maar hem pakken, belonen en weer laten gaan en dan weer pakken.. enzovoorts.. De keer daarna weer hier mee beginnen en wanneer je hem wat makkelijker krijgt even borstelen en dan weer los laten..

Als dit beter gaat niet iedere keer als je heen gaat gaan rijden.. ga ook eens een dag heen om alleen te borstelen of alleen een wandeling aan de hand te maken.. Als je hem alleen maar een halster om doet om te gaan rijden gaat hij jou in de wei associeren met aan het werk moeten.

Iets anders: Hoe staat het inmiddels met een ander zadel? Dat kan hier ook aan bijdragen he. Het zadel zit voor jou niet goed en dat vertaald zich ook weer naar Elfried. Toen ik bij je was met het longeren had hij ja ook gevoelige plekken op zn rug..

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 12:33

Ik neem aan dat elke keer wanneer jij hem vangt dat die meestal voor je moet werken. Leer dus, dat als je hem vangt daar niet altijd iets tegenover hoeft te staan, maar knuffel je paard en bewijs dat je paard er niks tegenover hoeft te doen.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 12:39

Tja...qua tips ga ik met Cassidy mee, en verder denk ik dat je niks te zoeken hebt OP ene paard als je hem ernaast niet de baas bent.
Eerst goede controle en verstandhouding ernaast, en dan pas erop.
Het is echt een kwestie van wie de langste adem heeft.
Succes...

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 12:47

Als je m niet kan vangen, heb je ook geen zadel nodig, dus inplaats daarvan kun je je goeie schoenen mee nemen, nog beter, die kun je aan doen Knipoog
Volgens mij ben je al een eindje op de goede weg, laat hem maar rennen voor jou, laat maar merken wie er de baas in. Op een gegeven moment zal hij dat echt wel opgeven, ik weet dat het lang kan duren, maar dan zal hij zich wel laten vangen en kan je je zadel weer meenemen Haha!

manoo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 15:08

als paarden bijons vroeger wegrenden dan deden we er een lang touw aan, zo'n band om zijn nek en dan een tou zodat je hem nog kan pakken

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:23

manoo86 schreef:
als paarden bijons vroeger wegrenden dan deden we er een lang touw aan, zo'n band om zijn nek en dan een tou zodat je hem nog kan pakken

Het trucje met halster of band omlaten met 15 cm touw eraan is wel veilig, maar lang touw is gevaarlijk. De kans dat het touw om de benen vast slaat en het paard laat vallen is groot.

JerInTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 17:42

Ik herken het gedrag van Elfried maar al te goed......

Ik heb een Welsh-Cob merrei van inmiddels 16 jaar oud.... Zij is in het wild geboren, en daar heb ik dan ook onwillekeurig altijd de schuld aan gegeven.
Zij liet zich NOOIT vangen. Wat jij al aangaf..... niets werkte

Maar ik ben een mens.... en dus slimmer dan een paard..... maar nooit sneller!

Je bent absoluut op de goede weg.... maar je mag het nooooooooit opgeven als je hem niet hebt kunnen vangen. Al moet je er de hele dag achteraan lopen.... hou vol!
Ga nooit rennen!!!! Als jou voeten sneller bewegen als hij, is hij op dat moment de baas....
Zwijg..... een paard paat ook niet als hij naar een ander toe loopt.
En als het er na een paar uur nog even moedeloos uitziet, zorg dan ervoor dat je een vriend of vriendin kunt bellen om je even te helpen....
Hij gaat dan de koppeling maken, dat het weglopen niet helpt, omdat hij uiteindelijk toch wordt gevangen

En je moet ongelooflijk sterk in je schoenen staan...... ik heb mijn paardje nu 14 jaar..... en nog altijd speelt ze even het spelletje. Het is nu maar een minuutje of 5, maar ze blijft het doen......

Dus bij deze wens ik je heeeeeeel veeeeel sterkte en geduld!

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 11:22

Bedankt! Lachen

Annelies: ik heb zelf nog gekeken nadat jij bent geweest, hij heeft geen gevoelige plekken meer op zijn rug nu. Was waarschijnlijk spierpijn van de menles ofzo. Geen idee, maar het is weg.

Anderen: ik ga ook regelmatig heen zonderte rijden Lachen Dan doe ik ook gewoon knuffelen, poetsen, VD trucjes ertussendoor, wandelen, enzovoorts. Dus dat heb ik vanaf het begin al gedaan. Buitenritten vindt hij echt super dus die doe ik ook heel regelmatig, geniet hij echt van. Ik varieer heel veel en hij hoeft niet altijd te werken en echt keihard hoeft hij nooit te werken.

Mijn voeten zijn nu genezende, kan nog geen gewone schoenen aan dus ik moet nog even wachten voor ik het opnieuw kan proberen met wandelschoenen aan Ja

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:30

De tips die hierboven staan zou ik zeker uitproberen. En probeer er verder op te letten dat als hij stil staat je hem niet recht aankijkt als je naar hem toeloopt. Als je een paard recht in de ogen kijkt met jouw schouders naar hem toegericht, is dit voor het paard bedreigend.
Dus je eerste stappen met het wegjagen zijn goed en ga daar op in door, als hij stil staat, met je rug naar hem toe achteruit in zijn richting te lopen. Het liefste met je hoofd op de grond. Waarschijnlijk wordt het dan een stuk makkelijker om hem te pakken (Ik heb er iig goede ervaringen mee)
Succes!

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 11:37

popcornlover: dat heb ik al geprobeerd, een niet-bedreigende houding aannemen. Maar dat maakt hem niks uit. Ik heb ook niet het idee dat hij zich bedreigd voelt of geïntimideerd. En hij doet het niet alleen bij mij, maar ook bij anderen en bij de eigenaar ook. Alleen de eigenaar heeft een andere band met hem dan ik, omdat hij hem van veulen af aan heeft en hij krijgt hem sneller te pakken dan ik Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-07 11:40

popcornlover schreef:
Het liefste met je hoofd op de grond. Waarschijnlijk wordt het dan een stuk makkelijker om hem te pakken

Hoofd op de grond is moeilijk lopen hoor Tong uitsteken

Maar idd, loop in een boog op je paard af, en richt je ogen niet op zijn ogen. Kijk naar zijn schoft, of naar de grond, maak vloeiende bewegingen en beweeg in slow motion.

Kim_89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-07 11:46

Krijg je nekpijn van denk ik, met je hoofd op de grond lopen Clown Dan gaat het zo vast zitten Tong uitsteken

Maar even serieus: dat lichaamshouding heb ik al geprobeerd dus, heeft totaal geen zin hoe ik hem benader of wat dan ook. Sommigen zeggen dat ik aandacht moet geven aan andere paarden en hem negeren maar dat boeit hem niks. Andere paarden lekkers geven en hem niet boeit hem ook niet en andere paarden uit de wei meenemen en hem negeren helpt ook al niet Clown Volgend weekend ga ik op trainingsweekend met hem, dan ga ik wel even hulp vragen Ja