In het topic vane en tijdje terug (viewtopic.php?f=119&t=663605&hilit) staat mijn probleem ook al uitgelegd. Ik ben aan de slag gegaan met een aantal genoemde tips maar de ellende is gewoon dat niets helpt.
Ik zal het nog wel een keer uitleggen: Vanaf september vorig jaar heb ik een nieuw verzorgpaard; een superlief Nederlands Trekpaard genaamd Elfried. Hij is superlief, maar ook een enorme dondersteen.
Het probleem zit in het pakken uit de wei. Het lijkt wel of hij geen respect voor je heeft en het grappig vindt dat hij sneller is dan jij. Hij begint te rennen als je hem nadert, heel triomfantelijk met zijn staart omhoog, dikke nek erop en dan loopt hij supermooi. Maar het is zó vervelend! Ik ben al heel vaak geweest en dat ik na een uur of nog meer naar huis kon zonder resultaat omdat de situatie gewoon uitzichtloos was. Elke keer zijn mijn hakken en hielen kapot tot bloedens toe bijna en ze zitten onder de blaren.
Het maakt niet uit hoe ik hem benader, hoe lang ik het probeer of wat dan ook. Het is gewoon een hel. Het is ook echt super demotiverend! Ik ben heel erg gek op hem maar wat moet ik nou als niet eens wat met hem kan beginnen zonder iemand die me helpt met vangen? Ik kan en wil niet afhankelijk zijn van de eigenaren van het weiland of de eigenaar van Elfried. Hij staat samen met wat andere paarden in een relatief groot weiland, zij kunnen me natuurlijk ook niet helpen
En Elfried walst bijna door ze heen als je hem een beetje bij hen in de buurt drijft.Ik heb ook al allerlei manieren gebruikt om hem toch te pakken te krijgen maar veel manieren werken niet of maar één keer:
* lokken met eten werkt niet
* uitbundig belonen werkt niet
* stuk afzetten is vrijwel onmogelijk
* er is geen schuilstal of iets wat ik kan gebruiken
* lief zijn, kwaad worden, smeken, schreeuwen werken niet
etc etc
Het is in mijn ogen gewoon respectloos gedrag. De eigenaar heeft hem van veulen af aan en heeft hem volgens mij heel erg verwend en volgens mij kent hij zijn plaats niet.
Vandaag heb ik weer iets anders geprobeerd: als ik hem naderde en hij stond op het punt om voor me weg te lopen/rennen was ik hem voor door de rollen om te draaien en hem snel de opdracht te geven te gaan lopen. Ik had een halstertouw bij me, die ik daarbij richting achterhand bewoog en ik riep er 'hup!' bij. Na een paar keer kreeg hij het door en al zijn triomf was toen ook weg en had hij er de balen van dat ik de lakens uitdeelde. Mijn hakken en hielen waren tot bloedens toe kapot en overal blaren maar ik heb doorgezet en dit 1,5 uur volgehouden. Toen viel ik zowat neer van de pijn dus ik ben maar gestopt
Maar wederom zonder resultaat. De enige verandering in zijn lichaamshouding was dat hij soms een inimini stukje in zijn hals zakte en chagrijnig keek omdat IK nu degene was die aangaf dat hij moest gaan rennen in plaats van dat hij dit zelf bedacht.- Wat denken jullie over de reden voor dit gedrag?
- Hebben jullie nog ideeën hoe ik dit aan kan pakken?
- Wat denken jullie van mijn laatste methode? Zou het werken / gewerkt hebben of niet?
Ik ben radeloos! Wat heb je aan een paard die je niet eens zelfstandig te pakken krijgt? Ik moet eerlijk zeggen dat ik steeds minder zin krijg om te gaan maar ik wil het niet zomaar opgeven. Daarbij rijd ik elke keer voor Jan Snot ongeveer een euro op aan benzine elke keer, en daar blijf ik ook niet mee bezig
Ik weet waardoor ik ze heb 
Dus dat wordt 'm niet denk ik. 

Zorg dat jij de regie van het spelletje overneemt van hem, dan scoort hij geen punten meer, maar jij wel.