hulp gevraagd bij een heel erg angstige merrie.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

meisje23

hulp gevraagd bij een heel erg angstige merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 22:53

het zit zo...
ik ben nu bezig met een 31/2 jarige lancaster merrie.
de merrie is super bang, als ik met haar in de bak ben en ze hoort iets wat ze eng vind is ze direct weg, ze loopt dan bij wijze van spreken zo over me heen, echt vluchtgedrag dus, niet eerst nadenken maar direct reageren.
ik ben er nu zo'n 5 weken mee bezig en wat ik al bereikt heb is, peesbeschermers omdoen waarbij ze gewoon los in de bak staat, benen afspuiten maar dit blijft ze heeeel eng vinden, vast staan tussen 2 touwen, borstelen over haal hele lijf, longeren met en zonder touw en zonder zweep in stap draf en galop, alleen de galop vind ze heel eng en wil ze het liefst zo hard mogelijk, dus doe ik steeds kleine stukjes en weer terug naar de rust.ook volgt ze me goed in de bak, dus loopt ze los achter me aan(zolang ze niks hoort waarvan ze schrikt)en ik ben haar nu aan het leren om een dekje op haar rug te leggen, gewoon heel langzaam en spelenderwijs, dus eerst maak ik het dekje heel klein en wrijf er zacht mee over haar lijf om hem vervolgens op haar rug te leggen, beloon haar als ze ontspant en haal hem weer weg.

opzich heb ik in een paar weken tijd al heel wat bereikt met haar, maar toch blijft ze heeeel erg angstig voor alles en iedereen, af en toe word het gewoon gevaarlijk, dan lijkt het of ze een waas voor haar ogen krijgt en niet meer weet wat ze doet.
ook heeft de merrie heel erg last van singeldwang, we hebben haar 1 keer een singel omgehad maar dat was absoluut geen succes en daar wil ik nog een tijdje mee wachten voor we het weer doen!

nou heel verhaal alweer, maar heeft er iemand misschien tips hoe ik hier het beste mee om kan gaan?
oja ook wel belangerijk om te weten, de merrie heeft in het verleden geen nare ervaringen gehad, en naar wat ik hoorde is ze al vanaf dat ze veulen was altijd heel bang.

Cassidy

Re: hulp gevraagd bij een heel erg angstige merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 23:04

Ik zou grondwerk of Parelli met haar gaan doen, zodat ze jouw als leider gaat zien, je persoonlijke ruimte respecteerd en niet over je heenwalst. Is de merrie in haar jeugd ingeschaard geweest?

Wat je tot nog toe hebt gedaan klinkt heel goed (dekje klein maken en geleidelijk aan steeds meer uitbreiden) en ik zou haar wel door een professional in laten rijden als de singel al zo'n probleem is.

Waar je met een dergelijk paard mee uit moet kijken is dat je dingen gaat ontlopen, en vooral, dat je haar gerust gaat stellen op de momenten dat ze schrikt. Door het geruststellen bevestig je dat er een reden is om ergens bang voor te zijn. Op de momenten dat ze over je heen wil walsen mag je daarom echt heel streng ingrijpen, ook al is ze bang. Ze heeft niet in je persoonlijke ruimte te komen, ze moet ten allen tijde op je letten. Peesbeschermers omdoen terwijl ze losstaat zou ik daarom niet doen. Hou haar ten allen tijde bij het werk aan een touwhalster met een leadrope, zodat je haar hoofd naar je toe kan halen (hoofd naar je toe = kan je niet met de achterbenen raken, en two eyes = respect, ze heeft haar aandacht bij jou).
Door iedere keer terug te gaan bij de galop naar de draf omdat ze in de galop zo snel wordt, bevestig je ook dat de galop iets is om bang voor te zijn, of om sneller te gaan dan jij wilt. Galop moet een gang zijn als stap of draf. Dus gaat ze sneller, dan laat je haar galopperen tot ze rustiger wordt. Pas dan laat je haar langzamer gaan.

Ook kun je proberen je merrie te desensibiliseren. Eerst met leadrope, daarna met stick (carrot stick) en je handen. Ook hier geldt weer...niet stoppen als je een schrikreactie krijgt, want dat bevestigd je paard alleen maar in zijn schrikreactie. Stop pas met wat je aan het doen bent op het moment dat het paard ontspand en zijn lippen likt, of als je die reactie niet krijgt, iig 15 seconden zijn voeten laat staan.

Nogmaals, haal hier hulp bij, en laat het paard door iemand met verstand van NH inrijden. Een goede basis is bij dit soort paarden essentieel. Ga NIET zelf aanmodderen....

Succes!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 23:11

Tjee Cassidy, ik moet zeggen dat ik het nooit zo op "dat NH-gedoe" had maar ik vind je tips (en waarschuwingen) super!
Hmmmm, NH is niet in alle gevallen zo "zweef"als ik dacht dus....
(Ik wil geen mensen kwetsen of de zoveelste discussie starten)
@TS: Ik zou dus zeggen, volg de adviezen van Cassidy!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 23:18

NH is niet "zweef", dat maken heel veel mensen ervan die de essentie ervan niet helemaal begrepen hebben. Zo hard als het moet, zo zacht als het kan....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:20

Nog even een aanvulling: het maakt niet uit wat je met paarden doet, maar het maakt wel degelijk uit wanneer je stopt met dat wat je aan het doen bent. Timing is heel, heel erg belangrijk. Als jij stopt met een oefening omdat een paard niet mee wil werken, en op zijn achterbenen en maaiend met zijn voorbenen op je afkomt, zal het paard leren: ik ga steigeren en agressief doen, dan hoef ik die oefening niet uit te voeren.

Zelfde met een angstig paard. Een handeling van de mens waar een paard van schrikt (of een schrikreactie toont, sommige paarden zijn al zover gevorderd in het uitproberen van een truukendoos naar de mens toe) en waar hij door de schrikreactie de mens zover krijgt dat hij stopt met wat hij aan het doen is, is een bevestiging van dat schrikgedrag.

Timing, timing, timing....en weten waar je moet staan. Daar valt en staat eigenlijk alles mee (NH of niet-NH)

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 18:04

hoi cassidy!!
bedankt voor je uitgebreide en duidelijke reactie, daar heb ik veel aan!
ik neem in de training zeker een stuk grondwerk mee, heb net het boek grondwerk van inge teblick(of zoiets)in huis, ik ben in de omgang ook heel duidelijk tegen de merrie wat wel en wat niet kan, ze ziet me ook wel als leider in het normale werk maar de angst overheerst toch nog dus moet ik nog meer aan het leiderschap gaan werken!

ik stop altijd pas als het goed gaat, met elk paard, hoe lang ik er ook over moet doen!
de tips heb ik veel aan, zoals te vroeg terug nemen vanuit de galop naar de draf op die manier maak ik de galop idd eng voor haar, haha stom is dat he!
zoals vandaag ben ik met haar gaan wandelen over het terrein, loop zelf dan heel zeker voor haar, 1 keer schrok ze en sprong ze bijna op me, ben toen even heel duidelijk geweest dat dat absoluut niet mag en toen was het ook goed!
verder moet ik haar toch zelf zadelmak maken, heb in mijn leven al ruim 70 paarden zadelmak gemaakt dus het is niet zo dat ik een of ander penny meisje ben!
heel erg bedankt voor de tips!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:43

Ik ben blij dat je al wat aan mijn adviezen hebt gehad, en ik wens je heel veel succes met het inrijden. Ik zou met de merrie heel veel tijd besteden aan desensibiliseren, ook met knetterede plastic zakjes aan stokjes gaan werken, flapperende repen stof aan hoofdstel en zadel binden, zodat ze daar ook aan gewend raakt. Later in de opleidingsfase veel veranderen, objecten in de bak zetten, balkjes lopen, over een zeiltje heen, onder een zeiltje door, paraplutraining, you name it.

Ondanks het feit dat je er al 70 zadelmak hebt gemaakt kun je nog weleens een flink kluif aan deze hebben. Wees niet te trots om haar uit handen te geven als je het niet zelf aandurft. Iedere negatieve ervaring (zoals een vallende ruiter) in de eerste beginfase van het rijden is er een teveel.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 09:48

Ik heb op het moment een instructrice die ook, afhankelijk van de persoon, met een heel stel NH oefeningen aan de slag kan. Ze komt uit Doetinchem en heeft nog tijd om les te geven.

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 12:58

cassidy!
nee als ik het niet aandurf doe ik het ook zeker niet zelf, vroeger(ahum) stapte ik echt overal op maar dat doe ik nu niet meer, ik maak nog wel geregeld zadelmak maar dan alleen op mijn manier en als ik er een goed gevoel bij heb!dus ik neem altijd eerst een paar weken de tijd om het paard stap voor stap te laten wennen aan het longeren, hoofdstel, singeltje enz enz 9 van de 10 keer is het dan opstappen en wegrijden(bij wijze van spreke dan)
ik ga zeker met je tips aan de slag, bedankt!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:59

Ik ben het nu eens helemaal eens met het hele verhaal van Cassidy, toen ik je verhaal las wou ik hetzelfde neertikken (ok misschien ben ik iets minder duidelijk) maar toen zag ik dat zij het al gedaan had.

Let er idd goed op dat je niet gaat "troosten" als ze ergens van schrikt, troosten is vaak iets wat er insluipt zonder dat je het doorhebt, stoppen, zachter praten, susgeluidjes maken, even aaien.
Als de leider het niet eng vindt, is het ook gewoon niet eng.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:30

[quote="Cassidy"]Waar je met een dergelijk paard mee uit moet kijken is dat je dingen gaat ontlopen, en vooral, dat je haar gerust gaat stellen op de momenten dat ze schrikt. Door het geruststellen bevestig je dat er een reden is om ergens bang voor te zijn. quote]

Dit klinkt een beetje raar. Natuurlijk moet je je paard WEL duidelijk maken dat er niets aan de hand is. Niet zelf schikken van het paard en niet onder de indruk zijn. Gewoon doen of er niets aan de hand is. De spanning die in jou lijf zit voelt het paard dus zorg dat je die kwijt raakt (makkelijk gezegd ik weet het) Maar geef vertrouwen aan je paard. Wel geruststellen en kleine stapjes maken in je training. Kom je iets tegen waar je paard bang voor is, maar er een oefening van. Kleine stapje naar die enge, paard-etende trekker toe. Elk stapje is een beloning waard!!! Bij elk stapje verlegt je paard zijn grens, dus belonen!

Maar ga alleen door als je goed weet waar je mee bezig bent! Zoek anders inderdaad goede hulp

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:33

Sily schreef:
Ik ben het nu eens helemaal eens met het hele verhaal van Cassidy, toen ik je verhaal las wou ik hetzelfde neertikken (ok misschien ben ik iets minder duidelijk) maar toen zag ik dat zij het al gedaan had.

Let er idd goed op dat je niet gaat "troosten" als ze ergens van schrikt, troosten is vaak iets wat er insluipt zonder dat je het doorhebt, stoppen, zachter praten, susgeluidjes maken, even aaien.
Als de leider het niet eng vindt, is het ook gewoon niet eng.

Ja dat laatste is inderdaad ook een goede.
Ik wou net zeggen bij sommige dingen moet je ook niet extra voorzichtig doen.
Als jij namelijk als leider extra voorzichtig bent zal je paard dat aanvoelen en aanzien als iets engs! Want waarom moet anders allemaal zo voorzichtig?

Dat wil dus niet zeggen dat je er zomaar een zadel op moet ploffen!
Je moet gewoon stapje vor stapje verder gaan en als je gaat twijfelen, NIET DOEN!

Wij hebben vorig jaar een merrie gehad van mensen die haar een keer een singeltje om hadden gedaan, daar reageerde ze zo heftig op volgens hun, dat ze nog een paar keer geprobeert hebben om het singeltje op de rug te leggen, maar dat nooit lukte en toen hebben ze maar besloten om hem IEDERE dag een half uur te longeren!

Dus wij kregen een paard wat helemaal scheef gelongeerd was, het mega gewonnen had en zoiezo al mega nerveus was.
Geloof mij, we hebben er een kluif aan gehad, maar het is goed gekomen.

(maar goed, ik vertel natuurlijk niet iets wat jij niet wist, aangezien ik hoor dat je veel ervaring hebt)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:35

aart65 schreef:
Cassidy schreef:
Waar je met een dergelijk paard mee uit moet kijken is dat je dingen gaat ontlopen, en vooral, dat je haar gerust gaat stellen op de momenten dat ze schrikt. Door het geruststellen bevestig je dat er een reden is om ergens bang voor te zijn. quote]

Dit klinkt een beetje raar. Natuurlijk moet je je paard WEL duidelijk maken dat er niets aan de hand is. Niet zelf schikken van het paard en niet onder de indruk zijn. Gewoon doen of er niets aan de hand is. De spanning die in jou lijf zit voelt het paard dus zorg dat je die kwijt raakt (makkelijk gezegd ik weet het) Maar geef vertrouwen aan je paard. Wel geruststellen en kleine stapjes maken in je training. Kom je iets tegen waar je paard bang voor is, maar er een oefening van. Kleine stapje naar die enge, paard-etende trekker toe. Elk stapje is een beloning waard!!! Bij elk stapje verlegt je paard zijn grens, dus belonen!

Maar ga alleen door als je goed weet waar je mee bezig bent! Zoek anders inderdaad goede hulp

Ja je kunt wel belonen, MAAR je moet niet belonen om een paard weer tot bedaren te krijgen.
Je moet belonen als ze ergens van geschrokken is en daarvan weer bedaard is!
Dan kan je wel even een aai of kriebel door de manen geven.
Dus inderdaad als het stapje wat zo eng was gezet is moet je even belonen.

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:41

daantjuhhh helemaal mee eens... Haha!

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 00:53

Ik kom even terug op het stukje galoperen.

Als een paard dat de eerste maanden nog eng vindt dan niet doen.

Pas oppakken dus als ze genoeg vertrouwen heeft in het andere werk.
Verder kan ik alleen maar zeggen rustig aan dan breekt het lijntje niet en of dit NH is of wat dan ook dat maakt niets uit maar waarschijnlijk de enigste methode bij zo`n merrie.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 01:48

knap van je dat je hier heil in ziet,veelmensen hadden al afgehaakt.
ik vind dat er hele goede tips tussen staan maar wil ding meegeven [mijn ervaring dan]
je verteld dat hij altijd zo is geweest,aangeboren dus.
hou er rekening mee dt het dan zeker kan verbeteren maar nooit echt weg zal gaan.
het kan weken goed gaan maar 1 dingetje en het begint weer. [ze zullen wel steeds sneller herstellen]
ik wil hiermee niet negatief doen maar je wel waarschuwen ALTIJD extra allert te blijven.
veel succes,ik hoop dat het goedkomt.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 02:00

Even wil ik mijn lof uitspreken over de duidelijke uitleg van Cassidy!
Gisteren had ik zelf een situatie met mijn 2 jarige hengst. Mijn man liep met hem aan de leadrope.
We liepen over het erf van de opfok richting de dijk. We passeren dan een sloot en een andere boerderij. Ineens duikt er dus bij de buren de herder luidblaffend uit de bosjes op! Hier is hij dus al een keer erg van geschrokkken waardoor hij dus nu twijfelachtiger die kant op loopt. Mijn man stopte en liet hem maar kijken. Ik zag al meteen dat dat aafrechts werkte. Hij( mijn man) keerde dus om! Ik riep dus meteen dat hij terug moest komen en dus gewoon door moest lopen en er geen aandacht aan moest geven. Dit deed hij vervolgens. Paard schrok nog wel maar bleef naast mijn man en passeerde de hond. Ook weer terug ging het goed. Ik blijf het opzoeken. Als mijn paard schrikt schrik ik zelf ook wel eens.
Maar goed Nogmaals Cassidy lof voor je woorden!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 06:23

Altijd lastig als ze zo gruwelijk sensibel zijn Lachen.. Meest belangrijke is dat je zelf altijd de rust bewaard. Jouw hart mag geen slag harder gaan slaan omdat zij flipt.

Cassidy legt heel goed uit wat wel en wat niet Lachen het desensibiliseren is voor deze merrie heel belangrijk, alles op zijn tijd.

Ik heb nu ook zo een sensibel dier in de les, net onder het zadel.... springt 3 meter de lucht in als er een musje land, maar is het dan gelijk ook weer kwijt en ze trekt dan echt zo een smoel van "zohee, dat was schrikken!!!" om daarna in alle rust weer verder te gaan.

Ik vind het ideale paarden om mee te werken.

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 21:08

zooo wat een reactie's en tips weer zeg, bedankt!!
vandaag ging het super, benen weer afgespoten en gestopt toen die braaf bleef staan, eind mee gelopen over straat en ze gedraagde zich keurig, heb nu al best veel aan de tips gehad die hier staan.
bedankt allemaal!

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 21:14

Citaat:
Altijd lastig als ze zo gruwelijk sensibel zijn .. Meest belangrijke is dat je zelf altijd de rust bewaard. Jouw hart mag geen slag harder gaan slaan omdat zij flipt

en toch is dat soms best lastig, soms schrik ik toch dat gaat vanzelf lijkt het wel, ik schrik meestal niet hoor maar soms...maargoed ik ben er nu iig allert op om niet te schrikken en de rust te bewaren!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:16

tis gruwelijk lastig Haha! Haha! meer dan dat................. maar toch moet je als begeleider van een sensibel paard proberen zo boelkloedig mogelijk te zijn Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:18

KiWiKo schreef:
tis gruwelijk lastig Haha! Haha! meer dan dat................. maar toch moet je als begeleider van een sensibel paard proberen zo boelkloedig mogelijk te zijn Haha!

En toch, soms is het inderdaad gruwelijk irri.. maar vaak zijn het uit eindelijk wel de fijnste beesten~!
Mijn paard is ook een sensibel beest, veel werk aan gehad, maar als het erop aan komt is het een heeeeerlijk dier.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:20

geef mij ook maar zo een sensibele hoor, heerlijk om mee te werken Haha! Haha! goed ze springen 4 meter opzij....... maar zijn het dan vaak ook wel kwijt Haha!

meisje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-07 21:24

ja en ik merk dat ik zelf weer heel veel leer van dit paard, dat is zo mooi aan meerdere paarden doen, daar leer je echt veel van, ieder paard is weer zoooo anders...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 21:24

KiWiKo schreef:
geef mij ook maar zo een sensibele hoor, heerlijk om mee te werken Haha! Haha! goed ze springen 4 meter opzij....... maar zijn het dan vaak ook wel kwijt Haha!

Haha, ja inderdaad, doe mij ook maar sensibel, op de een of andere manier klikt het ook altijd tussen mij en sensibele paarden!