Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Sily schreef:Ik ben het nu eens helemaal eens met het hele verhaal van Cassidy, toen ik je verhaal las wou ik hetzelfde neertikken (ok misschien ben ik iets minder duidelijk) maar toen zag ik dat zij het al gedaan had.
Let er idd goed op dat je niet gaat "troosten" als ze ergens van schrikt, troosten is vaak iets wat er insluipt zonder dat je het doorhebt, stoppen, zachter praten, susgeluidjes maken, even aaien.
Als de leider het niet eng vindt, is het ook gewoon niet eng.
aart65 schreef:Cassidy schreef:Waar je met een dergelijk paard mee uit moet kijken is dat je dingen gaat ontlopen, en vooral, dat je haar gerust gaat stellen op de momenten dat ze schrikt. Door het geruststellen bevestig je dat er een reden is om ergens bang voor te zijn. quote]
Dit klinkt een beetje raar. Natuurlijk moet je je paard WEL duidelijk maken dat er niets aan de hand is. Niet zelf schikken van het paard en niet onder de indruk zijn. Gewoon doen of er niets aan de hand is. De spanning die in jou lijf zit voelt het paard dus zorg dat je die kwijt raakt (makkelijk gezegd ik weet het) Maar geef vertrouwen aan je paard. Wel geruststellen en kleine stapjes maken in je training. Kom je iets tegen waar je paard bang voor is, maar er een oefening van. Kleine stapje naar die enge, paard-etende trekker toe. Elk stapje is een beloning waard!!! Bij elk stapje verlegt je paard zijn grens, dus belonen!
Maar ga alleen door als je goed weet waar je mee bezig bent! Zoek anders inderdaad goede hulp
.. Meest belangrijke is dat je zelf altijd de rust bewaard. Jouw hart mag geen slag harder gaan slaan omdat zij flipt.
het desensibiliseren is voor deze merrie heel belangrijk, alles op zijn tijd. Citaat:Altijd lastig als ze zo gruwelijk sensibel zijn .. Meest belangrijke is dat je zelf altijd de rust bewaard. Jouw hart mag geen slag harder gaan slaan omdat zij flipt
meer dan dat................. maar toch moet je als begeleider van een sensibel paard proberen zo boelkloedig mogelijk te zijn
KiWiKo schreef:tis gruwelijk lastig![]()
meer dan dat................. maar toch moet je als begeleider van een sensibel paard proberen zo boelkloedig mogelijk te zijn
goed ze springen 4 meter opzij....... maar zijn het dan vaak ook wel kwijt
KiWiKo schreef:geef mij ook maar zo een sensibele hoor, heerlijk om mee te werken![]()
goed ze springen 4 meter opzij....... maar zijn het dan vaak ook wel kwijt