Manen trekken is een hel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evikes

Manen trekken is een hel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 21:05

Heey,

ik zit met een ontzettend lastig probleem bij mijn nieuwe paard.

Hij wil zijn manen niet laten trekken. Knippen ook niet. Kammen als er niet te veel knopen inzitten.

Ik heb het in het begin eens met de hulp van iemand gedaan en er samen de prang (praam in het AN denk ik, zo dat spulletje voor rond hun lip te doen) op gezet en dan de manen getrokken. Dan ging het wel.
Alleen begon hij dan ontzettend te zweten.

Trekken gaat echt niet, zelfs niet 1 enkel haartje. Hij zet hem dan recht en stap naar voor , naar achter, naar voor, naar achter...

Is er iemand die ervarring heeft met dit probleem? En me tips kan geven?

Liesje89

Re: Manen trekken is een hel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:07

Na het rijden doen, dan laten de haren makkelijker los Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:11

Ik zou het langzaam opbouwen. Voorlopig nog niet trekken. Eerst eens een tijdje alleen kammen.
Voor klitten is er een goede oplossing, namelijk cowboy magic detangler. Daar doe je een flinke druppel van in de manen en de klitten zijn zo weg Lachen
Als dat kammen helemaal goed gaat dan zou ik eens de puntjes eraf knippen, heel eventjes maar en goed belonen.
En dat zo langzaam uitbreiden, en dan na een tijdje als hij er goed aan gewend is dan kun je eens proberen te trekken.
Maar sommige paarden kunnen er gewoon niet tegen dat er aan wordt getrokken. Ik zou dan zelf gewoon de manen bijhouden door ze te snijden of met een uitdunschaar.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:15

mn paard vind het ook vreselijk, kammen is geen probleem maar trekken!

wat mysic tinker zegt is voor mij geen optie, aangezien mijn paard in de sport loopt en ze echt een flinke bos heeft, uitdunnen en knippen is geen beginnen aan.

dus ik trek na het rijden, de manen met een praam op..

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 21:17

Heel veel geduld.....
En voorzichtig te werk gaan. echt met een paar haren tegelijk trekken, en hem dan belonen.
Heb het zelf ook gehad en nu kan ik aardig goed zijn manen trekken mits ik het voorzichtig doe.
Heel veel suc6 iig@!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:42

Je hebt 5 dingen nodig:

Geduld
Geduld
Geduld
Geduld
Geduld...

Je hebt het over je nieuwe paard. Ik weet niet hoelang je hem/haar al hebt, maar veel paarden vinden trekken niet prettig. En het is zeker geen goed idee om in de eerste 3 maanden te willen proberen.

Sowiezo vind ik trekken een redelijk onvriendelijke methode, de uitdunschaar is vriendelijker...

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:46

Ja, manen trekken is inderdaad een hel, vooral voor het paard Blauw oog

Ik hekel dit soort vergelijkingen maar... de kapper trekt jouw haar er toch ook niet uit? Pak lekker een uitdunschaar...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 23:25

Als je paard trekken niet accepteerd, dan knip je toch?

ellen_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 08:20

misschien heeft hij bij zijn vorige baasje wel nare ervaringen gehad,maar als je het weer gaat probeeren ,zorg dat je dan een goeie manentrek kammetje hebt,pak kleine plukjes en dan eerst wat haar omhoogtoeperen (als ik het zo goed schrijf Knipoog ) en het plukje wat je nog tussen je vingers hebt dat draai je een slag om het kammetje en dan trek je het naar beneden,wat misschien ook wel wil helpen is dat er iemand je paard wat lekkers kan geven tijdens het trekken,en goed belonen ,doe het ook in etappes als je een stukje gedaan hebt,zet hem dan even weer terug in de stal,ga in tussen even koffiedrinken of zo en ga dan weer verder,en als het helemaal niet wil lukken kun je dan misschien beter toch een uitdun schaar gebruiken of knippen

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 08:26

Ik hoef er bij mijn paard ook niet aan te beginnen!

Ik doe het nu zo: Eerst gewoon goed kammen met de manenkam, het dode haar eruit.
Dan een ander soort manenkammetje met een mesje op de helft van het kammetje. Zo ''snij'' (kan even geen beter woord vinden) je ze er als het waren af, makkelijk bij te werken en zonder getrek en bovendien, zo gebeurt!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:27

je hebt van die mesjes, van hoef je het niet te trekken (lijkt me ook heel akelig voor het paard) maar dan snijd je het, het ziet er dan heel natuurlijk uit, niet zo recht als wanneer je het knipt en pijnloos en geluidloos

Paardje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:36

Ik heb gister voor het eerst manen getrokken. heel mooi geworden!!
Maar op de helft gaat ze druk doen maar dan geef ik hooi
en als ze klaar is dan krijgt ze een appel of iets!! Haha!

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:45

als je je paard nog niet lang heb is er nog geen tot weinig vertrouwen die hij bij jou heeft misschien..
daarom zou je misschien nog even kunnen wachten
want met van alles proberen werkt alleen maar tegen..
en een praam vind ik zelf geen goede manier..
het moet wel gaan zonder strijd en niet met ruzie en angst..
het vertrouwen staat op 1 en dan komen die manen vanzelf wel.. Knipoog
als je het vertrouwen heb van je paard dan kun je eens echt zijn manen heel goed uitkammen..
daarna een stukje knippen en als dat goed gaat kun je stukje bij beetje trekken..
zo bouw je het op en misschien vind hij dat dan niet eng meer Knipoog

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:11

stukje voor stukje
doe een klein stuk en de volgende dag weer
en ga zo door
het duurt lang is mischien raar maar het werkt

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:14

Ik heb eens met een uitdun kam (voor de hond)
uitgedund dat ging super omdat er mesjes in de kammen
zaten. Hoef je dus niet echt te trekken maar het resultaat is er wel naar. En het is ook veilig dus daar hoef je niet over in te zitten mischien is dit een tip voor je??

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:19

Ik denk dat het idd voor een paard een hel is.

Ik heb een uitdunschaar en een mesje. Met wat geduld en oefening ziet het er prima uit. Daarbij vind ik het makkelijker en zeker diervriendelijker dan trekken.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:26

Ik vraag me altijd af: Als je weet dat het voor je paard een hel is, waarom wil je dan persee die manene er af hebben. Bovendien hebben ze ze echt niet voor niks. Maar als je het dan echt zo nodig moet, dan met geduld en beleid.

Maar denk er wel om dat je een stukje natuurlijke bescherming van je paard afpakt.

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:34

Hebben jullie misschien een link van een winkel die uitdun scharen verkoopt?? Ik gebruik nu ook een kam/mesje wat ook voor honden wordt gebruikt voor de klitten. Maar ben ook wel benieuwd naar zo'n schaar..!!

Lame

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:38

messica schreef:
Hebben jullie misschien een link van een winkel die uitdun scharen verkoopt?? Ik gebruik nu ook een kam/mesje wat ook voor honden wordt gebruikt voor de klitten. Maar ben ook wel benieuwd naar zo'n schaar..!!

Gewoon het de DA...

Mijn paard houdt er ook niet echt van.. Ik zet haar in een hoek van de stal.. touw in mijn broekzak.. En dwing haar daar een half uurtje te staan.. Leuk vind ze het niet, maar het moet eventjes.. dan is ze er weer een poosje vanaf.. Tussendoor belonen.. werk bij mij goed..

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:55

Mijne vind het ook niet echt fijn, het word steeds beter, maar 't is niet haal lievelings bezigheid Ach gut

ik heb ook zo'n kam die ze 'afsnijd' maar dat word heel lelijk, gaat omhoog staan, word al snel te kort, en ziet er erg geknipt uit.
én het word nog een ontiegelijk dik na een poosje.
dus ik hou het gewoon bij trekken...

doe het nu zo snel mogelijk, zodat ze er snel van af is,
ondertussen even belonen of knuffeltje geven, en dan weer verder... en dan lukt het wel aardig Ja

die van mij deed eerst precies hetzelfde als jou, naar voren, naar achter, naar voren naar achter... de hele tijd.

als ik al een plukje pakte begon ze al.
het word nu steeds minder, veel oefenen en geduld hebben.. daardoor werd het bij mij wel beter Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 11:08

in tegenstelling tot wat velen zeggen, kan manen trekken wel degelijk pijn doen. een paard voelt ook vliegen e.d. in de manen zitten, dus kunnen ze het trekken ook voelen. persoonlijk vind ik het walgelijk om een paard dat van pijn in verzet komt een praam op te zetten en te dwingen. met een beetje moeite kan je heel netjes met de schaar werken, bij mijn paard zag men nooit het verschil met trekken of ' knippen'.

het feit dat sommige paarden op een gegeven moment al tekeer gaan bij het kammen van de manen zegt mij al genoeg. ik begrijp niet dat mensen hun paard moedwillig pijn doen zodat het er mooier uitziet. bovendien kan dat met een goede schaar dus ook.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:11

Je kunt ook met de mesjes van de scheermachine de manen uitdunnen en trekken.
Je laat ze dan over de manen heen glijden en het heeft bijna hetzelfde effect als trekken.
Het enigste nadeel is dat als je een paard hebt met dikke manen de manen vaak rechtop gaan staan.
Oefening baart kunst.
Het is niet eenvoudig op deze manier, maar wel pijnvrij!

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:15

Tja, waarom niet lekker laten zitten die manen?? Paard verzet zich niet omdat ie het lekker vind.... En als het voor de wedstrijden is.... De manen van mijn paard vallen nu tot over zijn hals, maar ik kan hem wel netjes knotten evengoed....

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:18

ik kan dat niet, en ik vind dat ook niet mooi lange manen bij een paard. maar dat is mijn smaak Knipoog
dus ze gaan er hoe dan ook af, al is het trekkend, knippend of snijdend... ze gaan korter Knipoog

edit: typo

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 14:21

Lame schreef:
messica schreef:

Gewoon het de DA...

Mijn paard houdt er ook niet echt van.. Ik zet haar in een hoek van de stal.. touw in mijn broekzak.. En dwing haar daar een half uurtje te staan.. Leuk vind ze het niet, maar het moet eventjes.. dan is ze er weer een poosje vanaf.. Tussendoor belonen.. werk bij mij goed..

K vind het eigenlijk bijzonder gemeen om het in de stal te doen. Stal hoort een veilige plaats te zijn, waar eigenlijk alleen leuke dingen gebeuren (ik laat haar bijvoorbeeld ook niet enten in de stal).