Pony heeft geen respect voor mij, wat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Pony heeft geen respect voor mij, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 19:34

Lang gewacht met een topic openen maar loop nu toch echt een beetje vast..

mijn shet zit op dit moment flink in de pubertijd en toont totaal geen respect voor mij.
Ik denk zelf dat zn verleden er ook misschien mee te maken heeft? Hij is als veulen nooit opgevoed door andere paarden, hij stond bij een stal dikke hoefbevangen ponys die geen kant op konden en is dus altijd de baas geweest, ook in de kudde vindt hij nog altijd dat hij de baas is.

hij wordt deze zomer 4 jaar, en kwa gezondheid gaat het nu super met hem.

hij denkt alleen wel nog steeds dat hij de baas is. zal wat voorbeeldjes geven, als meneer zin heeft om te happen, doet hij dat, als hij zin heeft om te trappen doe hij dat.(heb hem een tijdje geleden voetjes leren geven op commando, dit was dus geen goed idee aangezien hij er nu flink misbruik van maakt met zn achterbenen)
Ik wandel veel met hem, maar als meneer zin heeft om hard te lopen of er vandoor te gaan, hou ik hem dus amper. En dan te bedenken dat het een shet is van nog geen meter, hij een bit in heeft, met hengstenketting en zweep erbij!!
dan zie je mensen lopen met een groot paard met halstertje en hou ik mn shet nieteens met dat allemaal Scheve mond

dan nog iets, met longeren (dit kan overigens niet bij ons op stal omdat het te nat is, moet daarvoor dus naar een groot veld verderop) is het ook een ramp. Als hij zin heeft gaat ie vreselijk hard, sleurt mij overal heen, geeft vreselijk bokken die nog regelmatig gericht zijn naar mij ook en kijkt dus echt overal heen behalve naar mij, Maar, als hij geen zin heeft, is hij dus ook echt met geen mogelijkheid normaal aan het lopen te krijgen.

Nu dacht ik, ach laat het maar even, hij is nog jong, maar het wordt wel vervelend dat ik dus regelmatig bijna een trap te pakken heb en meegesleept wordt, en ik hem dus ook niet aan het werk krijg omdat hij het dus echt niet doet.

Ik straf hem zeker als hij bijvoorbeeld trapt, of met longeren ga ik ook heus door tot hij loopt maar dit kan zo niet doorgaan, ik loop me helemaal moe te werken om hem een half rondje in draf te krijgen!

Ik hoop dat iemand wat goede raad heeft, dingetjes als aan de hand oefenen met Hoo, en achteruit enz doe ik al, maar moet zeggen dat dat er ook nog niet erg goed in zit.

Jetta

Re: Pony heeft geen respect voor mij, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:50

Koop het boek GRONDWERK van Inge Teblick. Daar staan echt goede dingen in, met elk paard/pony te doen! En neem lesin grondwerk!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:53

Ik denk dat je hem wel even duidelijk moet maken wie de baas is. En dit lijkt me een geval wat alleen met een paar flinke tikken erachter komt waar zijn plaats is.
Dus heel consequent zijn, heeft hij een actie die je niet kunt waarderen dan meteen een klap geven. En stug volhouden, hij schopt jou ook als hij het er niet mee eens is dus gewoon terug doen(maar dan met een zweepje).
Als hij op een tik reageert door nog vervelender te worden, bv terug schoppen, dan meteen een hardere tik erachteraan geven tot hij ophoudt. Dan leert hij dat hij niet ongestraft zijn gang kan gaan.
En let goed op het moment dat je het doet, beter 1x een flinke klets op het goede moment dan 100x een tikje op het verkeerde moment.

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 19:56

anneliesdj schreef:
Ik denk dat je hem wel even duidelijk moet maken wie de baas is. En dit lijkt me een geval wat alleen met een paar flinke tikken erachter komt waar zijn plaats is.
Dus heel consequent zijn, heeft hij een actie die je niet kunt waarderen dan meteen een klap geven. En stug volhouden, hij schopt jou ook als hij het er niet mee eens is dus gewoon terug doen(maar dan met een zweepje).
Als hij op een tik reageert door nog vervelender te worden, bv terug schoppen, dan meteen een hardere tik erachteraan geven tot hij ophoudt. Dan leert hij dat hij niet ongestraft zijn gang kan gaan.
En let goed op het moment dat je het doet, beter 1x een flinke klets op het goede moment dan 100x een tikje op het verkeerde moment.

Ben ik het niet mee eens
Als je een wedstrijd gaat houden wie het sterkst is verlies je het!
Idd. moet je eerst met grondwerk beginnen...
Verder wel (zoals anneliesdj aangeeft) bijten niet pikken!
Bijt hij, krijgt hij er ook wat voor terug (een tik dus Tong uitsteken)
Schopt hij, kan hij die ook terug verwachten.

[/quote] En let goed op het moment dat je het doet, beter 1x een flinke klets op het goede moment dan 100x een tikje op het verkeerde moment.[/quote]

Heel erg mee eens! Ja

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 20:45

ja op dit moment ben ik wel bezig met hem gewoon goed straffen maar kwa sterkte wint hij het gewoon, met lopen met een bit, ketting en zweep, hou ik hem nog maar net.. ik wil hem zover krijgen dat hij zoveel respect voor mij heeft dat ik hem bijvoorbeeld gewoon aan een halstertje mee kan nemen en dat hij netjes bij mij blijft lopen..

ga zeker even kijken naar een boek voor grondwerk, denk zelf ook dat dat het beste is op dit moment

maar idd, als hij mij schopt, krijgt hij een schop terug

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:53

Als je met een jong paard werkt, of het nou klein of groot is is het volgende van toepassing.
Straffen is nooit een optie waar die iets van leert, laat staan dat je het respect verdiend.
Daar moet je aan werken, leren een leider te zijn op de manier zoals paarden onderling doen.
Netjes meelopen doe je op de volgende manier: neem hem aan een halstertje ( nee geen bit, want er is geen paard die met of zonder bit harder of zachter loopt, want wat die dus doet is het bit vastpakken en er vandoor gaan )
Neem een zweepje mee, een touw wat langer is en jij loopt achteruit ( zo kun je hem in de gaten houden ) en vraagt het paardje mee te lopen ( kort stukje ) , hou de zweep recht voor je en wil hij te hard dan zwiep je de zweep flink voor je langs ( wel met een stevige beweging heen en weer en als die doorloopt komt hij zelf in contact met de zweep wat zijn probleem is )
Dan vraag je hem te stoppen ( HO) en maak een duidelijke handbeweging dat hij ook daadwerkelijk stopt.
Loopt hij toch door dan maak je een grote sprong zijn richting op, maakt niet uit hoe wild je je beweegt in ieder geval stopt hij zeker.
Even wachten en vergeet niet te belonen, daarna loop je weer achteruit en herhaal je dat.
Afwisseling en zeker niet te lang, zorg dat de aandacht bij jou is en stop ook op het moment dat hij het goed heeft uitgevoerd, daar leert hij van.
Het hoefje opnemen en dat die dus trapt is niet zo vreemd, het heeft ook geen zin daarmee te oefenen als je als leider niets te vertellen hebt, dus wacht daar nou even mee.
Probeer iets op te bouwen met het paardje, niet gelijk een reden gaan zoeken waardoor je zeker weet dat je hem hard moet gaan straffen.( en dan praat ik over paardentaal, hij schopt echt gericht ? dan is 1 stevige trap tegen zijn achterwerk de paardentaal, niet de zweep die 10 flinke petsen uitdeeld en het een gebed zonder end is.
Het slaan naar jou, zorg er dan voor dat je niet achter die achterkant komt, vandaar ook het achteruit lopen om hem in de gaten te houden.
En ga zeer zeker een goed boek aanschaffen over grondwerk, begin bij de basis en geniet van ieder resultaat.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:58

anne_bento schreef:
ja op dit moment ben ik wel bezig met hem gewoon goed straffen maar kwa sterkte wint hij het gewoon, met lopen met een bit, ketting en zweep, hou ik hem nog maar net.. ik wil hem zover krijgen dat hij zoveel respect voor mij heeft dat ik hem bijvoorbeeld gewoon aan een halstertje mee kan nemen en dat hij netjes bij mij blijft lopen..

ga zeker even kijken naar een boek voor grondwerk, denk zelf ook dat dat het beste is op dit moment

Kan je van te voren ook een beetje inschatten wanneer hij van plan is er met je vandoor te gaan??
Want als dat het geval is moet je proberen hem meteen om te trekken dan kunnen ze geen kant meer op en weet hij wel even waar die aan toe is. En voor de rest sluit ik me aan bij de rest dus een ferme tik als hij bijt trapt enzovoort.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:06

louanagirl schreef:
Ben ik het niet mee eens

Ik heb nooit gezegd dat je er een wedstrijdje trekken van moet maken want dat is super fout en verlies je idd!
Wat ik wel zeg is dat je op het juiste moment moet straffen, zweep erbij en als hij slaat of bijt meteen een lel terug geven, wees niet bang dat je te hard slaat want van een keer een harde tik leren ze meer dan van 100x een aaitje.
Niet gaan trekken of duwen, dat verlies je.

Als je met hem wandelt en hij gaat ervandoor, niet hangen, zorg dat je een lang touw hebt(longeerlijn) en laat hem eerst een paar meter lopen, zet je goed schrap en trek hem dan ineens achterstevoren. Als je gaat hangen zet hij zich schrap en sleurt hij je zo mee. Als je het goed doet en ineens hard trek kan hij zich niet schrap zetten en moet hij wel stoppen. Op die manier kon ik zelfs mijn Tinker van 1,55m houden...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:08

en misschien is hulpt van iemand anders ook wel handig

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 07:40

dank jullie voor de reacties! Lachen

met wandelen naast hem wordt hij gewoon erg sterk, het is niet dat hij ineens er heel hard vandoor wil, hij wordt vrolijk en begint gewoon aan 1 stuk door te trekken en alsmaar harder te willen

met longeren is het een ander verhaal, dan is hij zo onvoorspelbaar als maar kan, krijg ik hem bijvoorbeeld niet vooruit of loopt heel rustig, en dan ineens uit het niets vliegt hij weg en dan maakt het hem dus echt niet meer uit of ik daar toevallig sta of dat ie heel hard van me af rent

Juno1: ik zal op die manier gaan oefenen, kijken of het werkt Lachen voetjes geven op commando doe ik inderdaad niet meer want dat werd gewoon gevaarlijk.

nog even over het slaan met de zweep, hij heet al vaak genoeg het bloed onder mn nagels vandaan getrokken door gewoon doodleuk stil te gaan staan met longeren, dan kan ik hem dus zo hard mogelijk een tik geven maar reageren doet ie niet, ik wil het dus niet meer zo proberen op te lossen, ja als hij mij trapt krijgt hij er 1 terug maar kwa bv longeren wil ik het anders op gaan lossen want dit heeft echt geen zin

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 09:02

Op het moment dat je paard aan je voorbij wil en dit wil bereiken door steeds harder te gaan trekken, moet je niet terugtrekken, want dat wordt een spelletje. Zet hem heel duidelijk in zijn achteruit, dus halthouden en achterwaarts, ook als je er naast staat. Dat betekend dus wel dat hij dingen als wijken voor druk aan de hand moet beheersen. Dat jij hem opzij kunt zetten, stapje vooruit, achteruit kunt zetten, allemaal vanaf de grond. Als hij dat niet beheersd, zou ik daar eerst aandacht aan schenken.

Een vierjarige is echt niet jong meer, en behoort de basis van gedrag eigenlijk al hebben meegekregen.
Wat ik in het hele verhaal mis is de informatie of je shet nog steeds hengst is of inmiddels is geruind. Heel veel van het door jou genoemde gedrag zou kunnen komen omdat hij nog hengst is.

Mijn eerste tip: als hij nog hengst is, laat hem castreren
Mijn tweede tip: breng hem wat basismanieren bij vanaf de grond: grondwerk dus. Het boek wat ik je zou adviseren is al eerder in dit topic genoemd. Koop een touwhalster (is wat scherper, kun je hem beter bij je houden) een leadrope en een stick en ga aan de gang.
Mijn derde tip: als je wilt longeren en je paard gooit de rem erop: probeer hem zijn voeten te laten bewegen. Al is het maar een klein cirkeltje om je heen, dat je hem nog net met de stick kunt raken, maar een cirkeltje om je heen moet hij kunnen lopen.
Als hij dat doet en het vertikt om het op een grote volte te doen, kun je ook even kijken of je zweep lang genoeg is...je moet hem wel kunnen raken op het moment dat het nodig is. Oh, en ook longeren kan met touwhalster...wedden dat je hem dan beter bij je kan houden?

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 16:53

anneliesdj schreef:
louanagirl schreef:
Ben ik het niet mee eens

Ik heb nooit gezegd dat je er een wedstrijdje trekken van moet maken want dat is super fout en verlies je idd!
Wat ik wel zeg is dat je op het juiste moment moet straffen, zweep erbij en als hij slaat of bijt meteen een lel terug geven, wees niet bang dat je te hard slaat want van een keer een harde tik leren ze meer dan van 100x een aaitje.

Als je met hem wandelt en hij gaat ervandoor, niet hangen, zorg dat je een lang touw hebt(longeerlijn) en laat hem eerst een paar meter lopen, zet je goed schrap en trek hem dan ineens achterstevoren. Als je gaat hangen zet hij zich schrap en sleurt hij je zo mee. Als je het goed doet en ineens hard trek kan hij zich niet schrap zetten en moet hij wel stoppen. Op die manier kon ik zelfs mijn Tinker van 1,55m houden...

Ik vind niet dat je er een zweep bij hoeft te hebben!
Daar mee win je z'n vertrouwen echt niet!
Kijk naar het bericht van cassidy die begrijpt het!
En juno1 zit ook op het goede spoor Tong uitsteken
Verder heb ik mijn zegje wel gedaan Haha!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:01

anne_bento schreef:
......

Nu dacht ik, ach laat het maar even, hij is nog jong, maar het wordt wel vervelend dat ik dus regelmatig bijna een trap te pakken heb en meegesleept wordt, en ik hem dus ook niet aan het werk krijg omdat hij het dus echt niet doet.

......

Daar ben je helemaal de fout in gegaan.
Tsja, dan is de optie GRONDWERK nu nog het enige.. Scheve mond Ik wil niet heel l*llig doen, maar eigelijk heb je je pony zelf verklo*t toen hij jong was.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:04

Daaris het inderdaad erg fout gegaan, maar dat kan nog best opgelost worden hoor! Gewoon ECHT streng zijn, geen medelijden, en zonder pardon een tik/schop. Als hij dat eenmaal doorheeft hoef je ook niet meer te tikken, dan snapt hij het zelf al.

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:08

Joscaa schreef:
anne_bento schreef:
......

......

Daar ben je helemaal de fout in gegaan.
Tsja, dan is de optie GRONDWERK nu nog het enige.. Scheve mond Ik wil niet heel l*llig doen, maar eigelijk heb je je pony zelf verklo*t toen hij jong was.

Profecionele hulp vanaf nu erbij!
Je hebt idd. je paardje zelf verklout.
Een goed boek kopen over grondwerk en
profs om hulp vragen!
Als je hem nu nog meer verprutst dan kan je
zometeen niks meer met hem...
Het is nog niet te laat hoor Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:22

louanagirl schreef:
anneliesdj schreef:

Ik vind niet dat je er een zweep bij hoeft te hebben!
Daar mee win je z'n vertrouwen echt niet!
Kijk naar het bericht van cassidy die begrijpt het!
En juno1 zit ook op het goede spoor Tong uitsteken
Verder heb ik mijn zegje wel gedaan Haha!

Bij deze pony is het geen gebrek aan vertrouwen maar gebrek aan respect! De TS heeft hem te lang zijn gang laten gaan waardoor hij denkt dat hij alles mag en heeft hij dus eigelijk teveel vertrouwen dat ze hem toch wel aan laat klooien.
Ze moet hem gewoon even duidelijk maken dat er dingen zijn die niet door de beugel kunnen en bij een pony die al zo ver is is eigelijk de enige manier de zweep. En dat is niet gemeen want hij trapt ook gericht naar de TS, hij moet alleen weten dat hij dan een schop terug kan krijgen. Een paard heeft leiding nodig en dat krijgt hij van zijn baas, gaat hij te ver dan moet de hogere in rang hem afstraffen door een schop, klap oid, zo gaat dat bij paarden onderling ook.

Als je dit op de goede manier toepast heb je in een paar weken tijd een keurig opgevoede pony die netjes naar je luisterd en vertrouwen en respect voor je heeft. Sterker nog, zij vertrouwen zal alleen maar meer worden als jij de leiding neemt en hem rechtvaardig behandelt.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:25

Wat heeft de TS er nou aan als jullie allemaal gaan zeggen dat het haar eigen schuld is dat ze haar pony verprutst heeft. Dat heeft ze dus duidelijk zelf ook al wel door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:56

anne_bento schreef:

Natuurlijk wint hij het qua kracht. Een paard is altijd sterker dan een mens. Knipoog
Lopen met bit, ketting en zweep, is geen goed plan. Dat getuigt niet van respect van jou naar hem en je krijg je er ook geen respect door.
Hoe lang is trouwens je halstertouw? Het beste is om een touw (leadrope) van minimaal 4 meter te nemen, zodat je paard de ruimte heeft en jij die ook kunt geven.

Grondwerken zal heel goed zijn voor jullie beide. Het boek van Inge is al genoemd, en verder zou je het boek Freestyle van Voest kunnen kopen.

Succes!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:00

Sorry maar ik vind het nogal raar dat iedereen roept grond werk gaan doen en dan koop maar een boek, zoiets leer je niet uit een boek!!!!!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 20:28

nouja zelf verkloot vind ik een groot woord, de 1e 2,5 jaar van zijn leven heeft hij op een groot weiland doorgebracht, moddervet, hoefbevangen, meer dood dan levend. Daarna is hij verkocht en gecastreerd en is hij langzaam aan opgeknapt, dit is dus een jaar geleden. daarna was hij lang erg sloom, zn hoefbevangenheid moest er nog uitgroeien, hij moest afvallen, en was nog steeds vaak meer dood dan levend.
toen was hij dus 3 en heb ik hem nog niet goed kunnen longeren enz omdat hij dat niet mocht vanwege zijn hoefbevangenheid. met wandelen was hij eerder te sloom dan te snel dus dat speelde toen ook nog echt niet.
Afgelopen zomer kreeg hij een longontsteking wat ook bij elkaar wel 2 maanden heeft gespeeld en waar hij ook nog maar net bovenop kwam, daarna nog steeds sloompjes, bleek hij 2 maanden later een worminfectie te hebben, DAARNA, ging het beter en begon hij lekker te rennen en te doen, met hem laten gaan bedoel ik, dat ik hem liet gaan als hij eens lekker ging rennen aan de longeerlijn, ik was allang blij dat hij uberhoudt lekker uit zichzelf ging rennen aangezien hij dat zo'n beetje 3 jaar amper gedaan had!!

dan ga je niet meteen je paard stil zetten of heel hard afstraffen als hij eens te hard gaat, dan ben je al dolgelukkig dat hij na al die rotjaren eindelijk goed loopt en geen pijn meer heeft.
ik vindt dus niet dat ik hem verkloot heb.

verder bedankt voor jullie reacties! ga er zeker wat mee doen!

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:35

Verkl**t vind ik ook een groot woord hoor, zeker nu ik lees wat je pony allemaal al door heeft moeten maken... Vind het eerlijk gezegt ook niet echt aardig om te zeggen dat iemand zijn of haar pony verkl**t heeft...

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 20:39

nouja ik ben het er zeker mee eens dat een pony jong moet leren wie de baas is maar mijn pony heeft behoorlijk wat meegemaakt en dit is echt pas de afgelopen maanden begonnen, sinds dat hij weer helemaal beter is en geen pijn meer heeft, daarvoor heb ik hem echt niet kunnen opvoeden omdat we alleen maar bezig waren met opknappen.

maar vindt verkloot ook niet erg aardig overkomen, vooral niet als iemand goede bedoelingen heeft met zo'n pony en er alle tijd en geld in steekt hem gezond te krijgen en te houden

juno1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:04

Het ' verklote' paard is meestal de erfenis die je meekrijgt als je de nieuwe eigenaar wordt.
( ik spreek in het algemeen omdat ik niet weet of je de 1e eigenaar bent en bij wie die ontussen al in handen is geweest )
En ik zie het niet als 'verkloot' bij dit paardje ( hij is namelijk nog jong ) maar onduidelijk zijn en hem zijn gang laten gaan en welke reden iemand ook heeft om er verder niets mee te doen.
Vooral de shets zijn een gelieft paardje wat heerlijk kan worden afgeragt door de kids en met de nodige problemen in de verkoop worden gebracht.
Nu wil jij hem naar je hand zetten, vraagt dingen en daar komt die tegen in protest wat niemand hem nu kwalijk kan nemen.

Alleen al omdat je dit topic opent is voor mij een teken dat je er echt wat mee en aan wilt doen Knipoog
Dus neem de tips mee en maak er een sociaal leuk paardje van, hij en al die andere verdienen dit.
Door duidelijk en eerlijk naar hem te zijn krijg je het paardje wat je verlangt.
Onrecht zal worden afgestraft ( door het paard ), dus op het juiste moment en vooral 'alleen als nodig' in ernstige gevallen, liefst negeren en zien te voorkomen dat je in die situatie verzeild raakt.
Het belangrijkste is uitbundig belonen waar die het goed doet, straf moet op de laatste plaats staan.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 21:12

ja ik wil er zeker wat mee gaan doen en eraan werken en ben ook erg blij met de meeste reacties en tips!! en ga er ook echt wat mee doen Lachen

ik ben niet zijn 1e eigenaar na waar hij vandaan komt maar de 2e, hij is eerst bij Casanova van bokt geweest waar hij is opgeknapt (gecastreerd, ingeent enz enz) en na 3 maanden is hij naar mij gegaan.

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 21:13

anneliesdj schreef:
Bij deze pony is het geen gebrek aan vertrouwen maar gebrek aan respect! De TS heeft hem te lang zijn gang laten gaan waardoor hij denkt dat hij alles mag en heeft hij dus eigelijk teveel vertrouwen dat ze hem toch wel aan laat klooien.
Ze moet hem gewoon even duidelijk maken dat er dingen zijn die niet door de beugel kunnen en bij een pony die al zo ver is is eigelijk de enige manier de zweep. En dat is niet gemeen want hij trapt ook gericht naar de TS, hij moet alleen weten dat hij dan een schop terug kan krijgen. Een paard heeft leiding nodig en dat krijgt hij van zijn baas, gaat hij te ver dan moet de hogere in rang hem afstraffen door een schop, klap oid, zo gaat dat bij paarden onderling ook.

Als je dit op de goede manier toepast heb je in een paar weken tijd een keurig opgevoede pony die netjes naar je luisterd en vertrouwen en respect voor je heeft. Sterker nog, zij vertrouwen zal alleen maar meer worden als jij de leiding neemt en hem rechtvaardig behandelt.

Dan wil je hem maar bang laten worden van de zweep?
Een hand kan ook goeie tikken verkopen!
Een voet is ook niet niks...
Ik denk dat ik hem wel respect kan bijbrengen zonder zweep Ja Clown