Hier gaan mijn tenen krom van staan...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Speedster

Hier gaan mijn tenen krom van staan...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 18:26

"Als ik de bak in kom, hou ik hem de eerste paar minuten goed strak, en dan een paar keer goed de sporen erin. Weet hij meteen wie de baas is. Mag best even strijd zijn. Moet je kijken hoe mooi hij daarna zijn koppie blijft houden!"

Toen ik dit hoorde viel mijn mond bijna open van verbazing, en het ergste is nog, de personen die erbij stonden keken kennelijk zo tegen die persoon op die dat zei, dat ze het knikkend beaamden... Er stond een persoon bij die een redelijk groen paard heeft, die nota bene bloedserieus met die man in overleg ging over de lengte van de sporen die hij "nodig" had.

Ik heb maar een opmerking gemaakt over het belang van ontspanning voor correct ruggebruik, maar moest me inhouden om geen vreselijke sneer uit te delen. Zo wens ik in ieder geval niet met mijn paard samen te werken.

Volgens mij zijn er toch bestveel "ruiters" die zo met hun paard omgaan, helaas. Kennen jullie ze ook, of is dit een lokale afwijking hier in de buurt?

PS: dt had misschien net zo goed bij rijtechnisch kunnen staan, maar het zegt voor mij meer over de manier waarop iemand met zijn paard omgaat, vandaar. Als het net goed staat, verplaats het maar gerust.

Liz_dilana

Re: Hier gaan mijn tenen krom van staan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:29

bij ons op stal in het belangerijk dat je paard ontspannen is. en aan de manier hoe hij zijn paard rijdt, kan dat paard onmogelijk ontspannen zijn.

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:30

ik ben het totaal met je eens dat je niet zo met je paard omgaat!
zelf heb ik niet echt het idee dat er bij ons op de club zulke extremen zijn, een enkeling dit van mij wel iets minder aan de teugels mag zitten maar op zich valt het mee gelukkig Lachen

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 18:33

Het vreemde is dat ik die man geregeld zie rijden, en afgezien van het feit dat hij inderdaad voor mijn gevoel vaak iets te ruw in de mond is, had ik dit niet achter hem uit gehaald... Je ziet vaak niet alles van hoe iemand rijdt.

Noppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:36

Paardrijden moet een samenspel zijn tussen ruiter en paard. Het lost idd niks op om je paard op zo'n harde manier aan het werk te zetten. Een paard wat niet goed door de rug loopt, wat je dan meestal als effect krijgt kan nooit lekker lopen. Vanuit de ontspannning is idd altijd de beste manier, dat ben ik 100% met je eens. Als ik zo om mij heen zie hoe sommmige mensen bezig zijn gaan bij mij ook wel eens de nekharen overeind staan, erg is dat en het heeft helemaal geen zin. Het werkt zelfs vaak averechts. Dat soort ruiters houdt kennenlijk weinig of geen rekening met de gevoelens van hun viervoeters!! Bah!! Boos!

Lorenz1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:40

Dit soort ideeen komen inderdaad wel vaker voor. Ik had eens het advies gekregen om mijn paard met sporen én stang én bijzetteugels én zweep te gaan rijden.. want zoals ik nu reed met dubbelgbroken trens en zonder sporen e.d was niet goed?
Achja natuurlijk heb ik het advies niet opgevolgd, paardrijden doe je toch voor je plezier, niet om de strijd met je paard aan te gaan.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 18:42

Blijkbaar betekent "nageven" voor sommige mensen hetzelfde als "opgeven" of "zich overgeven".

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:17

De eerste paar minuten/kwartier rijd ik mijn pony voorwaarts met een lang teugeltje. Daarna pak ik hem op en rijd hem wat meer opgericht, maar toch voorwaarts en met een mee-deinende hand. Zo veer ik een beetje met hem mee en trek ik hem niet in zijn mond. Voorwaarts blijven moet 'ie wel. Ik rijd vrij vriendelijk, maar als hij niet luistert na 2 keer been dan por ik hem een keer met mijn spoor, ja.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 19:55

Zo ken ik een instructeur die er meteen een slof aan hangt als een paard niet meteen rond loopt.. En als diezelfde man met een paard moet lopen dat een beetje dramt, dan gaat meteen de hengstenketting over de neus en geeft hij er een flinke ruk aan.. Of zelfs door de mond heen.
Ik zou er graag iets van zeggen als ik zoiets zie, maar dat soort mensen hebben gewoon een plank voor hun kop, paard moet luisteren en anders een enkeltje slager..

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:02

die mensen komen er ooit nog wel achter, ze komen zichzelf nog wel eens tegen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:15

Boos!
hadden ze aan mij een verkeerde......

ik zou die persoon die dat deed aan de muur hangen met zijn enkels om zijn hals geknoopt....

wat een verstand zeg...en dan heb je een paard?

ja sorry,kan ik dus echt niet tegen,tegen zulke mensen... Bloos

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:23

ik kan egt niet tegen dat soort mensen, maarja je hebt er op iedere manege wel een van, dat was bij ons ook. Boos!

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 20:32

Dit is nou precies de reden waarom ik niet op maneges kom en mijn paardjes lekker apart heb staan.
Paardrijden doe je samen, zonder sporen, slof e.d.

Vreselijk wat je soms ziet, zelfs van instructrices die denken jou wel even te kunnen helpen met een eigenwijs paard.
Dat een paard pijn kan hebben, hebben ze nog nooit van gehoord geloof ik!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:20

annebe schreef:
Dit is nou precies de reden waarom ik niet op maneges kom en mijn paardjes lekker apart heb staan.
Paardrijden doe je samen, zonder sporen, slof e.d.

Vreselijk wat je soms ziet, zelfs van instructrices die denken jou wel even te kunnen helpen met een eigenwijs paard.
Dat een paard pijn kan hebben, hebben ze nog nooit van gehoord geloof ik!

Helemaal mee eens!

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:43

Pffff, het zoveelste verhaal op bokt over mensen die dénken (als ze dat uberhaubt al kunnen... Gestoord) dat ze verstand hebben van paarden en zichzelf helemaal perfect vinden.... Lips are sealed Tuurlijk, niemand is perfect en iedereen maakt weleens een foutje, maar dit vind ik idd écht niet kunnen !!!!!! Hamer Ik rij met mijn Haflingertje voornamelijk buiten (bos, duin en strand) en met slecht weer in de bak, ik rij met zweep om hem voorwaarts te houden en omdat hij anders mij het leven zuur maakt (Haflinger hè... Haha!), maar verder niks !!! Lachen Ik heb 1x in m'n leven met sporen gereden, toen ik nog beginner was notabene !!! Mijn instructeur vond het paard waar ik op reed te sloom dus moest ik met sporen... Koe Lekker dan, een beginner !!! Lips are sealed

Ik wil het paardrijden zo vriendelijk mogelijk houden, ik ben niet van het boomloos en bitloos enzo (ook niks tegen hoor Knipoog) maar gewoon op de klassieke manier plezier hebben met je paard, zonder dat je daarvoor een stang, zweep, hulpteugels, sporen en weet ik wat voor creapy afranselmiddelen voor nodig hebt !!!!! Sigaar Gewoon lekker relaxt, voor mij is paardrijden dat ik er ff tussenuit ben, ff lekker buiten die drukke wereld stap en gewoon ff heerlijk met mijn paard (vaak met vriendinnen ook) ga genieten van hem en alles om ons heen. Pling Dan kan ik ook rustig ff m'n hoofd leeg maken, en wat is er heerlijker om dat te kunnen doen tijdens een flinke galop op het strand met de ondergaande zon, of heerlijk stappend door het bos met het uitzicht op een paar lieve reeën ? OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:44

Gelukkig is dat in mijn omgeving de minderheid
Kan ook zijn dat ik dat soort volk gewoon mijd als het kan Tong uitsteken

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 22:50

Op de een of andere manier kijken ze daar vaak ook nog tegenop, want Jantje of Pietje rijdt met slof en moet enorm trekken, dus hij heeft een heel moeilijk paard en kan enorm goed rijden...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:53

Speedster schreef:
"Als ik de bak in kom, hou ik hem de eerste paar minuten goed strak, en dan een paar keer goed de sporen erin. Weet hij meteen wie de baas is. Mag best even strijd zijn. Moet je kijken hoe mooi hij daarna zijn koppie blijft houden!"

Zielig hoor, maar waarschijnlijk wordt dit vanzelf afgestraft zodra diegene concoursen gaat rijden, als het niet in de B is dan wel in de L of M, een jurylid hoort een goed lopend paard te herkennen.

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:56

Ik vind het maar zielig voor het paard..
Zo zou hij/zij zelf toch ook niet behandeld willen worden!
Ja oké een paard is mss iets anders maar nog vind ik het echt stom

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 22:57

anneliesdj schreef:
Zielig hoor, maar waarschijnlijk wordt dit vanzelf afgestraft zodra diegene concoursen gaat rijden, als het niet in de B is dan wel in de L of M, een jurylid hoort een goed lopend paard te herkennen.

Als hij dressuur zou doen wel ja, maar hij springt (helaas).

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:38

Leuke tip voor iedereen die iets met paarden heeft.
Een boek over communiceren met paarden

Paarden spreken van Margrit coates.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 00:31

In eerste instantie vind ik de uitspraak niet kunnen.
In de tweede instantie denk ik daar dan bij dat mensen soms wel het een zeggen en het ander doen. Wat is er mis met een weerstand biedende hand? Want zo kun je kort houden ook interpreteren. Wat is er mis met een weerstand biedende hand en tegelijkertijd de beenhulp? Hoeft niet meteen met sporen erbij....

Deze ruiter kent zijn eigen paard door en door en weet precies hoe hij dat paard behandelen moet. Wij voelen niet wat die ruiter voelt, wij hebben de ervaring niet met dat paard die die ruiter heeft. Ik keur een dergelijke opmerking ook niet goed, maar het is misschien ook eens iets om over na te denken....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 00:37

ieder zijn manier, maar gelijk hup erop, teugels strak en sporen erin?
Hoe goed je je paard ook kent, dit is geen manier om je paar op te warmen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 00:47

Wie heeft het hier over opwarmen?

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 09:56

Ik kan me jouw opmerking ergens (ver weg) wel voorstellen Cassidy, anderen weten niet of dat paard misschien enorm vervelend is, of zoiets, dat zo'n strijd elke keer nodig is (dat woord noemde hij letterlijk). Maar ik denk dan altijd: Zou dat paard ook zo zijn als er iemand op ging zitten waarbij hij wel het vertrouwen kreeg dat hij zich kan ontspannen? Werkt de ruiter het gedrag van het paard niet zelf in de hand? Paarden zijn zo'n enorme afspiegeling van hoe ze benaderd (en dus ook bereden) worden...