Paard geraakt los en galopeerd weg .

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Maya

Paard geraakt los en galopeerd weg .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 20:26

Vandaag was ik met mijn pony wandelen (Ik op de fiets) in het bos .
Der is een bepaald stuk weg als we daar op galoperen is ze erg vooruit . Maar ze moet ook leren om daar rustig te zijn . Dus we gaan in galop heel rustig en ze schiet weg maar ik kreeg ze rustig terug gepakt .
Ik probeerde een tweede keer maar die liep niet zo goed af .
Ze schoot weer weg en ik kreeg haar niet terug gepakt , ze bleef maar galoperen .
Toen was ik van mijn fietszadel gesprongen (fietsbaar zat nog tussen mijn benen) en daardoor viel ik bijna dus moest ik Maya loslaten .
En dan sta je daar zie je jou pony weg galoperen . Gelukkig bleef ze een heel stuk verder staan .

Maar wat moet je dan doen als je bij je pony aankomt ?
Op dat moment kan je haar wel een tik verkopen maar dat doe je dan weer beter niet .
Ik heb haar gewoon terug aan de fiets genomen en ben richting wei gegaan zonder iets tegen haar te zeggen of haar aan te kijken .
Een beloning ga ik haar helemaal niet geven en haar kalmeren ook niet want ze haar ook niet verschrokken .

myxlea

Re: Paard geraakt los en galopeerd weg .

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:28

ik heb ongeveer het zelfde meegemaakt..
ik was mijn pony longeren hij schrok sprong over de longeerlijn heen en kreeg hem tussen de bene
ik moest loslaten en hij vloog de weg op.. doodeng Huilen
maar goed zit nog langer verhala achter maar het is doodeng om hem zien weg te galoperen

goed dat je niet beloond hebt want hij schrok niet Knipoog

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:29

niet op de fiets gaan wandelen mischien heb je toch wat meer te zegen heb ik het idee..

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:30

Gewoon van die fiets af als je met die pony gaat wandelen. Das wel t domste wat je doen kan! Sorry maar dat is gewoon niet slim, je hebt gewoon (net als wat je hier nu ziet.. ) niks te zeggen als het er op aan komt! Waarom moest je los laten? omdat je op de fiets zat. Wat is dan de conclusie? Fiets dumpen!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 20:33

Ja haha , dat is ook zo .
Maar met hoofdstel kan ik haar ook veel beter houden maar ik doe dat momenteel niet meer aan omdat ze van tanden aan het wisselen is .
Dus moet het maar met halster , ik kan ook gewoon zeggen daar niet meer galoperen
maar dan los ik het probleem niet op . Voor de rest is ze super braaf alleen op dat stukje .
Aan de hand kan ik haar daar wel goed houden maar langs de fiets moet ze het ook leren .
Maarja dat was mijn vraag eigenlijk niet .

Mochten er nog oplossing zijn mogen die altijd gezegd worden

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 20:34

DresslOver schreef:
Gewoon van die fiets af als je met die pony gaat wandelen. Das wel t domste wat je doen kan! Sorry maar dat is gewoon niet slim, je hebt gewoon (net als wat je hier nu ziet.. ) niks te zeggen als het er op aan komt! Waarom moest je los laten? omdat je op de fiets zat. Wat is dan de conclusie? Fiets dumpen!

Omdat ik anders ging vallen en dan was ze nog los gekomen .
Tja idd maar ik heb nu ook weer niet zo een geweldige conditie én zie mijn vorige bericht Lachen

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:36

Waarom zou een paard moeten leren om naast een fiets te stappen, draven en galopperen? Je hebt toch een paard om op te rijden? Hier zie ik niet helemaal het nut van in, maar kan ook aan mij liggen hoor Lachen

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 20:43

Het is een shetlander Lachen

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:45

je moest loslaten omdat je ging vallen, met een fiets val je, als je met beide benen op de grond staat val je niet zo snel! Een paard hoeft helemaal niet te leren volgen aan de fiets. Hoe je dat nou verzonnen hebt! En of het nou een shet is of niet, het is gewoon gevaarlijk, wat nu als hij niet gewoon stil was gaan staan maar een auto was tegengekomen. En alleen omdat jij zonodig met de fiets moest.. Pff..

saroanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:47

aha, that makes sence (over het erop rijden), maar dan snap ik nog steeds de fiets in het verhaal niet Blond

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:54

waarom zou je paard niet naast een fiets kunnen lopen? ik breng mijn paard in de zomer altijd naar de wei met de fiets...en als je paard echt gek word...nou dan moet je wel heel veel spierkracht hebben om je paard vast te houden..ook al sta je er gewoon naast....
Wat een onzin dat dat dom zou zijn zeg!!

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:58

jou reactie, das pas onzin.. maargoed, ik heb geen zin in een boktrel dus ik reageer maar niet meer.. Knipoog je merkt vanzelf een keer waarom het niet verstandig is..!!

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 21:07

Tja ga jij maar even een hele bosrit met jou pony maken als je er langs loopt ...

Ik kan niet op haar rijden dus ga ik op mijn fiets al lopend hou ik dat niet vol hoor !
Ze is overigens altijd braaf behalve daar . Dusja daar wil ik het haar ook leren om rustig te zijn .
In het vervolg neem ik wel iemand mee hoor , ga daar maar vanuit .
Het was niet verstandig van mij om een 2de keer te gaan galoperen maarja ..

Dont_hope

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:09

Ik zou voortaan dan longeerlijn meenemen, heb je altijd iets langer touw om dr trug te krijgen, en zeker niet belonen als ze niet schrok

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:16

Escardo schreef:
waarom zou je paard niet naast een fiets kunnen lopen? ik breng mijn paard in de zomer altijd naar de wei met de fiets...en als je paard echt gek word...nou dan moet je wel heel veel spierkracht hebben om je paard vast te houden..ook al sta je er gewoon naast....Wat een onzin dat dat dom zou zijn zeg!!

Dat is natuurlijk onzin. Rolleyes Als ik naast mijn paard loop en hij word gek Nou dan hou ik heb wel hoor! Knipoog
TS: als je je pony zo graag naast de fiets wilt lopen dan zou ik een longeerlijn nemen.
en anders eerst heel veel oefenen met draven en stappen en daarna pas op dat stuk galopperen.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:18

Ik maak op uit je verhaal dat je je pony steeds op hetzelfde stuk laat galopperen.
Je kan ook proberen daar te draven of te stappen en ergens anders te gaan galopperen.
Paarden (en pony's) weten namenlijk donders goed wanneer ze mogen galopperen als het steeds op hetzelfde stukje is en dan schieten ze eerder uit je controle weg.
Probeer dus te varieren in de stukjes waar je galoppeert.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 21:28

Dont_hope @ Oke zal ik eens proberen
_Rapido_ @ Als ik ergens galopeer is ze wel braaf
Tien @ Idd , nog niet aan gedacht wat je daar zegt !
Het zal idd zijn wat jij zegt . Zal ik zeker doen !

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:29

Ik hoop het voor je Knipoog , succes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:19

zowiezo nooit een vast 'galoppeerpad' aanleren. je leert je paard dan een gewoonte die je helemaal niet wilt. ik fiets ook met mijn dieren, maar pas als ze daar klaar voor zijn. dit is een opvoedkundig probleem, ik zou meer met het halster oefenen (tenslotte is een hoofdstel bedoeld voor verfijning van hulpen, en niet 'om je paard beter te kunnen houden'.), ze moet naar jou luisteren, en dat moet niet afhangen van het feit of ze een hoofdstel draagt of niet.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:22

Je paard alsnog straffen heeft totaal geen zin, hij staat op dat moment immers stil en dat was juist de bedoeling! Als je hem dan een tik zou geven beloon je juist zijn goede gedrag!

Persoonlijk vind ik het ook niet handig dat je je paard laat aangalopperen waar je weet dat hij dat op die plek altijd te hard doet, dat is toch een beetje vragen om problemen ... sowieso om je paard te laten galopperen als jij op de fiets zit. Je kunt alleen een handpaard zo meenemen als je weet dat hij rustig blijft. Ga anders gewoon lopen als je wilt wandelen, dan krijg je zelf in elk geval geen ongeluk en kun je je pony ook beter controleren (longeertouw eraan).

sanneshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:26

Ja, ik rijd tegenwoordig ook heel leuk met de fiets ernaast, maar ze doet alles.. Alles op mijn stem. Hoef eigenlijk helemaal niets om dr hoofd te hebben.. Dromen
Maar ik denk wel dat 't beter is als je gewoon eerst overgangen van de stap, draf, uitgestrekte draf gaat maken. En dan weer versnellen en weer langzamer.. En dan gallopeer je een klein stukje (niet waar je 't altijd doet) en dan gelijk weer terug. Ik heb er wel eens last van met longeren dat ze in eens weg wil.. maar dan moet je dr juist heel snel terug nemen.. Knipoog Succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:49

ja ik zou ook eerst alleen gaan stappen en draven, en oefenen dat als jij langzamer gaat fietsen dat je pony automatisch naast je moet blijven.
ik fiets vrij regelmatig met mijn pony.
ik was 1 keer zo in gedachten en mijn welshje galoppeerde naast me, kwamen we een lantaarnpaal tegen Clown echt dom Bloos Bloos Bloos
maar goed toen liet ik haar los en dacht....nu ben ik er kwijt!
ze was er zelf zo van geschrokken dat ze bij mij veiligheid kwam zoeken Ach gut
gewoon veel gaan oevenen ook aan de hand, bijvoorbeeld zichzaggen om bomen en leren dat je pony zich op jouw focust en niet op de omgeving.
veel grondwerk helpt ook
maar met zon shetje lijkt het me best moeilijk hoor, deze zijn zoveel lager bij de grond
succes!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:10

ik vind shetten juist voordelen hebben ook. ze gaan niet makkelijk met hun hoofd boven je stuur, en lopen dus eerder om je fiets heen dan ertegenaan, als ze schrikken oid. ik fiets zowel met mijn paard als met mijn kruising shet, en deze zomer gaan we ook (in stap, hij is nog jong) oefenen met mijn welshje. opvoeding is het belangrijkste, grondwerk is bij mij altijd basis, en dat moet erin zitten voor je op de fiets stapt. en in het begin een helper meenemen, die het paard kan overpakken als het minder goed gaat.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:15

ik zou zowiso al nooit met een shet of wat voor paard dan ook naast d efiets laten galloperen. Ga ermee mennen of zo, als je zo graag beweging wilt geven. Of wandelen. En als je naar buiten gaat, neem longeerlijn mee, stuk langer en doe handschoenen aan. ik heb 2e en 3e graads brandwonden opgelopen met een longeerlijn toen een hond ertussenin sprong en pony opzij sprong uit angst

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 10:15

_Rapido_ schreef:
Escardo schreef:
waarom zou je paard niet naast een fiets kunnen lopen? ik breng mijn paard in de zomer altijd naar de wei met de fiets...en als je paard echt gek word...nou dan moet je wel heel veel spierkracht hebben om je paard vast te houden..ook al sta je er gewoon naast....Wat een onzin dat dat dom zou zijn zeg!!

Dat is natuurlijk onzin. Rolleyes Als ik naast mijn paard loop en hij word gek Nou dan hou ik heb wel hoor! Knipoog
TS: als je je pony zo graag naast de fiets wilt lopen dan zou ik een longeerlijn nemen.
en anders eerst heel veel oefenen met draven en stappen en daarna pas op dat stuk galopperen.

Dat geldt lang niet voor ieder paard. Wij hebben op stal een paard staan en als die echt panisch wordt, hou je die niet meer. Die zet zich schrap en blijft door rennen, desnoods moet hij je meesleuren. Als een paard zijn volle gewicht tegen je gebruikt, nou dan moet je wel eeeeerg sterk zijn om die te houden. Geloof me, dan hou je die niet.