Een band opbouwen met je paard.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Een band opbouwen met je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 21:14

Na lange twijfel, hier toch maar mijn topic. Ik wil graag jullie mening, verwacht ik teveel of niet?

Sinds een jaartje of 4 heb ik een verzorgpony. Daarvoor heeft ze verschillende andere verzorgers gehad, die niet allemaal even goed met haar omgingen (lees: alleen maar willen racen, met geweld het paard in de krul rukken, nooit borstelen en dat soort dingen). Hierdoor is ze extreem gestresst geweest en kon je lange tijd niet in haar buurt komen omdat ze dan meteen beet. Het heeft lang geduurd voordat dat eruit was. Door haar ervaringen vind de pony in kwestie mensen niet zo leuk. Ze zal niet uit zichzelf naar je toekomen in de wei (hoewel ze eerst ervandoor ging zodra ze eens mens zag, dus opzich zijn er verbeteringen) en zodra je een poging tot knuffelen doet, gaat ze wild met haar hoofd schudden. Ze houdt er dus duidelijk niet van. Ik wel, en dat vind ik vervelend. Ik heb nu nauwelijks het gevoel dat het paard mij lief vind en dat vind ik heel belangrijk, vooral omdat ik haar wél heel lief vind. Ik ben geen gemene verzorger of ruiter. Ik heb haar nooit geslagen of geschopt in al die tijd en ik besteed veel aandacht aan het borstelen om een band op te bouwen. Toch heb ik het gevoel dat dit maar moeilijk gaat. Heeft iemand misschien tips, waarmee ik hierin verbetering kan aanbrengen?

Lise81

Re: Een band opbouwen met je paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:44

Het verschilt ook erg per paard of ze van knuffelen houden en wat versta jij onder knuffelen?? Is dat alleen aaien of druk je jezelf ook tegen haar aan? Het kan zijn dat ze je gewoon niet helemaal begrijpt, daardoor meer gestressed raakt dan ontspannen wordt.
Misschien kan je beginnen met uit te zoeken welke plekjes zij lekker vind om aangeraakt te worden. Bijvoorbeeld de schoft, plekjes op de hals. Misschien kan je haar een beetje masseren, dus met je handen ipv met een borstel.
Verder is afwisselend grondwerk (NH)/schrikparcours e.d. vaak goed om je band te versterken.
Gewoon lekker met d'r bezig blijven, zo te horen ben je al een heel eind gekomen!

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:08

Om een goede band te kweken met je paard kan vertrouwen een grote rol spelen, helemaal bij erg bange/schuwe paarden net als de pony in kwestie.
Probeer haar duidelijk te maken dat dingen niet eng zijn en probeer haar eraan te laten wennen.
Net als wat hierboven gezegt wordt; zoek plekjes waar ze het fijn vind om te kroelen en besteed er wat aandacht aan

sabby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:13

ik geloof ook nog steeds dat gewoon niet elk paard er van houdt..
mijne is nog jong en veel mensen zeggen dat het nog moet komen, maar die houdt ook niet van kroelen en knuffelen..ja heeel ff maar niet echt van harte!
ze is echter wel heel graag bij je en wil graag met je spelen of wandelen enzo..
ik heb daar ook lang van gebaald..maar ik merk aan haar dat ze me echt graag 'mag' om het zo maar te zeggen..
ik zie wel of het nog komt..anders neem ik haar gewoon zoals ze is haha..

snap dat het niet altijd leuk is, maar zie het als al waardevol dat ze gewoon al naar je toe komt..je zal zien dat ze op gegeven moment al lekker bij je komt staan...das voor haar (en jou dan) misschien net zo waardevol en 'knuffelig' als een ander paard dat je zo aflebbert...

ik weet het natuurlijk niet, maar misschien houdt het paardje er gewoon niet van en merk je aan andere dingen dat ej echt wel belangrijk voor haar bent..en moet je die gewoon koesteren Knipoog

fjordeliefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:16

Laat zien dat jij een sterk karakter hebt en dat je er voor dik en dun voor haar bent. Net als de andere reacties al aangeven..vertrouwen!!
Wat het knuffelen betreft scheelt het echt per paard ook. Mijn shet is ook *tegen ieders verwachting in bij het woord shet* anti-knuffel. Begint de laatste tijd iets makkelijker te worden met aanraken, maar heeft vooral duidelijkheid en regelmaat nodig. Geen onverwachte knuffels Knipoog
Denk ook aan dat sommige mensen ook ontzettende knuffelbeesten zijn en andere houden er ook helemaal niet van. Zo is het ook bij paarden.

flOortje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:11

tjah.. ik heb ook een paardje wat redleijk gestresst is en waar moeilijk een band mee te krijgen is..
Desontdanks heb ik toch eht gevoel dat die er al wel degelijk is..
Ik heb veel getut met hem in het begin (en doe dat eigenlijk nog steeds).. tjah je paardje vind dat niet leuk.. een beetje omkopen met een snoepje? zou dat een optie zijn?
En tjah.. vind ze poetsen dan wel leuk? dat is ook een soort tutten..
succes ermee..
Groetjes Floor

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:37

Als jij een goede band met je pony wilt krijgen moet je aan grondwerk doen. Van uitvoerige knuffelsessies is niet ieder paard gediend, sommige paarden vinden poetsen ook niet lekker. Op het moment dat hij hij alleen maar fijn vindt om bij je te staan, om in de buurt te zijn, op rust gaat staan bij jou, dan zit het eigenlijk al goed. Verder kun je via grondwerk het paard leren dat hij respect voor je toont, uit je persoonlijke hoola hoop blijft, je met twee ogen aankijkt (= respect) ipv maar met een oog als je met hem bezig bent.

Ga niet omkopen met snoep of voer. Ga jezelf niet opdringen met knuffelen of poetsen. Ga gewoon met haar aan het werk...

xAshleyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:39

Het is goed om een band opterichten met je paard dan vertrouw je elkaar meer Bloos

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:47

Veel grondwerk doen, en jezelf vóóral niet opdringen.

Mijn merrie, die ik nu 15 jaar heb, heeft erg veel meegemaakt in haar jeugd. Het heeft lang geduurd voordat ze me een beetje begon te vertrouwen. Maar van knuffelen hield ze niet en houdt ze nog steeds niet. Ook niet met andere paarden. Ik laat haar in dr waarde. Ze begroet met dagelijks hinnikend en af en toe laat ze met een kopstootje blijken dat ze me ook wel aardig vindt. En als ik dan zo per se wil knuffelen staat er altijd wel een paard in de buurt dat daar wel van houdt. Lachen

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:51

Cassidy schreef:
...

Ga niet omkopen met snoep of voer. Ga jezelf niet opdringen met knuffelen of poetsen. Ga gewoon met haar aan het werk...

Idd. Niet opdringen, geef haar haar vrijheid in de keuze bij jou te willen zijn (of niet). Ze moet je leren vertrouwen en daar moet jij haar de tijd voor geven en haar laten weten dat ze je kan vertrouwen. Geef haar het respect dat ze al die tijd al verdient (maar niet kreeg bij die andere verzorgsters). En sommige paarden houden nou eenmaal minder van tuttelen, ga dan op zoek naar iets wat ze wel leuk vindt (wandelen, met haar grazen, stapritjes etc)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 17:07

sabby schreef:
zie het als al waardevol dat ze gewoon al naar je toe komt..je zal zien dat ze op gegeven moment al lekker bij je komt staan...das voor haar (en jou dan) misschien net zo waardevol en 'knuffelig' als een ander paard dat je zo aflebbert...Knipoog

Helaas doet ze dat nog niet Verdrietig Dat zou ik heel leuk vinden, maar momenteel zitten we in de fase 'ik loop niet meer weg, maar blijf op mijn plek staan'.

Cassidy schreef:
Als jij een goede band met je pony wilt krijgen moet je aan grondwerk doen...

Wat versta je onder grondwerk dan?

xAshleyy schreef:
Het is goed om een band opterichten met je paard dan vertrouw je elkaar meer Bloos

Dat is logisch, maar dan moet ik wel een idee hebben hoe Tong uitsteken

joy76 schreef:
Ze begroet met dagelijks hinnikend en af en toe laat ze met een kopstootje blijken dat ze me ook wel aardig vindt.

Als kopstoten lief is, dan vind ze mij af en toe de liefste van de wereld. Ik vind een kopstoot echter niet zo fijn, dus zie ik het ook niet echt als iets positiefs xD

Dank jullie voor jullie reacties Lachen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:01

Narya schreef:
Ik heb nu nauwelijks het gevoel dat het paard mij lief vind en dat vind ik heel belangrijk, vooral omdat ik haar wél heel lief vind. Ik ben geen gemene verzorger of ruiter. Ik heb haar nooit geslagen of geschopt in al die tijd en ik besteed veel aandacht aan het borstelen om een band op te bouwen. Toch heb ik het gevoel dat dit maar moeilijk gaat. Heeft iemand misschien tips, waarmee ik hierin verbetering kan aanbrengen?

Hoe erg het ook is: volgens mij vinden paarden mensen niet lief. Lief vinden is m.i. een menselijke emotie. Je paard kan het fijn vinden dat jij er bent en je vertrouwen, maar meer ook niet.

Ik heb ook zo'n pony die nooit naar me toe komt (behalve als ze gevoerd wordt); periodes heeft dat ze zich niet (meteen) laat vangen, en die vaak niet eens haar hoofd optilt als ik er aan kom. Toch kan ik lezen en schrijven met dat dier, en merk ik dat ze mij vertrouwt. Het is nu eenmaal geen knuffel, en daar valt weinig aan te veranderen.
Kijk vooral naar wat je al bereikt hebt: de pony loopt niet weg, dat is toch al heel wat! Volgens mij gaan dit soort 'vertrouwenskwesties' vaak gewoon langzaam, zeker met paarden die slechte ervaringen hebben. Enige remedie is m.i. veel uren maken samen. Grondwerk en dingen zoeken die ze leuk vindt om te doen. En wacht maar tot ze goed gaat verharen, dan is er vast wel een plekje waarvan ze het fijn vindt om lekker gepoetst te worden,

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:24

Je hebt nu al veel berijkt en met alle tips die ik hier lees kan je mischien ook nog een heel eind komen.
Geniet van alle kleine dingetjes die je trug krijgt van haar ook al stelt het bijna niets voor.
Suc6

flOortje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 18:45

Cassidy schreef:
Als jij een goede band met je pony wilt krijgen moet je aan grondwerk doen. Van uitvoerige knuffelsessies is niet ieder paard gediend, sommige paarden vinden poetsen ook niet lekker. Op het moment dat hij hij alleen maar fijn vindt om bij je te staan, om in de buurt te zijn, op rust gaat staan bij jou, dan zit het eigenlijk al goed. Verder kun je via grondwerk het paard leren dat hij respect voor je toont, uit je persoonlijke hoola hoop blijft, je met twee ogen aankijkt (= respect) ipv maar met een oog als je met hem bezig bent.

Zo bedoelde ik alles niet..
Maar omdat we niet precies weten wat voor pony het is zou je alles uit kunnen proberen..
Je moet natuurlijk respecteren hoe je paard op jou gedrag reageert (nu bedoel ik niet dat als ze slaat je maar moet zeggen bedankt of iets dergelijks Knipoog )
En met dat omkopen bedoel ik niet echt omkopen maar gewoon.. een band kan soms verstevigt worden door een cadeautje als je paard het goed doet.. (hè ik weet niet precies hoe ik moet omschrijven wat ik bedoel Tong uitsteken )
Maar in ieder geval ik ben het wel met je eens wat je zegt.. maar er zijn soms ook andere manieren..
niet alle paarden vinden de methode leuk die jij beschrijft en niet alle paarden zijn blij met wat ik zei..

Kijk wat je paard wel plezierig vind en porbeer zo je band te verstevigen!
Ik hoop voor je dat het je gaat lukken!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:12

flOortje001 schreef:
Cassidy schreef:

Zo bedoelde ik alles niet..
Maar omdat we niet precies weten wat voor pony het is zou je alles uit kunnen proberen..
Je moet natuurlijk respecteren hoe je paard op jou gedrag reageert (nu bedoel ik niet dat als ze slaat je maar moet zeggen bedankt of iets dergelijks Knipoog )
En met dat omkopen bedoel ik niet echt omkopen maar gewoon.. een band kan soms verstevigt worden door een cadeautje als je paard het goed doet.. (hè ik weet niet precies hoe ik moet omschrijven wat ik bedoel Tong uitsteken )

Ik snap wel wat je bedoelt; bij mijn vreetzak werkt belonen met eten ook heel goed, ze doet erg veel voor wat brokjes. Ik meen trouwens ook dat eten (kauwen) ontspannend werkt, en dat heeft ook z'n vordeel. Maar er zijn natuurlijk ook paarden die er vervelend van worden, of weinig geven om wat lekkers.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:15

mijn paard hielt ook niet van knuffelen kusjes en al dat gefrutsel naar mate ik hem langer heb wordt ie steeds knuffeliger enz en mag steeds meer bij hem, dus ik denk dat je gewoon geduldt meot hebben vooral na at die pony heeft mee gemaakt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:43

Narya schreef:
Cassidy schreef:
Als jij een goede band met je pony wilt krijgen moet je aan grondwerk doen...

Wat versta je onder grondwerk dan?

Parelli, methode Anderson, of anders oefeningen uit het boek Grondwerk van Inge Teblick.

Zie ook dit topic:

viewtopic.php?f=125&t=625206

Narya schreef:
joy76 schreef:
Ze begroet met dagelijks hinnikend en af en toe laat ze met een kopstootje blijken dat ze me ook wel aardig vindt.

Als kopstoten lief is, dan vind ze mij af en toe de liefste van de wereld. Ik vind een kopstoot echter niet zo fijn, dus zie ik het ook niet echt als iets positiefs xD

Een kopstoot is een teken van gebrek aan respect. Een onderdanig paard heeft dat in de kudde tegen een paard dat hoger in rang staat ook niet te flikken. Dus aan je laten schuren, of kopstoten incasseren is een teken dat jij lager in rang staat.

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:50

Misschien moet je een plekje op haar lichaam vinden waar ze het wel leuk vind. Mn pony houdt ook niet echt van knuffelen. Maar als ik aan haar staart begin te krabbelen vind ze het super leuk. Dan blijft ze wel staan. Het is niet echt een zicht als ik een uur bij haar in de wei aan haar kont staat te krabben. Maar ach ja ,, als zij het leuk vind :p

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-07 20:52

Narya schreef:
joy76 schreef:

Een kopstoot is een teken van gebrek aan respect. Een onderdanig paard heeft dat in de kudde tegen een paard dat hoger in rang staat ook niet te flikken. Dus aan je laten schuren, of kopstoten incasseren is een teken dat jij lager in rang staat.[/quote]

Ah, dan is het niet vreemd dat ik zoiets niet wil hebben Haha!

Ik ga zometeen eens richting dat andere topic Knipoog

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:27

Cassidy schreef:
Een kopstoot is een teken van gebrek aan respect. Een onderdanig paard heeft dat in de kudde tegen een paard dat hoger in rang staat ook niet te flikken. Dus aan je laten schuren, of kopstoten incasseren is een teken dat jij lager in rang staat.

Ja dat weet ik.
Had beter andere woorden kunnen uitkiezen, begrijp ik. Ik bedoelde te zeggen dat ze haar neus "kriebelend" tegen mijn gezicht drukt. En dat noem ik dan weer een kopstoot, maar dat is het dus niet op de manier die hierboven wordt beschreven. Dát mag namelijk van mij ook niet Knipoog

Fucsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 20:54

Ga grondwerk met haar doen.! Het boek van inge teblick kan ik je wel adviseren. daarin staan allemaal oefeningen en theorie die je met je paard kunt doen. En vooral dring jezelf niet op, en verwacht vooral niet teveel in het begin. Als jij goed en eerlijk voor haar bent maar wel direct zal ze dat respecteren en misschien meer contact met je zoeken. Geef het wat tijd. Het heeft geen zin om te forceren! Haha!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 21:59

Nou ja, inmiddels zijn we alweer 4 jaar bezig, dus we zitten al een tijdje niet meer in het begin Knipoog

Falderal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 20:31

Ga inderdaad grondwerk doen, dan krijg je een sterke vertrouwensband en mag je waarschijnlijk meer bij haar doen. Verwacht niet dat het zo'n echte knuffelpony wordt die altijd knuffels wil, maar leg je uiteindelijk ook neer bij wat je hebt en de band die je hebt/krijgt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 07:57

Narya schreef:
Nou ja, inmiddels zijn we alweer 4 jaar bezig, dus we zitten al een tijdje niet meer in het begin Knipoog

En toch kan het zijn dat je door het volgen van Grondwerk wel ineens haar aandacht krijgt en ze omslaat, weliswaar niet als het spreekwoordelijke blad aan een boom, maar dat je kleine dingen ziet waardoor je merkt dat ze je wel degelijk ziet staan en zelfs op je afkomt ipv te wachten tot jij haar komt ophalen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 13:40

Ik heb dat topic eens bekeken, maar er staan niet echt bruikbare tips in over grondwerk, alleen over een boek. Misschien denk ik te simpel, en is het niet direct uit te leggen en heb je er een boek voor nodig, maar goed xD Ik ga zometeen naar de bieb en dan ga ik wat boeken laten komen uit Middelburg voor wat grondwerk beginselen Lachen