het paard dat ik rijd, is op stal een schatje, wil graag zien wat je doet, en is super nieuwsgierig naar alles... als mijn telefoon gaat, dan kruipt ze er bijna in, omdat ze wil weten wat het is...
buiten de stal heeft ze respect voor me, zolang ik naast haar loop... ze reageert op zich wel goed dat grondwerk enzo, dan voelt ze zich gelijk meer 'paard' zeg maar... helaas moet ik dan nogal eens duidelijk maken dat IK het alphapaard speel en NIET zij...
met longeren heeft ze absoluut geen respect voor mij, alleen voor de zweep. longeer ik zonder zweep, dan gaat ze gericht naar mij slaan... dat deed ze dinsdag ook en toen heb ik hard met het uiteinde van de longeerlijn tegen haar schouder aangeslagen... ze schrok zo erg van het feit dat ik daarmee kon slaan (en dus niet alleen met een zweep of met een vlakke hand) dat ze per direct braaf verder lief... niks meer gedaan tijdens de hele training...
met rijden is het een draak, denkt altijd de baas te zijn, heel dominant en het is dan ook steeds vechten om haar de baas te kunnen... ik ben afgelopen zaterdag van haar afgevallen en dat zag ze wel echt als een triomf... ze stond er echt zo bij de kijken van 'dat heb ik toch maar mooi voor elkaar'...
het is een beetje typisch merriegedrag tijdens het rijden... het been, daar reageert ze niet op, loopt ze gerust dwars door heen, teugelbegrenzingen hebben ook geen zin, buitenteugel loopt ze hard door heen...
dus tjah, hoe gaat mijn paard met me om: in de omgang braaf, tijdens het werken (waaronder ik wel longeren versta en niet grondwerk) is het een dominante draak...