Dominante merrie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Dominante merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 18:53

Duurde even voor ik de juiste afdeling hier had gevonden Nors opkijken

Anyway... Quellian is in de bak erg dominant naar andere merries. Dit is gedrag dat ze in de wei niet vertoont, enkel in de bak en dan vooral als mijn pony erbij is (sowieso moest ze er niets van hebben als er andere paarden bij hem in de buurt kwamen), maar nu flipt ze echt naar andere merries toe.

Gister heeft ze een merrie in de hoek gedreven. Pony stond strak tegen het hek aan en Q begon te meppen en blééf meppen. Ik heb een tik verkocht met de longeerzweep, maar denk dat die tik niet helemaal is aangekomen (i.v.m. dikke deken). Stanley stond er met z'n grote neus bovenop a la 'ik weet het niet hoor Quell, maar de bazin staat erbij...' Nagelbijten / Gniffelen

Zonet werd ik door een stalgenootje gesmst dat Q weer op dreef was. Vandaag heeft ze haar paard in de paddock in een hoek gedreven en is weer los gegaan.

Volgens een ander stalgenootje probeert Quell de alpha-merrie te worden. Dit gedrag vertoont ze dus enkel tegenover merries. Met ruinen staat ze alleen te kroelen en naar mensen is ze zelfs helemáál niet dominant.

Hoe kan dit ineens zo komen? En vooral; wat kan ik ermee? Scheve mond

M'n moeder zei al: 'de worst in met die agressieveling' Vork

Lynn_Nikita

Re: Dominante merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 18:55

als je ze met vast groepje buiten zet he je het misschien minder. de mijne is ook heel dominant, maar staat altijd met dezelfd ebuiten, eerste paar dagen was trappen een gevecht maar ze had snel gewonnen.

Tomaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 20:45

Nou jou pony is van haar. De bak is veel te klein voor 3. Dus moet die ander maar weg! Nooit gezien dat je paard op de wei een ander paard bij je pony weg joeg? Dat doet die van mij in ieder geval wel. En omdat jou pony erbij komt staan, moet de ander nog veel erger weg... En ik vrees dat een paard het principe "hoek" niet snapt. Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:08

tomaatje zegt het heel mooi en denk dat t ook precies zo zit.
een paard heeft een eigen ruimte en in de bak is die te klein Knipoog

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 21:10

Ik herken dit gedrag heel erg in mn eigen verzorgpaard en mn moeders merrie.
Denk dat het idd om leiderschap gaat.
Mijn verzorgpaard staat ook alleen maar met merries op stal en in de bak en wei.
Probeer eens een concurent voor haar te vinden, een oudere dominante merrie.
Dan zal ze haar plek in de groep toegewezen krijgen, dat ze het moet accepteren.
Klopt het ook dat de andere merries wat softies zijn en over zich heen laten lopen?
Vroeger hadden we een welsh merrie bij onze kwpn merrie, die liet alles toe.
Nu die welsh merrie niet meer leefd staat er een andere kwpn merrie bij, die slaat meer
van zich af en het dominante gedrag is sterk afgenomen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 00:21

In de wei zijn het periodes dat ze m'n pony opzoekt. Regelmatig wijken ze niet van elkaars zijde, maar er zijn ook zat momenten dat de ene aan het hek staat te drammen om naarbinnen te mogen en dat je de ander achteruit de wei moet plukken. Maar ze komen wel altijd voor elkaar op. Als ze maar half het idee hebben dat er opgetreden moet worden, dan zijn ze er als de kippen bij.

Er is 1 merrie die haar een keer in de hoek heeft gedreven en ook zo gemept heeft, daar heeft ze ernstig ontzag voor Clown En die andere 2 merries zijn idd heel onderdanige dieren. Ze zouden eigenlijk eens hun tanden moeten laten zien, ik denk dat Q dan wel terugdeinst...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 00:42

het is agressief gedrag, en omdat de ruimte te klein is voor de andere pony om duidelijk te maken dat ze haar plek moet verdienen (en dat ook wil) wordt ze in de hoek gedrukt. je kunt ze het beste laten wennen in een grotere ruimte, zodat de andere pony rustig aan bij 'de kudde' kan komen.
ik heb dit vorige week ook zien gebeuren, mijn ruin probeerde mijn hengsteveulentje echt letterlijk dood te maken. het veulen viel door het hek, en kwam aan de andere kant terecht. anders had mijn ruin hem doodgetrapt. (dan heb ik het wel over een sociaal gestoord paard van 1,52 meter met een veulen van 1,12 meter... maar het blijft een risico)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-07 00:53

Ieks, dat klinkt idd eng!

Maar Quellian heeft eerder nooit problemen gehad met deze paarden... Ze kent ze.

Moet ik er ook wel bijzeggen dat Q momenteel op rust staat i.v.m. een ongelukje (flinke jaap in der been) en ze daar ook wel anders door is momenteel. En ik denk dat ze zich verveelt ofzo...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 01:39

Klopt, dat maakt het bij Faram ook erger. doordat onze bak erg nat is, rij ik momenteel weinig en dat vindt hij vreselijk. hij wordt er kribbig door. geef je paard wat extra aandacht, gewoon tuttelen, of een lekkere wandeling met een graaspauze.

noekk_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 18:16

Hij heeft blijkbaar het rare idee dat de ander in de weg loopt. Ofzoiets, ik heb er niet veel verstand van, maar wij hebben er ook zo eentje op stal!

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 21:38

die van ij is ook dominant maar is wel hengst. ik ga voor de veiligheid en zekerheid dus gaat niet samen met andere

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:44

Taat schreef:
die van ij is ook dominant maar is wel hengst. ik ga voor de veiligheid en zekerheid dus gaat niet samen met andere

paarden zijn kuddedieren, die bovendien ook erg sociaal zijn. daarom is het belangrijk dat je paard wel met andere paarden samen op het land komt. is dit paard een dekhengst?

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 13:36

nee hij is klophengst.
hij kan niet samen hij strapt ze dood.
hij is siciaal voor de mens. en zo hebbenmeer paarden dat.
casteren is ook geen optie daar is hij te oud voor.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 14:09

Taat schreef:
nee hij is klophengst.

castreren kan op elke leeftijd. op de leeftijd van jouw paard zal het in de kliniek gedaan worden, ook gezien het feit dat hij klophengst is, maar het is zeker niet onmogelijk.

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 19:26

merrieveulen schreef:
Taat schreef:
nee hij is klophengst.

castreren kan op elke leeftijd. op de leeftijd van jouw paard zal het in de kliniek gedaan worden, ook gezien het feit dat hij klophengst is, maar het is zeker niet onmogelijk.

ik zeg alleen dat dta geen optie is hij is al 17. dat vind ik zielig om hem NU nog te laten cateren

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 21:51

persoonlijk vind ik het nog zieliger om hem tot een zekere mate van eenzaamheid te veroordelen. je paard kan wel 35 jaar worden, en in al die jaren die volgen zal hij dus nooit lekker met andere paarden kunnen ravotten. erg egoïstisch gedacht als je het mij vraagt.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 22:35

Ik doe ff mee offtopic Haha!

Mijn Haf was ook een klophengst, kun je gewoon laten steriliseren op de kliniek Ja

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 22:52

Quellian schreef:
Ik doe ff mee offtopic Haha!

Mijn Haf was ook een klophengst, kun je gewoon laten steriliseren op de kliniek Ja

precies. ik neem ook aan dat de jouwe gewoon in de groep loopt nu?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-07 22:57

Yup! Is een allemansvriendje Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 07:44

Quellian schreef:

dat maakt het al een stuk makkelijker natuurlijk!

Rozewolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 10:44

merrieveulen schreef:
persoonlijk vind ik het nog zieliger om hem tot een zekere mate van eenzaamheid te veroordelen. je paard kan wel 35 jaar worden, en in al die jaren die volgen zal hij dus nooit lekker met andere paarden kunnen ravotten. erg egoïstisch gedacht als je het mij vraagt.

hij is het gewend. ook al laat je hem castreren is hij al gedaan maar ze hebben hem klophengst gelaten. voordat ze hem hadden ze kregen hem pas op de leeftijd 10 jaar.hoezo is het egiostisch? het karakter zit van kleins af aan al in hem en niemand wil vrijwillen het proberen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 13:04

ik begrijp dat jij er niet veel meer aan kunt doen, aangezien je het paard niet hebt laten opgroeien etc. sorry dan ook voor mijn wat botte reacties, maar ik vind het niet kloppen als een paard zo gemaakt wordt. ik snap nu ook dat je er de nodige moeite voor gedaan hebt, en dat je er verder weinig aan kunt doen. ik weet niet of je in de buurt zit van Zwolle, maar ik wil het best eens proberen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-07 17:19

merrieveulen schreef:
Quellian schreef:

dat maakt het al een stuk makkelijker natuurlijk!

Zo was hij niet hoor, toen hij nog klophengst was Clown

Meneer was in staat alles en iedereen om zich heen naar een andere wereld te helpen, levensgevaarlijk loeder was het.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:24

Hier herken ik mijn merrie in, ga dit even volgen, ik weet er zelf ook geen raad mee aan. Ik laat ze het zelf uitvechten, maar misschien is er een beter oplossing, dus ik volg dit even. (gaat bij mij om een nieuwe pony sinds een weekje)

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-07 17:26

Tomaatje schreef:
Nou jou pony is van haar. De bak is veel te klein voor 3. Dus moet die ander maar weg! Nooit gezien dat je paard op de wei een ander paard bij je pony weg joeg? Dat doet die van mij in ieder geval wel. En omdat jou pony erbij komt staan, moet de ander nog veel erger weg... En ik vrees dat een paard het principe "hoek" niet snapt. Haha!

Mijn merrie vertoont ditzelfde gedrag bij mijn nieuwe pony (sinds een weekje) maar bij onze andere merrie deed ze het nooit. Onze bak is 21 bij 41 meter. Persoonlijk vind ik dat voldoende ruimte zo voor de winterperiode Bloos