Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Crazy_Angel

Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 14:30

Mijn pony werd vanmiddag bekapt en omdat hij nogal onrustig aan het doen was,
en niet luisterde, trapte de hoefsmit hem flink in zijn buik!

Ik was er heel erg van geschrokken, en mijn pony ook!
Hierna was hij al helemaal niet handelbaar meer. En ik had er ook genoeg van.

Is een paard schoppen voor de hoefsmit normaal?!

xjudithx

Re: Hoefsmit trapt paard, zeg je er wat van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:31

Ik vind het persoonlijk absoluut niet normaal. Ik zou er zeker wat van zeggen, van mij mag hij niet op die manier aan mijn paardjes komen.

tamara_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:32

Uhm nee, als mijn hoefsmid dat zou doen zou ik hem gelijk de deur wijzen, een corigerende tik oke, maar ga niet in de buik van een paard schoppen.
Heb je er nog wel wat van gezegd of ook niet??

lenet1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:33

Ik vind het niet kunnen,bij mij kwam die hoefsmid niet meer aan mijn paard.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:33

Ik had hem een trap teruggegeven of hem flink uitgefoeterd.
Mijn pony doet zowieso niet moeilijk bij de smit, maar dat heeft hij niet te flikken...

Crazy_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 14:37

tears_85 schreef:
Uhm nee, als mijn hoefsmid dat zou doen zou ik hem gelijk de deur wijzen, een corigerende tik oke, maar ga niet in de buik van een paard schoppen.
Heb je er nog wel wat van gezegd of ook niet??

ik heb er niks van gezegt, maar ik weet 1 ding wel zeker: Die hoefsmit wil ik nooit meer terug!
ik vind het zielig voor mijn ponytje, hij is echt harstikke braaf en had die kei hard trap nooit verdient
wie weet wat voor letsel hij eraan overgehouden heeft Verdrietig

MyHappyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:40

ik zou tog een partijtje gaan schelden tegen die hoefsmid.. die hoeft bij mij niet meer te komen! ik heb het al eens gehad.. nou hoef hem echt niet meer!

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:40

vind ik niet kunnen, ik had hem idd ook flink uitgefoeterd, en hij zou nooit meer terug hoeven te komen Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:47

Ik vind dit ook onacceptabel en had hem erop aangesproken.
Maar hoefsmid zijn is geen makkelijk beroep, je kunt wel zeggen dat je paard super braaf was maar als je als hoefsmid de benen staat te doen voel je alles, zelfs als het paard zijn hoofd beweegt voel je 't al, als hij dus echt staat te draaien is dat erg vervelend voor een hoefsmid. Daar komt bij de de hele dag krom staan erg inspannend is en als je dan steeds van die paarden hebt die niet willen blijven staan snap ik dat je als smid daar een keer zat van wordt.

Als eigenaar moet je ervoor zorgen dat je het de smid zo makkelijk mogelijk maakt, dus zorg dat je paard blijft staan. Als je weet dat hij na een tik rustiger is moet je die hem zelf geven en niet wachten tot de smid over de rooie gaat. Als smid moet je gewoon rustig blijven en vertrouwen op de eigenaar.

Ik praat het niet goed, absoluut niet, heb ook eens iets vergelijkbaars meegemaakt en heb toen ook de smid duidelijk gezegd dat als dit nogeens gebeurde hij niet weer hoefde te komen.

Daiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:50

ik heb dat ook ooit een keer gehad
me paardje had een hoefzweer dus flinke pijn hoefsmid ging het eruit snijden maar omdat mijn paardje dus niet luisterde omdat hij pijn had kreeg hij toch een schop Boos!
ik heb er zeker wel wat van gezegd ik ben degene die mijn paardje op dat moment ook kon straffen niet hij
sindsdien heeft mijn paardje moeite met mannen en vooral als ze aan zijn been gaan zitten
dus ik hoop voor jouw dat jouw paardje er niets aan over houd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:52

Als mijn paard zich bewust misdraagt, dan mag mijn smid hem een enorme rotschop voor z'n kont verkopen. Geen probleem. Het is ZIJN veiligheid, dat moeten we niet vergeten.

Onterecht straffen is altijd onacceptabel, wie het ook doet. Dan grijp ik overigens ook meteen in.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:54

Hangt er maar vanaf hoe verdient het is.
Mijn vorige hoefsmid gaf mijn vorig paard flinke trappen en vijlslagen omdat ze in paniek was en nog nooit ijzers had gehad. Paard wist gewoon niet wat haar overkwam en was altijd helemaal over de rooie. Die hoeft ook nooit meer te komen.

Maar mijn huidige hoefsmid heeft datzelfde paard ook een keer een enorme rotslag met een vijl verkocht, en het was niet meer dan terrecht. Moet haar achterbeen maar niet naar hem achteruitslaan. Paardje schrok zich even te pletter en besloot toen maar de rest van de behandeling heel braaf te blijven staan Haha! .

Wanneer het geoorloofd is hangt gewoon volledig van de situatie af. Een bang paard die een tussen het bekappen door eens een pasje links of rechts zet een rotschop verkopen is wat teveel van het goede. Maar als je als smid een onopgevoede knol hebt die het gewoon uit arrogantie vertikt stil te staan, mag die serieus op zijn donder krijgen. Een smid moet zijn werk ook goed kunnen doen, en als hij de hele tijd achter het paard moet blijven aangaan gaat dat niet zo goed Haha! .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:07

precies, hoefsmid zijn is echt niet het makkelijkste beroep. Probeer het zelf maar eens, dan ben je dankbaar dat er mensen als hoefsmeden zijn... Ja

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:08

ja, maar net zoals xkatleentjex zegt, als ze het verdienen is het best, maar zoniet, lijkt het me logisch dat je er wat van zegt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:08

Er is hier pas nog een ellenlang topic over geweest...

om eerlijk te zijn, 9 vd 10 paarden die een klap van de smid krijgen hebben die ook regelrecht verdiend...

flyinglady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:12

hiboune

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:13

mijn mening
ik heb een hele geduldige hoefsmid echt een schatje!(een aanrader!)
maar als me tinker weer voor de zoveelste keer loopt te klieren met de ijzers erop zetten en passen en doen en steeds loopt te steigeren ja dan ben ik het zelf ook zat ze doet het er namelijk gewoon om..klier..
of de smid vraagt mag ik?of ik zeg het van ja hup ff streng zijn dan krijgt ze meestal 1 schop onder de buik en dan is het geklier over..
hij vraagt altijd wel eerst aan mij of t mag..
en dan heeft ie al erg veel geduld gehad hoor..als je bijna een paard boven op je heb liggen....
maar hij weet ook aan mijn andere pony moet ie niet komen..das zo een gevoelig beesie als je die wat doet dan krijg k hem nooit meer rustig...

I_S_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:16

ik vind het niet acceptabel
maar zoals al gezegt is is dit een heel moeilijk beroep!
mijn paard is ook een keer heel hard geslagen met een hamer en heeft hier hele nare traumas aan over gehouden(lees: levenslang bang voor mannen met kaal hoofd en hoefsmeden die aan haar voeten zitten)
heb nu een hele goede smid die altijd eerst een aai over haar nekkkie haalt! Haha!
maar ook deze hoefsmid deelt wel is een klap uit!
laatst was er een paard vervelend(zo'n grote lompert wel met deken om) en die gaf hij ook een klap!
maar dan vind ik het terecht! als hij de hele tijd gaat hangen e.d. zou ik het ook doen!
maar zoals ik begrijp uit jou verhaal is di niet terecht!
ik zou niet meteen de smid de deur wijzen als je altijd wel tevreden was... gewoon de volgende keer even vragen van hoe of wat en als hij zegt gewoon..... dat is dáár het gat van de deur!
dit zou ik doen!
veel succes ermee hoop dat je pony niet net zoals mij er een trauma aan over houd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:17

de smeden die ik heb vragen het ook eerst, maar meestal straf ik de paarden zelf als het nodig is Lachen
ik deel zelf ook trappen uit als ze niet luisteren hoor!! (mischien wel omdat ik bij een hoefsmit stage loop welke dat doet dat ik het daardoor makkelijker doe maar toch.. )

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:21

anneliesdj schreef:
precies, hoefsmid zijn is echt niet het makkelijkste beroep. Probeer het zelf maar eens, dan ben je dankbaar dat er mensen als hoefsmeden zijn... Ja

Ik ben zeker dankbaar dat er hoefsmeden zijn, maar dat betekent niet dat ik alles hoef te accepteren. Misschien kan ik me ook niet zo goed inleven, mijn paardje doet nog geen vlieg kwaad. Vandaar dat ik woest zou worden als iemand hem een trap verkoopt.

Crazy_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 15:31

ik had hem wel gezegt dat hij er voor mocht opdraaien, als mijn pony een wond of iets zou krijgen door zijn trap
want die trap was echt niet normaal hard, je kon het gewoon horen
mijn pony was wel erg druk aan het doen maar inderdaad, hij had het wel eerst even mogen "vragen"
want ik schrok me de pleuris!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:33

Ja dan is hij nog lekker op tijd met straffen, als hij eerst gaat overleggen Haha! Dan heb ik persoonlijk liever dat hij op het juiste moment een beste schop verkoopt.
Wel eens gehoord hoe het er aan toegaat als een paard door een paard gecorrigeerd wordt?
Als je paard druk aan het doen was, heeft je smid gewoon gelijk. Het is ZIJN veiligheid en ZIJN rug die naar de knoppen gaat als JOUW paard zich onopgevoed staat te gedragen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:37

ik vraag altijd als ik de neiging krijg al is het goed als?
en gebeurt het dan nog een keer en ik heb toestemming dan krijgt de pony een trap!

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:47

Ik heb ook zo iets een keer meegemaakt..
Ik had een veulen haflinger van 11 maanden gekocht en die had nog nooit een smit gezien.. Ik had een vrouwelijke smit die na mijn idee achteraf gewoon bang was voor paarden.
mijn hafje stond wat te draaien en vond het wat eng. Logische zo voor de eerste keer. Ik zeg niet dat ze makkelijk was want dat was ze niet en ze was zeer sterk maar wat ze toen heeft gedaan ging echt te buiten

ze heeft mijn hafje eerst geschopt , daarna met de fijl geslagen. daarna met een hamer op het ruggetje en daarna ginf =g de zweep er nog over. heb haar vriendelijk verzocht te vertrekken.. was toen pas 13 en nog niet zo gebekt. Toen dreigde ze mij ook nog een klap voor mijn bek te geven. Heb haar gezegd dat ze dat moest proberen.
Ik heb haar van het erf gestuurd en ben snel naar mijn moeder gegaan. Toen ik thuis kwam had zij mijn ouders al gebeld met een heel ander verhaal.
Die hoefde niet meer te komen en ik wil geen vrouwelijke smit meer.

heb nu gelukkig een lieve geduldige smit. Mijn paardjes zijn paardjes met een verleden dus niet allemaal makkelijk en paarden waar je geduld mee moet hebben en dat heeft hij en hij zal ze niet snel een tik geven. en dit terwijl ze niet makkelijk zijn. Als je smit rustig is zijn je paarden het meestal ook. Mijn smit gaat eerst mijn paard op zijn gemak stellen en hem een knuf geven ect voor hij aan de gang gaat.

echt een heerlijke vent haha

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:51

Mijn hoefsmid heeft dat nog nooit gedaan. naar mijn idee mag de hoefsmid best een paard corrigeren als ie heel vervelend doet maar een schop in de buik gaat me wel erg ver. en bij corrigeren bedoel ik een paard dat echt vuil de benen weg schopt of de hoefsmid probeerd te schoppen