mijn ruin, denkt dat ie hensgt is.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

moonprayer

mijn ruin, denkt dat ie hensgt is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 23:50

mijn ruintje, van 1.62 (nie tzo heel groot dus)

mja, hij is erg braaf in omgang, en weet precies hoe het moet.
maar als zijn hoofd er nie tnaar staat heb ik niks te vertellen.

hij wandelt weg en ik kan tegen zijn hoofd tikken, rukjes aan het touw geven.
mijn stem verheffen. en hij wandelt onverstoord verded.

hij heeft nog noooit met zijn hoofdstel aan mogen schuren.
maar hij probeert het elke dag weer. en niet zachtjes, maar als je niet oplet
duwt hij je omver.

en als hij geen zin heeft om te werken, heb je het idee dat je op een shire zit.
sterk en lomp, en hij waggelt gewoon lomp door.

en als hij wel zin heeft. is het het liefste paardje op de wereld, en zet hij geen stap verkeerd.

Hij is inmiddels 6 volgens stamboek. officieel in april.

ik ben consequent, maar ik maak gewoon geen indruk als er andere paarden in het spel zijn.
of iets anders wat hem afleid.

Jennasilver

Re: mijn ruin, denkt dat ie hensgt is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 01:22

Waar maak je uit dat hij denkt dat hij een hengst is? Probeert hij te dekken of is hij onrustig. Zoals ik het lees heeft hij soms geen respect voor je. Ik heb zelf veel goede dingen gehoort van het boek van Inge Tebrink, mijn boek komt de volgende maand misschien is het voor jou een optie met grondwerk te beginnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 06:04

Heeft niks te maken met hengst zijn, waarom zou een ruin of merrie dit gedrag niet kunnen vertonen?

Je bent niet streng genoeg. Hij weet prima dat jij hem terugfluit dus als hij gewoon maar doorgaat op bepaalde momenten heeft hij gewoon sch*t aan je. Zeker het feit dat hij je omduwt (hij komt dus ongevraagd in je persoonlijke ruimte) geeft aan dat hij geen respect voor je heeft. Toch een keer harder doorpakken dan zodat hij weet dat jij onder ALLE omstandigheden de baas bent. Precies zoals je met rijden niet accepteert als hij niet reageert op het been en dan even inkomt met een sterkere hulp (of evt. spoor of zweepje) versterk je ook in de omgang je commando als hij doet alsof hij gek is als jij iets wilt.
Ik ga ook mee in het advies van grondwerk.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 11:51

okai klinkt logisch.
maar hoe kan ik hem harder aanpakken,
als ik waarschuw, hij reageert niet,
hij kan een klap verwachtten. doet hem niks.
ik kan hem voor mijn gevoel k.o. slaan (niet dat mij dat ooit zou lukken) maar dan reageert hij alsof er een vlieg op zijn neus zit.

of hij schrikt.. en dan is hij het een poosje later vergeten, en gaat hij weer verder hannesen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:18

Als hij iets doet wat jij niet wilt, onmiddelijk ingrijpen... Dat kan als je naast hem loopt een schreeuw zijn, een keer omhoog springen en met beide voeten hard landen of je armen en de lucht gooien...

Als je erop zit veel overgangen rijden, veel figuren...

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:23

hihi dat omhoog springen moe tik maar eens proberen.
al denk ik dat hij daar 1 keertje van schrikt, en vervolgens denkt, ja! spring jij maar!
Clown

schreeuwen heeft geen zin, ik ben hem altijd aan het corrigeren op mijn stem,
UH! nietdoen! wachten! HE!
^^ en hij weet downdersgoed wat Wachten betekend, en dat doet hij dan ook.. 2 seconden. en dan denkt ie
mooi genoeg gewacht. tabee!

Cool het is een eigenwijze snijboon.
hou je een puber tegen als deze savonds uit wil en door het raam past.
of "bij een vriend/vriendin gaat logeren,

hehe voorlopig begin ik nog niet aan kinderen, als ik mijn puberende paard al niet eens de baas ben Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:12

Even uitvinden waar hij gevoelig op is.

Het ene paard krijg je met een keer snauwen helemaal over de mik en onder de indruk en een ander paard moet je tegen de muur omhoog boksen voor hij bedenkt dat hij de volgende keer beter maar gelijk kan luisteren. Beter hem een keer goed doorpakken waarna hij volgende keer als je een keer wat zegt gelijk luistert, dan dat je hem steeds tikken geeft die eigenlijk niet eens helpen.

Een aantal opties die je hebt:
voor het wandelen touwhalstertje, hoofdstelletje of halster met hengstenketting eraan (en dat icm met oefenen met grondwerk uiteraard zodat hij wel verbetert)
Iets tegen hem roepen met zware stem
Achteruit laten stappen
Een mep met je halstertouw
Een mep met je blote hand (plaats kan uitmaken)
Een trap
Zweepje erbij etc. etc.

En in mijn ervaring maakt het vaak zelfs helemaal niet uit wat je doet of hoe je het doet, zolang je het maar met overtuiging en een vastberaden houding doet: je wilt dit gedrag NIET.

En heel heel heel consequent met hem zijn.

FOG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:16

Jennasilver schreef:
Waar maak je uit dat hij denkt dat hij een hengst is? Probeert hij te dekken of is hij onrustig. Zoals ik het lees heeft hij soms geen respect voor je. Ik heb zelf veel goede dingen gehoort van het boek van Inge Tebrink, mijn boek komt de volgende maand misschien is het voor jou een optie met grondwerk te beginnen.

ik denk dat je inge teblick bedoeld?? dat boek heb ik ook en ben al een beetje begonnen, maar ik ben nog niet eg ver.
maar ik raad hem je ook aan!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:23

Urielle schreef:
Even uitvinden waar hij gevoelig op is.

Het ene paard krijg je met een keer snauwen helemaal over de mik en onder de indruk en een ander paard moet je tegen de muur omhoog boksen voor hij bedenkt dat hij de volgende keer beter maar gelijk kan luisteren. Beter hem een keer goed doorpakken waarna hij volgende keer als je een keer wat zegt gelijk luistert, dan dat je hem steeds tikken geeft die eigenlijk niet eens helpen.

Een aantal opties die je hebt:
voor het wandelen touwhalstertje, hoofdstelletje of halster met hengstenketting eraan (en dat icm met oefenen met grondwerk uiteraard zodat hij wel verbetert)
Iets tegen hem roepen met zware stem
Achteruit laten stappen
Een mep met je halstertouw
Een mep met je blote hand (plaats kan uitmaken)
Een trap
Zweepje erbij etc. etc.

En in mijn ervaring maakt het vaak zelfs helemaal niet uit wat je doet of hoe je het doet, zolang je het maar met overtuiging en een vastberaden houding doet: je wilt dit gedrag NIET.

En heel heel heel consequent met hem zijn.

Een goed gemikte rotschop kan idd ook nog weleens helpen...

Hoewel je moet uitkijken. Ik ben van mezelf heel erg opvliegend, heb weinig geduld en ik sta soms echt op het punt haar te schoppen om iets kleins, en bedenk me dan op het laatste moment dat het niet eerlijk en verstandig is... Dus schoppen alleen als je echt niet anders kan, of als je weet dat je ermee om kan gaan...

Zo moet je mij ook geen zweep geven, ik kan er gewoon niet eerlijk mee omgaan...

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 13:30

ik ga het zo wel proberen, wat zou ik op de grond bijvoorbeeld kunnen doen? hij loopt wel naast mij, en dan luiserd hhij goed als ik zeg dat hij achter moet blijven.
alleen hij BLIJFT niet achter/naast (iig niet voor mij uit) lopen, maar hij probeerd steeds wel weer voor me uit te komen.

het lukt hem alleen niet, maar het lijkt wel of het proberen ook nooi tophoud, terwijl ik toch in de waan leef dat ik consequent met hem ben.

en ik denk dat als ik hem zou schoppen, hij terug schopt :/

kwa rijden heeft hij zich ook nooit wat op laten dwingen, dat is allemaal met veel geduld en beleid gekomen. en nu zijn we weer terug bij af.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:41

Eerst het lopen oeffenen in de bak. Jij gaat schuin voor hem lopen... Als hij te dicht bij je komt ga je niet sneller lopen, maar ga je de andere kant op, in een hoek van 90 graden. Omdat hij pas later draait, komt hij weer achter je.

Als hij terugschopt weet je iig zeker dat de machtsverhoudingen behoorlijk verstoort zijn...

Ik raad je aan echt grondwerk te gaan doen...

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:44

''Springen'' helpt wel degelijk bij irritante gewoontes. Zodra je paard tegen je aan wil schuren/bedelt of te dicht bij je komt staan even omhoog wippen op je tenen en het is binnen een paar dagen over. Verwacht geen enorme schrikreactie bij je paard, de zin om ongevraagd TE dicht bij je te komen wordt gewoon minder.
Je paard is sterk en maakt zich ook nog eens hard, zodra je met een paard het 'geweldcircuit' ingaat ben je reddeloos verloren. Je paard gaat terugknokken of incasseert braaf alle klappen en sluit zich af.
Als je paard terugschopt dan weet je dat de machtsverhoudingen niet goed zijn?? Vertel??? Hebben we het hier over slaven of paarden?!!!
Je paard moet wel rekening met je houden en aandacht voor je hebben, maar omdat met schoppen, meppen met een touw op te lossen? Naar mijn idee helpt een RUSTIGE vastberaden houding en gaat het niet zo zeer om de hardheid van het corrigeren, maar om de timing, het moment waarop je hem corrigeert dus!
Laatst bijgewerkt door jakkiwakki op 30-01-07 13:58, in het totaal 2 keer bewerkt

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 13:52

ja, aanhouder wint dus...

ik ben nog nooit een geweldcircuit met hem ingegaan hoor, dat kan je nooit winnen, een paardis altijd sterker.

en hij heeft ook nooit geschopt.
maar wel alsik erop zi, dat hij naar mijn been schopt bijvoorbeeld, en ook dat laat ik niet toe, door hem meteen een schop te verkopen, en hem vooruit te sturen.

maar inderdaad eerst maa reens grondwerk.

alshij los in de bak loopt, komt hij wel op mij af, en loopt hij achter mij aan, en volgt hij me. maar zodra hij even afgeleid is, of er lijkt iets leukers te doen ergens anders, dan is het weer over

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:05

jakkiwakki schreef:
Als je paard terugschopt dan weet je dat de machtsverhoudingen niet goed zijn? Vertel? Hebben we het hier over slaven of paarden? Je paard moet wel rekening met je houden en aandacht voor je hebben, maar omdat met schoppen, meppen met een touw op te lossen? Naar mijn idee helpt een RUSTIGE vastberaden houding en gaat het niet zo zeer om de hardheid van het corrigeren, maar om de timing, het moment waarop je hem corrigeert dus.

Nou ik heb een paard. Maar wel eentje die onder me staat in de rangorde. Als ik schop schopt zij niet. Doet ze dat wel accepteerd ze me dus niet als leider, en dat vind ik erger dan m'n paard af en toe een schop te geven als ze door zou denderen. M'n paard heeft respect voor me. En nee, ze is niet bang voor me (ik weet dat dat niet hetzelf is) want ze komt ook gewoon lekker kroelen, en is af en toe ook behoorlijk brutaal. Maar ze stopt wel onmiddelijk als ik 'uhuh' of 'nee' zeg.

Maar ik was even vergeten dat ze onderling ook altijd even vragen of ze de baas mogen worden, en dat ze onderling ook altijd zo zachtzinnig met elkaar omgaan. Die happlek op d'r kont heeft ze vast zelf gemaakt! Natuurlijk, wat stom van me. Ik waarschuw, altijd, zonder uitzondering. Maar er dient dan wel geluisterd te worden. En het verschil tussen mijn methode en 'compleet rustig en vriendschappelijk en op basis van gelijkheid' is dat mijn paard als ze bang is ergends van bij me wil blijven, en niet ervandoor gaat omdat ze een leider figuur mist.

Ik ben niet alleen de baas over haar, maar ook over de andere paarden in de groep. Als ik haar eruit wil hebben dan zal de rest dus voor me aan de kant moeten gaan. En dmv zwiepen met een touw of een longeerzweep doen ze dat ook. Daardoor heeft mijn paard nog meer het idee dat ik de baas ben, en haar bescherm als er iets engs gebeurd.

En dit is dus niet alleen thuis nuttig, maar ook op een keuringsterein, of op een buitenrit. Omdat er daar spannende dingen zijn, maar ze samen met mij is blijft ze keurig bij me lopen, want Martine beschermt me wel...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:16

Wat jij omschrijft is geen hengstengedrag bij een ruin, dat is gewoon Gebrek aan Opvoeding en Gebrek aan Respect.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 15:56

WickedSanty schreef:
ik ga het zo wel proberen, wat zou ik op de grond bijvoorbeeld kunnen doen? hij loopt wel naast mij, en dan luiserd hhij goed als ik zeg dat hij achter moet blijven.
alleen hij BLIJFT niet achter/naast (iig niet voor mij uit) lopen, maar hij probeerd steeds wel weer voor me uit te komen.

het lukt hem alleen niet, maar het lijkt wel of het proberen ook nooi tophoud, terwijl ik toch in de waan leef dat ik consequent met hem ben.

en ik denk dat als ik hem zou schoppen, hij terug schopt :/

kwa rijden heeft hij zich ook nooit wat op laten dwingen, dat is allemaal met veel geduld en beleid gekomen. en nu zijn we weer terug bij af.

Als ik een paard in handen krijg dat terug probeert te schoppen gaat hij mee in de bak en als hij me daar probeert te trappen heb ik een longeerzweep bij waarmee ik hem accuut naar de andere kant van de bak jaag en dan blijft hij uit mijn buurt totdat IK bepaal dat hij terug mag komen. Dit is een hele grove vorm van dominantie (schoppen is immers niet de eerste straf die je geeft dus hij heeft al heel wat akties van je 'overruled') en absoluut onacceptabel. Mocht je twijfels hebben of je je paard op zijn nummer kan zetten dan neem iemand mee die het wel voor je kan doen.

Over het lopen, dit is mijn manier: je pakt hem aan de hand, met of een touwhalstertje, of een hoofdstel (evt. met longe eraan als je denkt dat hij gaat rennen), of een halster met hengstenketting.
Probeert hij je voorbij te lopen dan beweeg je je linkerhand voor hem in grote bewegingen op en neer. Doet hij alsof hij dat niet ziet, dan geef je met je halstertouw/longe/banduiteinde van de ketting/kort zweepje een tik tegen de borst. Bonkt hij alsnog door (en dan is ie je al voorbij aan het lopen) dan zet je hem helemaal stil, neemt de positie schuinvoor hem weer in en zet hem een paar passen achterwaarts. Dan zet je hem terug op halt en stap je weer aan. Alles vergezeld van stemcommando's en belonen met de stem als hij luistert.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 16:04

jakkiwakki schreef:
Hebben we het hier over slaven of paarden?!!!

Sorry Jakkiwakki, maar we proberen allemaal vanuit ons eigen perspectief en vanuit onze eigen ervaringen de TS advies te geven. Jouw methode is niet geschikt voor alle paarden, mijn methode is niet geschikt voor alle paarden en de methode van Vjesta is niet geschikt voor alle paarden. Het is altijd uitzoeken wat werkt.
Het afzeiken van iemand anders manier is totaal niet nodig en behoorlijk sfeerbedervend.
*en verder zit ik even op mijn vingers want als mid moet ik me wel netjes gedragen natuurlijk*

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 16:58

succes!

ik heb hem vandaag uit zijn wei gehaald, geschrobd, en aan de grond met hem gestapt.

hem achterwaarts laten laten, stilstaan wanneer ik stil stond.
net als een hondje die moet volgen, en gaan zitten als je sti gaat staan bijwijze van.

hij deed dit allemaal best goed.
hij was ook iets beter gehoorzaam waarschijnlijk omdat hij de andere paardjes nog kon zien.

maar goed. hij leerde vandaag denk ik wel, dat hij ook wel normaal kan luisteren en doen zonder dat de wereld vergaat, en de paarden straks allemaal weg zijn.

ik heb er nog opgereden, en hij was wel ietsje gespannen maar hij bleef wel op mij letten, en ik kreeg hem op mijn zit weer terug, zonder dat hij er ineens als een malloot vandoor ging.

misschien moe tik hem toch maar vaker even aan de longe doen, en hem daar wat oefeningejtes laten doen, veel overgangen en halthouden, en achterwaarts.

ik doe alleen geen galop aan de longe.
voor mijn gevoel heeft dit geen zin, omdat hij alle kans heeft om
zijn achterbenen niet onder te plaatsen, en dus alleen maar hard wil en kan. Terwijl hij onder het zadel een heel beheerste snelle actieve mooie galop kan hebben

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:31

jakkiwakki schreef:
Je paard moet wel rekening met je houden en aandacht voor je hebben, maar omdat met schoppen, meppen met een touw op te lossen? Naar mijn idee helpt een RUSTIGE vastberaden houding en gaat het niet zo zeer om de hardheid van het corrigeren, maar om de timing, het moment waarop je hem corrigeert dus!

Timing is belangrijk, maar de juiste intensiteit van de correctie ook. En als dat betekend dat je meteen door moet naar fase 4 of hoger, dan zij dat zo. Iedere correctie die je geeft waar een paard niet op hoeft te reageren is een correctie die je paard alleen maar afstompt, en waardoor hij leert je niet serieus te hoeven nemen.

Paarden als slaven zien? Nou nee, dat gaat me te ver. Maar er is er maar een de leider, en als de mens dat niet is, dan neemt het paard het snel genoeg over.

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:27

Wie heeft het over basis van gelijkheid, ik niet hoor! Je hoort het gewoon niet normaal te vinden om een levend wezen te schoppen en zou op een wat vriendelijker wijze jouw leiderschap kunnen bewijzen. En het paard wat jouw paard een bijtplek gaf is misschien helemaal niet de baas, maar een gefrustreerd tiep binnen de kudde!
@urielle, hoezo moet jij op je vingers zitten ,het slaan en schoppen is al besproken hoor?!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:20

jakkiwakki schreef:
Wie heeft het over basis van gelijkheid, ik niet hoor. Je hoort het gewoon niet normaal te vinden om een levend wezen te schoppen en zou op een wat vriendelijker wijze jouw leiderschap kunnen bewijzen. En het paard wat jouw paard een bijtplek gaf is misschien helemaal niet de baas, maar een gefrustreerd tiep binnen de kudde.

Goed, ik neem het voorbeeld van keer op keer m'n jas van de kapstok trekken. Ik wil gewoon dat ze daarvanaf blijft, zo simpel is het. En ze kan ook prima van de beenbeschermers afblijven ed, dus ook van mijn jas. Koekjes voeren eruit doe ik al tijden niet meer, ik wil geen slecht gedrag uitlokken.

De eerste 3x heb ik 'uhuh' of 'Vjestaaaaa' gezegd. Rustig, maar dreigend, ophouden betekend dat. En dat weet ze donders goed, want schrapen stopt daarmee, draaien stopt daarmee, bedelen stopt daarmee. Na 3x maar een halve reactie te hebben gekregen sprong ik toen ze het deed. Ze schrok eventjes, deed een stapje terug, en dook direct weer de aanval in. Een tik op d'r neus was de volgende stap. Dat is bij ons zoiets als 'en nú echt ophouden, klaar, basta'. Geen reactie (tenminste, weer proberen, ondertussen me in de gaten houdend om te zien wat ik deed). Dit is gewoon echt puur uitdagen en kijken hoever je kan gaan. Sorry, dan ben je bij mij aan het verkeerde adres. En toen heeft ze idd een schop gehad. Nu is de aller kleinste 'nee' voldoende om haar duidelijk te maken dat ze ergends af moet blijven. Die schop was gewoon nodig.

En ja, ik ben echt de baas over haar, ook daarvoor al. Ze let op mij, blijft bij me, kan op een vingerwijzing achteruit. Ik tolereer geen geklier. Punt. Luisteren kan ze en moet ze ook. Een paard dat niet leert luisteren is niet alleen gevaarlijk voor mij, maar ook voor iedereen die ik tegenkom op keuringstereinen en buitenritten.

En ze is de laagste in rangorde in de groep, vandaar ook dat het eruit halen zo belangrijk voor ons is. Ze moet dan gewoon echt op me kunnen vertrouwen, ze zit vast en kan geen kant op. Op dat moment ben ik niet alleen haar baas, maar leider van de groep (zoals ik de vorige keer ook al uitlegde).

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:30

Vjestagirl, ikheb al je reacties in dit topic gelezen en ik ben het helemaal met je eens! Als je zeker weet dat ze 't begrijpen en je hebt gewaarschuwd moeten ze gewoon luisteren. Dat heeft niks met slaaf zijn te maken. Ik wil de TS dan ook aanraden heel kort en duidelijk te zijn met haar paard. Een correctie is pas goed als 'ie ook daadwerkelijk is doorgekomen, en ja inderdaad is een schop dan soms gewoon nodig. (En natuurlijk moet goed gedrag direct en duidelijk beloond worden)

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 23:31

als dat hengstenmanieren zijn vraag ik me af wat mijn paard dan wel niet had Nagelbijten / Gniffelen Haha! Clown

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 09:45

Oreo schreef:
Vjestagirl, ikheb al je reacties in dit topic gelezen en ik ben het helemaal met je eens! Als je zeker weet dat ze 't begrijpen en je hebt gewaarschuwd moeten ze gewoon luisteren. Dat heeft niks met slaaf zijn te maken. Ik wil de TS dan ook aanraden heel kort en duidelijk te zijn met haar paard. Een correctie is pas goed als 'ie ook daadwerkelijk is doorgekomen, en ja inderdaad is een schop dan soms gewoon nodig. (En natuurlijk moet goed gedrag direct en duidelijk beloond worden)

Ik ben het er ook mee eens dat goed gedrag beloond moet worden, en dat gebeurd ook echt! Zoals ik het eerst stelde klinkt het idd een beetje alsof ik alleen maar corrigeer, dat is zeker niet zo! Ik ben heel vriendelijk naar haar, ze is echt mijn meisje. Dat is ook een van de redenen waarom ik ben begonnen me de clicker, ik kan haar op afstand belonen.

jakkiwakki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:53

Laten we het erop houden dat de redenatie juist is maar de uitvoering wat barbaars. Als een vriendin komt mopperen over haar zoon zeg ik ook niet:"Geef hem eens een trap, moet je eens zien hoe kinderen onderling met elkaar omgaan!!"
Het hele verhaal over rangorde en de baas zijn geloof ik allemaal wel, ik heb ook geen medelijden met jullie paarden. Het gaat mij puur om het normaal gaan vinden om je paard te trappen, er zijn andere manieren die je bij meer verschillende type paarden kunt gebruiken.
Dit is het laatste wat ik hierover kwijt wil, ieder moet doen wat hem goeddunkt Knipoog