Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
het is een eigenwijze snijboon.
Jennasilver schreef:Waar maak je uit dat hij denkt dat hij een hengst is? Probeert hij te dekken of is hij onrustig. Zoals ik het lees heeft hij soms geen respect voor je. Ik heb zelf veel goede dingen gehoort van het boek van Inge Tebrink, mijn boek komt de volgende maand misschien is het voor jou een optie met grondwerk te beginnen.
Urielle schreef:Even uitvinden waar hij gevoelig op is.
Het ene paard krijg je met een keer snauwen helemaal over de mik en onder de indruk en een ander paard moet je tegen de muur omhoog boksen voor hij bedenkt dat hij de volgende keer beter maar gelijk kan luisteren. Beter hem een keer goed doorpakken waarna hij volgende keer als je een keer wat zegt gelijk luistert, dan dat je hem steeds tikken geeft die eigenlijk niet eens helpen.
Een aantal opties die je hebt:
voor het wandelen touwhalstertje, hoofdstelletje of halster met hengstenketting eraan (en dat icm met oefenen met grondwerk uiteraard zodat hij wel verbetert)
Iets tegen hem roepen met zware stem
Achteruit laten stappen
Een mep met je halstertouw
Een mep met je blote hand (plaats kan uitmaken)
Een trap
Zweepje erbij etc. etc.
En in mijn ervaring maakt het vaak zelfs helemaal niet uit wat je doet of hoe je het doet, zolang je het maar met overtuiging en een vastberaden houding doet: je wilt dit gedrag NIET.
En heel heel heel consequent met hem zijn.
jakkiwakki schreef:Als je paard terugschopt dan weet je dat de machtsverhoudingen niet goed zijn? Vertel? Hebben we het hier over slaven of paarden? Je paard moet wel rekening met je houden en aandacht voor je hebben, maar omdat met schoppen, meppen met een touw op te lossen? Naar mijn idee helpt een RUSTIGE vastberaden houding en gaat het niet zo zeer om de hardheid van het corrigeren, maar om de timing, het moment waarop je hem corrigeert dus.

WickedSanty schreef:ik ga het zo wel proberen, wat zou ik op de grond bijvoorbeeld kunnen doen? hij loopt wel naast mij, en dan luiserd hhij goed als ik zeg dat hij achter moet blijven.
alleen hij BLIJFT niet achter/naast (iig niet voor mij uit) lopen, maar hij probeerd steeds wel weer voor me uit te komen.
het lukt hem alleen niet, maar het lijkt wel of het proberen ook nooi tophoud, terwijl ik toch in de waan leef dat ik consequent met hem ben.
en ik denk dat als ik hem zou schoppen, hij terug schopt :/
kwa rijden heeft hij zich ook nooit wat op laten dwingen, dat is allemaal met veel geduld en beleid gekomen. en nu zijn we weer terug bij af.
jakkiwakki schreef:Hebben we het hier over slaven of paarden?!!!

jakkiwakki schreef:Je paard moet wel rekening met je houden en aandacht voor je hebben, maar omdat met schoppen, meppen met een touw op te lossen? Naar mijn idee helpt een RUSTIGE vastberaden houding en gaat het niet zo zeer om de hardheid van het corrigeren, maar om de timing, het moment waarop je hem corrigeert dus!
jakkiwakki schreef:Wie heeft het over basis van gelijkheid, ik niet hoor. Je hoort het gewoon niet normaal te vinden om een levend wezen te schoppen en zou op een wat vriendelijker wijze jouw leiderschap kunnen bewijzen. En het paard wat jouw paard een bijtplek gaf is misschien helemaal niet de baas, maar een gefrustreerd tiep binnen de kudde.
Oreo schreef:Vjestagirl, ikheb al je reacties in dit topic gelezen en ik ben het helemaal met je eens! Als je zeker weet dat ze 't begrijpen en je hebt gewaarschuwd moeten ze gewoon luisteren. Dat heeft niks met slaaf zijn te maken. Ik wil de TS dan ook aanraden heel kort en duidelijk te zijn met haar paard. Een correctie is pas goed als 'ie ook daadwerkelijk is doorgekomen, en ja inderdaad is een schop dan soms gewoon nodig. (En natuurlijk moet goed gedrag direct en duidelijk beloond worden)