1,5 jaar... fietsen een optie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hoepsie

1,5 jaar... fietsen een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 12:23

Ik heb een haf van anderhalf jaar. Superbraaf beest, nog helemaal hengst en hij vindt wandelen helemaal geweldig! (doen we nu max. 2 maal per week een half uur)

Nu krijg ik steeds vaker de vraag waarom ik niet met hem ga fietsen... ok, best leuk... maar ik heb mn twijfels. Hij luistert perfect, kent alle stemcommando's, geniet van het wandelen en heeft energie te over (ondanks dat hij lekker 24/7 buiten staat)... maar toch...

Ik ben zo bang dat het te zwaar is en dat het op de langere termijn schade op kan leveren. Anderzijds lijkt het me voor ons allebei wel lekker voor de afwisseling. Het zou dan eens in de twee weken zijn dat ik een klein stukje ga fietsen ofzo.. dan kan ik nog eens naar het bos, voor de afwisseling!

Ik vind het erg moeilijk, daarom dus advies/ meningen gevraagd. Ik wil benadrukken dat ik het dus nog niet van plan ben, maar het is gewoon een overweging. Hij staat verder gewoon buiten samen met leeftijdsgenoten.

Alvast bedankt voor de reactie(s)!

Judith_W

Re: 1,5 jaar... fietsen een optie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:27

een klein stukje fietsen brengt geen schade toe... aan het paard. Ik zou alleen goed op jezelf letten, want je moet je paard vasthouden en je evenwicht bewaren op de fiets en dat is nog best lastig. Als je paard schrikt, of ineens jolig wordt, wil je hem waarschijnlijk inhouden, maar met een beetje pech beland je dan dus naast je fiets...

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:31

ga dan op een fiets met achteruittrap rem! dan hoef je iig niet ook nog te remmen met je handen

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:33

ja je zou best een stukje met en paard kunne fietsen kan geen kwaat
maar zo als Mackie al zegt je evenwicht sturen remmen bochten maken en dan ook nog je paard in de gaten houden is veel tegelijk....
maar ik zou het wel is proberen als ik jou was

xx

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 12:49

Ik krijg bij dit topic echt ernstig last van beelddenken dankzij de Boktcensuur Bloos!

Om antwoord te geven op de vraag: ik vind met de fiets gaan met paard aan de hand altijd gevaarlijk. Als je paard schrikt, zit jij daar op de fiets en je kunt niks meer doen. Hij kan op je springen, hij kan wegschieten terwijl jij met je been door je fiets heen er met fiets en al achteraan gesleurd wordt, hij kan ineens de andere kant op crossen en op de fiets kun je niet zo snel draaien dus dan moet je hem al loslaten. Afrader wat mij betreft.

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 12:54

Fiets met achteruittraprem is geen probleem, die heb ik... mn oude omafietsje Knipoog

Ik heb het wel al eens gedaan met andere paarden hoor, ging vrij goed (mits je natuurlijk niet full speed gaat Tong uitsteken) De risico's etc ken ik dus. Het is mij er vooral om te doen of het niet schadelijk is op de langere termijn. Je bent toch aangewezen op de verharde paden etc... En het gaat dan natuurlijk in draf ook... naja... rustige draf...
Maar omdat hij dus nog maar anderhalf is.... moeilijk, moeilijk, moeilijk! Knipoog Ik wil hem echt niet overbelasten gewoon!

Het idee is, ALS ik het ga doen, om het heeeeel rustig op te bouwen. Eerst maar eens zien of het lukt.

En Urielle: Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met je eerste zin. Zit nog niet erg lang op bokt Bloos Zou je uitleg kunnen geven via PB oid? Ik wil namelijk niet dat er misverstanden ontstaan namelijk, is gewoon een vraag toch?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:45

Persoonlijk zou ik het niet doen...OMdat het 1 gevaarlijk is, zoals Urielle ook al zegt, en omdat 2) met zo'n jong paard draven over verharde wegen me ook niet het meest bevordelijke voor z'n spieren/pezen lijkt...

Wat ik wel met hem zou doen (maar dat is mijn persoonlijke mening) is hem lekker in dat land laten staan, misschien even poetsen zo nu en dan...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:50

Fietsen met een paard blijft gevaarlijk. Ik zou het gewoon bij wandelen houden Lachen

angelica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 13:52

Hallo,
O,jee ik vind wandelen al een hele toer met mijn 1,5 jarige. Wel leuk als je het wel kan natuurlijk.
Ik zou zeggen pas op.
Groetjes.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 16:15

harde weg is juist goed voor die jonge benen (met beleid en mate uiteraard) omdat je dan de juiste schokken aanbrengt in zo'n been om het bot goed te laten uitharden en zodat dat goed schokbestendig wordt, maar het is het fietsen wat het gevaarlijk maakt. Als je dan met hem wilt draven op de harde weg, zou ik zeggen ga hardlopen Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:53

Een fiets bij de paarden....big NONO, en vragen om ongelukken.
Idd, ga hardlopen met je paard, is ook leuk als voorbereiding voor eventuele keuringen. Houd dan wel de hoeven in de gaten, dat ze niet teveel slijten. En een anderhalf jarige kan heel sterk zijn, voorkom dat hij leert dat hij zijn gewicht in de strijd kan gooien, en gebruik een touwhalster met een lange leadrope, dat is wat scherper en zo heb je meer speling.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:26

Ik ga deels in de antwoorden van Urielle en Cassidy mee. En vooral omdat je paard nog zo jong is, waarschijnlijk weinig gewend, omdat ie nog niet verkeersmak is, dus gebeuren er gemakkelijk ongelukken..

Vroeger fietste ik ook wel is met een pownie van 30, die gewend was om voor de kar ook te lopen en superbraaf Ja Er is in die paar jaar dat ik dat deed ook nog nooit wat gebeurd.. Maar dit paard was wel gewend aan het verkeer e.d.

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:43

angelica2 schreef:
Hallo,
O,jee ik vind wandelen al een hele toer met mijn 1,5 jarige. Wel leuk als je het wel kan natuurlijk.
Ik zou zeggen pas op.
Groetjes.

Ja, op rolschaatsen er achter hangen als volgende stap is bijvoorbeeld niet zo'n goed idee Clown

Nee, serieus... ik vind het persoonlijk niet heel verstanding. Paarden zwenken nogal, en bewegen bovendien van zowel de voor- als achterkant - met een geweldige kracht. Jonge paarden zijn natuurlijk helemaal een slag apart Knipoog
Bovendien vind ik het sowieso knap lastig om met 1 hand te fietsen, en met de andere iets vast te houden - een andere fiets bijvoorbeeld, of in dit geval; een paard. Maar iedereen is weer ergens anders goed in Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 20:45

Ik sluit me aan bij Urielle en Cassidy. Het is te gevaarlijk, als je paard iets doet kom jij ook nog eens in de knoop te zitten met je fiets. Daar kan je paard van schrikken en op hol slaan. Nee, mij te gevaarlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:14

Hoepsie schreef:
Het is mij er vooral om te doen of het niet schadelijk is op de langere termijn. Je bent toch aangewezen op de verharde paden etc... En het gaat dan natuurlijk in draf ook... naja... rustige draf...
Maar omdat hij dus nog maar anderhalf is.... moeilijk, moeilijk, moeilijk! Knipoog Ik wil hem echt niet overbelasten gewoon!

Hier hoef je je geen zorgen over te maken. Integendeel zelfs. Knipoog

Voor veulens, en enters en twenters is het ontzettend belangrijk dat ze gedurende hun jonge jaren veel bewegen, rennen, kilometers maken, en veel op verschillende soorten ondergrond lopen. Dat is de training die ze nodig hebben voor de ontwikkeling van sterke hoeven, stralen, katrollen, gewrichtsvloeistof, botten, spieren en pezen, èn om goede motorische vaardigheden te ontwikkelen

amberS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 21:23

ik fietste van de zomer ook met mijn jaarling, maar in deze tijd van het jaar is hij een beetje te anthousiast doorvoor, haha nu neem ik het risico niet omdat hij op stal staat en ik ben bang dat hij dan met mij gaat fietsen, dus wacht wel weer tot hij 24 uur op de wei staat dan kan het wel Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 07:57

\Waarom wil je je 1,5jarige eigenlijk beweging geven aan de hand. Laat 'm lekker in wei ravotten met zijn vriendjes. Over anderhalf jaar kun je beginnen met beleren.

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 10:31

Jippie schreef:
\Waarom wil je je 1,5jarige eigenlijk beweging geven aan de hand. Laat 'm lekker in wei ravotten met zijn vriendjes. Over anderhalf jaar kun je beginnen met beleren.

Omdat ik niet over 2/ 3 jaar op een paard wil gaan zitten dat helemaal niets gewend is qua verkeer en dergelijke. Als je goed gelezen hebt, had je zien staan dat hij 24 uur per dag, 7 dagen per week op het land staat met soortgenoten en max. 2x per week een halfuurtje wandelt omdat hij daar echt van opleeft. Hij geniet ervan, wie ben ik om hem dat plezier niet te gunnen. En het is nog handig voor mezelf ook! Iig sluit ik mijn anderhalfjaarlingbeest niet op in een klein stalletje met 3 uur per dag een kleine paddock Knipoog

Ontopic:

Fietsen wordt hem dan gewoon niet, idd toch iets teveel risico. Ik ga dan idd gewoon hardlopen met hem, was ook een sluimerend plan aangezien ik het heerlijk vind om hard te lopen. Ik vind het wel prettig dat ik nu weet dat het iig niet schadelijk is op de langere termijn. Ik ben omgang met oudere paarden gewend en dus is het niet meer dan normaal dat je op de weg loopt, maar een jong dier is wel iets anders. Ik heb gewoon soms nog wat twijfels met simpele zaken omdat ik het 100% goed wil doen Knipoog

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 10:38

Ik ging het doen met een mini shetlander, is dus zeker veeel minder sterk dan jou haflinger.
Beest ging ervandoor, rolde ik erachter aan met de fiets.
Remmen was geen optie, want dan zou de fiets gegarandeerd vallen en misschien wel erger.
Daarna ook nooit meer gedaan, want als je zelf iets overkomt dan zie je de gevaren er ook wel van in.
Ik zou gaan hardlopen met het paard of gewoon los in de padock.

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:50

Die van 'mij' is ook 1,5 en daar hebben we al mee gefietst. Dat ging super! Hij vond het geweldig!
Ik fiets met de andere paardjes daar wel vaker, voor de afwisseling.
Met eentje, als ze goed naar de stem luistert, zelfs tot in galop! Is nog nooit fout gegaan, maar dat doe ik ook alleen als ze echt SUPER is op stem en maar minimale druk op het bit nodig heeft om af te remmen.
Natuurlijk is het risicovoller dan wandelen en ben je minder stabiel op dat stalen ros, dat moet je nooit vergeten.

Maar goed, ik dwaal af. Als jou paardje zo nuchter is, goed luistert en mak ik, zou ik het wel durven proberen hoor, zeker wel! Als je maar niet elke week gaat, maar dat ben je dan ook niet van plan.
Kijk goed hoe hij die dag is, dan kan je altijd nog beslissen of je gaat fietsen of wandelen.

Faelivrin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:55

Uitkijken moet je sowieso, hoe braaf een paard ook is, schrikken kunnen ze altijd, verkijk je daar in ieder geval niet op. En met een fiets ben je nogal wat kwetsbaarder, je hebt zelf niet direct contact met de grond, en het contact wat je wèl hebt zijn 2 ronde dingen die draaien [goh. Clown ] En als een paard een fiets niet gewent is, moet je sowieso oppassen, anders laat je eerst iemand gewoon naast hem fietsen, aan de andere kant dan waar jij hem vast houd, ofzo? Lachen

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 09:50

Jaan81 schreef:
Is nog nooit fout gegaan, maar dat doe ik ook alleen als ze echt SUPER is op stem en maar minimale druk op het bit nodig heeft om af te remmen.

Een bit?! Ik ga nog geen bit in zijn mond hangen hoor Knipoog Dat is niet echt de bedoeling. Maar.. zoals gezegd: Ik ga met hem hardlopen Lachen Beter voor mij ook! Vork

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:34

Ik snap dat je nog geen druk in zijn mond gaat leggen, maar dit was ook niet bij mijn kleine man, maar bij een andere pony, die is al 11.
Bij jou zou je natuurlijk wel met stem en druk op de neus van het halster kunnen werken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:27

Jippie schreef:

dit vind ik echt raar. het paard moet straks goed met mensen om kunnen gaan, maar hoe moet hij dat als natuurlijk en vanzelfsprekend beschouwen als mensen in zijn jonge jaren niet echt deel hebben uitgemaakt van zijn leven? ik vind het persoonlijk echt geen goed idee om een paard op driejarige leeftijd van het land te plukken, en dan ineens alles aan te leren in enkele maanden tijd. het omgaan met mensen is gewoon basisopvoeding, wat ze hun hele leven zullen moeten meemaken.

ik fiets zelf ook weleens met mijn paarden, de eerste keer liep er iemand naast, en aan de andere kant de fietser. op een gegeven moment geef je dan het touw over aan degene op de fiets, en voila. een paard dat goed aan de hulpen is met wandelen en hardlopen, geeft met fietsen meestal weinig problemen.

verder zal het lopen of verharde grond je paardje echt geen kwaad doen, is zelfs erg goed voor de hoeven etc.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 11:31

Ik fiets ook altijd met mijn 1,5 jarige. (Ik ben te lui om naar het weiland te lopen.) Er is nog nooit wat gebeurd en ze draaft keurig naast de fiets mee. De andere (40) paarden worden ook altijd elke dag naar het weiland gebracht met de fiets en er is nog nooit wat gebeurd.