Wat te doen aan een dominant paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sarahke

Wat te doen aan een dominant paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 12:49

Hallo allemaal,
Ik heb een probleempje: ik heb een heel lief verzorgpaard maar hij is erg dominant. Hij beslist alles zelf zoals wanneer hij graast of mest en of hij meeloopt of niet. Ook tijdens het rijden luistert hij niet en gaat vaak achteruit in plaats van vooruit. De eigenares zegt dat ik veel strenger moet zijn en meer de zweep moet gebruiken telkens als hij lastig doet maar ik vraag me toch af of dit de goede methode is. Ik zou graag dominant over hem worden i.p.v andersom maar ik weet niet hoe. Hij likt mij ook vaak. Moet ik dat toestaan of is dit ook een teken van zijn dominantie?

groetjes

CeesRinko

Re: Wat te doen aan een dominant paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 12:53

heel duidelijk laten zien dat jij de baas bent! als je met hem loopt en je gaat stilstaan wat doet ie dan?

prii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:24

Héél herkenbaar!
Heel consequent zijn. Laat zien dat jij de baas zijn. Wees streng voor hem en laat vooral NIET zien dat je bang bent.
Ik heb het ook heel vervelend.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:30

-> OMG

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:30

OPVOEDEN!!! Haha! Haha! Haha!

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:33

Inderdaad opvoeden ja Lachen Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan! Zoek informatie en ga ermee aan de gang. De zweep hoeft geen oplossing te zijn, maar de duidelijkheid van een zweep heb je wel nodig Lachen Snap je? Succes!!

Annemar10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:33

Op de grond beginnen,join-up follow up b.v.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:34

Idd ga met hem loswerken om de dominantieverhouding goed neer te zetten. Daarmee kun je je paard leren dat jij de leider bent.

Zie www.paardenbegrijpen.nl en www.demaesberg.nl voor meer info hierover. Zij organiseren ook leuke trainingen op dit gebied.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:36

Ja precies, zoiets. Als het mag van de eigenaresse en je zou er zelf geld in willen steken, denk dan eens aan een Dually halster ofzo. Of leen boeken in de bieb van bv. Monty Roberts!

sarahke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 19:02

bedankt allemaal voor de hulp! ik zal het eens proberen. als ik stil ga staan, loopt hij net zolang tot hij met zijn hoofd tegen mij loopt. ik probeer dan geen stap te verzetten en hem terug te duwen maar ik weet niet of dat juist is. hij is niet vals ofzo en zijn dominantie vormt ook geen rechtstreeks gevaar doordat hij probeert te bijten, ... Gelukkig! Ook verschiet hij nooit of slaat niet op hol, maar gaat gewoon rustig wandelend naar een lekker plekje gras en gaat grazen, wat je ook op zijn rug doet.

wat is een dually halster?

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:05

sarahke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 20:25

hij likt mij ook constant. is dat een teken van dominantie of net niet?

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:54

mijn pony is ook erg dominant. k heb haar geleerd te beginnen stappen als ik stap zeg, reageren op druk en achteruit te stappen. als ze dominant doet, laat ik haar een achteruit stappen en beloon ik haar niet (anders wel). als ze niet luistert, kan je je stem ook zwaar maken. en vooral heel consequent zijn. ik geef mijn pony ook geen eten uit mijn hand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 03:09

Annemar10 schreef:
Op de grond beginnen,join-up follow up b.v.

Oh Joepie, daar is hij weer....de Join-up. Heb je de sticky op NH al gelezen? Echt HELEMAAL gelezen? Met alle verwijzingen naar de links...HELEMAAL gelezen?

Voor iedereen die hem WEL wil lezen, hier de link:
viewtopic.php?f=125&t=556025

Ik ben het helemaal met degenen eens die zeggen dat je het respect door grondwerk krijgt, maar als je geen kennis van zaken hebt, is de door jouw genoemde methode niet de beste manier om een dergelijk probleem aan te pakken.

Een tip voor de TS voor grondwerk:

viewtopic.php?f=125&t=625206

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 03:12

Elzepelze schreef:
Ja precies, zoiets. Als het mag van de eigenaresse en je zou er zelf geld in willen steken, denk dan eens aan een Dually halster ofzo. Of leen boeken in de bieb van bv. Monty Roberts!

Leen het boek "Grondwerk" van Inge Teblick uit de bieb, het boek van Monty Roberts (en welke bedoel je, er zijn er meerdere van) is geen leerboek, eerder een leuk en smeuig verteld levensverhaal, wat ook nog de nodige tegenstrijdige informatie bevat.

En een boek wat je online kunt lezen, gratis kunt lezen, over Monty Roberts:

www.horsewhispersandlies.com

Je hoeft je alleen aan te melden, en je kunt je gang gaan. Boek is in het Engels, er is geen vertaling van.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 03:15

sarahke schreef:
wat is een dually halster?

Een Dually Halster is een door Monty Roberts ontwikkeld halster met twee touwen die over de neusrug lopen. Je kunt het halstertouw aan de ringen van het halster vastmaken, en als het paard gaat trekken geven de de touwen op de neus onaangename druk op de neusrug. En als het paard stopt met trekken, zou de druk meteen weg moeten vallen (alleen doet hij dat soms niet, omdat hij blijft hangen). Ik ben persoonlijk geen voorstander van het gebruik van een Dually halster...

Hier loopt een topic over het Dually halster.

viewtopic.php?f=99&t=698180

En een foto van het Dually halster

Afbeelding

sarahke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 09:39

bedankt voor de uitleg! weet iemand misschien een boek of site waar veel spelletjes in staan om met je paard te spelen? (ik zal het boek van inge teblick alleszins eens lezen!) de boeken van hemfling heb ik ook gelezen. ik vond ze wel interessant maar niet echt stap voor stap uitgelegd.

sarahke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 09:48

ik heb nog een vraagje: mijn paard wil niet meekomen als ik hem uit te wei haal. ik komt wel naar mij als ik hem roep (meestal toch) maar blijft dan gewoon staan zonder ook maar een voet te verzetten. hoe doen jullie dat?

Annemar10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 10:00

Het is toch altijd fijn dat er zoveel meningen en echt geleerde mensen zijn he.Oh wat hebben we weer een lol want er durft iemand wat te schrijven over een join-up.Dan kun je daar lekker op reageren.Bij ons paard heeft het enorm geholpen en ik ben Annemarie erg dankbaar daarvoor AMEN.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 10:47

sarahke schreef:
ik heb nog een vraagje: mijn paard wil niet meekomen als ik hem uit te wei haal. ik komt wel naar mij als ik hem roep (meestal toch) maar blijft dan gewoon staan zonder ook maar een voet te verzetten. hoe doen jullie dat?

Dat geeft toch niks? Je paard heeft het blijkbaar naar de zin in de wei. En hij loopt niet weg wanneer je hem komt halen en blijft op je staan wachten. Dat is toch positief?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-01-07 11:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 10:51

Verder heb ik een hekel aan het woord dominant.
Dat jouw verzorgpaard doet waar hij zin in heeft, is geen 'dominantieprobleem' van het paard, maar zegt veel meer over degene die met hem omgaat en hem rijdt.
Jij mag dus leren met hem om te gaan. Tips voor boeken e.d. zijn hier al gegeven.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 11:12

Annemar10 schreef:
Het is toch altijd fijn dat er zoveel meningen en echt geleerde mensen zijn he.Oh wat hebben we weer een lol want er durft iemand wat te schrijven over een join-up.Dan kun je daar lekker op reageren.Bij ons paard heeft het enorm geholpen en ik ben Annemarie erg dankbaar daarvoor AMEN.

(leen jij nou je account uit aan iemand anders?)
Ik denk dat niet alleen jouw paard er iets aan gehad heeft, maar jullie zelf ook. Mocht je reageren op Cassidy, ikzelf ben van mening dat haar verwijzingen juist wel heel veel toevoegen.

Het "smijten" met een aantal woorden (join-up of follow-up) heeft weinig zin als de ontvanger (TS) er nog niet veel kaas van heeft gegeten. Het heeft dan veel meer waarde om er een link naar een goede uitleg te geven. Of om zelf een goede uitleg te geven. Want hoe doe je dat? Waarom doe je dat? Hoe werkt het? Waar moet je opletten? Al dat soort dingen.

Iets wat voor ons heel normaal kan zijn, kan volledig vreemd zijn voor iemand die er nog nooit mee gewerkt heeft. En daar moeten we wel rekening meehouden.

@ TS, je schrijft dat de eigenaresse van je vz wel "goed" met haar paard overweg kan. Kun je haar niet eens vragen of ze je een aantal keren wil helpen? Kijken wat ze doet, hoe ze bepaalde dingen doet. Of is dat niet mogelijk?

sarahke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 17:09

JoviBan schreef:
Dat geeft toch niks? Je paard heeft het blijkbaar naar de zin in de wei. En hij loopt niet weg wanneer je hem komt halen en blijft op je staan wachten. Dat is toch positief?

zo had ik het nog niet bekeken. en ja, natuurlijk wil ik best leren met hem om te gaan en ik doe mijn best ook, maar ik weet niet goed hoe ik met hem overweg moet. ik zie hem erg graag en mensen zeggen dat het net dat is wat ik moet veranderen. ze zeggen dat ik te 'soft' ben. is het dan zo abnormaal dat ik de zweep niet graag gebruik om te straffen?

Shasadee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 17:17

Nee hoor een zweep is er toch ook niet voor om te straffen. Heb zelf ook best last met mijn ene paardje en net het boek van Inge gekocht. Het is effe door bijten want de lettertjes zijn nogal klein en het is best pittig geschreven maar ik denk dat ik er veel aan ga hebben. Ze geeft op Horse Experience op donderdag ook een clinic. Had ik best naar toe willen gaan om te kijken maar loop momenteel met krukken en dat gaat dus u effe niet. Ik zou zeggen leen of koop dat boek ook en probeer het gewoon eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:19

sarahke schreef:
zo had ik het nog niet bekeken. en ja, natuurlijk wil ik best leren met hem om te gaan en ik doe mijn best ook, maar ik weet niet goed hoe ik met hem overweg moet. ik zie hem erg graag en mensen zeggen dat het net dat is wat ik moet veranderen. ze zeggen dat ik te 'soft' ben. is het dan zo abnormaal dat ik de zweep niet graag gebruik om te straffen?

Nee hoor, dat is echt niet abnormaal. Knipoog Ik vind het juist hartstikke goed van je dat je niet met zweep e.d. in de weer wilt.
Inge Teblick is hier al genoemd en dat boek kan ik je ook aanraden.
Lees verder eens op dit gedeelte op bokt, wellicht dat je daar ook ideeën op kunt doen: viewforum.php?f=125