wanneer beginnen met het inrijden van een fries?????????????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ieleoor

wanneer beginnen met het inrijden van een fries?????????????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 12:40

hallo,ik ben erg benieuwd wat jullie de geschikte leeftijd vinden voor het inrijden van een fries???ik krijg van alle kanten te horen dat een fries langer nodig heeft om te groeien en dat het daarom verstandig is om langer te wachten.maar aan de andere kant zijn er weer mensen die dat onzin vinden.ik ga zelf zeker niet te vroeg beginnen,maar wil graag weten hoe jullie daar over denken.alvast bedankt!!!

arijanne123

Re: wanneer beginnen met het inrijden van een fries?????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:46

Wij beleren onze friezen altijd met 5 jaar of ouder,wij beleren ze eerst voor de kar in enkel en in tweespan.Maar ook doen we dat met mate,en fries is laat volwassen.niet te vroeg beginnen dus.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:53

Ik denk dat dit per fries heel verschillend is. De fries die ik reed is hengst en heeft ook gedekt. Toen hij bij ons op stal kwam is hij heel erg gaan groeien en dan vind ik dat je heel voorzichtig moet zijn. Ik ben wel met hem begonnen, maar nog heel weinig. Zo'n 2-3 x per week en elke keer maar een minuut of 20, meer niet. Gewoon dat hij een beetje het gevoel krijgt. Het echte werk hoeft hij nog lang niet te doen, daar begin ik pas mee als ik merk dat hij het aankan. Hij is nog heel slungelig en daarom doe ik alleen spelenderwijs met hem rijden. Beetje voorwaarts neerwaarts en zo, af en toe een volte of van hand veranderen, maar verder niks. Friezen groeien zeker tot de 5-6 jaar door. Dus dat klopt wel.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:42

alle paarden groeien tot hun 5 door Knipoog
bij een friesje zou ik wachten tot 4 jaar; maar zoiezo nooit vroeger beginnen dan 3 jaar

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 16:02

tessyke schreef:
bij een friesje zou ik wachten tot 4 jaar; maar zoiezo nooit vroeger beginnen dan 3 jaar

friezen groeien nog langer door Knipoog

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:05

Ligt eraan hoe je begint wij zijn rustig aan begonnen toen ze bijna 3 was en nu is ze 3,5 en gaan we het rustig opbouwen ze hoeft nog niks maar ze vind het helemaal geweldig. Als ze straks 4 is willen we wat meer van haar gaan vragen en het rustig gaan opbouwen.
Kijk naar je paard hoever ze al ontwikkeld is lichamelijk en ook geestelijk.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 16:08

lytse2003 schreef:
Ligt eraan hoe je begint wij zijn rustig aan begonnen toen ze bijna 3 was en nu is ze 3,5 en gaan we het rustig opbouwen ze hoeft nog niks maar ze vind het helemaal geweldig. Als ze straks 4 is willen we wat meer van haar gaan vragen en het rustig gaan opbouwen.
Kijk naar je paard hoever ze al ontwikkeld is lichamelijk en ook geestelijk.

ja precies!!!vooral dat laatste wat je zegt,daar ben ik het volkomen mee eens!!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:08

ik ben van mening dat je geen enkel dier al op zijn derde moet gaan rijden , wacht lekker tot ze minimaal 4 zijn
dan de basistraining, dus gas , rem , links en rechts
daarna , naar gelang de toestand van eht paard of weer een paar maandjes weiland of langzaam aan door pakken

dreamwork

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:09

rond de 4 Jaar beginnen !! en heel handsaam maken 1?! wij hebben ook een fries ingereden op zijn 4de !! maar kan ook iets eerder !~~

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:44

Fokkers beginnen vaak met 2 jaar en 8 maanden zodat hun hengsten spieren kunnen trainen voor de keuring. Zelf zou ik met 4 beginnen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 18:36

tessyke schreef:

Elk paard groeit tot zijn 8e, pas dan zijn alle botten helemaal volgroeid.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:11

ernaar kijken heeft weinig zin, aangezien mensen geen röntgenogen hebben. je kunt nooit zien hoe ver de botten zijn. wel is het algemeen bekend dat de laatste groeiplaten bij alle paarden pas sluiten als ze rond de 5,5-6 jaar zijn. dit geldt voor warmbloed rijpaarden. volbloeds zijn vaak vroegrijp, maar barokke paarden, zoals friezen, hebben wat langer nodig. dit geldt ook voor bijv. shetjes. de groeiplaten die als laatste sluiten zijn die van de rug, dus je kunt beter eerder beginnen met aangespannen werk dan onder het zadel. ik zou bij een fries zeker wachten tot die 4,5-5 jaar is, en dan beginnen met een lichte ruiter. licht longeren of er een keertje op zitten kan best al eerder, net als het zadelmak maken (zonder ruiter uiteraard). wennen aan een bitje, het tuig en alles kan natuurlijk al wat eerder ook.

angel37

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:16

ieleoor schreef:
hallo,ik ben erg benieuwd wat jullie de geschikte leeftijd vinden voor het inrijden van een fries???ik krijg van alle kanten te horen dat een fries langer nodig heeft om te groeien en dat het daarom verstandig is om langer te wachten.maar aan de andere kant zijn er weer mensen die dat onzin vinden.ik ga zelf zeker niet te vroeg beginnen,maar wil graag weten hoe jullie daar over denken.alvast bedankt!!!

Ik ben begonnen met mijn hengst, toen hij 4.5 was mooie leeftijd vind ik zelf..

Groetjes en succes

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 22:47

merrieveulen schreef:
ernaar kijken heeft weinig zin, aangezien mensen geen röntgenogen hebben. je kunt nooit zien hoe ver de botten zijn. wel is het algemeen bekend dat de laatste groeiplaten bij alle paarden pas sluiten als ze rond de 5,5-6 jaar zijn. dit geldt voor warmbloed rijpaarden. volbloeds zijn vaak vroegrijp, maar barokke paarden, zoals friezen, hebben wat langer nodig. dit geldt ook voor bijv. shetjes. de groeiplaten die als laatste sluiten zijn die van de rug, dus je kunt beter eerder beginnen met aangespannen werk dan onder het zadel. ik zou bij een fries zeker wachten tot die 4,5-5 jaar is, en dan beginnen met een lichte ruiter. licht longeren of er een keertje op zitten kan best al eerder, net als het zadelmak maken (zonder ruiter uiteraard). wennen aan een bitje, het tuig en alles kan natuurlijk al wat eerder ook.

amen!!!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:56

ik denk dat je toch echt niet eerder moet beginnen als 4 jaar.!
veel succes ermee Lachen

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:59

idd met 4 langzaam beginnen, maar waarom zijn er toch zoveel mensen die denken dat het bij een fries wat eerder kan ??

vaak zijn ze nog geen 3 als ze al lekker gereden worden...

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 18:57

kekaro schreef:
idd met 4 langzaam beginnen, maar waarom zijn er toch zoveel mensen die denken dat het bij een fries wat eerder kan ??

vaak zijn ze nog geen 3 als ze al lekker gereden worden...

misschien omdat ze er zo sterk uitzien ????maar nee daar begin ik zowiezo niet aan !!!

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:32

ahja dat kan natuurlijk omdat ze vrij vroeg al lekker de breedte ingaan.
ik ga met mijn haflinger wachten tot hij zeker 4 is, er zijn zoveel dingen die ze kunnen/moeten leren die je voor die tijd kan doen dat ik niet eens weet of ik klaar ben met mijn lijstje als hij 4 word Haha!

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:37

En wat zijn de consequenties als je te vroeg bent begonnen dan? Mijn Fries heb ik van een friezenfokker gehaald, heb daar ook een tijdje professionele les gehad, maar gewoon met 3 jaar begonnen.. Ik merk aan m'n paardje dat hij het super vindt om te werken, vindt alles leuk en pakt het allemaal super op. Ik rijd hem nu 4 tot 5 keer per week.. Maar als dit schadelijk voor mijn paardje zou zijn zou ik absoluut minderen natuurlijk.. Jullie mening dus graag Lachen

Edit: Paardje is nu 4 jaar en het rijden is natuurlijk gelijkmatig opgebouwd, evenals de oefeningen, de lengte van de trainingen en de intensie.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:48

WildChild schreef:
En wat zijn de consequenties als je te vroeg bent begonnen dan? Mijn Fries heb ik van een friezenfokker gehaald, heb daar ook een tijdje professionele les gehad, maar gewoon met 3 jaar begonnen.. Ik merk aan m'n paardje dat hij het super vindt om te werken, vindt alles leuk en pakt het allemaal super op. Ik rijd hem nu 4 tot 5 keer per week.. Maar als dit schadelijk voor mijn paardje zou zijn zou ik absoluut minderen natuurlijk.. Jullie mening dus graag Lachen

Edit: Paardje is nu 4 jaar en het rijden is natuurlijk gelijkmatig opgebouwd, evenals de oefeningen, de lengte van de trainingen en de intensie.

het is logisch dat je nu nog niks merkt, mocht het in jouw geval schadelijk blijken. wel is het zo, dat je paard nog in de groei is. als een paard drie is, (de leeftijd waarop de meesten daadwerkelijk worden ingereden) groeit bij nog aan alle botten, die je 'boven de buiklijn' ziet. dus botten van de schouders, wervelkolom, heupen, bekken etc. deze krijgen dus in veel gevallen niet de kans om goed uit te groeien, en dat kan vroegtijdige slijtage opleveren.
kort gezegd groeit een paard als volgt:

Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.
De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen (eerste botje boven het hoefbeen)

Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen (tweede botje boven het hoefbeen)

8 maanden - 1,5 jaar: pijpbeen (die kennen we allemaal)

1,5 - 2,5 jaar: voorknie

2 - 2,5 jaar: radius-ulna (de 'onderarm', het bot tussen voorknie en elleboog, en het bot van de elleboog zelf)

2,5 - 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia (bot van de elleboog, Femur is het dijbeen, het bot boven de knie van het paard)

3 - 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur (humerus is de bovenarm, en dus de onderkant van het dijbeen)

3 - 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

3,5 - 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad en de bovenste halswervels.

vanaf 4-jarige leeftijd begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia (Fibula = 'kuitbeen', tussen het spronggewricht en de knie, Tibia = het scheenbeen, zelfde plaats als Fibula) . Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

en het allerlaatste - de wervelkolom.
Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden op z'n vroegst gesloten op 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8e jaar.

er zijn drie redenen om de rug niet vroegtijdig te belasten:
1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.
2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.
3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

Eén van de standaardreacties die je waarschijnlijk krijgt van ongelovige mensen die 'al jààààren in het vak zitten' is: 'Hoe kan het dan dat m'n paard op 2 jaar ruim oud genoeg is om te dekken, maar niet oud genoeg om te rijden?' Simpel: omdat skeletrijpheid in zowat elke andere soort gewervelde dieren later is dan sexuele rijpheid. Denk maar aan een menselijke jongen van 14. Daarbij, moest de ongelovige Thomas écht iets weten van paarden fokken, dan zou hij weten dat het sperma van een tweejarige veel minder zaadcellen telt (bovendien van mindere kwaliteit) dan die van een volwassen hengst - zelfs de teelballen bereiken pas hun uiteindelijke grootte op zes jaar.

maar goed, dat terzijde. de gevolgen lopen uiteen, van artrose, tot vergroeiingen in (meestal hals) de wervelkolom, doorgezakte ruggen, overbelaste/ beschadigde pezen/ spieren, botslijtage, etc.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:46

superreactie merrieveulen...

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:53

Ik heb de mijne zaterdag weggebracht om te beleren zij is nu ruim drie en een half, ik ga haar zo 'n drie keer in de week rijden en dan ongeveer een half uur dit ga ik na haar vierde wat uitbreiden.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 12:10

jeetje merrie veulen!!!,bedankt voor zoveel info.ik ga dit aan alle mensen laten lezen die het tegendeel beweren!!!

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:29

Het klopt inderdaad wat merrieveulen aangeeft. Veel mensen denken op het zicht te kunnen bepalen wanneer het dier er klaar voor is, maar anatomisch gezien kun je beter geduld hebben. Uiteindelijk heb je dan veel langer plezier van je paard! In de tussentijd kun je nog zo veel andere leuke dingen doen die de band met je paard versterken zodat het inrijden ook een stuk gemakkelijker en leuker wordt vooral voor het paard.

hiskelwd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:41

ik heb oook een verzorg fries en een enter fries ik begin met 3 jaar kus hiske Pling ik heb oook een verzorg fries en een enter fries ik begin met 3 jaar kus hiskeik heb oook een verzorg fries en een enter fries ik begin met 3 jaar kus hiske