Is dit eerlijk?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 17:07

Hallo,

Ik zit met een vraag; ik heb een hackamore van iemand te leen gehad en het ging goed. Zo goed dat ik er wel mee wil gaan rijden (AUB geen reacties als: je bent te onervaren om met een hackamore te rijden of; lijkt me niet verstandig als jij met een hackamore gaat rijden of; weet je wel wat het aanricht bij je paard? ) Maar... ik krijg ook les (dressuurmatig) op de ponyclub. Dit is wel belangrijk om te blijven doen omdat de pony nog jong is en nog maar een half jaar onder het zadel (Wederom AUB geen reacties als: lijkt met btw beter als je privéles neemt) Ik heb geen mogelijkheid tot bak, dus rijdt eigenlijk altijd buiten, buiten de les om, die 1 keer per week is. Nu wil ik dus met een hackamore gaan rijden, maar die kan je niet om met lessen, dat is niet handig dressuurmatig. Dus dan zou ik buiten met hackamore moeten rijden en 1 keer in de week met de les m'n bitje in moeten doen. Nu vind hij het lessen af en toe erg moeilijk, dus vroeg ik me af of het wel eerlijk is tegenover mijn pony als je met lessen wél een bitje inhangt. Misschien heeft hij dat zoiets van de rest van de week mag ik lekker zonder bit lopen en op zaterdag mét bit, jahee ik vind het al zo moeilijk en dan gooit het vrouwtje er nog een bit in ook, ik heb er absoluut geen zin meer in, ik vind het niet eerlijk. Als van jullie het meer en deel zegt dat het beter is om het niet te doen, blijf ik wel met een bitje rijden en zoek ik naar een andere oplossing.

Wat vinden jullie?

Sorry van m'n warrige verhaal.

Groetjes,

Lilian.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:10

Kan gewoon hoor. Je pony kan al blij zijn dat hij niet altijd een bit in hoeft.

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 17:11

Ja maar, gaat hij dan niet elke zaterdag balen dat hij naar de les moet? Want hij vind het fijner zónder bit, en hij vind de les al aardig moeilijk.
Laatst bijgewerkt door 901823 op 07-01-07 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:11

misschien belangrijk (of ik lees er overheen)
Waarom wil je met een hackamore rijden? wat is de achterliggende gedachte hiervan?

Marigold

Berichten: 12621
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:11

mag ik vragen waarom je zelf liever met de hackmore rijd?
ik val je niet aan hoor, rijd zelf namelijk ook met hackamore.
reageert je pony er beter op?
of wil je grag bitloos?
ik heb er verder geen verstand van of hackamore of ander bitloos hoofdstel wel of niet handig is met dressuur, rijd alleen recreatief.

ik weet het niet zeker, maar het lijkt me wel dat het voor je pony verwarrend kan zijn, dan weer wel en dan weer geen bit, met hackamore rijd je heel anders dan met bit.
en de pony is jong he, dus misschien moet je nu eerst voor duidelijkheid gaan?

Ogrop
Berichten: 6089
Geregistreerd: 29-09-06

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:13

Ik denk ook wel dat het kan, als je merkt dat het TE moeilijk wordt voor je paardje zoek je een andere oplossing..

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:15

Het kan ook juist duidelijker zijn. Ik rij buiten altijd met een losse teugel, ik pak de teugel er alleen bij als ik iets vraag, sturen of remmen.
Als ik dan in de bak ga rijden en ik neem contact snapt Anouar er geen donder meer van.
Dus nu rij ik dressuur ook met redelijk losse teugels. Het verschil buiten, zonder bit, losse teugel en dressuur, bit, aanleuning kan dan duidelijker zijn

Marieke_K

Berichten: 12899
Geregistreerd: 03-06-04
Woonplaats: ****

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 17:59

LilianR schreef:
Ja maar, gaat hij dan niet elke zaterdag balen dat hij naar de les moet? Want hij vind het fijner zónder bit, en hij vind de les al aardig moeilijk.


Ik ga geen discussies beginnen over wel of niet met een hackamore rijden, dat is je eigen keus. Wat ik je wel wil meegeven is dat paarden geen mensen zijn, jouw paardje zal heus niet iedere zaterdag denken: he gadver, het is zaterdag, nu moet ik weer lessen... Beesten hebben nu eenmaal geen tijdsbesef van dagen.

Je paardje is bekend met het bit, dus als je met een bit gaat rijden zal ie dat gewoon oppakken, zoals ie gewend is, dit geldt ook voor de hackamore. Of ie op het bit of de hackamore anders gaat reageren is aan jou om te voelen en te kiezen wat voor jou en/of voor je paardje het beste is.

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 18:48

Ik rijd/wil rijden met hackamore omdat ik het relaxt en paardvriendelijk vind rijden, als ik met bit rijd heb ik er een dubbelgebroken bitje inliggen.
Zoals ik dus begrijp kan het dus óf verwarrend overkomen óf juist duidelijker zijn. En mijn pony heeft dus geen gevoel dat het oneerlijk is? Buitenrijden doe ik zo'n 4 keer per week en dressuur 1 keer. Af en toe ook nog even wat springen ipv een keer een buitenrit.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:33

dus vind je een bit niet paardvriendelijk? Waarom zou je dan nog met bit rijden?

Mayflower_

Berichten: 13712
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:35

Waarom probeer je het eerst dan niet bitloos? Met een bitloze optoming zónder Hackamore. Die kan je er altijd nog bijpakken als het niet lukt met een bitloos hoofdstel.

Ladynette

Berichten: 674
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:41

ik rijd ook met hackemore en ik vind het heel fijn mijn paard vind het geen straf om met bit te rijden of om met hackemore te rijden dus waarom zou je het niet gewoon doen !!!!

esther_sonja
Berichten: 3068
Geregistreerd: 23-05-06

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:41

ik zou gewoon met bit rijden maar niet met scherp bit.. ik zou kiezen voor duidelijk heid.
later kan je wel over gaan op een hackamore..
maar goed je moet zelf beslissen

wsundayl
Berichten: 541
Geregistreerd: 07-10-05

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 19:43

Totaal andere vraag, maar je geeft aan dat je pony de lessen vervelend en moeilijk vindt. Ik lees dat ie net een half jaar onder het zadel is. Wat voor oefeningen rijden jullie in de les, is het niveau van de les wel voor een pony van die leeftijd en rijervaring.

Een lekker buitenritje, dus lekker meestal rechtoe rechtaan is ook veel makkelijker voor hem, dan dressuuroefeningen.
Naar mijn mening maakt het voor je pony weinig uit of je met hackamore of met bit rijdt indien je deze op de juiste manier gebruikt.
Waarom kan je geen dressuur rijden met een hackamore

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 19:59

stef schreef:
dus vind je een bit niet paardvriendelijk? Waarom zou je dan nog met bit rijden?


Ik had gevraagd of er niet van zulke discussies over zouden bestaan; dit heb ik voor mezelf al uitgezocht.

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 20:01

Zullen we AUB even ontopic blijven en dus mijn vraag proberen te beantwoorden. De dingen zoals les, waarom hackamore heb je al genoem discussies over; dat heb ik zelf al uitgezocht. En wieweet, als dressuur met hackamore goed gaat ga ik dat doen, wie weet.

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:14

lekker met hackemore gaan rijden!!
mensen die zeggen dat dit paardonvriendelijk is moeten maar helemaal stoppen met paardrijden want dan is alles onvriendelijk!!
dus gewoon je gevoel achteraan gaan en DOEN!!
je kan er toch altijd mee kappen als het nix is maar dan heb je het iig geprobeert toch?!!

succes

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 20:17

Ja, dat heb ik geprobeerd, maar zoals ik in mijn eerste post vroeg; is het eerlijk als ik dan met lessen wel met bit rijd (dubbel gebroken) lees even mijn eerste post goed, anders moet ik alles opnieuw typen Tong uitsteken

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:21

Bloos o solly hahahah ik dacht dat je vroeg of het verstandig is om het te proberen...

maar waarom niet ken genoeg mensen die afwisselen met bit en hackemore!!! mijn paard deed alles voor me of ik nu met bit zonder bit of op mn kop er op zat hij vond het best!!
en wat ik dus al zei probeer beide en dan merk je het vanzelf wel ik denk niet eens dat ie het door heeft!! Bloos o solly hahahah ik dacht dat je vroeg of het verstandig is om het te proberen... Tong uitsteken

901823
Berichten: 4889
Geregistreerd: 05-06-06

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-07 20:23

Maakt niet uit. Ik denk dat ik het zo ga proberen; gewoon buitenrijden mét hackamore en dan lessen met bit. Raakt hij dan echt niet teveel gewend aan z'n hackamore?

Felinde

Berichten: 1179
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Manchester

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:24

esther_sonja schreef:
ik zou gewoon met bit rijden maar niet met scherp bit.. ik zou kiezen voor duidelijk heid.
later kan je wel over gaan op een hackamore..
maar goed je moet zelf beslissen


Wat is en scherp bit.. ik denk dat een bit net no scherp is als de hand van de ruiter.

Je zegt zelf dat ht met de hackamore beter ging dan als je met bit rijdt. Zoals eerder gezegd, probeer misschien eens een bitloos hoofdstel? Lachen

Oliviaatje

Berichten: 1175
Geregistreerd: 07-01-06
Woonplaats: Bij ôôs

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:26

Pony's denken niet, ze willen gewoon goed behandelt worden, maakt niet uit met of zonder bit. hij gaat dat echt niet denken hoor! Dat zal mooi zijn Haha!

Dirndl

Berichten: 2355
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:26

Ik vind het wél eerlijk tegenover je paard. Pling Je laat al duidelijk zien dat je veel om hem geeft en de best oplossing zoekt.

Je paard zal niet denken; hé bah, les! Maar hij zal alleen maar makkelijker op hulpen van het bit reageren omdat je zijn mond gevoelig houdt omdat je verder bitloos rijdt. Maar je rijdt regelmatig met bit dus hij zal ook het gevoel voor het bit houden. Zoalang je rustig en zacht rijdt, en je hebt ook al een dubbel gebroken bit gaat het denk ik goed! Ik denk juist dat je nu de best oplossing te pakken hebt; namelijk zo veel mogelijk zonder bit rijden, en regelmatig kort met.

Maar ik heb ook gelest (dressuur) met hackamore, en dat ging ook prima, dus dat zou evt. ook nog kunnen !

Succes Haha!

hns

Berichten: 1616
Geregistreerd: 18-05-06

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:27

Je kunt toch eens proberen om bitloos te rijden.
Bij mij gaat het in ieder geval prima, nog nooit problemen gehad en dat ook met meerdere paarden.
En wat is überhaupt het nut van een bit :s
Duidelijkheid?
Is een paard nou zo dom dat ze we er steeds meer moeten gaan aanhangen zo dat die weet hoe die moet lopen?

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re: Is dit eerlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 20:29

Een hackamore is veel scherper qua inwerking, dus hij zal ws nog wel blij zijn met een bitje in (tenzij hij erg gevoelig in zijn mond en je een harde hand hebt)