What to do?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Nienkeee_

What to do?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 23:22

Ik rij sinds 2,5 jaar op een manegepony, Sunshine.
Sunshine is zo'n beetje alles voor me, hij komt in de wei naar me toe lopen zodra ik hem roep enz.

Nu zit ik met een probleem;
Sunshine loopt veel mee in de lessen, té veel..Geen commentaar daarover
Nu zit ik erover te denken om zegmaar te stoppen met hem te rijden, ik vind het 'zielig' dat hij zoveel moet lopen. Het is alleen zo dat ik dat ook bij het paardje wat ik reed vóór Sunshine ook al deed.. En dat is zeker niet makkelijk.

Ik rij 1 uurtje per week op Sunshine, Sun moet zo gemiddeld 19 uur per week rijden.
Natuurlijk wil ik niet stoppen met rijden van Sunnetje, maar als het zo door gaat weet ik ook niet wat ik moet..

Wat moet ik doen..?

Sica
Moderator Over Paarden

Re: What to do?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 23:31

Ja, dat is nou eenmaal het lot van manegepony's en dat ligt niet in jouw handen.
Ik denk dat je door te stoppen sunshine te rijden het probleem niet oplost en hij gewoon weer een uur extra ergens anders moet lopen. Helaas.
Misschien een andere manege zoeken waar de pony's het wat minder zwaar te verduren hebben??

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-06 23:34

Nee Sun in de steek laten doe ik niet..
En vertrekken ook niet, ik rij er al 11 jaar en heb het er ontzettend naar m'n zin, op dit punt na.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:23

Als jij er niet mee rijdt, rijdt er wel een ander mee.
Maar 19 uur in de week valt wel mee hoor, dat is ongeveer 3 uur per dag en heel normaal voor manegepony's. De lessen zijn daar ook op aangepast.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-06 10:46

Ik ben bang van wel, maar ik weet dan in ieder geval dat ik m'n best heb gedaan..
Maar ik ga denk ik gewoon vragen aan de eigenaar wat het beste is.. =)

kusjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 10:50

idd zoals ze al zeggen, als jij stopt, gaat er iemand anders op dat uur,
en misschien is dat wel een verschrikkelijk naar mens, ik zou zeggen, blijf er lekker rijden, en maak het je beestje naar z'n zin!
veel plezier en succes met je keuze!

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 11:46

3 uur per dag is inderdaad niet veel! want niet alle paarden worden ook daadwerkelijk dan 3 uur gereden. dat zie je ook bij ons op de manege. 3 uur is meestal het limiet meer mogen ze dan niet rijden maar minder wel! vraag eens of dat ook daar het geval is? als dat zo is zou ik gewoon door gaan met op je lieve sunny te rijden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 16:18

Bij ons lopen de paarden en pony's tussen de 1 en 3 uur per dag... ligt aan de leeftijd en wat ze aan kunnen. (oudere paarden, stress gevoelige paarden of paarden die snel afvallen lopen meestal maar 1 à 2 uur)

Ik zou er gewoon op gaan, als jij niet rijd doet een ander het wel. En wanneer je er zelf op zit kan je bepalen hoe hard je hem laat werken Tong uitsteken

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 12:49

Hmm het rotte eraan is dat Sun meestal zo rond de 3 uur loopt en er manegepony's zijn die niet eens elke dag eruit komen =S

Maar ik ga er de eerstvolgende les wel op denk ik.. =)

kusjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:50

goed idee, zou ik ook gewoon doen, rijd jij niet, zorgen ze er wel voor dat er iemand anders op komt, succes met je lieveling!

Amani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:11

zoals ze hierboven al zeiden: gewoon op haar blijven rijden. anders komt er misschien iemand op die helemaal niet goed is voor jou lieveling!!
Verwen haar extra na de les ofzo! Haha!
Misschien kun je anders eens met de manege-eigenaar overleggen. [is het ook aan haar te merken dat ze het niet aankan, al die lessen?!]

Veel plezier ng met dr heb in je profiel gekeken, tis een leuke pony! Haha!

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:18

Wat vervelend ze is nog veelste jong om zo intensief te rijden. Bah vreselijk, maar het is helaas de werkelijkheid. Ik zou niet stoppen want dan gaat een ander jouw uren volmaken. Misschien kan je haar ooit kopen? Maar dat moet maar net in je ( of van je ouders) financiele mogelijkheden zitten.

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 15:56

Het is een hij =P

Laatst was Sun wel door z'n achterbeen gegaan, niet echt erg ofzo maarja niet fijn voor het paardje..

En ik krijg het als eerste te horen als Sunnetje weggaat en ik laat hem niet zomaar weggaan =P

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:00

Whoopietjuh schreef:
Hmm het rotte eraan is dat Sun meestal zo rond de 3 uur loopt en er manegepony's zijn die niet eens elke dag eruit komen =S

Maar ik ga er de eerstvolgende les wel op denk ik.. =)

Dat is idd wel appart... want als bij ons sommige paarden niet hebben gelopen en andere wel, gaan de paarden die niet hebben gelopen de les in. Want de paarden zijn belangrijker dan waar de kinderen op willen Clown
Je leert sowieso toch beter door op veel verschillende paarden te rijden... heb ik vroeger iig wel heel veel van geleerd Haha!

Carolientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:10

Gewoon blijven rijden hoor! Haha!

melanie3230

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:15

Mischien kan je er met de eigenaar van de manege over praten..
Waarschijnlijk moet ze zoveel lopen omdat er anders een pony tekort is...
Pas als je weet waarom ze zoveel moet lopen kan je er heel mischien wat aan doen...
Maar ik denk dat er een ponytekort is..
En daar zou je een geldzamelingactie ofzoiets voor kunnen bedenken om samen met je manege een neiuwe pony tre kopen...

kusjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 08:41

melanie3230 schreef:
Pas als je weet waarom ze zoveel moet lopen kan je er heel mischien wat aan doen...
En daar zou je een geldzamelingactie ofzoiets voor kunnen bedenken om samen met je manege een neiuwe pony tre kopen...

haha, dat lijkt me nou ook weer ietsje te overdreven Tong uitsteken

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 10:16

kusjjj schreef:
melanie3230 schreef:

haha, dat lijkt me nou ook weer ietsje te overdreven Tong uitsteken

maar wie weet of het werkt Knipoog

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-07 16:34

Hmm nee een ponytekort is er niet, er zijn er zelfs bij gekomen maar sommige pony's mogen niet lopen omdat ze kinderen eraf gooien enzo =S Die gaan binnenkort ook weg..

Ja je weet hoe die kinderen zijn, ze kiezen zich de 'beste' paardjes uit, plukken ze uit de stal en rijden weg.. Triest, maar waar.. En daar zijn de paardjes dan weer de dupe van..

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 17:26

ik denk dat ze het wel aankunnen

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 01:06

Whoopietjuh schreef:
Hmm nee een ponytekort is er niet, er zijn er zelfs bij gekomen maar sommige pony's mogen niet lopen omdat ze kinderen eraf gooien enzo =S Die gaan binnenkort ook weg..

Ja je weet hoe die kinderen zijn, ze kiezen zich de 'beste' paardjes uit, plukken ze uit de stal en rijden weg.. Triest, maar waar.. En daar zijn de paardjes dan weer de dupe van..

Toch vind ik dat de instructeurs daar dan wat aan moeten doen... daar ligt hun taak.

kusjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 05:29

XchantjuhX schreef:
Whoopietjuh schreef:

Toch vind ik dat de instructeurs daar dan wat aan moeten doen... daar ligt hun taak.

ja idd!

Alrun__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 05:54

Op de manege waar ik rij daar lopen ze meestal ook 3 uur per dag. Ik vind het zielig, het is toch 3 uur, maar ze kunne er tegen meestal komen ze met geen een zweetdruppeltje weer in hun stal. De paarden die er niet goed tegen kunnen inderdaad wat korter.

Ik denk dat Sunny er wel goed tegen kan, de mensen die bepalen welke paarden/ponys in de les rijden zijn denk ik ook niet dom. Kijk het anders even aan om te kijken of hij steeds chagerijniger wordt en moe.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 06:07

+/- 3 uur per dag is voor de pony echt niet zo erg. Paarden zijn er meer gebaat bij dat ze veel lopen als weinig. Wat de meeste van ons met onze paarden doen, 1 uurtje per dag rijden, is veel te weinig en ongezonder(mits het paard alleen maar op stal gehouden word tijdens de wintermaanden bv)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-07 12:09

Idd Tolstoj,,, veel beweging is goed voor paarden, en een aantal uurtjes hobbelen echt niet slecht voor paarden. Niet voor niets worden op heel veel maneges de manegepaarden ouder dan het gemiddelde paard in Nederland.....