Help. Ik weet het niet meer! Wat nu nog verstandig is.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

C_Star

Help. Ik weet het niet meer! Wat nu nog verstandig is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 12:13

Hoi Allemaal,

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen, maar oké.
Ik heb mijn paard nu bijna een maand. De laatste 2 weken is hij echt onwijs irritant niet betrouwbaar en daardoor wordt ik weer chagrijniger.
Hiervoor heb ik hem 2 jaar lang verzorgt toen was hij soms een dagje irritant.
Maar nu is het bijna al 2 weken zo.
Gisteren met longeren ook. Ik was hem gewoon aan het longeren met longeerlijn (Op stal mogen wij namelijk niet zonder longeerlijn) en opeens draait hij zich om hoofd naar beneden waardoor die super sterk is en ik hield hem echt niet meer. En tja was hij weer is los hij lied zich niet meer pakken dus achteraan lopen doe ik sowieso niet dat helpt toch niet maakt het alleen maar erger en opeens neemt hij een vaart en ik denk owh god niet weer aub. en ik weet niet wat ik zei maar ik was wel boos en gelukkig sprong hij niet uit de longeerbak zoals de vorige 2x want nu stonden er allemaal spullen achter de longeerbak dus als hij eruit was gesprongen nou denk dat hij dat dan niet overleeft had. Maar hij knalde met zijn voorkant tegen het hek op. En gelukkig bleef die toen wel staan. Maar die is de 100ste x al dat hij bij mij zo doet. Ik weet echt niet meer wat ik moet. Ik heb al tips gekregen mensen hebben mij ook al geprobeerd te helpen met longeren, maar dan doet hij niks. Alleen als ik alleen ben. Klinkt raar maar ik heb er geen plezier zo meer in. Het hoeft niet langer te duren of ik moet hem met pijn in mijn hart verkopen waar ik nu zit aan te denken. Mijn pa zal woedend zijn net een nieuw zadel van Euroriding wat €1300,- was alles net nieuw gekocht.
Waarom. Ik heb een paard gekregen omdat ik toch wel behoorlijk veel ellende mee heb gemaakt, omdat even te vergeten en me te ontspannen en nu dit.... Huilen

Guetta

Re: Help. Ik weet het niet meer! Wat nu nog verstandig is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:18

Denk niet dat het hier helemaal goed staat.
Maar alsnog is het supervervelend voor je.

Raar dat hij het alleen doet als je alleen bij hem bent.
Ben je misschien bang voor hem, of ben je zenuwachtig.
Want dat voelt hij natuurlijk feilloos aan.

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:28

Begrijpelijk dat je er zo geen plezeier mee in hebt, als hij het alleen bij jou doet ligt het misschien aan jou, jij voelt je niet prettig bij je paard, en dat voelt ie natuurlijk aan.
Als ik jou was zou ik gewoon een tijdje wat hulp zoeken, misschien wat vaker gaan lessen, en dat je instructrice je ook helpt met opzadelen, longeren enz. zodat zij ook meteen kan ontdekken waar het fout gaat.
En meteen wegdoen vind ik wat overdreven, het gaat wel vaker eens niet goed, en het is toch zonde om hem na twee 'slechte' weken weg te doen, terwel het twee jaar wel goed is gegaan Knipoog.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 12:30

Ja probleem is hij doet het alleen als je alleen bent, behalve dan toen ik nog bij de manege reedt nou toen was hij echt niet te vertrouwen lag er toen elke les af of werd weer is met de ambulance opgehaald. Ik begrijp er nog steeds niks van.
En ik had gehoopt als hij alleen voor mij zou zijn dat hij dat niet meer deed, maar het wordt nu nog alleen maar erger want in die 2 jaar was het ook behoorlijk vaak dat hij niet te vertrouwen was.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:33

is hij van stal verandert?
misschien moet hij nog gewoon ff wennen aan de nieuwe stal...

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:33

[LZP] > [OMG]

Celinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:36

Ik denk dat jullie aan elkaar moeten wennen, je hebt hem nog maar een maand. Je moet laten merken dat Jíj de baas bent en niet hij. Succes

Guetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:38

Zorgen dat je gewoon even niet alleen bent.
Dat jullie samen wat vertrouwen opbouwen.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 12:41

Nee alles is precies nog het zelfde. Zelfde stal, zelfde voer ect.
Probleem is dat ik wel alleen moet rijden en longeren ect mooi meegenomen als er net iemand anders is. Maar het kan niet anders.
Ik had ook les, maar dat maakte niks uit.
En ik heb wel genoeg laten zien dat ik de baas ben al geef je een tik het maakt hem echt niks uit.

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:48

Ik denk dat je paard je heel erg aan het uitproberen is. Die van mij deed/doet dat ook, heb hem ook pas sinds kort. Gewoon veel grondwerk doen en een band met 'm opbouwen, zo gaat hij jou vertrouwen en als z'n baas beschouwen. Neem een stap terug als het niet zo lekker gaat!

Dat weg rennen met longeren ken ik trouwens ook. Ik heb toen m'n vader meegenomen, en elke keer dat Beer d'r vandoor vloog, m'n vader 'm laten longeren als we 'm weer hadden. M'n vader heeft verder geen ervaring met longeren ofzo, maar hij kon Beer z'n hoofd tenminste terug draaien waardoor Beer doorhad dat het geen zin had weg te gaan rennen.

Beetje warrig verhaal, maar ik hoop dat je het begrijpt.

Fantasii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 18:30

Probeer het vol te houden.
het zou niet leuk zijn als je hem nu moet gaan verkopen als je hem net hebt..
Probeer veel vertrouwen te winnen.
veel succes!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 19:29

Ja je hebt gelijk.
Dankje.

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-06 21:27

Vandaag ben ik even met mijn vader gegaan en die heeft hem gelongeerd doet hij wel vaker. En ja hoor hij deed het nu ook bij mijn vader. Dus het ligt niet alleen aan mij.... Aan de ene kant oke gelukkig het ligt niet helemaal 100% aan mij aan de andere oliebol wat moet ik nu! Scheve mond

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:29

Hij is je maybe toch aan het uitproberen, voelt je twijfel en maakt er een spelletje van, maar het kan ook lichamelijk zijn?

Doet hij het alleen op 1 hand, of allebei? Misschien dat het vervelend voelt om bijv. linksom te lopen omdat hij pijn/stijf is?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:34

Hij is jullie allebei aan het uitproberen...is je vader een paardenman?

Ik denk dat je serieus even moet vragen hoeveel voer hij krijgt, en dat desnoods halveren. Daarna zou ik serieus overwegen om grondwerk met hem te gaan doen om de verhoudingen recht te zetten. Verwacht niet van je paard om lief tegen je te zijn omdat jij hem gekregen hebt omdat je zoveel ellende hebt meegemaakt, zo denkt een paard niet. Hij zoekt een leider, en als jij dat niet voor hem bent, neemt hij zelf het heft in handen. Je hebt hem net een maand, vind je het zelf niet een beetje vroeg om nu al te roepen dat je het niet meer ziet zitten?

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 21:50

als je longeert, heb je dan een hoofdstel in of alleen een halster om? je kan nml het beste met een hoofstel longeren met een bitstukje eraan of de sluiting van de longeerlijn aan het achterste bitring vastmaken (door de voorste heen eerst). Dan heb je meer over zijn mond te vertellen en kan hij niet zomaar weghollen. En neem eerst het touw kort, dat je hem echt kan raken met je longeerzweep. ALs dat goed gaat ,belonen en het touw wat langer maken, vooral belonen als het goed gaat en het niet goede negeren. Maar ik denk als je een hoofdstel neemt en het touw wat korter dat het dan al beter gaat. Succes

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:02

Alleen niet TE kort houden, dan heeft je paard namelijk geen ruimte om te lopen en als ik hem was zou ik dan ook gaan klieren, toch? Je kan trouwens ook de longeerlijn 2 keer door de eerste bitring halen, achter de oren langs en aan de andere kant vast maken, dan heb je idd meer contact. Zo heb ik het ook een tijdje gedaan, ging steeds beter en nu gebruik ik weer een bitstukje. Verder moet je 'm goed in de gaten houden, op een geven moment kan je het zien wanneer hij d'r vandoor wil gaan en dan extra de longeerlijn er bij houden. Die van mij versnelde bijv. z'n pas vlak voordat hij ervandoor vloog.

Ik weet overigens percies wat een klote gevoel je krijgt als je blij bent met je nieuwe paardje en hij dan zo gaat doen. Maar geef het niet op, heb er een beetje vertrouwen in, het komt heus wel goed, en mocht je er niet zelf uitkomen dan zijn er vast wel mensen die het wel kunnen oplossen!

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:14

Haflingers zijn eigenwijs en sterk. Ik had mijn fjord gekocht ook een eigenwijze als ik opstapte croste die weg met longeren kwam die naar me toe. Boos worden werd die alleen maar irritanter. Dikwijls heb ik op het punt gestaan nu zet ik advertentie dit pik ik niet langer weg met het paardrijden. Maar elke keer als ik aan het begin van mijn zin was begon ik weer te huilen en dacht ik er moet toch een oplossing zijn. Hij is zo lief echt op stal schatje poetsen lieverd lopen ook goed maar rijden een ramp. Ik heb tegen me moeder gezegt ik zet hem op winterrust en kijk van de zomer wel of het rijden gaat. Ik was het echt spuugzat dus ik dacht dit is dan de beste oplossing dan leren we elkaar ook beter kennen en maken een band met elkaar. Maar longeren moest gewoon gebeuren ik ben een paar keer boos geworden dat die nu wel snapt wat longeren is maar blijf niet te lang boos! Een keer boos en als die wat goed doet gelijk compliment geven. Sinds eergister zat ik te denken eigenlijk wil ik toch wel proberen erop te rijden. Heb hem 3 maanden en had er maar een paar keer echt lang opgezeten omdat het snel de soep in liep. En het ging supper. Na al dat geduld gaat het gewoon goed niet meer rennen gewoon lekker. Ben appetrots op Sjors:+ Als tip wil ik je zeggen blijf rustig denk niet gelijk aan verkopen er zijn veel meer opties. Werk samen met je paard dat die naar je gaat luisteren. Onwijs veel sterkte en praat erover met je ouders.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 00:32

_Cynthia_ schreef:
Ja probleem is hij doet het alleen als je alleen bent, behalve dan toen ik nog bij de manege reedt nou toen was hij echt niet te vertrouwen lag er toen elke les af of werd weer is met de ambulance opgehaald. Ik begrijp er nog steeds niks van.
En ik had gehoopt als hij alleen voor mij zou zijn dat hij dat niet meer deed, maar het wordt nu nog alleen maar erger want in die 2 jaar was het ook behoorlijk vaak dat hij niet te vertrouwen was.

Je kon de pony ook al niet baas toen hij nog niet van jou was?
En afgevoerd met de ambulance?
Eerlijk gezegd snap ik niet zo goed waarom je dan juist deze pony hebt gekocht Bloos

Waarom denk je dat je pony dat gedrag niet meer zou gaan vertonen als hij alleen van jou zou zijn?
Blijkbaar ben je hem absoluut niet de baas en heeft hij dat dondersgoed in de gaten, zo goed zelfs dat hij nu ook bij je vader lastig was met longeren.

Mijn tip: ga niet meer aan de gang met je pony als je alleen bent, kost misschien meer geld en energie, maar door goede hulp en begeleiding heb je kans dat het nog goed komt.
Anders ben ik bang dat dit gedrag alleen maar vergerd

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 01:04

Misschien dat hij het saai vind?Wat variatie is gewenst.

Nee,vind je het raar dat hij zo doet?
Je hebt hem nog maar pas en zet hem aan het werk,ga liever eerst een band opbouwen dmv grondwerk en denk dan na een halfjaar aan rijden

Zou moeten verplicht worden

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 11:15

Hoi,

Nee hij doet het aan allebei de kanten, ik longeer met hoofdstel en doe het zonder bitstukje zeg maar de longlijn door het ene bit en dan aan het andere bit vastmaken. Als ik met halster longeer dan kan ik het wel helemaal vergeten.
Hij kreegt 1kilo basic biks per dag en dan nog 3x kuilgras per dag.
Tja het is ook niet echt een bepaalde slimme keuze geweest om hem te kopen nee.
Maar weet je ik zal het hele verhaal ff kort uitleggen ik zat een hele tijd nog steeds in de problemen en elke x als ik het moeilijk had ging ik naar Matthias toe en nu 1.5 maand geleden kreeg ik toen opeens telefoontje van de eigenaar ik wil hem verkopen en toen stortte me hele wereld in. Het was eigenlijk de afspraak dat als mijn ma en moeders vriend samen gaan wonen over een jaar dat ik dan een paard zou krijgen waar ik echt mee verder zou komen een jong paard en geen Haflinger haha.
Maar dit kwam zo onverwachts dat me pa en mijn moeders vriend tegen me zeiden van wil je Matthias hebben. En tja dan is het net een droom die uit komt zo onverwachts daar zeg je geen nee tegen..
Maar ik heb er niet goed over na gedacht ook erg dom van mij.
Ik had maar gehoopt dat die anders zou doen als hij 1 eigenaar had maar ook dom gedacht want hiervoor is heeft hij ook van die buien gehad, maar nu wordt het dagelijks.
Ik kan ook niet denken van hij is nog jong het ligt daar aan (Hij is nu bijna 16)
Ik weet het niet meer.
Ja enige dat het mijn eigen domme schult is.......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:21

Als je er al achter bent dat de schuld bij jezelf ligt is de eerste stap gezet. Nu moet je aan jezelf gaan werken. Ik weet niet waar je paard nu staat, maar is er een mogelijkheid om hem op een manege of pensionstal neer te zetten waar je begeleiding hebt of hem in training kunt zetten?

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:23

Tja, idd geen verstandige beslissing, maar het kan je net zo goed overkomen met een nieuw paard. Die lijkt dan helemaal leuk enzo, maar heeft toch wel wat mindere puntjes. Het enige wat je er aan kan doen volgens mij is veel oefenen, grondwerk en laten zien dat het niet mag wat hij doet, het liefst onder begeleiding natuurlijk!

sannaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:37

Hai nog even een vraagje: staat hij de hele dag op stal? Dan vind ik 1 kilo bix en 3 keer kuil voor een haflinger erg veel. Ik heb zelf een haflinger van vier jaar die de hele dag buiten staat en 's nachts op stal. Hij krijgt 2 keer een halve kilo pianissimo, dat is zeer laag eiwit, eigenlijk voor paarden die op stal staan de hele dag. En krijgt twee keer kuil. Daar doet hij het prima op en is energierijk en nooit ziek. Ik zou daar eerst maar eens naar kijken. Als ik de mijne een halve kilo biks geef merk ik het meteen, bokken en raar doen. DUs misschien beter even terug naar wat minder voer. En als het longeren niet gaat?? GAat het rijden wel goed, of ook niet? Als je het niet ziet zitten, misschien wil de vorige eigenaar (manegebaas?) hem wel terugkopen. Als je alleen maar negatief wordt over je paard daar hebben jullie beiden niets aan. Misschien verwacht je teveel van hem maar ook van jezelf. Probeer eerst de leuke dingenmet hem te doen en laat iemand hem longeren die het wel kan of zorg dat er iemand bij is als hij dan beter te hanteren is. En verkopen kan altijd nog. Succes!

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 11:42

Ik zou proberen even iets anders te doen dan longeren zodat je er weer zin in krijgt, als alles er weer wat positiever uitziet zou je kunnen proberen nog eens te longeren, heel eventjes. In een klein cirkeltje rond je. Dan weer wat langer en wat verder enzovoort... Ik spreek niet uit ervaring ofzo tussen haakjes Knipoog .