Onverklaarbaar probleem:s

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Onverklaarbaar probleem:s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 19:44

Ik heb hier 3 weken geleden een topic geplaatst( hier kan je het nog eens nalezen: viewtopic.php?f=8&t=694211&e=0 ) over mijn haflinger dat raar gedrag vertoont. Vandaag 3 weken geleden heeft hij mij eraf gegooid, toen heb ik ook het topic geplaatst. Ik kan nog maar net tegoei lopen, maar ik ben toch constant met hem bezig gebleven. Gisteren bijvoorbeeld heb ik hem gelongeerd, hij deed alles wat ik vroeg, hij was zeer geconcentreerd op mij, alles ging uitstekend goed. Ik doe ook vrijheidsdressuur met hem, ook dit deed hij prima.
Vandaag was ik nog eens vrijheidsdressuur bezig, hij luisterde weer uitstekend.
Op een moment kwam een vriendin van mij voorbij de wei, en we beginnen te praten. Ik stond toen met mijn rug naar sander toe, sander was me wat aant plagen met zijn neus(dat doet ieder paard wel eens) en opeens zegt die vriendin: pas op! en ineens een keiharde slag op mijn hoofd. Hij had dus vlak achter mij gesteigerd en mij met zijn voorhoef geraakt. Ik ben 1.78 m groot, dan vind ik het nog moeilijk voor een haflinger om de bovenkant van mijn hoofd te raken.
Mijn hoofd bloedde dus erg, maar er is niets ernstig aan de hand.

Nog steeds vraag ik mij af waarom mijn haflinger zo doet!:s Op mijn vorig topic kreeg ik reacties dat er misschien iets niet in orde was met zijn rug of zijn mond, maar na vandaag weet ik wel heel zeker dat dat het probleem niet is.

Anoniem

Re: Onverklaarbaar probleem:s

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:48

--> OMG

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:52

Profecionele hulp roepen!
Vragen aan de DA als hij iets vind. Er moet iets zijn waarom je haf dit doet. Als jij het niet vind, zorg dan dat iemand anders het vind. Het moet toch veilig blijven?

annetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:52

ik heb je vorige topic niet gelezen, maar misschien is ie jaloers? niet banketstaaf bedoeld hoor;)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 19:55

ik heb je vorige topic wel gelezen en ben het helemaal met SOET eens!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 19:55

amasis schreef:
ik heb je vorige topic niet gelezen, maar misschien is ie jaloers? niet banketstaaf bedoeld hoor;)

Als ie het uit jaloezie deed, deed hij het met andere woorden uit wraak. Maar ik heb hier een boek: "De waarheid over paarden" en hier staat in dat paarden geen wraakgevoelens hebben.
Ik probeer wat uit boeken te halen, hoe paarden denken enzo, zodat ik weet wat een mogelijkheid kan zijn en wat niet. Dus uit wraak kan het niet zijn..

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 20:02

Marigold schreef:
ik heb je vorige topic wel gelezen en ben het helemaal met SOET eens!

Ik weet het, het moet inderdaad veilig blijven. Maar het probleem is dat als ik iemand erbij haal, dat hij waarschijnlijk poeslief is. Hij kan enorm lief zijn, knuffelen enzo, alles doen wat je van hem vraagt, maar op bepaalde momenten 'slaat hij toe'. Vandaag was toevallig diezelfde vriendin erbij als die wat 3 weken geleden bij mijn val was. Zij kent Sander ook goed, zij helpt mij met de training van hem.

Moet ik nu strenger tegen hem worden? Ik kan zeggen dat ik niet poeslief doe tegen hem, ik kan hem serieus straffen als hij ondeugend is, maar ik beloon hem ook als ie braaf is.

Kan iemand misschien zeggen hoe ik tegen hem moet doen? Mag ik dan niet meer soepeler worden als hij luistert?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:06

Kan het ook aan z'n karakter liggen? Anders kan je bijvoorbeeld ook aan iemand (iemand die wat meer ervaring hier in heeft, niet slecht bedoel hé!!) vragen als hij/zij er op rijdt, doet je haf het alleen bij jou? of nog bij anderen? Ik stel me wel de vraag bij jou lesgevers. Een lesgever moet toch de problemen aanpakken, in plaats van het op te geven? (wij weten natuurlijk ook niet hoe het allemaal gaat enzo) maar misschien kun je een lesgever zoeken die met dit 'soort' paarden werkt?

En even een reactie op je bericht: Misschien kan je telkens als je rijdt filmen. De filmpjes waar niets gebeurt verwijder je maar weer, en waar iets wel gebeurt sla je op. En dan kan je het dus tonen aan iemand die hier ervaring mee heeft. Als je in bezit bent van een camera..? Volgens mij heeft dit paard een nogal harde hand nodig.. Maar zeker weten kunnen wij via het internet niet.

Ps: Ik weet ik heb makkelijk praten hoor. Het is mijn paard,pony niet ik weet niet hoe je haf reageert enzo. En ik zou het niet beter kunnen dan jou. zo bedoel ik het ook niet ofzo. Ik wil gewoon proberen tips te geven. Dus sorry als het zo overkomt Lachen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:07

het zou dus echt wel iets medisch kunnen zijn, heb je er al wel een dierenarts bij gehad?
het kan ook neurotisch zijn (in de hersenen dus), en dat zou betekenen dat het paard niet te vertrouwen is..
je bent er nu eigenlijk al jaren mee bezig, en al twee instuctrices hebben los van elkaar gezegd dat het een probleem paard is, toch?
ik denk dat het de kortste weg is om het paard grondig te laten onderzoeken!

Heidi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:12

Het lijkt er inderdaad sterk op dat hij eist dat je alleenmet hem bezig bent en niet met anderen.
Gelukkig wordt mijn paard niet agressief maar hij pikt het ook niet als ik hem aan het longeren ben en ik ga met iemand aan de kant praten, dan staat die dus gelijk stil. en kijkt me dan heel verontwaardigd aan.
Sterkte er mee!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:15

Even na laten kijken inderdaad, zodat je iets medisch uit kan sluiten. Verder vind ik het filmen van SOET ook een heel goed idee. Zo kun je precies zien wat er gebeurd. Misschien doe je iets onbewust waar hij zo heftig op reageert? Aan de andere kant mijn paard heeft dit ook gedaan alleen lang niet zo erg. Wanneer je maar 2 sec je aandacht verliest pakte hij je. DIe heb ik toen een paar keer goed op mn plek gezet.

Totdat hij onderzocht is, hou hem in de gaten, en laat niet je aandacht verslappen! Vandaag of morgen kom je er minder goed af....

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 20:21

Als iemand anders op hem rijd, rammelt ie met zijn/haar voeten. Bij het longeren zelfs, op een moment stopt hij en draait ie zich met zijn gezicht naar je toe, dan kan je hem wegjagen, meppen, alles wat je wilt, hij zal niet reageren.
En ik zou me enorm schuldig voelen als ik iemand op hem laat rijden en hij doet weer zo. Ik zou het mezelf nooit vergeven moest iemand iets overkomen door Sander.

Ik heb de dag van mijn val 3 weken geleden gefilmd(die vriendin heeft gefilmd) en hij liep echt goed, hij deed de oefeningen zoals ik ze wou rijden, en op een moment barstte hij los. Ik deed niets verkeerd, op een moment begon hij toen te bokken, ik strafte hem, liet hem doorgalopperen, toen was het goed, en zo een 10 meter verder begon hij rodeo te rijden, feller dan ooit. Dit heb ik dus op film staan, en ik heb er foto's van om duidelijker te zien hoe hard hij rodeo rijdt.

Ik twijfel er sterk aan of er iets medisch scheelt, want ik heb hem nu al 3 jaar, hij deed nooit zo erg. Hij reed wel eens rodeo, maar hij kreeg me er nooit af. Toen heeft hij het opgegeven.

Enne die harde hand krijgt ie bij mij zeker en vast! Ik kan enorm streng zijn tegen hem, maar hij kan soms ook overdreven onnozel doen.
Hij heeft heel lang niets verkeerd gedaan, ik heb er zelfs kleine kinderen op kunen laten rijden! Ik denk dat als er iets medisch was, dat hij het wel meer zou gehad hebben.
Mij lijkt het op schijnheiligheid, dat hij doet alsof hij braaf is, en dat hij wil dat ik versoepel, zodat hij kan toeslaan.
Ik weet het echt niet...

windhond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:23

Dit is abnormaal gedrag. Ik zou het in zijn koppie zoeken als ik het allemaal zo lees.

Veel sterkte ermee.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:28

een filmpje/foto's kunnen veel zeggen.....laat ons zien hoe je paardje is/doet!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:29

Wat denk je er dan van om het filmpje eens te tonen naar iemand die zicht hier mee bezig houdt? (profecioneel)
Ik snap dat je het je zelf niet zou vregeen moest er iets gebeuren met een ander, maar ook niet als er plots iets ergs gebeurt met Sander of met jou toch?

verder ben ik het eens met Broadway.

Loveable

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 20:38

Ik zou hulp gaan zoeken, dit is namelijk echt gevaarlijk.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 20:53

Hier zijn foto's van zijn rodeo rijden 3 weken geleden. Deze foto's zijn op 3 seconden gebeurd.

De eerste 2 foto's zijn 1 sprong:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb ook een filmpje van hoe hij ervoor was, een paar minuten ervoor, maar ik weet niet hoe je een filmpje moet uploaden...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:07

jezus en dan dacht ik dat die van mij nasty bokte Nagelbijten / Gniffelen . Als dit moedwillig is dan zou ik ook niet raar staan te kijken van een kronkel in zijn hoofd OF pijn. Maar aangezien je hem al 3 jaar hebt? Heb je het zadel al een keer na laten kijken, tanden, rug, nek. Laat hem maar een keer binneste buiten keren zou ik zeggen! Ach gut

edit: wat ik wel op de fotos zie is dat hij heel fel en grof begint met bokken, maar dat wanneer jij er al bijna af ligt hij niet meer zo fel en lomp bokt. Meer van oh nog een klein huppeltje en ze ligt ernaast Scheve mond . Wanneer hij met deze bokjes begint ben ik ervan overtuigt dat je die wel kan uitzitten, of heb ik het mis?

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:18

Citaat:
edit: wat ik wel op de fotos zie is dat hij heel fel en grof begint met bokken, maar dat wanneer jij er al bijna af ligt hij niet meer zo fel en lomp bokt. Meer van oh nog een klein huppeltje en ze ligt ernaast . Wanneer hij met deze bokjes begint ben ik ervan overtuigt dat je die wel kan uitzitten, of heb ik het mis?
idd, Het lijkt precies alsof hij je er MOET af hebben, Als je bent gevallen (en het niet erg is) rijd je dan door of niet?
Laatst bijgewerkt door Ogrop op 23-12-06 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:19

Citaat:
Het lijkt precies alsof hij je er MOET af hebben
Ja precies dat bedoelde ik ook SOET Vork . Maar de vraag is dan nog doet hij het bewust, of onbewust en zit er echt iets fout...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 21:20

SOET schreef:
Citaat:
edit: wat ik wel op de fotos zie is dat hij heel fel en grof begint met bokken, maar dat wanneer jij er al bijna af ligt hij niet meer zo fel en lomp bokt. Meer van oh nog een klein huppeltje en ze ligt ernaast . Wanneer hij met deze bokjes begint ben ik ervan overtuigt dat je die wel kan uitzitten, of heb ik het mis?
Het lijkt precies alsof hij je er MOET af hebben, Als je bent gevallen (en het niet erg is) rijd je dan door of niet?

Tuurlijk zou ik dan doorrijden, maar ik kon niet meer bewegen, ik ben in het ziekenhuis beland...
Na dat bokken schokte hij 1 keer nog heel fel en toen sprong ie in een scherpe bocht opzij, en toen vloog ik ernaast...

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:27

@ Randie : Weet ik, ik bedoelde dat ik met je mee ging. (even ge-edit)
@ Sander_lotte : Ja, ik bedoel andere keren. (toen je niet in het ziekenhuis belande,..) Trouwens heb je nog last (pijn)?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-06 21:34

SOET schreef:
@ Randie : Weet ik, ik bedoelde dat ik met je mee ging. (even ge-edit)
@ Sander_lotte : Ja, ik bedoel andere keren. (toen je niet in het ziekenhuis belande,..) Trouwens heb je nog last (pijn)?

Ik kan pas sinds gisteren lopen zonder mijn krukken... Maar ik ben wel constant met hem bezig geweest. En die vriendin dat erbij was, heeft hem gelongeerd enzo, zodat hij niet te veel energie zou krijgen.
En buiten 3 weken geleden was ik nog maar 1 keer van hem af gevallen, maar dat was niet echt zijn schuld. Toen moest ik hem leren voetballen met zo een grote paardenvoetbal(we moesten een voetbalmatch spelen met onze club) en de eerste keer dat hij die bal zag schoot hij ineens weg en dat had ik toen niet verwacht. Daar buiten ben ik nog nooit van hem gevallen. 3 weken geleden was de eerste keer dat ik serieus van hem ben gevallen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 21:35

misschien een beetje een rare opmerking, maar misschien niet zn heel gek idee om een BP te lenen of aan te schaffen? Dan ben je in ieder geval wat safer voor de volgende keer...

Verder wens ik je veel beterschap! en blijf ik dit even volgen. Benieuwt wat er nog uitkomt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 00:03

Op het moment dat hij gaat steigeren als je met je rug naar hem staat vraag ik me af of hij reageerde op het paard van je vriendin die langs kwam rijden, of op jou. Is het op jou, dan schort er iets aan jullie verhoudingen, en dat moet je proberen recht te zetten.

Te oordelen naar de foto's van de boksessies zou ik een prof inschakelen die hem een tijdje rijden kan, en kan proberen of hij dit gedrag ook krijgt, en eventueel kan corrigeren. Dit natuurlijk alleen maar als er echt een rugprobleem uitgesloten kan worden. Ik zou er zo niet meer opkruipen....