Uit de wei halen: GROTE RAMP

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mikkeltjuh

Uit de wei halen: GROTE RAMP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-06 13:41

Hey mensen, misschien hebben jullie truucjes Haha!

als ik mijn paard uit het land wil halen, crosst ze er vandoor. ze ziet het als een spelletje, maar ik vind het na een kwartier mega irri Clown
andere mensen kunnen haar wel vangen, voor mij dan
maar na een week heeft ze door: jaa.. die gaat mij vangen voor mn baasje, aju! En ze crosst verder
Haar de hele dag op stal zetten, vind ik niks. zo heb ik haar gekregen: ze durfde niet buiten te staan, omdat ze haar hele leven alleen maar buiten kwam om te rijden
Het lijkt alsof ze het zo leuk vindt in het land, dus dat ze de hele hand heeft genomen zeg maar. het rijden vindt ze ook leuk, als ik dr eenmaal heb, is ze zooo lief!
Ook haar in de bak zetten kost te veel tijd en moeite: er rijden vaak anderen in de bak, en al die stront elke dag opruimen, veel te veel tijd (zit nog op school)
Apart in een landje zetten doen we ook niet, omdat die andere pony dat echt niet leuk gaat vinden. het zijn tenslotte kuddedieren.
In het land heeft het paard geen halster om, omdat het toch niet helpt met het 'vangen'.

Ik hoop dat jullie tips hebben, want dit is echt niet leuk meer.. er moet namelijk altijd iemand anders haar vangen Koe

This_is_me

Re: Uit de wei halen: GROTE RAMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 13:45

Heel herkenbaar.. Ik kijk dan ook nu alweer uit naar de zomer maar niet heus...

Gaat ze overdag naar buiten en savonds op stal?? Of staat ze 24/7 buiten??

Ik heb nl de afgelopen zomer zogedaan dat ik maar een paar keer per week kwam. En als ik kwam deed ik eigenlijk niets. Alleen maar even de paardjes aaien en een handje bix brengen.. Op een gegeven moment had Maris dat door. Dan kwam hij al als hij mij zag. TOen hij dat eenmaal deed nam ik hem eens mee op te poetsen en natuurlijk om hem wat lekkers te geven Zo nu en dan gingen we rijden...

Aan het einde van de zomer kon ik hem zo pakken wanneer ik wilde. Ik hoop dat hij dat komende zomer ook weer doet. De eerste weken geef ik hem vrij af. Gewoon lekker vakantie. Daarna doe ik weer precies het zelfde. Alleen maar komen, kijken en wat lekkers geven. Daarna weer rustig de training oppakken..

Ik loop al 9 jaar met dit probleem. De voorgaande jaren namik altijd een emmer mee het land in. Werkte gegarandeerd. Met het gevolg dat ik met nog 9 paarden om mij heen liep. LEvens gevaarlijk dus.. De meeste hier op bokt zullen je dat ook afraden.. (ik niet!! Want ik zweer bij emmerjes!)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:05

Het is gerust mogelijk om dat te veranderen, maar ik bemerk dat je geen geduld hebt om het te willen veranderen (als je na een kwartier het al zat bent). Geduld, geduld en niet opgeven op het moment dat je haar wilt vangen. Halster op het land helpt iig, verder moet je het met lichaamstaal proberen, en ga als je haar eenmaal hebt met grondwerk aan de gang.

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:11

Bij mijn pony helpt het als je met je rug naar hem toe gaat staan.
Dan worden paarden nieuwsgierig en ( vaak ) komen ze dan naar je toen gelopen.
Niet gelijk maar na een tijdje.
En als ze dan vlak bij je zijn dan loop jij een stuk verder, en je blijft met je rug
naar hem toe staan.
Dan wordt hij nog nieuwsgieriger en als ie dan de 2de of 3de keer naar je toe komt.
Dan draai je je langzaam om en doe je het halster om.
Bij mij hielp het. Knipoog
Maar Succes!

_Merato_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:39

Op je hurken gaan zitten, is ook interessant voor paarden, ze zien je dan vanuit een ander perpectief en raken zo nieuwsgierig.
Meestal loop ik met een kraakzak (zo'n broodzak, al dan niet met wat erin) de wei in en ze komen gelijk.
Het is wel een vervelend probleem, die je met rust moet oplossen, hoe frusterend het ook is.
Succes in ieder geval.

NinTaJeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 18:44

Misschien helpt het dat als je de wei ingaat dat je niet gelijk naar je paard toeloopt maar eerste doet alsof je de wei een beetje inspecteerd. Dan let je paard meer op jou en jij niet op je paard! Dan wordt je misschien in haar ogen meer een leider. Hengsten inspecteren ook vaak eerst de omgeving van de kudde voordat ze naar hun merries gaan. En... Heel veel geduld!
Succes!

Guest002

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:00

neem een halster en touw mee, en ga met je rug naar je paard staan, en maak knoopjes in het touw. Je paard zal dan idd nieuwschierig zijn, en willen weten wat je aan het doen bent. dan loop je steeds een stukje verder, draai je om en geef een paar brokkies, en doe dan het halster om en neem um mee

Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 09:11

Als je naar je pony toeloopt niet naar dr ogen kijken. Kijk liever na een andere pony (als die er is) doe net alsof je niet naar haar toeloopt door dus niet recht maar schuin op dr af te komen (met je schouder richting t paard). Als je eenmaal wel bij dr bent doorlopen tot haar schouder. Meestal lukt dit wel.

Lina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 09:12

_Rapido_ schreef:
Bij mijn pony helpt het als je met je rug naar hem toe gaat staan.
Dan worden paarden nieuwsgierig en ( vaak ) komen ze dan naar je toen gelopen.
Niet gelijk maar na een tijdje.
En als ze dan vlak bij je zijn dan loop jij een stuk verder, en je blijft met je rug
naar hem toe staan.
Dan wordt hij nog nieuwsgieriger en als ie dan de 2de of 3de keer naar je toe komt.
Dan draai je je langzaam om en doe je het halster om.
Bij mij hielp het. Knipoog
Maar Succes!

Dit is ook heel slim Tong uitsteken
paarden zijn dan vet snel nieuwsgierig

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:23

Als je je paard alleen maar uit het land haalt om iets met hem te gaan doen, helpt uiteindelijk geen enkel trucje (en er staan hele nuttige hierboven!).

Haal je paard regelmatig "zomaar" uit het land, geef hem wat lekkers en zet hem weer terug. Voor de meeste paarden is dit voldoende om voortaan te komen, want ze weten immers niet of je gaat werken of alleen maar wat leuks gaat doen Lachen? Hou het verrassend, dat zal jullie relatie een stuk verbeteren.

slagter91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:33

hoi je moet hem wel een halster om doen in de wei dan kan je hem gemakkeler pakken en neem dan paardensnoepjes mee of een wortel succes

Mikkeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 10:47

Nou, jullie denken dat het nog niet zo erg is!
Maar je hoeft maar naar dr te kijken, of ze is weg
dus een halster om, en 'je kunt haar zo dan pakken' helpt echt niet
mijn moeder had het vandaag over: ga maar met m naar de paardenfluisteraar Tong uitsteken
Maar sommige tips zal ik uittesten!!

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:57

Ik ga met promptertje mee. De eerste week zal het misschien nog maar weinig resultaat opleveren, maar zodra je paard eenmaal doorkrijgt dat jij haar niet alleen komt halen om te gaan werken, zal je echt verbetering zien. Waarom denk je anders dat ze bij andere mensen wel meekomt en niet bij jou? En eens een dagje niet werken maakt heus niet uit als ze toch op het land staat. Ga desnoods een klein eindje wandelen en zet haar dan weer terug.
Nog een tip: doe iets lekkers in haar voerbak als je haar naar binnen haalt. Hier werkt het uitstekend, alle pony's komen al naar het hek toerennen als er iemand aankomt en je hoeft de wei niet eens in om ze te pakken!

Mikkeltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-06 11:05

ook dat van 'niet daar dr ogen kijke, met de rug naar dr toestaan' dat doe ik allemaal wel, en deed ik ook.
maar het helpt echt niets
en ook dat van: je hebt niet veel geduld!
dat klopt, maar de eerste paar keren heb ik er 2 uur voor uitgetrokken (en dan nog kwam ze niet) en dat kost gewoon te veel tijd, vooral nu in de winter, het is snel donker Gaaaap

Bij mijn vorige pony zag ik aan dr blik dat ze me weg wilde hebben. dan stormde ze me op mij af, en wilde ze trappen.
als ik het land inga, dan heb ik altijd een halster of hoofdstel ofzo mee. dus daarmee kon ik haar wegjagen.
als ik haar nu dan op zo.n moment wegjaag, en hooo.. zeg, staat ze stil en kan ik haar pakken. Ze heeft het al afgeleerd.

de eerste paar keren wist ik niet wat ik er mee aanmoest. Ik had in die periode es gelezen: blijf gewoon staan, met de rug naar dr toe. als zij dan naar je toekomt, jaag haar weg.
heb ik gedaan, en het heeft bij haar echt geholpen.
Bij het paard : precies dezelfde methode, Maar het helpt geen zak :S

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:06

promptertje schreef:
Als je je paard alleen maar uit het land haalt om iets met hem te gaan doen, helpt uiteindelijk geen enkel trucje (en er staan hele nuttige hierboven!).

Haal je paard regelmatig "zomaar" uit het land, geef hem wat lekkers en zet hem weer terug. Voor de meeste paarden is dit voldoende om voortaan te komen, want ze weten immers niet of je gaat werken of alleen maar wat leuks gaat doen Lachen? Hou het verrassend, dat zal jullie relatie een stuk verbeteren.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ook de andere bovenstaande tips zijn nuttig, en vooral: heel veel geduld hebben.

Succes ermee! OK dan!

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:18

Tjsa, elk paard is anders en reageert dus ook anders. Dus het kan zijn dat de ene hulp goed werkt voor de een, en een averechts effect heeft op de ander. Vanachter de pc is het natuurlijk lastig om te zien waar het precies mis gaat, maar die pony komt nogal dominant op me over, dus dan helpt het nog wel eens om jezelf ook groot te maken Haha! Je paard komt sensibeler op me over, je zegt in je eerste bericht dat ze eerst bang was om buiten te staan. Dus misschien moet ze gewoon nog wat meer vertrouwen krijgen. Vooral vaak uit de wei halen, voor wat eten of een poetsbeurt draagt hier aan bij. Wel eens grondwerk/freestylen overwogen? (zijn topics genoeg over, dus lijkt me zinloos om hier uitgebreid op in te gaan Clown ) Probeer in elk geval toch de tijd te nemen, vaak gaan dingen dan een stuk sneller Knipoog

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:34

Idd, haal je paard ook eens uit de wei om niks te gaan doen. Lekker een appeltje te geven, ff een knuffel brengen en weer gaan. Of alleen even poetsen, een rondje wandelen.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:38

soms helpt het ook om op een ander paard af te lopen, die wat lekkers te eten geven en even aaien enzo. dan wordt je paard waarschijnlijk jaloers of in ieder geval nieuwsgierig naar wat er aan de hand is en dan komt ie wel. ik zou wel een halster om laten hoor, dan kan je hem toch sneller pakken dan zonder.
gelukkig heb ik dit probleem niet.. mijn paardje komt naar me toe lopen in de wei, erg handig!!

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:51

Ik heb een verzorgpony gehad die je aanval als je haar uit het land wilde halen. Ik moest haar ook altijd naar stal jagen en dan de deur dicht, dan was mevrouw poeslief!!

Op een gegeven moment was ik hier flauw van. Heb haar toen met een zweep uit het land gehaald(voor zelfverdediging). Vaak als ze dan naar de uitgang racede dan ging ik daar staan. Als ze moe was ging ik nog even door. Na 3 jaar kon ik haar uit het land halen, zonder dat ze me aanviel. En toen werd ze verkocht!!
Dat duurde 5 mnd toen werd ik op 14 mei gebeld(weet het nog precies!)dat ze haar niet uit het land kregen, en dat ze moeilijk was met rijden. Toen ze mij zag deed ze het zelfd, ik kon haar in een hoek opsluiten tussen mijn armen, en ben er zo opgesprongen. Drie rodeo bokken en ze deed weer normaal...

Mijn huidige paard doet nu ook moeilijk, maar dan vooral als ik een paar dagen niet heb gereden. Ze is herstellenden van een blessure en mag nog niet teveel doen...Dit is dus een paard dat graag voor je werkt!!

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:54

ik had dit ook afgelopen zomer.. eerst haalde ik hem altijd uit de wei zonder snoepje oid, en op een gegeven moment liet hij zich gewoon niet meer pakken.. toen kwam ik met een snoepje aan, maar als je dan halster om zn hoofd wilde doen was hij weer weg.. toen tijdje halster om gelaten maar daar kreeg hij een wondje van.. ik gaf hem gewoon telkens een snoepje of wortel als ik hem kwam halen en toen ging het steeds beter.. nu komt hij gewoon vanuit de verte al op me af gelopen Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:56

Mikkeltjuh schreef:
ook dat van 'niet daar dr ogen kijke, met de rug naar dr toestaan' dat doe ik allemaal wel, en deed ik ook.
maar het helpt echt niets
en ook dat van: je hebt niet veel geduld!
dat klopt, maar de eerste paar keren heb ik er 2 uur voor uitgetrokken (en dan nog kwam ze niet) en dat kost gewoon te veel tijd, vooral nu in de winter, het is snel donker Gaaaap

Om te beginnen zou ik je idd het advies willen geven om aan Natural Horsemanship te gaan doen. Dan weet jij wat je onbewust fout doet bij het uit het land halen van je paard.

Je paard is een spelletje met je aan het spelen. Op het moment dat jij het land in loopt moet jij vastberaden zijn om het paard te gaan pakken, en er niet meer uitkomen voordat dat gelukt is. Stop je voor die tijd, heeft het paard gewonnen, en dan is alles wat je tot die tijd gedaan hebt, voor niets geweest. Vooral, neem de tijd, ga niet 2 uurtjes voordat het donker wordt nog even proberen je paard te pakken, ga niet stoppen omdat je honger hebt of dorst hebt of moe bent, of een afspraak hebt. Verklein het weiland desnoods zodat ze niet de hele wei doorkan, en als er een ander paard bijstaat, haal hem daar vandaan. Je bent alleen met je paard op dat weiland. Ze heeft niemand anders op dat moment dat jij. Dat gevoel moet je haar geven. Een paard in een kudde heeft veiligheid. Een paard alleen, buiten de kudde, is een prooi voor roofdieren, omdat hij nooit de hele dag alert kan zijn, hij moet ook slapen, hij moet ook eten...jij bent zijn kudde. Zonder jou is hij ten dode opgeschreven. Maar dat moet hij eerst doorkrijgen.

Begin op een Zaterdagmorgen als het net licht wordt, en ga achter haar aanlopen. Niet rennen als ze de benen neemt, maar blijf achter haar aanlopen, geef haar geen kans om te rusten of te grazen. Loop daarbij met een boog op je paard af, of bij de gedeeltes dat ze wegloopt parallel met je paard mee. Kijk daarbij naar de grond of naar haar schoft, nooi naar haar ogen. Wordt niet kwaad als ze de benen neemt, blijf rustig. Op een gegeven moment zul je merken dat de manier waarop ze wegrent minder fanatiek wordt, dat ze net buiten je reikwijdte blijft maar dat je dichterbij kunt komen. Als je haar wel te pakken krijgt, uitvoerig belonen, kriebelen bij haar schoft, desnoods snoepje geven, en wat het aller, allerbelangrijkste is: METEEN WEER LOSLATEN. Dan begint het hele circus opnieuw, maar dit keer zal het minder lang duren voordat je haar te pakken hebt. Belonen, en dan kun je haar meenemen of gewoon laten staan.

De zondag daarop doe je het weer. En de hele week daarop doe je dat weer. Niet rijden in die tussentijd, alleen maar willen pakken. Als je haar hebt, belonen en weer loslaten.

Doe dit een aantal dagen, en je zult zien dat het paard dit spelletje niet leuk meer gaat vinden.

Succes ermee.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 18:06

Beloon je paard als die komt,
en dan bedoel ik niet alleen eten, maar klopjes, gerustellende woorden

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 18:16

hey zal ik eens een leuk verhaaltje vertelen Haha!:P mijn verzorgpaarden kregen altijd voer als we ze uit het land haalden. nu hoeven we ze alleen nog maar te roepen of ze rennen in volle galop naar je toe! maar mijn eigen pony rend ook weg hoor! alleen ze heeft niet zo snel door dat ik haar kom halen en dan valt er nog wel wat aftesnijden Haha!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:25

Onze volbloed deed dat in het begin ook.
We zijn toen met z'n tweeen de wei in gegaan, allebei een halstertouw in de hand. Ik ging naar haar toe en gaf haar de keuze: of laten pakken of werken.
Ze ging er vandoor en koos er dus voor om te werken. Met het halstertouw heb ik haar nog een beetje exta opgejaagt. Mijn vriend in de andere hoek van de wei. Elke keer als ze ergens stil wilde gaan staan weer opjagen.

Na een kwartiertje was ze al een beetje moe en stond ze weer alsof ze zich wilde laten pakken. Ik erheenen weer de keuze: laten pakken of werken.
Ze ging er weer vandoor.
Dit spelletje heeft uiteindelijk een dikke 2 uur geduurd. Het beest heeft een moordende conditie Haha!

Daarna liet ze zich pakken. De volgende dag ging ik de wei in en ik nam het halstertouw mee. Zodra ze dat zag wist ze hoe laat het was. Ze kwam naar me toe. Sindsdien heeft ze het nooit meer gedaan. Ze laat zich altijd zomaar pakken en komt vanzelf naar tons toe.

Mieschelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 12:59

Ik heb altijd het trucje om een voerbeker bij het weiland in de buurt te houden als je er mee rammelt komen ze vaak wel Tong uitsteken Anders kan je wat dichter bij lopen en het nog eens proberen..
Veel succes!!