puberende pony

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

melissa7

puberende pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 10:49

pfff ik dacht dat kinderen erg waren die puberen maar pony's zijn net zo erg Haha! . wie herkent dit gedrag en hoe ga jij er mee om. mijn pony word over 2 weken 4 jaar en de laatste paar weken merk ik dat zijn gedrag 360graden is omgedraaid. met hoeven krabben trapt hij met zijn voorbenen, als je zijn deken omdoet dat probeert hij je te bijten eveneens met hoeven krabben. Hij is veel schrikkeriger dan normaal en dan om de stomste dingen. met rijden was hij altijd heel braaf maar nu hahahaha, nu gaat hij als mijn dochter aangallopeert ineens heel hard racen of hij gaat in het midden staan en blijft staan, je kan doen wat je wilt maar hij denkt echt van ja dag zoek het lkker uit, doe lkker wat ik wil.

wie herkent dit ook in zijn jonge pony/paard. Dat wegracen dat vind ik nog het engste wat hij doet, is daar geen hulpmiddel tegen dat ze hem beter kan houden of misschien een martingaal. Oja het gaat hier om een welsh van 1.21.

garny95

Re: puberende pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 10:55

klopt ik herken dit gedrag bij jonge paarden, ik heb vroeger veel ponies beleerd en als we ze zadelmak hadden dan na een maand of 2 begon dit, bij de een sterker als de ander.
Blijf consequent en rustig, als je het goed aanpakt gaat ebt dit ook weer weg. Het is gewoon een fase van proberen en grenzen stellen. succes ermee, denk je dat dit te lastig gaat worden voor jullie haal er dan iemand bij die jullie kan helpen, voordat er allerlei narigheden gewoon gedrag gaan worden. Denk ook eens aan wat grondwerk met je pony.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 10:55

Puberende paarden, is bekend fenomeen Clown
Wat ik denk dat het beste is is gewoon consequent zijn, (leer je dochter dat dus ook te zijn bij dr pony) en vooral veel duidelijkheid. Begin 1 keer met de stem waarschuwen als ie bijt, tweede keer een tik op zn neus. Eigenlijk hetzelfde als pubers... veel duidelijkheid en consequentie en geen discutabele dingen vragen.
Dat weg rennen oplossen weet ik niet helemaal, wat je wel kan doen is 1 flinke ophouding (en daarna gelijk ontspannen, geen touwtekwedstrijd beginnen). Maar ik denk ergens dat jullie dat ook al geprobeerd zullen hebben.
Succes ermee.
En verder sluit ik me helemaal aan bij wat garny95 zegt.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 11:17

Haha, hoe herkenbaar Haha! Had ook een pony van drie jaar, ik kon zelf toen nog niet rijden Tong uitsteken, maar die heeft me na een half jaar ook ontzettend zitten uitproberen: racen, stoppen, van allemaal dingen 'schrikken', af en toe bijten en kijken wat mijn reactie er dan op was...
Gewoon consequent blijven, dan komt t vanzelf goed! Dit is wel een periode waar hij heel goed moet leren wie de baas is, als dat niet egbeurt in deze periode kan t een lastig dier wordne hierna Lachen.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 11:53

sammie_44 schreef:
Haha, hoe herkenbaar Haha! Had ook een pony van drie jaar, ik kon zelf toen nog niet rijden Tong uitsteken, maar die heeft me na een half jaar ook ontzettend zitten uitproberen: racen, stoppen, van allemaal dingen 'schrikken', af en toe bijten en kijken wat mijn reactie er dan op was...
Gewoon consequent blijven, dan komt t vanzelf goed! Dit is wel een periode waar hij heel goed moet leren wie de baas is, als dat niet egbeurt in deze periode kan t een lastig dier wordne hierna Lachen.

ben blij te lezen dat het echt puberen is. als hij bijt dan krijgt hij ook een tik op zijn neus en ik merk dat hij het wel telkens minder doet. met rijden is ff een ander verhaal want ik rijd er niet op maar mijn dochter. die is absoluut niet bang voor hem. als hij stil gaat staan dan probeert ze het eerst met drijven op te lossen maar vaak lukt dit niet dus dan komt de zweep erbij, ze vind dit niet leuk om te doen. soms heeft dat ook geen effect en ik moet zeggen ze aait niet met de zweep ze straft hem echt. op dat racen is ze wel voorbereid, als hij dat doet gooit ze hem dus ook om en laat hem niet gaan. als ze hem terug heeft springt ze in de hoek gewoon weer aan in galop en dan gaat het beter. alleen hij moet het elke keer ff doen he en dat is wel vervelend.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 13:09

Misschien kan je proberen op de kleine signalen te letten waarmee hij aangeeft dat ie t gaat doen en dan m flink aan het werk zetten...(overgangen voltes) zodat je hem voorbent en hij zn plannetje niet af kan maken

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 13:26

sweetheart schreef:
Misschien kan je proberen op de kleine signalen te letten waarmee hij aangeeft dat ie t gaat doen en dan m flink aan het werk zetten...(overgangen voltes) zodat je hem voorbent en hij zn plannetje niet af kan maken

dat doet ze ook telkens als hij te snel wilt gaan, dan maak ze telkens voltes. ze weet hoet het moet maar hij is op het moment echt zo eigenwijs dus blijft het proberen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 14:54

Heeft de pony naast het feit dat hij gereden wordt ook gewoon weidegang of anders genoeg afleiding?
Als je dochter dit gedrag niet op kan lossen kun je ook overwegen om hem uit handen te geven.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 16:41

nee hij heeft geen weidegang, hij staat op een manege in de randstad. mijn dochter kan er wel mee omgaan. het heeft er denk ik ook mee te maken dat hij tussen grote paarden loopt en hij is al een keer getrapt door een manegepaard, in de pensionbak is hij wel rustiger maar probeert het wel.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:27

Ik denk wel dat het raadzaam is voor een jonge pony om buiten dat hij gereden wordt ook dagelijks even zelf kan spurten en bokken in een paddock of bak. Paarden die alleen op stal staan en daarbij alleen gereden worden en zich dan ook super gedragen die zijn voor mij heilig en helemaal als ze pas 4 jaar zijn. Ik weet niet of dit voor jullie pony ook het geval is, zo wel gooi hem of haar er met regelmaat even lekker uit. Hij of zij is tenslotte pas 4 en ze hebben het echt nodig, kijk maar naar je kinderen, hetzelfde verhaal.

Mnon_Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 21:47

Haha, ja pony's zijn soms net zo erg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 22:47

Ik zou iig naast het rijden vaker losgooien, wedden dat je dan van dat gespring onder het zadel ook af bent? Wel zo veilig voor je dochter....

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-06 23:21

ja indd ik probeer ook vaker los te gooien alleen het lukt niet altijd, er is maar 1 binnenbak waar ze los mogen maar daar word ook in gereden door de pensionklanten.

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:41

Yep!! Herkenning!
Mijn shet is nu dik 3,5 jaar. Hij is me echt aan het uitproberen, net een klein kind Tong uitsteken
Ineens niet verder willen lopen als ik hem 's morgens vroeg naar de wei breng, maar blijven staan als blok beton en met een ontzettende deugnietenkop mij aankijken.
Ineens stiekem een duw geven als je een borstel uit de kist pakt.
Haal je de een op, blijft hij normaal rustig wachten tot je hem haalt....heb nu al paar keer gehad dat hij onder/tussen/over draad heen springt/kruipt en keihard achter ons aan komt galopperen.
's Avonds niet keurig achter mij aanlopen naar stal(zoals normaal zonder halster) maar spontaan afslaan de mestbult op Clown op je ineens voorbij willen stuiven, dus momenteel loopt hij maar weer aan het halster mee Haha!

Pradaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:58

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:25

Hoe oud is je dochtertje trouwens? Misschien anders goed idee om iemand anders er op te laten rijden wanneer hij te sterk/ te dominant wordt (te puberend Haha!). Nouja, vaak betekend leeftijd niet hoe goed je kan rijden, maar eerder hoe sterk je bent, want soms heb je och wel wat kracht nodig om een pony die pubert in 'bedwang' te houden Haha!..

Rachelle302

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 15:29

Ken dit ook.. Rij op een new forest van 1.52.. 3,5 jaar.. Hij is echt een schat.. rijden alles gaat goed.. en in de les doet t ook super.. maar zodra ik voor me zelf aan het rijden ben gaat hij me weer uit proberen!! Dan ben ik aan t galoperen.. pakt ie ze bit vast en rent ie naar de deur.. de gek.. T gaat gelukkig af en toe wel weer goed dus daar zijn we dan ook erg blij mee ;D

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:37

lijkt me ook (deels) een dominantie kwestie. simpel gezegd heeft de pony schijt aan je... de oplossing is duidelijker zijn, wees een goede leider en geef het beestje vertrouwen. door de 'natuurlijke' achtergrond van welshponies (en shetjes, hafjes, fjorden e.d. rassen) zijn ze 'eigenwijzer', en zelfstandiger. in de natuur is dit immers ook nodig, maar ook in de natuur zijn er leiderdieren die bepalen wat er gebeurt, en in dit geval zullen jij en je dochter deze rol moeten overnemen. dit soort gedrag komt ook vaak voort uit onzekerheid, een pony wil een leider die duidelijk (consequent) is, waar hij op kan bouwen.

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-06 22:39

nou vandaag ging het weer beter, hij is er niet vandoor geschoten, wel ff in het midden gestaan en niet willen lopen maar hij was een stuk rustiger dan eergister.

mistercooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:45

haha ja herken op sommige momenten ook wel bij mn (net) 4 jarige!
dan wil hij opeens niet meer om en gaat, terwijl ik zn voorhoefje uitkrab, wild maaien met zn been(ook erg fijn).
verder is het wel een schat van een paardje en als ik hem een flinke tik geef voor ongewenst gedrag is hij daar zo van onder de indruk dat hij dan zeker een week weer helemaal braaf is Haha!

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:47

*stipje Intressant* Tong uitsteken

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:17

ja veel ponys krijgen er rond die leeftijd last van dan lijkt het net of ze alles vergeten wat ze hebben geleerd maar dat is niet zo. maar je moet gewoon consequent zijn en hem straffen meestal gaat het dan vanzelf over.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 15:30

klinkt overduidelijk als puberen,
doozetten en consequent zijn dan komt het vast wel goed

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 18:53

gekvanfleur schreef:
ja veel ponys krijgen er rond die leeftijd last van dan lijkt het net of ze alles vergeten wat ze hebben geleerd maar dat is niet zo. maar je moet gewoon consequent zijn en hem straffen meestal gaat het dan vanzelf over.

pardon? straffen is hier niet het juiste woord lijkt me. het beestje heeft ook last van de hormonen, en gedraagt zich niet zo 'om je te pesten', zo werkt een paard nou eenmaal niet. corrigeren is prima, en gewoon consequent blijven. dan is er niks aan de hand. wees duidelijk, zodat je pony ook weet wat ie aan je heeft en dat je betrouwbaar genoeg bent om te volgen ipv te proberen te domineren.

Fascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 22:53

Wat jullie vergeten is dat je wel moet belonen als het goed gaaT!
dat is één van de belangrijkste dingen met puberende paardeN!
gebruik je stem met hard en normaal..
hard als ie bijt en normaal als ie zich goed gedraagt..
ook is afwisselen met rijden erg belangrijk,, zorg dat de pony geen kans krijgt om iets te doen,, hou hem bezig met van allerlei oefeningen,,
paarden zijn slimmer dan je denkt haha..