Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
chawa
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-11-06

Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 19:05

Ik weet niet of ik dit onderwerp in de juiste categorie plaats, zo niet dan merk ik dat wel

Het gaat om Maestro, de Shetlander hengst van bijna 8 maanden. Vandaag zijn hele stal schoon gemaakt. Nieuwe houtkrullen en nieuw stro, lekker fris en fruitig dus.
Toen moest mijnheer van mij de stal weer in, hij was al uren buiten dus te klagen had hij niet.
FOUT !!! Met geen mogelijkheid kreeg ik hem de stal in. En daar heb je het nou, daar sta ik dan als dombo die geen verstand heeft van de psyche van het paard, laat staan van de psyche van dit paardje. Volgens mij is dit helemaal geen paardje maar een EZEL !!!!!!!!! Hij ging dus niet. Sterker nog, hij verroerde geen vin, wat ik ook deed. Goh wat heb ik een respect voor mezelf dat ik niet ongeduldig werd. Geen rug meer over van de spierpijn ( eerste keer in mijn leven dat ik een stal van 6 bij 6 meter uit mest) trek in een boterham en koffie, maar ik werd niet boos. Nu komt de hamvraag, wat had ik moeten doen om dit paardje weer de stal in te krijgen ?

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:37

Je verdiepen in de psyche van een paard!! Er zijn zoveel boeken over geschreven.

Ik stel me zo voor dat jij in de dooropening van de stal stond, met je gezicht naar de pony, pony aan een touw en jij probeert hem naar je toe te trekken. Ik kan het fout hebben, maar zo gaat het 9 vande 10 keer bij dit probleem.
Als dit het geval is geef jij één heel duidelijk signaal af aan je pony door recht voor hem te gaan staan: kom vooral niet dichterbij.
Dus, je pony komt niet dichterbij. Ander probleem is dat je letterlijk de weg voor hem verspert.

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:40

lekker buiten laten staan! probleem opgelost!

RZDLover

Berichten: 3299
Geregistreerd: 05-05-05

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:41

Lenneke_ schreef:
Je verdiepen in de psyche van een paard!! Er zijn zoveel boeken over geschreven.

Ik stel me zo voor dat jij in de dooropening van de stal stond, met je gezicht naar de pony, pony aan een touw en jij probeert hem naar je toe te trekken. Ik kan het fout hebben, maar zo gaat het 9 vande 10 keer bij dit probleem.
Als dit het geval is geef jij één heel duidelijk signaal af aan je pony door recht voor hem te gaan staan: kom vooral niet dichterbij.
Dus, je pony komt niet dichterbij. Ander probleem is dat je letterlijk de weg voor hem verspert.


Geef je helemaal gelijk, het paardje snapt jou waarschijnlijk gewoon niet.

onley

Berichten: 9274
Geregistreerd: 29-09-04
Woonplaats: waldfeucht-bocket(duitsland)

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:43

gewoon buiten laten staan klaar Haha!

sofie123
Berichten: 463
Geregistreerd: 12-12-06
Woonplaats: Schellebelle ( oost-Vlaanderen -> Belgie)

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:44

Heb je hem er uiteindelijk dan in gekregen? Ik zou als hij dat doet mij op men kont zetten en ook koppig doen Haha! Blijven zitten tot hij er zelf in gaat (en dan belonen natuurlijk). Ik heb er geen ervaring mee het is gewoon een idee.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:51

Stel ik praat Chinees tegen iemand die het niet verstaat. Dan heb ik de keus om hard te gaan schreeuwen, net zo lang chinees blijven praten tot diegene het snapt of het op een andere manier proberen, desnoods met handen en voeten.
Welke methode zou het meest effect hebben?

Als je pony je niet snapt heb je niks aan stug vol blijven houden, dan zou je het anders moeten proberen.
En aangezien een pony geen mensentaal kan leren is het aan ons de taak paardentaal te leren

Tallie1979
Berichten: 22797
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:54

Na een 5 minuten had ik waarschijnlijk al geen geduld meer gehad..

Als hij niet te zwaar zou zijn had ik hem erin getild, was dat niet gelukt had hij een skup onder de kont gekregen, dat snappen ze wel hoor Knipoog

aerdenhout1

Berichten: 15891
Geregistreerd: 24-02-06
Woonplaats: Velsen noord

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 22:55

Nieuwe houtschillen...andere kleur....ander geurtje... het is zijn vertrouwde stalletje niet meer! Ik maak n.l uit je verhaal op dat dit niet weekelijks en zelf maandelijks gebeurd dat uitmesten?
Wat je kan proberen is er wat stront doorheen te gooien van de shet zodat in elk geval het vertrouwde luchtje er weer is. Eerst even een paar uur een andere pony erin zetten wil ook wel helpen.Of even saampjes met een vriendje erin.

chawa
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 23:13

aerdenhout1 schreef:
Nieuwe houtschillen...andere kleur....ander geurtje... het is zijn vertrouwde stalletje niet meer! Ik maak n.l uit je verhaal op dat dit niet weekelijks en zelf maandelijks gebeurd dat uitmesten?


Ik heb de pony pas 3 weken.

chawa
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 23:15

Lenneke_ schreef:
Je verdiepen in de psyche van een paard!! Er zijn zoveel boeken over geschreven.

Ik stel me zo voor dat jij in de dooropening van de stal stond, met je gezicht naar de pony, pony aan een touw en jij probeert hem naar je toe te trekken. Ik kan het fout hebben, maar zo gaat het 9 vande 10 keer bij dit probleem.
Als dit het geval is geef jij één heel duidelijk signaal af aan je pony door recht voor hem te gaan staan: kom vooral niet dichterbij.
Dus, je pony komt niet dichterbij. Ander probleem is dat je letterlijk de weg voor hem verspert.



Nee ik stond niet in de deuropening. Ik ben rustig naar hem toegelopen, heb de lijn aan zijn halster gedaan en hem geprobeerd naast mij mee te laten lopen richting stal.

Urielle

Berichten: 50084
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 23:57

Chawa, volgende keer (als je dan geen hulp hebt om van achteren even te helpen Knipoog ) kun je een zweepje meepakken. Je loopt aan de linkerkant van de pony, iets voor de schouder, het zweepje heb je in je linkerhand en als de pony niet meestapt tik je achter jezelf om de pony even aan. Als je geen zweepje hebt kun je proberen achter je door te zwiepen met het einde van het touw maar dat moet dan dus vrij lang zijn. Zelf blijf je dus gewoon rechtdoor kijken en indien mogelijk ook vastberaden doorlopen. Zodra hij meestapt zorg je dat je geen druk meer hebt op de lijn en loop je verder of er niks is gebeurd, altijd voor de schouder blijvend.

Het is niet mogelijk dat hij gewoon buiten blijft? Een Shetje, en zeker een van 8 maanden, hoeft in principe niet binnen dus dat spaart een hoop moeite met uitmesten Knipoog Opvoeden moet natuurlijk sowieso gebeuren.

Goed hoor, van het mesten! Je zult het wel voelen nu hahaha Knipoog

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:01

Waarom zet je een shet van 8 maanden binnen? Ligt het nou aan mij of hoort zo'n beesje lekker met anderen op de wei te staan...?

chawa
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 00:12

nikki160287 schreef:
Waarom zet je een shet van 8 maanden binnen? Ligt het nou aan mij of hoort zo'n beesje lekker met anderen op de wei te staan...?


Ja hoor dat ligt echt aan jou. Maar misschien wil jij mij een paar van "die anderen" bezorgen ?

danamuts

Berichten: 1479
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:14

ik zou hem ook lekker buiten laten staan, worden ze hard van! Als je heem dan eens in de week een keer binnenhaalt, voor de vaste dingen (even een keer de voetjes oppakken, en een keer kroelen) te doen, en dan weer lekker de wei op...met vriendjes ( desnoods bij iemand anders op de wei, die ook een jong hengstje heeft, er zijn er genoeg!)

edit: begrijp ik het goed dat dit paardje alleen staat????

Prinslover

Berichten: 4644
Geregistreerd: 20-12-04

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:22

Geef je hem dan niet juíst zn zin door m lekker buiten te laten staan? Ik bedoel het gaat er nu even niet om of ze er hard van worden of niet, als chawa wil dat ie naar binnen gaat, dan moet ie dat gewoon doen toch? Hij heeft wel te luisteren vind ik..
Dat van het zweepje is een goed idee, een heel klein tikje kan soms al wonderen doen! Heb je het al geprobeert met wat lekkers te lokken? Een wortel bv.? Als die dan binnen is mag die lekker een wortel eten.. Je hebt niet de ingang verspert dus dat zal het dan niet wezen, als het ook niet komt door een nieuwe ondergrond enz. (stel hij doet het morgen weer , als die er nu een nacht heeft ingestaan) dan zou ik het eens proberen in zn achteruit er in te gaan.

Ontopic: Vind het trouwens niet erg dat een shet van 8 maanden binnen staat hoor! Dat kan makkelijk, zo te lezen staat ie overdag gewoon een paar uur buiten, dus heeft ie niks te klagen lijkt mij Lachen

patsertje
Berichten: 10
Geregistreerd: 06-12-06

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:36

zou deze pony nou echt niet snappen dat hij zijn stal in moet??
zou hij echt niet weten dat hij met zijn baas mee hoort te lopen??
ik denk eerder at we hier een probleempje hebben met het overwicht!
wie was er ook al weer de baas in huis?
laat dat nou maar wat duidelijker merken!
en dan mag zo'n klein ding best een klein tikje op zijn lieve kleine kontje geven!!!
is ie nou helemaal belazerd om met zijn 8 maanden oude lijfje al een volwassen mens te regeren dat je dat al laat gebeuren!!!

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:42

sorry maa ben het hier dus echt niet mee eens, bij 8 maanden zijn ze nog echt een baby. Om nou gelijk al met een zweep te beginnen?.. tsja... Maargoed los van dat ik vind dat hij gewoon lekker met anderen hoort op te groeien en nog niet veel in de hand hoeft te zijn vind ik natuurlijk niet dat je hem zijn zin moet geven. Ik denk ook niet dat het echt koppigheid is (hebben ze op deze leeftijd nog niet erg last van) maar gewoon een gebrek aan vertrouwen. Je hebt hem pas 3 weken en vooral met zo'n jong beestje moet vertrouwen groeien. Iets mest in zijn stal leggen na het uitmesten vind ik een goede tip (ruikt vertrouwd) en verder consequent zijn. Niet slaan end daarmee raak je alleen maar zijn vertrouwen kwijt. Met geduld (die jij gelukkig hebt) lukt het ook.
Hoe ik het zou oplossen?
Wanneer hij stil gaat staan en niet verder wil iets druk houden op het halstertouw verder helemaal niks alleen lichte druk. Bij elke voorwaartse beweging de lijn even ontspannen en uitgebreid belonen.Kanerg lang duren, maar zo hou je wel het vertrouwen. Zo heb ik het in ieder geval met de trailer gedaan met mijn jonge paard!!
Succes in ieder geval!

ps. Mocht het nou echt niet lukken en moet ie echt zijn stal in... draai hem om en zet hem in de achteruit! gegarandeerd succes! Was tip van een da in de dierenkliniek. Ons oude paard durfde de scanruimte niet in en toen draaide we haar om en in de achteruit en ja hoor ze stond er zo in! zonder stress. Is wel een noodoplossing want je lost het probleem niet op, alleen wel handig voor als het echt moet!

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:47

En wat is er mis met een stal van 6 bij 6? Die is vier keer zo groot als een gemiddelde paardenbox. Daar kan zo'n kleintje best lekker in rondscharrelen (pfoe, en ja, da's best veel werk als je 'm uitmest. Is het een potstal?)

Ontopic: vanuit jou (ons) oogpunt is het heel begrijpelijk dat je niet snapt dat je paardje weigert de stal binnen te gaan die jij net met liefde en moeite hebt staan schoonmaken. Waarom zou je nee zeggen tegen een heerlijk fris stalletje?
Zulke jonge paardjes kunnen (volgens mij) nog niet veel bevatten. Je schrijft dat hij pas drie weken bij je is, en misschien heeft hij nog geen vriendjes gemaakt met de andere paarden. Het binnengaan van een schone (=vreemd ruikende) stal is dan een best grote verandering voor hem. Je mest (begrijpelijk met zo'n grote stal) niet elke dag uit dus het is geen routine voor hem. Waarschijnlijk heb jij met je lichaamstaal niet voldoende vertrouwen uitgestraald, of jullie kennen elkaar gewoon nog niet goed genoeg; er zijn zat redenen te bedenken waarom je paardje de stal niet wilde binnengaan.
Misschien moet je nog wat meer over hem vertellen, ik kan je zo niet 1-2-3 een reden of oplossing geven Lachen

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:55

@nikki160287: Met een zweep kun je veel meer dan alleen slaan. Het verkopen van een draai aan een 8 maanden oud veulen vind ook ik wat te ver gaan, maar een zweep kan ook dienen als verlengstuk van je lichaam, om aan te wijzen of achter je rug langs druk uit te oefenen op zijn achterhand.

nikki160287

Berichten: 1186
Geregistreerd: 05-10-06

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 00:57

dat is wat anders natuurlijk. Maar hier werd toch echt een tik gesuggereerd en daar ben ik het niet mee eens. Vooral niet bij een jong dier dat het misschien niet helemaal begrijpt of eng/onvertrouwd vind.

Zwartwitje

Berichten: 18603
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Onder de derde boom links

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 01:21

Nee, dat ben ik totaal met je eens Ja

merrieveulen

Berichten: 13889
Geregistreerd: 24-11-04
Woonplaats: Zwolle

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 01:31

een paard dat iets niet doet omdat het iets niet snapt straffen helpt helemaal niets, sterker nog het zal heel veel moeite gaan kosten voor hij je dan gaat vertrouwen. wat ik zou adviseren, is het beessie lekker buiten te laten (desnoods alleen, of hij nou in zijn eentje binnen staat of buiten maakt ook niets uit), en er elke dag even heen met wat voer. een beetje lokken in het begin is helemaal niet erg. en heel veel tegen hem praten, hij moet je stem leren kennen want die zal hem later commando's gaan geven. bovendien gebruik je hem om te corrigeren en om te belonen.

waarom staat hij eigenlijk op stal? ik begrijp dat er ook een weiland(je) voorhanden is?

chawa
Berichten: 52
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-06 14:58

Zo zeg dat zijn een heleboel antwoorden en meningen. Even voor alle duidelijkheid, ik heb Maestro pas 3 weken.

Zie : viewtopic.php?f=1&t=686896&st=0&sk=t&sd=a

Ik heb géén verstand van paarden daarom ben ik hier.
Tot nu toe was het geen enkel probleem Meastro zonder dwang mee terug de stal in te krijgen. Ik denk dus dat hij gisteren dacht in een vreemde omgeving te komen omdat zijn hele stal schoon was gemaakt en voorzien was van nieuwe houtkrullen en stro. Ik heb Maestro niet met pijnprikkels geprobeerd zijn stal weer in te krijgen, ik heb gewoon gewacht totdat hij uiteindelijk zelf weer de stal inliep want de biks lokte toch wel heel erg Haha! Ik gellof niet in dieren iets te leren middels pijnprikkels.
En dan, wat dat buiten blijven staan betreft. Ik merk dat hierover de meningen erg uit een lopen. Nogmaals, ik heb géén verstand van paarden, lees en leer er wel elke dag meer over. Maar één ding weet ik wel ,wat iedereen ook moge denken of zeggen, en dat is het volgende. Ook een Shetlander zal als hij mag kiezen bij guur, nat en koud weer zijn stal opzoeken. En hoe weet ik dat ? Omdat ik 25 jaar lang, 4 keer per dag met honden uitlaten langs een weiland kwam met verschillende Shetjes. In dat weiland stonden verschillende stalletjes. En wat deden deze Shetjes met lelijk weer ?? Juist ze stonden allemaal lekker in het schuilstalletje. En het kan me niks schelen dat mensen zeggen laat maar lekker buiten daar worden ze hard van, hij hoeft van mijn niet hard te worden, als hij maar gezond blijft. Hij is 'smorgen van 8 tot 12 buiten. Daarna gaat hij tot 2 uur de stal in omdat dan mijn honden weer aan de beurt zijn. Daarna is hij van 2 tot 6 buiten en 's nachts is hij gewoon binnen. Net als mijn kipjes, al mijn katten en mijn honden, gewoon lekker binnen droog en warm.
Nu moet ik hem nog leren op een paardvriendelijke wijze naar mij te gaan luisteren.

Bedankt allemaal voor het meedenken .

Groet,

Chawa.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Paardje is koppig .Wat moet ik doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 15:45

Lekker inscharen in een kudde met andere hengstveulens met mogelijkheid tot een schuilstal (waar ze zelf kunnen beslissen of ze daar in willen) en niet verplicht op stal zetten...