hengstengedrag corrigeren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

hengstengedrag corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 22:44

Pffffff ik heb een 2.5 jarige hengst. Super braaf dier. Zet geen stap verkeerd. Is goed opgevoed en weet wat hij wel en niet mag. Kan goed met andere ruinen en hengsten overweg.
Hij is ook heel braaf met merries en goed te hanteren. Hij gilt een keer en het is over.
Maar nu is er een merrie waar hij wat heftiger op reageert. Dan brult en schacht hij ook uit. Ik zie er geen probleem in. En negeer het en ga gewoon verder waar ik mee bezig was. Dit werkt tot heden nog erg goed. Hij houdt naar een paar minuten op met brullen. En zijn penis hangt er een beetje bij jij trekt hem dan ook weer in.

Nu hoor ik van meerdere mensen dat ik hem een flinke lel tegen zijn penis aan moet geven. Of juist heel koud water of heel heet water er tegen aan moet gooien.
Ik vind dit rond uit onvriendelijk. En vroeg me af hoe jullie je hengsten corrigeren.

alano

Re: hengstengedrag corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:52

ik heb ook een hengst maar die brult gewoon een paar keer en dan is het over. hij mag dat van mij als het maar niet te erg word anders geef ik hem een tik op zijn hals. ik weet niet wat je het beste kan doen. het is natuurlijk gedrag dus ik vind niet dat je dat hard moet aanpakken....kan je het niet oplossen door hem af te leiden met iets anders?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 22:56

Ik negeer het en ga verder met wat we bezig waren. En dat gaat gewoon goed. Mocht het toch te erg worden kan hij een tik krijgen tegen/ onder zijn buik.
Maar vind zo raar dat mensen zulke methodes gebruiken om te corrigeren/af te straffen. Dan hadden ze in mijn ogen maar hun paard moeten ruinen of beter op moeten voeden.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:59

felicity schreef:
Ik negeer het en ga verder met wat we bezig waren. En dat gaat gewoon goed. Mocht het toch te erg worden kan hij een tik krijgen tegen/ onder zijn buik.
Maar vind zo raar dat mensen zulke methodes gebruiken om te corrigeren/af te straffen. Dan hadden ze in mijn ogen maar hun paard moeten ruinen of beter op moeten voeden.

ja vind ik ook... maar negeren is het beste (tot een bepaalde hoogte natuurlijk)
dat had ik in het begin met rijden heel erg...elke minuut ging hij weer brullen en ik heb dat maar laten gaan en nu doet hij het bijna niet meer...hij mag het alleen met in en uitstappen doen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 23:03

Zo ver ben ik nog niet.
Hij word in mei 3.
Ik haal er dagelijks een borstel over heen en we spelen wat in de binnenbak. Verder staat hij op het land.
Maar ik ga niet anders met hem om als met mijn merrie. En dat merk ik wel meteen. Mijn hengst word niet afgezonderd van de rest. Staat naast een merrie op stal (wel dicht aan de zijkanten). En kan hem ook gewoon poesten in de poetsplaats naast een merrie. Dit heb ik zo gedaan vanaf veulen. Ook dicht langs een hengstige merrie lopen geeft geen probleem. Hij kijkt met een oog naar de merrie brult een keer en het is klaar.
Eigenlijk heb ik wel mazzel met zo'n brave.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 23:08

felicity schreef:
Zo ver ben ik nog niet.
Hij word in mei 3.
Ik haal er dagelijks een borstel over heen en we spelen wat in de binnenbak. Verder staat hij op het land.
Maar ik ga niet anders met hem om als met mijn merrie. En dat merk ik wel meteen. Mijn hengst word niet afgezonderd van de rest. Staat naast een merrie op stal (wel dicht aan de zijkanten). En kan hem ook gewoon poesten in de poetsplaats naast een merrie. Dit heb ik zo gedaan vanaf veulen. Ook dicht langs een hengstige merrie lopen geeft geen probleem. Hij kijkt met een oog naar de merrie brult een keer en het is klaar.
Eigenlijk heb ik wel mazzel met zo'n brave.

volgensmij is dat wel goed voor een hengst aan veel dingen laten wennen alsof het heel normaal is want als je ze alles gaat verbieden doen ze het alleen maar meer...die van mij was de laatste tijd heel erg aan het bijten en toen heb ik hem eerst elke keer een knal verkocht maar dat werkte niet en toen ben ik het gaan negeren en nu bijt hij niet zo veel meer.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:32

zelfs mijn ruin doet dat. zolang het paard te hanteren is, laat lekker brullen. als jij er maar geen last van hebt, dan is het toch goed?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:51

OP handelsstal hadden we een staan die mega brulde als je hem uit zijn boks haalde en langs de merrie's lipe om hem op de wei te doen.
nou vonden wij het brullen opzich ook geen ramp, maar hij ging dan stil staan voor de boks als je het negeerde en werd dan mega "horny"op die merrie's. (en wilde dan niet meer verder lopen)

dus als hij begon te brullen brulde we een keer terug en dan was dat meestal ook wel genoeg..

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 09:09

een hengst tegen zijn geslachtsdeel aantikken/slaan alleen omdat zijn hormonen door zijn lichaam gieren vind ik grote onzin en helpt geen ene zier! Zorg gewoon dat je hengst op dat moment zijn aandacht ergens anders op vestigd waardoor hij geen tijd meer heeft om zich druk te lopen maken om die merrie!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 09:19

ben het met je eens sherif. het paard leert er helemaal niks van, wordt alleen maar bang.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 12:52

Het zou niet eens in mn hoofd opkomen om mijn paard tegen zijn geslachtsdeel te slaan in zo'n situatie, als jou methode werkt blijf je gewoon daarbij en goed in de gaten houden dat het niet verergerd, volgens mij ben je al goed met hem bezig!!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:10

Nee inderdaad wat een idiote manier van doen zeg.

Als ze lang blijven brullen geef ik een keer een flinke brul en houden ze er wel mee op, verder mogen ze best even stoer brullen naar een merrie vind ik, zolang ze keurig braaf mee blijven lopen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 17:00

Phoe gelukkig.
Ben ik gelukkig niet de enige die er zo over denkt. Begon echt te twijfelen. Ik hoorde het zoveel mensen zeggen. Maar kon het me bijna niet voorstellen dat dat zou werken.
Hele gerustelling dat ik het zo goed aanpak.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:43

Op het moment dat een paard gaat brullen zou ik duidelijk laten merken dat ik dat gebrul niet waardeer. En zo snel mogelijk een afspraak maken om te laten ruinen.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:58

Cassidy schreef:
Op het moment dat een paard gaat brullen zou ik duidelijk laten merken dat ik dat gebrul niet waardeer. En zo snel mogelijk een afspraak maken om te laten ruinen.

en waarom mag een paard van jou niet brullen? ik snap wel dat het niet té erg moet worden maar waarom zou een paard dat niet mogen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:00

Omdat hij op dat moment zijn aandacht niet bij mij heeft. Wordt bij wedstrijden bijvoorbeeld niet echt gewaardeerd.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 18:03

Cassidy schreef:

Waarom heb jij het altijd over ruinen.
Mijn paard word dus niet geruind.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:03

O briljant, weer zoeen. Enfin, ga vooral je gang...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 18:05

Jij kent mij niet en je kent mijn paard niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:07

Ik ben het met cassidy eens dat je brullen niet toe mag laten.
Hierin maakt het paard duidelijk dat hij met zijn omgeving bezig is en niet met diegene die ernaast loopt.
En een paard hoort te letten op zijn begeleider, niet op de rest.

Overigens is castreren voor bijna elk paard wat geen goed gekeurde dekhengt is een goed idee.
Teveel ongelukken gebeuren er met mensen die "denken" een hengst wel baas te kunnen.
Totdat het fout gaat...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:08

Het maakt niet uit of ik jou ken of je paard ken. Per definitie ben ik ervoor dat alle hengsten die niet de dekdienst ingaan beter geruind kunnen worden.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 18:14

En wie zegt dat dit paard geen dekhengst is/word?
Vind het een rare uitspraak. Bij mij op stal staan momenteel 6 volwassen hengsten in de leeftijd van 2 tot 14 jaar. Vormen samen een kudde en staan zomers en s'winters buiten overdag. Geen mens die er last van heeft. En komen alle in ervaren handen. Wij hebben dus geen enkel probleem met het houden van hengsten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:15

Duidelijk. Dus waarom weet je dan zelf het antwoord niet op de vraag of stel je hem niet aan de mensen van je stal?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 18:16

Eens met Cassidy, waarom moet hij voor jou hengst blijven dan?
Ik snap dat nooit, het is in veel gevallen gevaarlijk of het gaat gevaarlijk worden en het beestje moet zich continu anders gedragen dan dat zijn hormonen aangeven. Hij mag niet brullen, niet dominant zijn enz. enz. Waarom moeilijk doen als het (OOK voor het paard) makkelijker kan? Wat wordt er gedaan met die kudde hengsten dan?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 18:27

De kudde hengsten worden gewoon dagelijks gereden.
Ik stel helemaal geen vraag. Ik vind het gewoon raar dat mensen het zo oplossen. En vraag of dat normaal is omdat ik een hele andere methode gebruik.
Ik heb helemaal geen behoefte meer om weer een zinloze discussie aan te gaan over het wel of niet houden van een hengst. Daar gaat heel het topic ook niet over.