Dierenbescherming bellen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

eejlienu

Dierenbescherming bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 20:41

eej,
op de manege van mijn vriendin worden pony's mishandeld. Door de manege-eigenaar zelf! Boos! alleen ze durft ze dierenbescherming niet te bellen.(ik ook niet eigenlijk)
weet iemand een manier om haar(of mij) over te halen om toch te gaan bellen?

mariska12

Re: Dierenbescherming bellen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:41

maar als je naar de dierenbescherming beld.. kan je anoniem blijven hoor !!

toch ?

eejlienu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 20:43

ik heb geen idee, maar wat zou je dan eigenlijk moeten zeggen aan de telefoon?

Fake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:43

Wat versta je onder mishandelen?
Want al gauw wordt er gedacht dat paarden mishandeld worden terwijl het vaak niet het geval is.

Bellen naar de dierenbescherming kan volgens mij ook anoniem.

eejlienu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-06 20:48

nou ja, misschien niet heeel ernstig, maar paarden worden besweet op stal gezet, een stal met een kant open. stallen worden nauwelijks uitgemest,, en ze worden keihard in de mond getrokken, en met de zweep geslagen

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:50

Inderdaad...wat jij verstaat onder mishandeling is voor iemand anders weer heel " gewoon "
Waarschijnlijk zal de dierenbescherming zonder bewijs niets kunnen doen ..Dus als het echt gaat om slaan of schoppen of zware mishandeling..kun je dan geen filmpje maken ofzo?

Succes in ieder geval!

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 20:51

eejlienu schreef:
nou ja, misschien niet heeel ernstig, maar paarden worden besweet op stal gezet, een stal met een kant open. stallen worden nauwelijks uitgemest,, en ze worden keihard in de mond getrokken, en met de zweep geslagen

ik denk niet dat de diernbescherming daar wat aan zal doen, behalve een keer met ze praten...en of dat uitmaken ligt aan de persoon zelf! Knipoog

Guest002

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:18

als je egt de dierenbescherming wilt bellen, dan kan je geloof ik anoniem blijven.
maar ik denk idd niet dat ze er iets aan doen
als de pony's er goed uit zien en ze krijgen genoeg te eten, dan wordt er al gauw nix gedaan

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 21:21

dit is geen dierenmishandeling hoor.. maar je mag het proberen..

9moonlight9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 09:30

Het is inderdaad geen dierenmishandeling maar dat wil nog niet zeggen dat ze juist met de dieren omgaan. Het is schandalig als er zoiets gebeurd en helemaal op een manege waar de paarden het al best zwaar hebben. Ik ben ook manege ruiter en heb op verschillende maneges gereden. En er was er een bij die ik echt vreselijk vond er werd niet uitgemest ze stonden gewoon op de grond dus geen stro of iets. En het enigste voer wat ze kregen was oud brood. En hier werd helaas ook niks aan gedaan door de dierenbescherming. Want de paarden waren niet gewond niet ondervoed (niet ernsitg tenmisnte) en ze hadden een goede conditie (ja vind je het raar als ze elke dag moeten lopen in de lessen... maar goed het enigste wat jij kan doen is de paardjes wat extra aandacht geven.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 09:44

Misschien dat je met de manege eigenaar kan gaan praten(tenminste met je ouders gezien je leeftijd).Je kunt je sterk maken door mede manege ruiters over te halen hier met hem over te praten want jullie zijn immers klant bij deze manege en dan mag je ook je uiting wel geven over de manier van doen waarop deze eigenaar met zijn dieren omgaat,dat je dat niet zo'n prettig gezicht vind en dat het beter en vriendelijker zou kunnen/moeten.

De dierenbescherming doet weinig hier in Nederland,die zullen misschien na lang aandringen eens gaan kijken en een waarschuwing geven als je geluk hebt.

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-06 09:46

eejlienu schreef:

ja dat doen ze bij de meeste manege wel.. vooral de beginners... ik liep ooit stage bij een stal en daar werden de pony's geschopt en geslagen.. ik ben toen ik dat zag er gelijk mee gestopt!! maar ik heb ook wellus getwijfeld hoor Knipoog om te bellen

_minnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 16:51

Wallie schreef:
eejlienu schreef:

ja dat doen ze bij de meeste manege wel.. vooral de beginners... ik liep ooit stage bij een stal en daar werden de pony's geschopt en geslagen.. ik ben toen ik dat zag er gelijk mee gestopt!! maar ik heb ook wellus getwijfeld hoor Knipoog om te bellen

bij mijn manege werden de pony's die iemand er af hadden gegooid buiten aan een paal gezet, met haafdstel en zadel er nog op, ongeborsteld, en 2 dagen zonder eten. (wel drinken) ook liepen ze dan niet.

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 17:05

_minnie_ schreef:

Bericht onderwerp: Re: Dierenbescherming bellen? Reageer met quote
Wallie schreef:

eejlienu schreef:

bij mijn manege werden de pony's die iemand er af hadden gegooid buiten aan een paal gezet, met h

meen je dat serieus!?? dat vind ik echt heel erg apart Verward

manon_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 17:06

ik heb het over dat stukje van aan die paal vast binden enzo, beetje fout gegaan

_minnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 17:12

ooh,, maakt niet uit hoor.
trouwens, bij die manege ben ik al weg ge gaan, ik vond het vreselijk daar.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 18:12

_minnie_ schreef:
ooh,, maakt niet uit hoor.
trouwens, bij die manege ben ik al weg ge gaan, ik vond het vreselijk daar.

Vind ik raar om wanneer je op zo'n manege staat en de paarden worden aan palen gezet zonder eten twee dagen lang opgezadeld en wel om dan je ogen te sluiten en weg te gaan in plaats er wat tegen te doen,dat pik je toch zeker niet van zo'n eigenaar,had ik eens bij moeten zijn had 'm wel effe op z'n ......... Blauw oog geramd en hem daarna aan een paal gezet twee dagen lang zonder eten,kijken of hij dan daarna nog werkt,daar moet je actie tegen voeren ter plekke en je niet bang laten maken door zo;n lafaard!Hier kan ik echt kwaad om worden maar ja dat hebben jullie ondertussen wel gemerkt! Boos! Slecht voor m'n bloeddruk zoiets.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:01

wie weet wat wel criteria zijn om actie te ondernemen en boetes te krijgen? Lees nu alleen wanneer niet....

juliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:53

Ik vind dat als iets je dwars zit, dat paarden slecht worden behandeld etc. etc. je sowieso op de eigenaar moet afstappen én naar de dierenbescherming bellen, daarvoor is deze namelijk!!

Dat kan namelijk altijd, ik heb zelf ook weleens naar de dierenbescherming gebeld. Je kunt dan uitleggen, dat als ze bijv. zeiknat op stal worden gezet, dat ze dan verkouden kunnen worden en dat ze daar ook dood van kunnen gaan als er niks aan gedaan wordt! Dat noem ik dan toch wel dierenmishandeling. Als je weggaat bij een manege om zo'n rede weet de eigenaar als je dat tegen hem zegt waardoor dat komt, en zal hopelijk de paarden beter behandelen, omdat hij er wel verlies door heeft gemaakt. Als de dierenbescherming veel van dit soort klachten binnenkrijgt, verandert ze misschien haar beleid.
Sorry dat ik het zo groot heb neergezet, maar vond het toch erg belangrijk dat mensen dit zouden lezen!
Dus zet je angst opzij, en bedenk dat je dit voor de paarden doet!

_minnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:20

ik ga eerst wel even naar die manege, kijken of ze het nog doen, dan zal ik wel even met hem gaan praten. ik verwacht niet dat mijn ouders meedoen, want die willen niets met pony's te maken hebben. ik ga wel alleen, en anders roep ik wel iemand anders erbij?!

_minnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:22

en als ze het nogsteeds doen en hij wil het niet veranderen natuurlijk dw dierenbescherming bellen.
ik snap eigenlijk ook niet waarom ik daarmee gewacht heb... vind ik echt HEEL dom van me!!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:31

Je kan wel anoniem naar de dierenbescherming bellen maar dan gaan ze niet kijken.Als je echt wil dat er word gekeken moet je vertellen wie je bent.Maar dat houden ze wel geheim.Ik heb zelf 1 keer de dierenbescherming gebeld en toen zijn ze een dag later geweest en hebben ze gelijk gehandeld.Ik vond dat ze erg goed met mijn klacht zijn omgegaan.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-06 19:38

de criteria voor dierenmishandeling zijn toch geen voer en geen water?
dacht ik hoor.
dat een dier niet in de echte basis behoeftes kan voorzien.

Press_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 13:28

bellen is inderdaad niet leuk.. maar denk eens aan die paarden. wat die meemaken. heb je daar niet een telefoontje voor over? .. is dit misschien genoeg om te bellen?

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 13:33

Ik denk dat de DB niet zoveel kan en zal doen in deze situatie. Ik weet niet hou oud je vriendin is, maar als zij weet hoe het moet, dan zou ik proberen medestanders te krijgen op de desbetreffende manege, geef zelf het goede voorbeeld, zorg dat de ruiters hun paarden verzorgen als ze gereden hebben, ga de paarden droogwrijven, haal de mest uit de stal en probeer meer stro in de stallen te leggen.

Als jullie hierin samenwerken zullen de ruiters van debetreffende manege het goede voorbeeld volgen. Met zijn allen sta je sterker!

Veel succes!