Zure merrie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Theake

Zure merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 09:19

Ik heb de zoekfunctie geprobeerd maar ik vond niet echt iets.

Mijn paard is heel zuur in de stal. Echt ongelooflijk. Altijd oren plat, hoofd weggetrokken en haar mond regelmatig half open, met haar lippen weggetrokken.

Eenmaal als ik haar uit de stal haal en ik zet ze op de poetsplaats, gaat het al een stuk beter. Als er nog iemand anders bij is, is ze daar ook nog steeds zuur, maar wel wat minder dan in haar box.

Eenmaal halster af en hoofdstel erin en het is onmiddellijk over. Haar oortjes staan dan mooi recht en zeker tijdens het werk is er niks te zien van haar zure gedrag.
Na het rijden terug in haar box, met een groot pak hooi en het is weer op zeep.

Ze heeft me 1 keer hard gebeten en ze heeft dan wel gevoeld dat dat dus NIET kan.

Ik vroeg me af, kent iemand dit probleem goed? En hoe gaan jullie ermee om? Ik probeer het zoveel mogelijk te negeren, behalve als ik denk dat ze zou bijten, verhef ik mijn stem. En als ze probeert krijgt ze een klap terug natuurlijk.

Tips om er beter mee om te gaan?

Venna

Re: Zure merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:41

thea, ik heb ook zo n zure merrie, ook enkel in de box is ze super vies en bijt ze echt om door te bijten. buiten box, op wei en rijden gaat super, dan is ze kei lief.
Ikzelf heb al vanalles geprobeerd, negeren helpt niet, straffen helpt niet, grondwerk heb ik ook geprobeerd maar terug in de stal is het weer van dat. dus ik heb mij erbij neergelegd en er mee leren leven. ik denk soms dat ze wat claustrofobisch is omdat ze enkel in haar box vies doet en niet op de wei enzo.
weinig tips dus van mijn kant want ik heb het niet kunnen oplossen, ik heb er mee leren leven, Ach gut

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 10:44

Ik had ook al zoiets gedacht Ja

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:52

Ik heb een verzorgpaard, ook een merrie en die is in stal ook zuur. Hoe rustiger ik doe en hoe minder ik er van aan trek, hoe beter ze het houdt. Als ze me wel echt bijt ( gebeurt eigenlijk nooit, ze doet het meer om te drijgen, en als ze me bijt schrikt ze zelf ook) krijgt ze dondersgoed te weten dat dat niet mag. maar het is nou eenmaal een zure merrie, en des te meer ik er van aantrek, hoe zuurder zij wordt. dat echte zure heeft ze eigenlijk alleen in stal, maar ook met poetesen als het druk is. daarom probeer ik altijd te poetsen als het rustig is, dan is het echt een schat. met rijden enzo heeft ze het nooit, wel heeft ze een periode gehad dat ze andere paarden tijdens het rijden echt niet uit kon staan, nu is dat grotendeels over, en weet ik wat ik moet doen. dus als ik zelf doe alsof mijn neus bloed stopt ze wel, het is ook echt een schat, en hoe meer ze je kent hoe liever ze wordt. maar er zijn grenzen!

veel succes!

veel succes!

Oliviaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:53

ze ziet haar box echt als haar plekje, ze wil er rust, dus ik maak zowiezo nooit drukte in haar box!

Ilona_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:57

Ga dit even volgens, mijn merrie is ook precies zo..ze is wel al een stuk liever nu ik haar bijna 1 jaar heb. maar komen vreemden mensen bij haar rond de box of nog erger dat ze haar proberen te aaien gaan meteen de oren plat naar achter en dan aait niemand haar meer, volgens mij wilt ze gewoon niet geaait worden en met haar gedrag gaan mensen ook echt weg dus vindt ze het alleen maar goed zo en blijft ze het zo volhouden.

Ik probeer dit gedrag te negeren en dan doet dan ze ook vrij normaal, je moet de mensen wat bij haar komen ( wat natuurlijk niet bang zijn voor paarden) vragen om toch door te zetten zo alleen wordt dit gedrag volgens mij minder..maar dat is natuurlijk ook per paard verschillend.

Echt leuk is dit absoluut niet, mijn ruin wat ernaast staat is echt knuffeldier wat door iedereen aangehaald kan worden wat hij helmaal geweldig vindt, tja merrie's

Succes ermee

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:24

zo grappig hier, ik dacht vroeger nog dat ik de enige was met een zure merrie Haha!

bij mij is het ook zo, oliviaatje, hoe meer ik mij kwaad maak hoe zuurder ze wordt, dus ik hoe me ook heel rustig en kalme bewegingen en dan valt het nog het best mee Knipoog
als dan ze dan eens probeert te bijten dan wordt ik wel kwaad en ze schrik ook dan, ze weet dat het niet mag en toch probeert ze soms. merries hé...

even nog eens vermelden dat dit zure niets te maken heeft met de persoon, ze doen het met iedereen, het wil niet zeggen dat je geen band hebt met je paard hoor. ze zijn gewoon anders van karakter en genieten meer van de rust.
ik heb zelf al gemerkt dat Quincia tegen andere paarden op de wei ook soms vies kan doen, ze wil gewoon vaker eens wat rust. Knipoog

Venna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:30

Ilona_D schreef:
Ga dit even volgens, mijn merrie is ook precies zo..ze is wel al een stuk liever nu ik haar bijna 1 jaar heb.

ik heb Quincia al 8 jaar en ze is altijd zo geweest Clown
ondanks haar zure karakter zie ik ze graag hoor Knipoog
zij mij ook denk ik want ze hinnikt steeds als eerste als ik op stal aankom en tijdens het rijden doet ze super haar best, dat maakt veel goed, ze is super om mee te rijden. En dat is Wokina ook tochn Thea?

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 12:20

ja Ja

Om te rijden is ze het liefste paardje dat er is! dat is dan ook het belangrijkste vind ik, ik neem haar boze hoofd in de stal er wel bij.

Ik probeer ook altijd rustig te zijn, tenzij ze echt overdrijft, dan roep ik wel eens.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:19

Een paard dat ik ken is enorm opgeknapt door van stal te veranderen en dagelijks een hele dag buiten op de weide te staan.
Doordat hij zich gelukkiger voelt doordat hij meer buitenkomt, is hij ook in de stal een heel stuk vriendelijker geworden.

saartje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:47

Een vriendin van mij had dat ook met haar verzorgpaard.
Als ge nog maar aan haar stal ging staan vloog ze al op u af en wou ze precies bijten.
In de gang bij het poetsen was ze ook zuur, vaak haar oren plat leggen en die wou echt niet graag geaaid worden ofzo, zolang ge ze eigenlijk met rust liet en niet teveel rond hing enzo ging dat wel redelijk goed. Tijdens het rijden was dat in het begin ook niet de makkelijkste maar dat is er wel stilletjes uit gegaan.
Na een jaar was ze in het algemeen ook wel rustiger, en kon ze al meer verdragen, buiten dan wanneer ge in haar stal kwam.
Maar het is dus wel wat beter geworden na verloop van tijd.

saartje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 18:51

Ahja ik denk er nog aan dat ze haar merrie nu ook op de weide heeft gezet omdat ze er niet meer mee durfde rijden enzo (allé ja dat is een heel verhaal).
En nu is ze ook wel veel rustiger en liever geworden, maar ze blijven dat toch wel altijd houden ze denk ik, dat hebt ge natuurlijk met sommige merries Tong uitsteken

troelala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:41

hoi,ikzelf heb wel geen merrie,maar een ruin en die heeft precies het zelfde,in stal echt lelijk kijken,oren plat,naae mij maar ook nar anderen,van de zomer heeft hij het ook gedaan terwijl hij echt lekker veel op het land of paddock stond,je heb denk net als mensen,dat hun stal(huis)hun eigen plekje is,waar ze alles zelf kunnen bepalen en van de rust kunnen genieten,ik heb ,mezelf eerst ook kwaad omgemaakt ,maar denk dat je het maar gewoon moet accepteren dat zij dat doet,maar bijten mag natuurlijk niet en dat moet je der dan ook wel laten weten...

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 11:12

Teigetje schreef:
Een paard dat ik ken is enorm opgeknapt door van stal te veranderen en dagelijks een hele dag buiten op de weide te staan.
Doordat hij zich gelukkiger voelt doordat hij meer buitenkomt, is hij ook in de stal een heel stuk vriendelijker geworden.

Bij haar vorige eigenaars liep ze de hele tijd op de wei. Daar was ze lief, maar als ze haar in haar stal zetten, was ze ook zuur.
En toen ik naar haar ging kijken, moest ze ook niets van vreemde mensen hebben, dus dat heeft er altijd al wel ingezeten..

Berwicowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 11:17

Die van mij doet het ook erg zurig doen. Mar zodra je de box in gaat is het goed en bijten doet ze niet

Magic_Ubaila

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 12:52

Mijn nieuwe paard is ook ontzettend zuur op stal!En met rijden op t moment ook heelerg..Moet er wel bijzeggen dat ze drachtig is,maar echt leuk vind ik t niet!Want mijn andere merrie is ontzettende kroelpot geworde,en met rijden makkelijker

dootjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:13

oef,, op de manege hebben wij ook zoon paard, maar als je dan emaal rijd is die harstikke lief

Ann_l0ves_fe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:16

op de manege rij ik altijd op farah, en die is in de box echt heel zuur, met rijden super lief en na het rijden op stal ook! maar als je dan een tijd na het rijden weer op stal komt, is ze weer zuur.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 20:33

Mijn merrie (ken haar nu 17 jaar) doet elke dag wel een keertje zuur. Bijvoorbeeld met dekens wisselen, tijdens het langslopen of als je dr gewoon even door de voorpluk wilt kroelen. Ik heb altijd maar de schuld gegeven aan haar nare jeugd, al is het volgens mij ook wel een beetje merrie-eigen. Maar: er zit verbetering in! (Heel) Vroeger waren oren plat in dr nek een voorteken voor een paar tanden in je arm of een hoefafdruk op je been, inmiddels heb ik zelf het idee dat het vooral een houding van haar is geworden. Ze bijt of schopt nooit meer, maar kan het niet laten af en toe gewoon een erg boos gezicht op te zetten. Heel veel geduld, je niet laten intimideren en rustig blijven werkt het beste. Overigens is ze 's winters beduidend chagrijniger dan 's zomers, die van jullie ook?

MarRic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 21:37

Mijn paard is op stal ook erg zuur, maar vanuit angst.
Echt heel gevaarlijk, mij doet hij niks, maar voor andere mensen is hij echt doodsbang in stal.
Wel, zodra de staldeur open is, is hij weer helemaal lief, rustig en het paard waar ik verliefd op ben.
Op stal is hij dus heel bang, uit stal of met staldeur open, echt een schat.
Ik denk dat het veel beter is om een paard gewoon buiten te houden, wei met schuilstal en andere paarden, dan in een box.
Helaas, Helaas, Helaas heb ik hier de mogelijkheid niet voor, maar ik raad het wel aan als je paard zuur is op stal en er niks aan te doen is.. dan gewoon geen stal.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-06 22:23

Bij ons op stal staat ook zo'n zure merrie. Zij heeft een nare jeugd gehad en houdt er ook niet van om aangehaald te worden. Als je haar een halster om moet doen om op de wei te zetten kan ze heel kattig doen. Maar ze kent de mensen wel, want tegen mensen die ze niet zo goed kent, doet ze nog veel kattiger! En zij houdt dit gedrag (oren plat, lelijk kijken) ook stug vol om zo niet aangehaald te worden, zodat mensen haar voorbij lopen. En het gekke is, dat nadat haar veulens geboren waren, ze zo ontzettend lief was! Je kon bij het veulen komen, bij de stal kijken en ze deed niet lelijk of zo.
En zo hebben we er nog een paar staan, waaronder ook een ruin. Dat ligt niet alleen aan het merrie gedrag. Die ruin houdt niet van drukte en wil ook niet aangehaald worden. Hij staat ook steeds erg boos te doen. Het nadeel is wel, dat als je er met een ander paard langs loopt, hij bijt. Niet lief dus. Verder als je in zijn stal komt, doet hij niets. Je kan rustig zijn deken af/om doen zonder gezeur.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:28

Mijn merrie kan soms ook heel zuur zijn!
Je zou het kunnen accepteren en het gewoon negeren maar ik heb toch het gevoel dat er meer aan de hand is.
Waarom is ze zo boos?
Dat zit me toch niet lekker.
De merrie is 11 jaar en ik heb haar nog maar een paar maanden dus ik weet niet zo goed wat er met haar is gebeurt.
Hoogstwaarschijnlijk heeft ze vervelende dingen meegemaakt die haar ook hebben gevormt.

De staleigenaar bij ons zegt dat zure paarden al worden gevormt in de veulentijd.
Zure paarden hebben in hun veulentijd veel te veel aandacht gehad, vooral met eten zijn er mensen bij gebleven.
Zo'n schattig veulentje aan het eten, kinderen/volwassenen er om heen en maar aaien en roepen Aaaaahh lief paardje, lekker eten he paardje? aai aai aai... (ik probeer het even uit te beelden zo doet de eigenaar van stal het ook altijd Knipoog , hij maakt er alleen dan bewegingen bij...)
Een veulen gaat zich daar aan irriteren en word boos en denkt: flikker toch is op! (hahahaha, zo verteld de eigenaar)
En ontwikkeld een boos gedrag naar mensen toe.

Paarden die in open boxen (waar ze met hun hoofd over de deur kunnen) hebben ook een grotere kans om zuur gedrag te gaan vertonen, een paard vind het namelijk erg vervelend dat er continue aan zijn hoofd word gezeten en dat gebeurt vaak op drukke pensionstallen of manege's.
Het paard staat lekker met zijn hoofd over de staldeur een beetje te kijken en om de paar minuten komt er iemand langs die even aan zijn hoofd zit, en dat is natuurlijk heel verleidelijk, en ik betrap mezelf er ook wel is op dat als ik in een manege loop dat ik elk paard dat met zijn hoofd naar buiten staat even een aai geef.
Een paard word dat ook zat, continue dat gefrunnik aan zijn hoofd en daar kan hij/zij ook zuur gedrag van gaan vertonen.

En de merrie's... dat kan ook een hormonen kwestie zijn, misschien heeft de merrie wel last/pijn door haar hengstigheid, heeft ze moeilijkheden met hengstig worden, en heeft ze daardoor pijn.
Merrie's kunnen daar erg zuur van worden, bij de paarddrogist kan je daar een middel voor bestellen dat heet: Moody Mare http://www.paardendrogist.nl/index.asp?strPageType=productpagina&intHoofdgroepID=0&intSubgroepID=0&intProductID=25248

Ik laat binnenkort een osteopaat bij mijn merrie komen, ik ben heel benieuwd of haar gedrag daar misschien door verminderd.
Bij mijn andere paard heeft een osteopaat ook zeer goed geholpen (dat was alleen voor een rugprobleem)

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 09:46

Hoi
Nou ik heb mijn merrie van veulen af aan en ze is nu bijna 14.
Maar zij heeft dit ook altijd gedaan. Als veulen zijnde was het nog veel erger en gaf ze ook nog weleens een trap en bijten deed zij ook, maar nu weet ze wel dat ik dat niet pik alhoewel ze het nog welleens eens probeert.
Ze staat in een in/uitloopstal en als ik de deur open doe van mn huis staat ze al te boppen, maar als ik dan bij haar ben dan staan de oren in de nek en draait zich het liefst van me af.
Dekentje recht trekken en aansingelen is altijd even opletten want ze dreigt en probeert je ook te bijten, ik hoef er alleen nog wat van te zeggen en goed op te letten en dan is het over.
Staat ze los in de bak of in het land en ik roep haar dan komt ze meestal wel, maar er zijn ook dagen dan komt ze niet en dan kan ik ook een trap krijgen als ik haar wil pakken.
Komen er meiden op stal die zijn allemaal onder de indruk van haar, en durven er dan niet meer langs te lopen dus dan krijgt ze wel der zin.
Met rijden is ze heel lief, ook niet altijd naar de andere paarden die erbij lopen.
Ik zeg hier wel wat van anders wordt het steeds erger maar ach ik ben het gewend en ik heb er mee leren leven, ik vind haar geweldig, lief, enzzz dus ik vind het geen probleem.
Het is zelfs zo dat als ik een weekendje weg ben geweest en mn nicht haar heeft verzorgd dat ze dan zo boos op me is dat ik weg ben geweest dat ze me de eerste paar dagen ook niet moet. En zo laat zij dat blijken.
Is natuurlijk ook wel weer lief , want zo weet je dat ze toch aan je gehecht is maar ze laten het alleen anders merken. Ach ja.

JJacky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 16:24

wat is grondwerk ?

Odetje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 17:19

Ik heb dit ook met mn verzorgmerrie.
Zuur gedrag vooral met opzadelen en het aansingelen. Oren plat, tanden laten zien.
Ze heeft me een keer in mn heup gebeten, en dat wil ik nooit weer, ben toen enorm boos geweest..
Op stal is ze zuurder geworden sinds er vier pensionpaarden bij zijn gekomen. Ze stond daar eerst
als enige pensionpaard samen met 3 andere merries van de eigenaar. Tussen de 3 merries en haar zaten 2 stallen tussen. Nu heeft aan beide kanten buren, en ze happen voortdurend naar elkaar.
Maarja, kan de eigenaar moeilijk vragen om haar ergens anders te stallen