Knarsend veulen

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 19:55

Hoi,

Ik heb een veulen van 10 maanden dat bij een buitenwandeling over het algemeen heel goed meeloopt. Toch zijn er dagen dat het niet naar haar zin gaat en dan gaan haar oren in haar nek en loopt ze vreselijk te knarsen met haar kiezen en heeft ze grote neusgaten. Ik doe mijn best om haar aan te pakken (want dat heeft ze echt nodig, anders neemt ze een loopje met me), maar vraag me af wat dit nou is. Ze heeft geen tandenprobleem, eet goed, staat dagelijks meerdere malen een paar uur met soortgenootjes buiten en krijgt af en toe wat basisbegrippen van veulenfreestyle (1 tot 2 keer in de week 5 minuten). Verder staat ze braaf aan het halster vast, laat zich graag poetsen, hoeven uitkrabben, knuffelen en dergelijke. Ik kan zelfs in haar stal in slaap vallen, terwijl ze staat te eten! Wie heeft enig idee wat het zou kunnen zijn?

Vjestagirl

Berichten: 26689
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:38

Edit: stom antwoord van me... Verwijderd

GeneralFlynn

Berichten: 15289
Geregistreerd: 24-03-05

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:39

Staat je veulen op stal???

Anoniem

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:52

Veulens kunnen nu eenmaal een 'geen-zin-dagje' hebben. Respecteer dat gewoon, en ga een andere keer met haar wandelen.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:56

Ten eerste hoort een veulen dag en nacht op de wei met soortgenoten en ten tweede moet je een veulen dingen leren. Dat doe je niet door hem aan te pakken. Ik denk dat daar je probleem zit. Tanden knarsen is een vorm van verzet en dat vind bij een veulen heel kwalijk. Wat ik uit jou verhaal opmaak (knarsen en wijde neusgaten) is ze ergens bang voor en ik denk voor jouw manier van haar aanpakken.
Maar ja, ik kan natuurlijk moeilijk oordelen over zo'n klein stukje tekst.
Laat je veulen veulen zijn, kind zijn, lekker buiten lopen, ravotten met andere veulens, leren van volwassen paarden

Leedebee

Berichten: 2180
Geregistreerd: 28-08-06
Woonplaats: Hazerswoude Rijndijk

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:48

Ik denk dat het gewoon narrigheid is. Sommige paarden gaan dan slaan, bijten of doen niks en jouw veulen gaat gewoon zitten mopperen (knarsen). Ik negeer dat soort dingen meestal. Zodra ze gaan bijten of slaan moet je dat natuurlijk wel gelijk afleren, want dat is gevaarlijk!
Ik heb soms het idee dat veulens, net als kleine kinderen, soms nog niet goed begrijpen wat ze "niet mogen" en waarom niet. Daarom zou ik de "niet gevaarlijke" dingen nog niet gelijk afstraffen.
(wel goed dat je niet over je heen laat lopen!) Knipoog

KarinvdM

Berichten: 16565
Geregistreerd: 12-05-03
Woonplaats: Holsloot

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 00:52

Ik zou zeggen, laat het beest lekker met rust en laat hem lekker spelen met soortgenootjes in de wei!

Angela

Berichten: 25692
Geregistreerd: 21-03-05
Woonplaats: Beuningen

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 12:38

Je veulen is er duidelijk niet aan toe om zo vaak met je te gaan wandelen. Laat het lekker met rust, zet het in een gemengde groep met paarden (verschillende leeftijden) en laat hun je paard opvoeden. Alles aan de hand komt later wel....als je veulen oud genoeg is om zoveel indrukken te verwerken.

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 20:13

Lenneke_ schreef:
Ten eerste hoort een veulen dag en nacht op de wei met soortgenoten en ten tweede moet je een veulen dingen leren. Dat doe je niet door hem aan te pakken. Ik denk dat daar je probleem zit. Tanden knarsen is een vorm van verzet en dat vind bij een veulen heel kwalijk. Wat ik uit jou verhaal opmaak (knarsen en wijde neusgaten) is ze ergens bang voor en ik denk voor jouw manier van haar aanpakken.
Maar ja, ik kan natuurlijk moeilijk oordelen over zo'n klein stukje tekst.
Laat je veulen veulen zijn, kind zijn, lekker buiten lopen, ravotten met andere veulens, leren van volwassen paarden


Ik denk dat er een misverstand over "aanpakken" is. Er zijn veel mensen met verschillende meningen over aanpakken. Ikzelf gebruik de Freestyle-methode van Emiel Voest (zie DvD Fase 2), waarbij er geen geweld (lees: zweep of slaan) aan te pas komt. Ook blijf ik rustig naast haar lopen. Op zich vindt ze wandelen heel leuk, maar ze wil dan ook wel heel graag grazen. Aangezien ze dat de hele dag al kan doen, leer ik haar dat ze tijdens het wandelen niet mag grazen. Dit en het wandelen in de bak zijn de enige momenten dat ze het doet. Verder is ze superbraaf (ja, haar puberteit speelt af en toe op, maar dat is normaal) en niet gauw ergens van onder de indruk.

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 20:19

Leedebee schreef:
Ik denk dat het gewoon narrigheid is. Sommige paarden gaan dan slaan, bijten of doen niks en jouw veulen gaat gewoon zitten mopperen (knarsen). Ik negeer dat soort dingen meestal. Zodra ze gaan bijten of slaan moet je dat natuurlijk wel gelijk afleren, want dat is gevaarlijk!
Ik heb soms het idee dat veulens, net als kleine kinderen, soms nog niet goed begrijpen wat ze "niet mogen" en waarom niet. Daarom zou ik de "niet gevaarlijke" dingen nog niet gelijk afstraffen.
(wel goed dat je niet over je heen laat lopen!) Knipoog


Ik dacht eerst ook dat het narrigheid is, want - zoals ik het stukje hiervoor schreef - doet ze het alleen als ze bij een buitenwandeling wil grazen of als ze in de binnenbak naast me loopt. Het is eigenlijk wel een clown, want het ene moment is ze een modelveulen en het volgende moment trekt ze iemand (mij gelukkig (nog) niet) door de modder. Ze haalt allemaal gekke dingen uit en heeft het zichtbaar naar haar zin. Ze staat 's nachts op stal, overdag lekker buiten met soort- en leeftijdgenootjes en af en toe op stal om wat te eten (dat moet voor haar tenslotte ook een veilige plek zijn). Alleen dan een of twee keer per week een paar minuutjes met mij alleen wat doen. In de periode van 4 maanden tot 8 maanden deed ze het niet en wandelde ik zelfs vaker met haar dan nu. Als ik veulen-Freestyle oefeningetjes met haar in de buitenbak doe, dan gaat dat prima! Ze reageert daar heel leuk op!

sjorsie

Berichten: 6486
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: naast de buren

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 20:47

Je weet ik heb het je eerder gezegd een veulen hoort lekker buiten met soortgenootjes, dat tandenknarsen kan uitgroeien tot een stalondeugd dus ik zou het wel goed in de gaten houden, anders krijgt ze straks tandproblemen wat weer kan leiden tot een slechte vertering en dus een grotere kans op koliek.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:06

Knarsentande is een vorm van verzet. Dat straf je toch niet af bij een veulen Verward
Buiten dat het niet goed is voor het gebit vind het gewoon kwalijk dat een veulen al stress heeft

Anoniem

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:11

Het is op zich helemaal niet verkeerd om zo nu en dan met je veulen te gaan wandelen. Maar wanneer ze loopt te knarsen met haar kiezen, haar oren naar achteren gaan en ze grote neusgaten krijgt, dan vraag je gewoon te veel (en wellicht te vaak) van haar.

Je schreef dat je je best doet om haar aan te pakken (“want dat heeft ze echt nodig, anders neemt ze een loopje met me”), en nu schrijf je dat je de Freestyle II methode met haar doet.
Wat versta jij dan onder “aanpakken”?
(Emiel kan je trouwens ook wel vertellen dat een veulen geen “loopje met je neemt”; dat is gedrag en denkwijze van mensen, niet van paarden).

Verder: een veulen van 10 maanden is nog een peutertje, dus bij jouw veulen is het beslist niet “de puberteit die af en toe op speelt”, zoals je zegt.

Mijn advies is: doe niet te veel, niet te vaak en laat haar nu een tijdje met rust. Als je het wandelen later weer oppakt, kan ze het emotioneel wellicht wat beter aan.
En nogmaals: veulens kunnen nu eenmaal een 'geen-zin-dagje' hebben. Respecteer en begrijp dat gewoon.

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 21:13

Lenneke_ schreef:
Knarsentande is een vorm van verzet. Dat straf je toch niet af bij een veulen Verward
Buiten dat het niet goed is voor het gebit vind het gewoon kwalijk dat een veulen al stress heeft

Ik denk dat het een misverstand is dat ik het tandenknarsen aanpak. Ik pak alleen de dominantie aan, aan het tandenknarsen kan ik niets doen. Kan haar moeilijk een kaakstoot geven, toch? Bovendien sla ik paarden niet, want ik hou niet van geweld. Maar ik moet haar wel duidelijk maken dat ze niet met me aan de haal gaat!

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:17

Ik zeg niet dat je hem moet slaan, in tegenstelling, ik zeg dat je eens goed naar je veulen moet kijken. Waar komt dit verzet vandaan????

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 21:19

JoviBan schreef:
Het is op zich helemaal niet verkeerd om zo nu en dan met je veulen te gaan wandelen. Maar wanneer ze loopt te knarsen met haar kiezen, haar oren naar achteren gaan en ze grote neusgaten krijgt, dan vraag je gewoon te veel (en wellicht te vaak) van haar.

Je schreef dat je je best doet om haar aan te pakken (“want dat heeft ze echt nodig, anders neemt ze een loopje met me”), en nu schrijf je dat je de Freestyle II methode met haar doet.
Wat versta jij dan onder “aanpakken”?
(Emiel kan je trouwens ook wel vertellen dat een veulen geen “loopje met je neemt”; dat is gedrag en denkwijze van mensen, niet van paarden).

Verder: een veulen van 10 maanden is nog een peutertje, dus bij jouw veulen is het beslist niet “de puberteit die af en toe op speelt”, zoals je zegt.

Mijn advies is: doe niet te veel, niet te vaak en laat haar nu een tijdje met rust. Als je het wandelen later weer oppakt, kan ze het emotioneel wellicht wat beter aan.
En nogmaals: veulens kunnen nu eenmaal een 'geen-zin-dagje' hebben. Respecteer en begrijp dat gewoon.


Dank je wel voor je reactie! Ik ga niet lopen "ja-maaren", want je hebt gelijk. Ik denk dat ik zelf hierin een grote rol speel, want ik heb af en toe dagen dat ik - vanwege mijn ziekzijn - niet sterk in mijn schoenen sta. Ik krijg sterk het idee dat zij daarop reageert en dan de leiding probeert te nemen. Ook denk ik dat ik mijn inleiding niet helemaal juist geformuleerd heb. Het enige vervelende is, dat ik om mij heen zoveel verschillende meningen krijg over hoe ik het wel of niet moet doen, dat ik daar best wel onzeker van wordt. Als ik alleen met haar in de buitenbak aan het spelen ben of oefeningetjes doen (follow the lead), dan gaat het echt leuk en heeft ze er zichtbaar plezier in. Dit doe ik alleen maar 1 of hooguit 2 keer per week 5 minuutjes.

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 21:20

Lenneke_ schreef:
Ik zeg niet dat je hem moet slaan, in tegenstelling, ik zeg dat je eens goed naar je veulen moet kijken. Waar komt dit verzet vandaan????

Dat vraag ik mij dus ook af, maar wellicht komt het aan het licht door het stukje wat ik net hiervoor heb geschreven????

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:21

Tandenknarsen kan ook een medische oorzaak hebben. Je ziet het bijvoorbeeld vaak bij een maagzweer. Zou eerst het medische uitsluiten..

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 21:23

annepanne schreef:
Tandenknarsen kan ook een medische oorzaak hebben. Je ziet het bijvoorbeeld vaak bij een maagzweer. Zou eerst het medische uitsluiten..

Dank je wel voor je reactie! Ik ben geneigd om de oorzaak bij mezelf te zoeken, maar had nog niet aan het voorbeeld dat je geeft gedacht. Ze heeft het niet dagelijks, misschien 1 keer in de twee weken. Zou jouw voorbeeld dan evengoed nog kunnen opgaan?

_Ananas_

Berichten: 3862
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: Regio Utrecht

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 21:56

Ja dat is wel een goeie vraag! Persoonlijk denk ik namelijk dat een veulen niet bewust zoiets kan doen als 'gedrag'. Maar idd wel vreemd dat ie het dan af en toe doet en niet vaker. Maagpijn kan natuurlijk wel met vlagen er wel of niet zijn! De enige die het kan uitsluiten is een goeie da!

Weet niet of er mensen in dit topic zijn die knarsentanden echt als een 'gedraging' kennen?

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 22:52

Ik zal morgen de dierenarts eens bellen en hem de vraag voorstellen. Zal het je ook zeker laten weten als ik meer weet!

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:13

Shenavallie schreef:
Dank je wel voor je reactie! Ik ga niet lopen "ja-maaren", want je hebt gelijk. Ik denk dat ik zelf hierin een grote rol speel, want ik heb af en toe dagen dat ik - vanwege mijn ziekzijn - niet sterk in mijn schoenen sta. Ik krijg sterk het idee dat zij daarop reageert en dan de leiding probeert te nemen. Ook denk ik dat ik mijn inleiding niet helemaal juist geformuleerd heb. Het enige vervelende is, dat ik om mij heen zoveel verschillende meningen krijg over hoe ik het wel of niet moet doen, dat ik daar best wel onzeker van wordt. Als ik alleen met haar in de buitenbak aan het spelen ben of oefeningetjes doen (follow the lead), dan gaat het echt leuk en heeft ze er zichtbaar plezier in. Dit doe ik alleen maar 1 of hooguit 2 keer per week 5 minuutjes.



Ik vind dit hoogst onwaarschijnlijk............
een veulen van 10 maanden neemt niet zozeer bewust de "leiding" over...maar is net als een klein kind en probeert gewoon dingen uit en misschien wel toevallig op de dag dat jij slecht in je schoenen staat

Ik ken je persoonlijk en weet dat je een zacht persoon bent die niet zomaar slaat enz..
maar ik raad je toch zeer sterk aan dit veulen gewoon met haar leeftijdsgenootjes in de opfok te gooien
ze zal hiermee veel meer leren (sociaal met anderen) en sneller groeien dan in haar box....
Ik neem aan dat je het beste voor je paardje wilt en later wil rijden op een grote mooie lieve haflinger Knipoog
Zet haar daarom in de opfok en zoek haar gewoon met regelmaat op zodat jullie een band blijven houden...

Shenavallie
Berichten: 11778
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-06 23:19

naadje24 schreef:
Shenavallie schreef:
Dank je wel voor je reactie! Ik ga niet lopen "ja-maaren", want je hebt gelijk. Ik denk dat ik zelf hierin een grote rol speel, want ik heb af en toe dagen dat ik - vanwege mijn ziekzijn - niet sterk in mijn schoenen sta. Ik krijg sterk het idee dat zij daarop reageert en dan de leiding probeert te nemen. Ook denk ik dat ik mijn inleiding niet helemaal juist geformuleerd heb. Het enige vervelende is, dat ik om mij heen zoveel verschillende meningen krijg over hoe ik het wel of niet moet doen, dat ik daar best wel onzeker van wordt. Als ik alleen met haar in de buitenbak aan het spelen ben of oefeningetjes doen (follow the lead), dan gaat het echt leuk en heeft ze er zichtbaar plezier in. Dit doe ik alleen maar 1 of hooguit 2 keer per week 5 minuutjes.



Ik vind dit hoogst onwaarschijnlijk............
een veulen van 10 maanden neemt niet zozeer bewust de "leiding" over...maar is net als een klein kind en probeert gewoon dingen uit en misschien wel toevallig op de dag dat jij slecht in je schoenen staat

Ik ken je persoonlijk en weet dat je een zacht persoon bent die niet zomaar slaat enz..
maar ik raad je toch zeer sterk aan dit veulen gewoon met haar leeftijdsgenootjes in de opfok te gooien
ze zal hiermee veel meer leren (sociaal met anderen) en sneller groeien dan in haar box....
Ik neem aan dat je het beste voor je paardje wilt en later wil rijden op een grote mooie lieve haflinger Knipoog
Zet haar daarom in de opfok en zoek haar gewoon met regelmaat op zodat jullie een band blijven houden...

Hoi! Lang niet gezien en gesproken!
Bedankt voor je reactie! Ik ga alle reacties even rustig op me in laten werken en kijken wat het beste is! Hoe gaat het trouwens bij Taams? Je krijgt er binnenkort bekend gezelschap bij (of misschien staat Sjorsie er al?).

Anoniem

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:23

Dat dit veulen ’s nachts (en vaak houdt dit ook in: ’s avonds op stal, dus dan zit je toch al gauw op een halve etmaal, zo niet meer) op stal staat, is verre van ideaal.
Maar een opfok met alleen maar leeftijdsgenootjes is ook niet bepaald ideaal.
Shenavallie: heb je geen andere mogelijkheden? Kan er bijv. een kuddegenootje met haar buiten blijven?

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Re: Knarsend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-06 23:25

in vele opfokbedrijven worden leeftijdsgenoten 1,2 en 3 jaar bij elkaar gezet en leren veel van elkaar..................
ik zie het verre van ideaal er niet van Verward

edit: het bevalt zeer goed bij taams Knipoog Haha!