linky schreef:Een ander paard is aan de hand naar Zuidlaren gebracht, en met de dolgelukkige eigenaar IN DE TRAILER weer naar huis gegaan........... niks nep aan, gewoon vaak verwende, a-sociale paarden (net kleine verwende kinderen) die op hun plaats gezet worden en dan opeens niet meer nr. 1 in de rangorde zijn. En dan dus braaf achter de BAAS aan de trailer inlopen...........
Dat is niet helemaal waar .. soms natuurlijk wel! . Maar er zijn gewoon paarden die voor het leven getroumatiseerd zijn voor de trailers, en dat vertrouwen weer terugkrijgen. Zo durfde afgelopen week een jaarling de trailer niet in, had nog nooit een trailer gezien, nou, zonder hulpmiddelen lukte het niet, want ja .. als je paard na 3 minuten nog de trailer niet inloopt, dan pakken we maar een longeertouw, al dan niet 2. En als dat ook niet werkt, en je bent totaal 5 minuten bezig .. goh .. laten we dan even de longeerzweep erbij halen. En als de pony dan 1 keer een voet op de plank zette, kreeg hij een mep, want hij moest doorlopen. Maar zo'n pony van 1 jaar denkt dan toch dat het harstikke verkeerd is om een stap op die plank te doen of heb ik het fout?
Op een gegeven moment ging die jaarling steigeren, weg proberen te rennen.. Na een half uur hadden ze 'm eindelijk met veel geweld de trailer ingekregen..
Ik weet niet of dat met veel jonge paarden zo gaat, maar ik vind het dan niet zo gek dat ze de trailer niet inwillen!
Ik zou trouwens wel eens willen weten hoe het nou echt zit met die join up! Want ik hoor allerlei verhalen van allerlei kanten! Is het nou fout, en een straf, vooral als je paard niets gedaan heeft? Of is het eigenlijk maar harstikke goed? Kan iemand mij dat uitleggen? Eventueel via PB
of een link geven!
Ik geloof best in Monty Roberts, en ik denk dat het best kan, ik ken iemand die heeft een 'onhandelbaar' paard gekregen .. Nu is het nog wel eenkennig, maar de eigenaar en dat paard hebben een hele goede band .. En daar is vertrouwen aan te pas gekomen, en voor zover ik weet geen join up of iets dergelijks.