Happen/bijten. Hoe af te leren?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jozaa

Berichten: 192
Geregistreerd: 10-08-06

Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 17:10

Hay!
Mijn verzorgpony is nogal happerig en bijterig, aan de ene kant doet hij dat op een speelse manier, maar vaak haalt hij écht hard uit! En om hem elke keer een tik te geven is ook weer zo gek. Hij wordt daar bovendien ook kopschuw van!
Maar voor omstanders is dit héel vervelend! Want soms bijt hij écht heel erg!
En hij blíjft maar doorgaan! Met voeren uit de hand zijn we gestopt, we doen het nu gewoon in zijn voerbak, appels etc. voeren zijn we zoiezo gaan minderen omdat hij dikker werd.
Maar hoe leer ik dit gedrag af zónder dat hij kopschuw word?
Alvast bedankt!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:01

Ten eerste dus stoppen met alles wat je hem voert uit de hand (heb je dus al gedaan en dat is heel goed). En toch zal je hem de eerste keren een tik moeten geven als hij bijt, en op een boze toon iets van Heeeej roepen ofzo. Als je dat een paar keer herhaald, zal je op en den duur niet steeds hoeven te tikken, maar volstaat roepen al.

Fiebie

Berichten: 4572
Geregistreerd: 17-07-04

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:04

kopschuw worden ze niet zomaar... paarden weten dondersgoed wanneer ze fout zitten... pas als ze een tik krijgen zonder reden, dan kunnen ze kopschuw worden.
Een stemverheffing werkt inderdaad ook wel goed, maar als dat niet helpt houd ik het toch bij een corrigerende tik op de neus hoor.. Knipoog

Goof

Berichten: 29115
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:20

Citaat:
En om hem elke keer een tik te geven is ook weer zo gek.


Je elke keer laten bijten is pas gek.
Een paard dat bijt kan een flinke tik verwachten!!!

8nnemiek

Berichten: 43536
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:26

Die van mij heeft t ook een paar keer geprobeerd toen ik hem net had.
Toen heb ik naast em gaan staan, alsof ik niets in de gaten had, beetje rondkijken, maar wel op em blijven letten vanuit een ooghoek.. En toen hij richting mn arm ging met zn mond heb ik hem met mn elleboog een flinke stomp tegen zn kaak gegeven Whoosh! Behoorlijk hard, je hoorde echt zo'n hol geluid haha
Had ie echt niet verwacht Tong uitsteken Dus toen was t wel over Haha!
Beter een harde knal dan elke keer zachte tikjes, zo gaat t bij paarden in een kudde ook.

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 18:34

Precies, paarden kunnen wel tegen een tik hoor! Haha!
Mijn paard beet ook, heb hem een keer een flinke lel gegeven, en nu is het bijna afgelopen.
Soms hapt ie nog, maar dan krijgt ie er toch een hoor.

Ik gaf laatst een paard op de manege een tikje op zijn neus omdat ie bijna in mijn vingers beet,
zei die jongen dat ie kopschuw werd. Ik kan dat paard toch moeilijk mij ongestraft laten bijten. Nagelbijten / Gniffelen
Niks kopschuw, hij trok zijn hoofd weg omdat ie wíst dat hij dat niet mocht.

Djaleesa

Berichten: 4432
Geregistreerd: 15-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:06

Paarden kunnen idd wel tegen een tik hoef niet altijd maar bijten moet die wel afleren Knipoog
Mijn paardje beet me een keer en ik beet terug hij heeft me nooit meer gebeten raar maar waar Vork

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:43

Mijn paard deed precies hetzelfde, soms niet serieus, of speels, of poetserig, soms wel serieus. Geloof me, elke keer een flinke tik en duidelijk 'nee' zeggen helpt heel snel. Mijn eigenwijze shet heeft het binnen de kortste keren afgeleerd, en soms wil ze nog eens liefkozend knabbelen, maar een gewone 'nee', of 'uh' volstaat. Nu likt ze heel veel Haha! dan wordt ik door een shet en negen geiten ondergelebberd. Best komisch Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:52

Je kunt ook gaan blocken, zonder dat je het paard aankijkt. Zoals Mystictinker al omschreef, geef hem een hoek met je elleboog (zonder hem aan te kijken), dat zal hij niet als een tik ervaren maar meer als een " wat dom van mij, nu ben ik tegen de elleboog aangelopen", en daar worden ze ook niet kopschuw van.

Anoniem

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:56

Elke keer een tik geven is idd niet goed
Je geeft hem de volgende keer zo'n optater dat hij met kerst nog na staat te dreunen.
Dan doet hij het geen 2e keer meer en hoef jij niet steeds te tikken.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:57

Idd RK, een correctie die niet aankomt had je net zo goed niet hoeven geven.

Bergje

Berichten: 1701
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: Het huis naast de oprit

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:58

Mijn paard heeft idd ook eens serieus gebeten. Ze vindt de singel en alles wat daar in de buurt zit nogal vervelend, alles goed en wel, maar dan hoeft ze zich natuurlijk niet op mij uit te kuren. Ze heeft zo'n knal gekregen dat ze echt helemaal perplex stond te kijken. Daarna heeft ze niet meer naar mij gebeten, ze bijt nu nog wel in het halstertouw en wat in de buurt staat, maar niet meer in mij. Dus liever 1x hard dan 10x zacht.

Marrke

Berichten: 3679
Geregistreerd: 06-06-05

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:25

Idd, je moet hem gewoon in 1 keer een goeie tik geven.
Dat komt veel beter aan. Want van zo'n klein tikje raakt hij waarschijnlijk niet onder de indruk. Knipoog
Succes.

Joonsel

Berichten: 6748
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:28

Djaleesa schreef:
Paarden kunnen idd wel tegen een tik hoef niet altijd maar bijten moet die wel afleren Knipoog
Mijn paardje beet me een keer en ik beet terug hij heeft me nooit meer gebeten raar maar waar Vork

Oh, dat vertelde mijn instructrice ook nog. Dat je ook kon bijten.
Zij bedoelde met bijten een keer met je nagels knijpen.
Beet jij écht?

smurf1988
Berichten: 6051
Geregistreerd: 05-03-05

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:31

Een tik geven helpt vaak niet, als hij wil spelen en daardoor jouw bijt en je slaat hem geef je eigenlijk aan dat jij ook wilt spelen. Blocken is een betere optie en hebben ze na 2x wel door Knipoog

LADPR

Berichten: 14179
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Harderwijk

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:23

Mijn oudste bijt gelukkig neit meer maar daar is heel wat tijd in gaan zitten. Elke keer als hij probeerd te happen direct een tik tegen de neus, als je dat direct doet op het gode moment worden ze er echt niet kopschuw van

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:26

1 x heel hard terug bijten in neus of oor wil ook erg goed helpen.

Anoniem

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:29

Als je zelf graag al jeugdig een kunstgebit wilt wel ja Haha!

Kinee_

Berichten: 1427
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: Manege Groenesteyn - Utrecht

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 21:37

(Hier spreekt de eigenaar van Jose's verzorgpony! Tong uitsteken )
Ik heb er zelf dus ook héel erg last van. We zijn erg dankbaar met jullie tips, maar om mijn paard te bijten? Tong uitsteken Haarballen! Haha!
Maar ik zeg vaak iets van; ÉH! Als hij me bijt, maar wat hij nu doet is bijten en dan metéen zijn kop omhoog, zoiets van; Ik bijt je maar doe dan mn kop omhoog omdat ik wéet dat je me slaat! Is dat ernstig?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 102579
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 08:13

Ik ken een hengst en hij is met rijden superlief maar hij bij dus wel veel. Ik probeer hem zo min mogelijk te slaan want ik denk dat het bij hem averechts werkt. Ik denk dat het bij hem een 'cry for attention' is. Ik keur het niet goed hoor en hij krijgt ook wel eens een tik van me maar ik probeer het ook met een ferme 'UH!' Denken jullie echt dat 1 keertje een hele harde tik geven helpt?

Kinee_

Berichten: 1427
Geregistreerd: 26-06-05
Woonplaats: Manege Groenesteyn - Utrecht

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:00

Ik ben nu ook bezig met stemverheffing. Maar ik hoor van heel veel kanten als hij (poging tot)bijt; SLÁAAAAN! Maarja. Wat sommige al zeggen, heeft élke keer een flinke mep geven zin?

Anoniem

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:11

Dat hoef je dan niet elke keer.

Mijn Zanda heeft als klein hengstje ook een keer gehapt
En samen met de Nee, kreeg hij een flinke dreun.
Hij is nooit meer vergeten wat nee betekend en heeft nooit meer in zijn hoofd gehaald de leider (op dat moment ik) te bijten.
Wel eens geprobeerd wat dominater te zijn, maar dan was euh, of nee echt voldoende.
Idem als bij een groep paarden waar er een keer ieeh word gegild.
Luisteren ze dan niet, komt er ook een flinke knauw of trap.
Eentje onder in rang, gaat dan niet meer verder na een gewone kleine waarschuwing.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 20:13

Kinee_ schreef:
Ik ben nu ook bezig met stemverheffing. Maar ik hoor van heel veel kanten als hij (poging tot)bijt; SLÁAAAAN! Maarja. Wat sommige al zeggen, heeft élke keer een flinke mep geven zin?

Als je een keer een goede tik geeft dan hoef je het naar alle waarschijnlijkheid nooit meer te doen Haha!

Beter een keer goed, dan honderd keer een beetje...... of je moet het fijn vinden om je paard te slaan natuurlijk Haha!

karton
Berichten: 5139
Geregistreerd: 11-08-04

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:36

Dit heb ik ook meegemaakt. Toen ik mn paard kreeg was hij gewoon echt happerig, bijterig. Dit was omdat hij bij zn vorige eigenaar gewoon elke keer wat kreeg als hij maar ging happen 'Haal maar snel wat lekkers voor 'm'

Elke keer als hij hapte, of maar een poging tot, gaf ik hem een por in zn hals. Elke keer tegen zijn hoofd aan meppen heeft geen zin, maar gewon echt een harde por met je elleboog in zn hals. Dit doen merries ook om hun veulens te corrigeren.
Of gewoon zn lip vast pakken. Dat vond de mijne echt niet van. Gewoon gemeen even zn lip vasthouden. Daarna stond hij beledigd te kijken, maar hij beet niet meer.

En elke keer weer. En dan in combinatie met je stem natuurlijk.

Dit hebben wij onbewust gedaan, vandaar dat het bij ons nu 'AUW' is geworden. Als hij bijt, dan roep je een keer AUW en daar schrikt hij al van. Dan zie je hem denken van 'oliebol, foutje'


Maar je kan ;'m beter een paar keer een goede knal of schop verkopen, dan zijn ze het sneller afgeleerd dan 100 keer met je stem alsjeblieft roepen. Dat roepen doet geen zeer, hij zal het blijven proberen.

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Re: Happen/bijten. Hoe af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 21:15

Als een paard mij bijt krijgt hij dat te horen door een stemverheffing; HEE, en een flinke tik.
Kom nou, van bijten ben ik niet gedient, dat doen ze maar bij andere paarden maar niet bij mij. En ze hebben het allemaal snel genoeg door hoor!