grote reus naar de wei

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lariletia

grote reus naar de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 22:37

heey
ik heb een grote verzorg paard hij is 183m hoog
niet klein dus
ik ging hem naar de wei brengen en onderweg deed hij al vervelend
een stukje later duwde hij me bijna klem tussen de muur en hem
toen me tante(die ook met een paard liep)het hek opende schoot hij de wei in
maar ik had het toutje nog vast dus dat was au!!!! Huilen
toen was het proberen te vangen!!dat ging gelukkig wel goed hij kwam gwn naar me toe lopen!!!

wat ik er aan over gehouden is een zere rechterhand waaronder een gekneusde pink en een stuk van me nagen af van me pink en vel geschraapt

hebben jullie mischien tips om deze grote reus naar de wei te brengen???

xxx laris Haha!

YDWINE

Re: grote reus naar de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 23:18

mmm, das minder. Heb er zelf ook wel last van alleen heb ik geen groot paard maar een hele sterke, haflinger dus:P. Als het echt nodig is haal ik hem op met een hengstenkettinkje of het halstertouw over zijn neus. Succes ermee!

La_Martina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 10:00

Verzorg je hem pas?
Gewoon even blijven oefenen.
Bij ons op stal is er ook een meisje met een paard van 1.80,die moet ik soms naar de wei brengen.
En in het begin ging het ook totaal NIET. Nagelbijten / Gniffelen
Maar als je het elke dag probeert lukt het vanzelf na een tijdje. Lachen

lariletia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 11:54

La_Martina schreef:
Verzorg je hem pas?
Gewoon even blijven oefenen.
Bij ons op stal is er ook een meisje met een paard van 1.80,die moet ik soms naar de wei brengen.
En in het begin ging het ook totaal NIET. Nagelbijten / Gniffelen
Maar als je het elke dag probeert lukt het vanzelf na een tijdje. Lachen

neej ik verzorg hem al een jaartje en dit heefd hij nog nooit gedaan dus ik schrok wel best een beetje!!

YDWINE schreef:
mmm, das minder. Heb er zelf ook wel last van alleen heb ik geen groot paard maar een hele sterke, haflinger dus:P. Als het echt nodig is haal ik hem op met een hengstenkettinkje of het halstertouw over zijn neus. Succes ermee!

een hengstenketting goed idee nog niet aan gedacht bedankt!!! Haha!

La_Martina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:59

Als dit de eerste keer in een jaar is,zou ik me daar absoluut geen zorgen over maken! Lachen
Foutjes kunnen altijd wel eens gebeuren.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:03

Ik zou lekker met ham gaan wandelen en oefenen en desnoods een paar keer achter elkaar naar de wei brengen, er af halen even op stal en weer naar de wei.

Hem leren dat hij altijd achter je schouder loopt, dat hij stilstaat als jij ook stulstaat, gewoon oefenen met wandelen lijkt me een goed idee.
En als hij je plet, zou ik hem een schup geven Bloos hij moet wel een beetej respect voor je hebben. gewoon goed opvoeden dus.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 12:06

Idd als dit de eerste keer in een jaar is zal ie gewoon ff zijn ei kwijt gemoeten hebben.... Natuurlijk mag het niet, dus train met em. Ho is ho en stap is stap, links is links en rechts rechts....

Gewoon tussen de bedrijven door deze dingen vaak herhalen. Als dat basis voor em is, zal ik in het vervolg beter luiteren als het er op aan komt !!

lariletia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 22:39

oke ik ga het proberen!!!! bedankt voor de tips tot nu toe ennuh jullie hooren nog wel van me
tips mogen nog altijd!!!

grtjs larissa

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:50

Ik rij een paard van 1.75m die behoorlijk grof is en dus zo over je heen zou kunnen walsen. Maar toch kan je hem heel rustig naar de wei brengen ook al is hij fris. Hij weet wat zijn plaats is en dat hij eerst moet wachten tot ik zijn halster heb afgehaald voor hij de wei in dendert. Mijn merrie kan vroeg in het voorjaar wel eens goed fris zijn en de wei is 5 minuten lopen langs de weg. Ik doe haar dan een hoofdstel om met kinketting en dan blijft ze rustig. Gewoon consequent blijven dus, paard moet naast je blijven stappen en in de wei eerst omdraaien, duidelijk met je stem, laag ho zeggen, halster afdoen en dan pas mag hij wegrennen. Verder kun je in het begin een bit met kinketting proberen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:14

Als dit een keertje is voorgekomen zou ik me idd geen zorgen maken. Probeer in het vervolg het paard een paar keer halverwege stil te zetten en een paar pasjes achterwaarts te laten gaan. Als je eenmaal het weiland in bent, idd paard omdraaien, en dan pas halster afdoen. Hij moet op je wachten tot jij zegt dat hij weg mag, ongeacht hoe fris hij is.
Ketting over de neus of onder de kaak door zou ik voorlopig nog niet doen. Op momenten dat hij echt over je heen walst kun je ook een zweep meenemen en die aan hem laten zien (niet gebruiken)....dit natuurlijk alleen als hij niet panisch op de zweep reageert.

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:16

een halster met een bitje eraan is heel erg handig.. doet mijn trainer ook met zijn hengst.. alleen brengt hij hem dan naar de stapmolen Knipoog

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-06 19:49

blijven oefenen Haha!

tjeus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 20:03

je kan ook je paardrijhandschoenen aan doen als je hem naar de wie brengt. dan doen je handen minder zeer mocht het weer gebeuren. verder denk ik dat je inderdaad veel moet blijven oefenen.

lariletia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 21:14

ik heb geoefend ik doe het nu met een hengstenketting en dat werkt perfect wand hij was ook weg geschoten op straat (echt zoon lompe aktie) en toen ik hem een ruk gaf stond hij in eens stil echt zoon lommperd nou ja bedankt voor de tips allemaal!!!

Giv_Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 09:27

das mooi dat hetnu beter gaat Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 22:57

lariletia schreef:
ik heb geoefend ik doe het nu met een hengstenketting en dat werkt perfect wand hij was ook weg geschoten op straat (echt zoon lompe aktie) en toen ik hem een ruk gaf stond hij in eens stil echt zoon lommperd nou ja bedankt voor de tips allemaal!!!

Idd goed idee met een hengstenketting. Daarmee leren ze lomp onopgevoed gedrag meestal wel vlot af (wel kwestie van consequent zijn en goed timen). Fijn dat het al beter gaat!

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:28

En nog iets belangrijks, laten wachten in de wei. Dus niet hek los en rennen maar. Samen de wei in lopen, paarden met de neus naar het hek draaien. Bij 3 samen het touw los maken en dan pas laten gaan. Eerst laat je ze 1 meter voor het hek los en straks kan je niet anders dan 5 meter voor het hek los laten. Wachtoefeningen zijn altijd goed voor de opvoeding.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 09:34

Even één maar.......de hengstenketting kan levensgevaarlijk zijn als je het idee hebt dat je paard losschiet! Een halstertouw breekt af maar die ketting trekt zijn hele smoeltje stuk! DUs oefen met dat ding gewoon op straat dat je paard leert respect voor jou te hebben en naar jou te luisteren. Naar de wei (en dus dat risico van losschieten) zou ik het niet doen....

Ik heb zelf jarenlang een idioot van 1.84 aan de hand gehad die er met enige regelmaat vandoor schoot. Moet toegeven dat het me met hem nooit echt gelukt is hem volledig onder controle te krijgen....de hengstenketting was destijds geen optie, hij ging er steil van overeind en dat wil je ook niet hoor met een paard van 1.84!

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:01

mijn paard is 1.80 m. en vorig jaar bracht hij mij naar de wei ipv ik hem! ik deed inderdaad ook de hengstenketting over zijn neus dat helpt goed. als hij ook goed op je stem reageerd (kan je eventueel goed trainen met longeren) dan gaat dat in combinatie met de ketting erg goed. ik zou hem geen bit in doen als je hem op de wei zet,want als hij omhoog komt terwijl je het bit uit wilt doen,dan heb je helemaal een lastige situatie! En wat ook goed werkt,gewoon onderweg naar de wei een appeltje voeren! Hij heeft het dan zo druk met zn appel eten dat hij geen eens tijd heeft om vervelend tedoen. Succes verzekerd! Zo heb ik het ook gedaan bij mijn "wilde"reus. En als je ook een appel meeneemt als je hem uit de wei gaat halen dan komt hij na een tijd vanzelf aanlopen als hij je ziet,dat hebben ze echt zo door!

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:59

Oké gelukkig dat het nu beter gaat Lachen

stroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 05:36

wij hebben ook zo paard op stal .
ik nam gewoon de zweep in mijn hand deed of doe er niks mee.als het paard begint te trekken ,dan verhef ik mijn stem en laat de zweep zien . in de wei loop ik naar binnen doe het hek dicht ,maak het touwtje los en beloon ik uitbundig.
dit werkt echt goed ,na 2 keer nergens meer last van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 08:48

daffodil schreef:
Even één maar.......de hengstenketting kan levensgevaarlijk zijn als je het idee hebt dat je paard losschiet! Een halstertouw breekt af maar die ketting trekt zijn hele smoeltje stuk!

Als je hem over de neus doet gebeurt er niet snel wat mee, hoor. Ik heb een ontzettend onopgevoed paard gehad die er regelmatig met ketting en al vandoor ging. Als ie erop ging staan, schrok hij er wel van en stond ie weer stil, maar hij is nooit beschadigd door die ketting. Ik doe ze wel altijd over het harde deel van de neus.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 10:08

zorg dat als je bij het draad/hek staat dat je dan het halstertouw al los maakt. Je doet het draad los, draait het paard om en doe het draad weer dicht, of bijna dicht, iig dat hij er niet uit kan. En beloon hem dan, mocht hij dan nog wegschieten heb je iig het touw eraf.

Ken nog wel een paard die ook vervelend is met buiten zetten.
We hebben dan een soort 'pijp'/buis mee waar je hem dan mee kunt slaan (ja het komt misschien hard over, maar als je hem een tik met je hand verkoopt dan doet hij er niks op uit). Zodra hij de lucht in komt of wat dan ook, dan krijgt hij een tik met dat ding, maar hij weet al als we met dat ding in de hand lopen wat er dan gebeurt dus hij is bijna altijd heel braaf Haha!

Mrietjesueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:18

Zweepje mee en leren dat ie ACHTER je moet blijven lopen. Steeds als ie te dicht bij komt krijgt ie een waarschuwing en meteen een tik. Naderhand is waarschuwen alleen voldoende.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 19:58

Hengstenketting en zweepje... Zweepje om hem van je af te houden dat hij je niet gaat pletten. Hengsten ketting om hem bij je te houden. Hij moet WACHTEN tot je helemaal de ketting los hebt, en daarna nog even 2 tellen. Neem ook een snoepje mee om hem daarin te belonen. Hij moet leren te wachten tot jij het teken geeft dat hij mga gaan.