probleem met paard naar wei brengen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ieleoor

probleem met paard naar wei brengen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 15:36

mijn paard (merrie) is erg lief met van het land af naar stal brengen ,maarja je moet ook weer terug en dat is gewoon afentoe niet te doen ,ze rent om me heen en is erg kwaad op de paarden in het weiland waar ik toch langs moet ,en ze is voor mij dus niet meer te houden(reuma).heeft iemand ook zo n paard ?en zoja wat hebben jullie eraan gedaan?gr ieleoor

Lottyy

Re: probleem met paard naar wei brengen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 17:26

Staat je paard niet graag op de wei?
Ik zou eerst kijken naar WAAROM je paard niet naar de wei wilt.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 18:28

ja ik denk dus dat ze te graag wil maar dit gedrag is zo moeilijk af te leren

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 18:58

Ik heb met mijn ruin ook problemen gehad met het brengen naar de wei en bij het in de trailer zetten als ik na de les weer naar huis wilde.
Hij is me een keer omver gelopen en daarna op mijn knie gaan staan, was bijna zover dat ik hem wilde verkopen, Boos! heb toen van een andere bokker de volgende tip gekregen en dankzij die tip heb ik hem nog steeds en is het probleem opgelost.

Koop een halstertouw met ketting doe de knip en ketting door de metalen opening aan de linkerkant van het bakstuk van het halster, onder het kin door en maak dan de knip aan de rechterkant van het bakstuk vast (opening naar buiten anders kan dat dingetje wat je naar beneden duwt pijn doen).

Je hebt nu heel wat meer te vertellen en geloof me je paard heeft dat heel snel in de gaten, want zodra hij/zij wegloopt of trekt wordt de ketting onder de kaak aangetrokken en ten eerste trek je het hoofd dan naar je toe en ten tweede vindt je paard die ketting heel vervelend.
Je moet er niet zelf aan gaan trekken je paard moet er zelf achter komen wat de gevolgen zijn als het zich misdraagt en geloof me de mijne was hier heel snel achter Knipoog

Gebruik bij mijn paard nu altijd dit touw, maar meestal gewoon als halstertouw en nog maar heel zelden onder de kaak door.
Het was voor mij en mijn paard een super oplossing. Vork

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 19:50

heeel erg bedankt voor de tip ik ga het zeker uitproberen ,het klinkt eigenlijk heel logisch.en het zou zeker erg mooi zijn als je het op den duur gewoon niet meer hoeft te gebruiken.bedankt!!!!

Lottyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:00

Goede tip Ulfeino.
En idd je moet het touw op een bepaalde plek vasthouden. Dat is de ruimte die je je paard geeft. Gaat hij buiten zijn ruimte komt hij daar zelf achter doordat de ketting strakker komt. Monty Roberts heeft geloof ik ook een halster ontwikkeld met hetzelfde idee. Probeer je paard als hij het eenmaal door heeft ook steeds een stukje meer ruimte te geven.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 20:04

ja ik ga het echt proberen ,wordt er weer vrolijk van,want soms zie je het even niet meer.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:07

Bij het Monty halster trek je de extra neusriem strak ( of je paard doet dat als hij/zij aantrekt ). Ik draai meestal het halstertouw om de neus als er een lastig te houden is, dat heeft nagenoeg hetzelfde effect.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:39

Ik gebruik alleen Be Nice halsters, zijn touwhalsters die ook een stuk samentrekken rond neus en achter de oren (en wie beweert dat dat zielig is kan dan ook maar zijn hoofdstel wegsmijten, zeker met bitten zoals pessoa, die werken veel scherper in achter de oren). Het gebruik is heel makkelijk: men doet het halster om, gaat heel ontspannen wandelen en wacht tot het paard zelf beslist eens te trekken. Succes gegarandeerd.

Verder zal dit niet blijven werken als je paard echt een grondige reden heeft om zo te klieren. Is dat de enieg keer dat ze je omver loopt? Dan is er mss een specifieke oorzaak die je kunt weghalen.

Lottyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:47

Daar heb ik nog nooit van gehoord poes!!
Ik gebruik al enige tijd touwhalster(rijd er ook mee).
Maar van dit halster nog nooit van gehoord. Misschien ook een betere oplossing? Een ketting lijkt me nogal pijn kunnen doen.
Heb je er een foto van?

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:31

Heb even op internet gekeken op de website www.equion.nl staat een Be Nice halster, het kost 36,50.

Het lijkt me een prima halster maar wel vrij prijzig.
Mijn halstertouw was een stuk goedkoper maar ik denk wel dat zo'n halster vriendelijker is.
Aan de andere kant hoefde ik de ketting maar een paar keer op de "gemene" manier te gebruiken en gebruik ik hem nu steeds gewoon en als mijn paard al eens begint te klieren kan ik het zo op de andere manier aan het halster bevestigen.

Zou zelf eerst een touw met ketting proberen (een extra touw is immers nooit weg), lukt het niet dan zou ik overgaan op de aanschaf van zo'n halster.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 22:14

ik ben benieuwd ,hoewel de prijs me niet uitmaakt hoor ,het is heel wat waard om van dat geklooi af te wezen bedankt weer.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:44

Ik zou niet voor het Be Nice of het Dually Halster gaan, maar een gewoon halstertouw kopen, met een leadrope. Ga wat tijd besteden aan de basis, gehoorzaamheid en meelopen. Als je wat tips wilt hebben hoe je die gehoorzaamheid bereikt zou ik je het boek Grondwerk van Inge Teblick willen aanbevelen. Ketting over de neus zou ik niet doen, dat blijft een lapmiddel.

Meer informatie over het boek vind je hier:

viewtopic.php?f=125&t=625206

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 22:54

Ulfeino schreef:
Heb even op internet gekeken op de website www.equion.nl staat een Be Nice halster, het kost 36,50.

.

Pver dat prijzig: in de 12 jaar dat ik op die plek rijd, heb ik er nog nooit eentje weten breken. Ze zijn echt beresterk.

Tuurlijk is het hoogstens een hulpmiddeltje, de basis moet je ergens anders gaan veranderen. Maar het kan echt handig zijn als je een paard hebt dat ondanks al je uren inspanning, op het cruciale moment weer wegloopt en al je werk wegveegt. In principe moet het aan gewoon halster ook kunnen. Ik vind dit gewoon fijne halsters, zeker als je eens langs de weg wilt stappen met een paard, of een paar hengsten moet leiden. Liever even een korte ruk dan een uur touwtrekken.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 00:47

ik heb ook met haar langs de weg gelopen en daar had ik echt veel meer controlle over haar ,het is echt puur naar het land wat het zo moeilijk maakt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 00:51

Dan zou je toch eens moeten nadenken waarom ze dat net vervelend vindt. Is er ooit wat gebeurd? Staat ze graag in de groep? Komt ze makkelijk mee uit de wei? Staat ze vaak alleen in de wei? Krijgt ze voldoende tijd om rustig te eten voor ze naar buiten gaat? ...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 01:23

Als je een ketting gebruikt onder de kin door.
Ga dan iig alsjeblieft niet trekken.
En als hij zijn hoofd in de lucht gooid, ga dan niet tegen hangen en niet meer loslaten want dan blijft de ketting oip spanning en ik heb er al eens een paard tegen de vlakte zien gaan op die manier.
Dus als hij zijn hoofd in de lucht gooid zal hij tegendruk voelen.
Als hij die gevoeld heeft geef hem dan weer "lucht" want als je vast blijft houden gebeuren er ongelukken!

Verder ik hoor dat je door een andere wei moet naar zijn eigen wei.

Ik denk meer dat dit gewoon een angst is van je paard om in een vreemde kudde klappen op te lopen.
En ze zich zelf al vast wil verdedigen!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:02

Idd je moet niet gaan trekken als je paard zich begint te misdragen.
Toen mijn paard zich ging misdragen voelde hij de spanning van de ketting onder zijn kin, hij stopte en je zag aan zijn ogen dat hij dacht "wat is dit nu?" Zodra hij stopte ben ik naar hem toegelopen en hem beloond met een losse ketting paar brokjes en bemoedigende woorden.
Ik heb een goede band met mijn paard en het is over het algemeen een vriendelijk meegaand dier niet een kijkerig of angstig paard en hij staat niet snel in brand, het is altijd meer dat hij soms iets anders wil dan ik, bijv. niet in de trailer omdat hij bij de andere paarden wil blijven of als ik hem naar de wei breng en ik langs de andere paarden kom die hij veel leuker vindt dan mij en me dan totaal vergeet of dat hij niet meer mee verder wil, achteruit gaat etc. ben dan bang dat er ongelukken gebeuren, bijv. in de sloot, tegen een auto aan of een fietser omver lopen, want met een gewoon halster heb je echt niets te vertellen en als ze eenmaal door hebben dat ze sterker zijn of dat je angstig wordt dan ben je verloren.

En een zweep mee werkt helemaal niet want dan ben jij degene die hem pijn doet en wil hij dus helemaal weg van jou.
Als je paard zich misdraagt moet het zichzelf pijn doen, zodra het stilstaat moet de druk van de ketting af.
Eigenlijk hoef je zelf helemaal niets te doen alleen maar afwachten tot het dier zich misdraagt en dan dus ook niets doen het zelf tegen de pijn aan laten lopen, zodra het stopt ontspannen ketting even loshangen onder het kin, paard belonen met een brokje een aai lieve woordjes en dan weer verder.
Je moet een bepaald patroon doorbreken en veranderen in een positief iets.
Paarden zijn wat dat betreft precies als mensen wij doen toch ook geen dingen waarbij we onszelf pijn doen?
Alleen een paard kun je het niet met woorden vertellen die moet je het op een andere manier duidelijk maken en dat gaat het beste door hem zelf te laten kiezen voor iets fijns of iets naars.
En of je nu kiest voor zo'n halster of een ketting beide doet iets wat hij niet prettig vindt als hij zich misdraagt.

Poes: als je zolang met een halster kunt en het zo goed werkt is het idd niet te duur, kun je het ook bij bv Divoza kopen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 09:10

@ Ulfeino, ketting over de neus of onder de kaak, touwhalster, be nice halster of dually halster, je moet er idd mee om kunnen gaan. Dus druk acuut laten vallen als het paard naar je toekomt, niet blijven trekken.

Er is nog een verschil tussen een be nice halster en een dually halster, be nice snoert helemaal vast om het paardenhoofd en heeft nog gemene puntjes op het stukje touw achter de oren, dually halster heeft hetzelfde effect als die ketting over de neus.

Be nice: http://www.windstormranch.com/images/mt750lg.jpg

Dually: http://www.vitalsafeshop.co.uk/safeshop ... uallys.gif

Het touwhalster heeft knopen op gevoelige plekken op het paarden hoofd zitten, deze gaan werken als het paard druk geeft, maar de werking is ook meteen over als het paard nageeft. Bij het be nice halster ben ik daar nog niet zo zeker van. Sommige paarden kunnen aardig in paniek raken van het be nice halster.

Kosten van aanschaf van het Be Nice halster (34 Euro)en het Dually halster (40 Euro)zijn hoger dan een touwhalster. Kosten van het touwhalster: 19 Euro bij http://www.equiplay.nl/

Overigens zijn de Dually, be nice en touwhalsters pure trainingshalsters, en moet je het paard er ook niet mee vastzetten of losgooien. Dan kan een dergelijk halster idd lang mee.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 10:11

poes schreef:
Dan zou je toch eens moeten nadenken waarom ze dat net vervelend vindt. Is er ooit wat gebeurd? Staat ze graag in de groep? Komt ze makkelijk mee uit de wei? Staat ze vaak alleen in de wei? Krijgt ze voldoende tijd om rustig te eten voor ze naar buiten gaat? ...

ze is erg dominant naar andere paarden toe(vooral merries)en ik moet langs andere weide voordat ik bij haar land ben (waar ze samen met haar grote vriend staat)maar het rare is dat als ik der uit haar land haal,ik dan ook langs die andere paarden moet ,en er dan dus niks aan de hand is.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 10:13

daantjuhhh schreef:
Als je een ketting gebruikt onder de kin door.
Ga dan iig alsjeblieft niet trekken.
En als hij zijn hoofd in de lucht gooid, ga dan niet tegen hangen en niet meer loslaten want dan blijft de ketting oip spanning en ik heb er al eens een paard tegen de vlakte zien gaan op die manier.
Dus als hij zijn hoofd in de lucht gooid zal hij tegendruk voelen.
Als hij die gevoeld heeft geef hem dan weer "lucht" want als je vast blijft houden gebeuren er ongelukken!

Verder ik hoor dat je door een andere wei moet naar zijn eigen wei.

Ik denk meer dat dit gewoon een angst is van je paard om in een vreemde kudde klappen op te lopen.
En ze zich zelf al vast wil verdedigen!

nou ik moet dus niet door maar langs die andere paarden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 10:14

Ik denk dat je paard ook dominant is naar jou toe, maar je dat niet echt doorhebt. En het uit zich onder andere door dit gedrag aan de hand. Ik zou nogmaals willen adviseren om grondwerk te gaan doen, desnoods eventueel Parelli.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 10:22

ik ben erg blij met jullie ervaringen kwa halster enzo ,die neem ik zeker mee in mijn keuze.en wat ulfeino zegt is ook zeker waar ,er zit ook een hoop angst nog bij mij en dat voelt ze natuurlijk ook haar fijn aan.als ik haar pak om naar buiten te zetten ga ik al met zo n gevoel heen van;nou daar gaan we weer en ja dat is ook niet goed .

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 10:29

Cassidy schreef:
Ik denk dat je paard ook dominant is naar jou toe, maar je dat niet echt doorhebt. En het uit zich onder andere door dit gedrag aan de hand. Ik zou nogmaals willen adviseren om grondwerk te gaan doen, desnoods eventueel Parelli.

ja ik ben het zeker met je eens hoor ,en ik ben me daar echt wel van bewust.het is gewoon ook een heftig paard.maar stapje voor stapje ga ik er echt wel komen met haar.ik was ook bezig met de join up en dat ging echt goed,alleen sta ik op een stal waar zulke dingen niet echt worden gewaardeerd.daar wordt je niet geholpen ,maar nog eens 4 meter de grond ingetrapt als je met iets nieuws komt (erg motiverend moet ik zeggen Boos! )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 10:36

Daar moet je boven staan. Wat denk je hoe ze gaan reageren als je met een ander halster aankomen?
Wat ook helpt is als je een zweepje meeneemt, en haar dat duidelijk laat zien. En op de momenten dat ze aan je voorbij wel of zelfs om je heen gaat huppelen, heel hard terugzetten/achterwaarts laten gaan. Ze heeft gewoon niet aan je voorbij te stormen.