Ruiken over de grond

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mendi

Ruiken over de grond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 11:57

Laatste tijd valt mij op dat mijn paard heel vaak met haar neus over de grond loopt en als het ware aan het pad ruikt.
Ik rij alleen maar buiten en vaak met een lange teugel. Ze loopt dan heel geïnteresseerd te snuffelen. Eerst dacht ik dat ze op zoek was naar een lekkere hap gras (wat ze niet mag onder het rijden), maar dat is het dus niet. Wat kan het betekenen?

Cassidy

Re: Ruiken over de grond

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:21

Dat ze je uitprobeert, en straks in een onbewaakt ogenblik wel een hap gras te pakken heeft.
In het geval van een hengst of een ruin kan ik me eventueel nog voorstellen dat ze hun territorium aan het afbakenen zijn. In geen enkel geval zou ik dit accepteren.

liz_wouwsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:23

ik weet niet wat je paard is voor geslacht?? hengst merrie??

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:28

Mijn paard doet dat ook. Ik zie het helemaal niet als uittesten. Volgens mij is het gewoon een soort van rug strekken in algehele ontspanning soms in stap, draf of galop en kun je alleen maar koesteren dat zulke momenten voorkomen. Net zoals mijn paard alleen wat graast uit de berm wanneer ze ontspannen is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 13:57

Hoofd laag of uitgebreid snuffelen scheelt bij mijn paard minstens 20 cm. Bij hoofd laag gaat ze ook niet snuffelen (Stoppen om uitgebreid te ruiken enz)

En uit het eerste bericht maak ik op dat de TS een merrie heeft.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:02

Cassidy schreef:
Hoofd laag of uitgebreid snuffelen scheelt bij mijn paard minstens 20 cm. Bij hoofd laag gaat ze ook niet snuffelen (Stoppen om uitgebreid te ruiken enz)

Dit paard loopt te snuffelen, uit het bericht van TS op te maken. Mijn ruin doet dat ook wel eens. Heb er nooit zo over nagedacht. Ik rijd ook alleen maar buitenritten met hem en mij maakt het niet zoveel uit hoe hij loopt, als hij maar lekker ontspannen is en er lol in heeft. En als hij lekker over de grond wil snuffelen tijdens het lopen dan mag hij dat van mij.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:03

Ik denk trouwens dat hij dan misschien wel andere paarden ruikt. Dat is voor de mijne nogal interessant, omdat hij normaal alleen nog maar met zijn vaste vriendje in aanraking komt.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 14:21

Het is inderdaad meer een soort ontspanning dan "macho"gedrag. Ze gaat ook niet uitgebreid stilstaan om te snuffelen (doet ze alleen soms als er mest ligt Koe ) maar tijdens het lopen hangt ze met d'r hoofd zo'n 20 cm boven de grond. Het gaat ook niet om een hap gras pakken, dat mag alleen als ze aan een halster loopt (weet ze ook!).
Leuk om te horen dat dit dus vaker voorkomt en dat het eerder positief als negatief wordt gezien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 14:32

Dus het is gewoon hoofd laag? Idd teken van ontspanning, en vertrouwen.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 14:50

Cassidy schreef:
Dus het is gewoon hoofd laag? Idd teken van ontspanning, en vertrouwen.

Yep, maar wel op een geïnteresseerde manier zeg maar, niet sukkelig met oren op half zeven of zo. Paard trekt ook niet de teugels uit mijn handen, doet het alleen als ik al lange teugel gegeven heb.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 16:48

Dan was ze vast hengstig Haha!
Mijn merrie doet het ook als ze hengstig is, zeg maar uitzoeken wat er aan leuke kerels in de buurt rondloopt Tong uitsteken Loopt letterlijk met haar neus over de grond te snuffen en wil bij een hoop vijgen even "serieus" ruiken.

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 11:20

Waratje schreef:
Dan was ze vast hengstig Haha!
Mijn merrie doet het ook als ze hengstig is, zeg maar uitzoeken wat er aan leuke kerels in de buurt rondloopt Tong uitsteken Loopt letterlijk met haar neus over de grond te snuffen en wil bij een hoop vijgen even "serieus" ruiken.

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben Haha! Ze is idd net hengstig geweest en toen viel het me extra op! Ze is dus op mannenjacht zeg maar Vork

Fionaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:25

Jaa mijn paard doet dat ook , maar dat is een ruin. En als er bijv. poep van een ander paard ligt Tong uitsteken krijg ik hem al helemaal niet meer mee..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 12:44

hahah doet de mijne ook...en als ie zo loopt zit dat heel grappig!!!!

ik vind t niet erg, hij ruikt een spoor en volgt dat, hij doet t alleen als ie lange teugel krijgt dus t zit mij totaal niet in de weg ofzo. Haha!

EvaSuzanneJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:56

Die van mij doet het ook (als ik aan de hand wandel)! Hij loopt keihard door, oren naar voren en met zijn bovenlip over de grond te slepen. Ik heb altijd een beetje het idee dat hij de structuur van de grond aan het betasten is, hij is gek op schelpenpaadjes (!!!), daar gaat hij ook nog heen en weer met zijn neus, zodat hij hele strepen trekt. Ik zou het verder niet weten, zolang hij gewoon doorloopt vind ik het niet erg.

banish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:59

Mijn paardje liep aan de longe vaak ook helemaal met zijn neus in het zand. In stap, draf én galop. En echt met zijn neus het zand opscheppen, zó laag. Ik vond dat helemaal geen probleem. Hij liep er heerlijk ontspannen bij en had echt geen bijbedoelingen. Het is toch juist heerlijk als je paard zijn rug zo herlijk kan ontspannen?!

Sasqiua

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:04

Ik heb een ruin, en die doet het ook hoor!
Vooral als er een hoopje poep ligt ofzo Tong uitsteken
En met longeren loopt hij idd ook altijd met zijn hoofd heel erg laag!

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 11:21

Ik denk dat het òf een vorm van ontspanning is òf dat ze daadwerkelijk een spoor ruiken. Ik heb laatst iets gelezen dat paarden onder hun hoeven klieren hebben zitten die een bepaalde geur afgeven, dus dat kan een verklaring zijn.
Ik vind het ook bepaald niet vervelend dat mijn paard zo lekker laag en diep kan lopen Knipoog en zich daarbij kan ontspannen.

fotogril

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:27

Ik denk meer gewoon iets nieuws ondekken.
Een van de verzorgpony's doet het ook vind die leuk ofzo.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 11:33

mijn VZpony doet het ook die maar die doet het alleen bij paardenpoep
waarom ik ou het hiet weten Tong uitsteken

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:44

M'n paardje loopt met buitenritten ook soms lekker lang en laag bij de grond.
Vaak in stap, soms ook in draf. Ik zie het gewoon als ontspanning, niet als uitproberen.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 15:46

Mijnes doet het ook weleens, in de wei bijvoorbeeld. Het lijkt net een hond die iets aan het zoeken is. Knipoog Meestal is ze gewoon op zoek naar gras ofzo.

Lottyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:13

Intressant!

Nou wil ik hier weer een vraag op doorbouwen. Oook naar aanleiding van EvaSuzanne's reactie. Als paarden met hun mond in het zand wroeten.. is dit dan erg? Ik heb gehoord dat wanneer ze dit zand binnenkrijgen ze koliek kunnen krijgen. Of is dit een fabel?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:25

Ik heb het ook wel eens gelezen ja, over zandkoliek. Een beetje zand wordt volgens mij wel gewoon met de mest uitgescheiden, dus hoe het zand koliek kan veroorzaken, zal wel met de darmwerking te maken hebben van het desbetreffende paard Clown .

Hairspray

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 13:36

ik heb een hengst en die doet dat ook Lachen