paard getrapt, schrikt nu van langsrijdende paarden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Laarski

paard getrapt, schrikt nu van langsrijdende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 20:44

Heej Heej,

Mijn paard is laatst door een pony op de borst getrapt.. tijdens het rijden,
als ik nu ga rijden, hoeft er maar een paard lángs te rijden en ze staat al bijna op de rem en kop in de lucht.. ze is er echt van geschrokken..
Heeft iemand hier ook wel eens iets mee gehad, en hoelang duurde het voordat ze weer gewoon te rijden was?
want het is echt vervelend tijdens het rijden.. Slapen

groetjess Laartje
Laatst bijgewerkt door Karin op 06-08-06 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

xBartjex

Re: Hoe los ik dit op??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:17

Pfff sorry daar kan ik je echt niet mee helpen.
daar heb ik bnou weer helemaal geen ervaring mee.
het enigste wat ik zou zeggen is veel met paarden omgaan en bij elkaar zetten?
ander weet ik het ook niet.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 23:38

Gewoon blijven rijden zoals je normaal ook doet, ze merkt vanzelf wel dat niet elk paard dat doet.. heeft ze niets trouwens... ?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 07:28

al langer dan een jaar geleden heeft mijn merrie ook een klap gehad op een wedstrijd. Nu nog steeds heeft ze moeite om tussen een hek en een ander paard door te lopen of tussen twee paarden door te lopen. Zeker als ze er recht op af komen. Dus dat is een kwestie van tijd. Probeer het rustig te houden en er geen drama van te maken. Toch mag je als ze het maar blijft doen best eens je stem verheffen en haar vertellen dat het onzin is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 07:40

Mijn paard heeft dat ook, gaat het liefst door een muur heen als er een tegenligger komt.

Door zelf helemaal niet te reageren, en gewoon door te rijden bevestig je ze in iedergeval niet in de angst.... dus dat MOET je zowizo doen. Bij die van mij zijn we nu al een stuk verder, en gaat het redelijk goed. Straffen heeft geen zin, wel assertief rijden, en natuurlijk even een beloning als hij er redelijk braaf langs is gegaan Haha! Haha!

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 07:47

Ik ga met Kiwiko mee Ja Niet de angst bevestigen Ja En misschien eerst een tijdje oefenen met een paard dat ze vertrouwd? Een maatje? En dan van alle kanten naderen en af rijden?

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 07:55

Meld zich...
Ik heb het in de bak gehad dat iemand mij omver liep, mijn pony bokte dus tegen diegene aan die achterop mij knalde.
Sinds die tijd kan je niet te dicht naast haar rijden op langs haar rijden.
Dit is al een half jaar geleden gebeurd, ik besteed er geen aandacht aan maar ik heb het idee dat het niet meer over gaat.

bij jou zal het denk ik ook niet helemaal weggaan, maar het zal wel minder worden dat je paard echt gaat staken als er iemand langs wilt lopen.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:21

-> VMR Omgang

lovemonami

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:10

alleen als ik pas de deux rijd is hij superbang voor andere paarden maar op het land niet of zo Haha!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 08:08

lovemonami schreef:
alleen als ik pas de deux rijd is hij superbang voor andere paarden maar op het land niet of zo Haha!

Dat komt omdat het tijdens het rijden is gebeurt en niet in de wei.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 08:12

sterkte

lindsey

Re: paard getrapt, schrikt nu van langsrijdende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 08:21

Ik vrees dat je paard nog heel lang op haar hoede zal blijven voor de andere paarden. Misschien gaat het wel nooit meer over. Je kan er het beste mee omgaan zoals kiwiko al aangeeft.

Waar je ook vooral aan moet denken is om niet te kort achter andere paarden aan te rijden.
Als zijn voorganger in staat was om jouw paard tegen de borst te schoppen heb je er veel te kort achter gereden.

xBartjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 09:20

blijven herhalenn lijkt mij de beste oplossing ..Knipoog

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 09:23

De beste tips staan er al tussen (kiwiko)

Houdt er rekening mee dat het lang kan duren voor het slijt, en verlies je geduld er niet om, dan bevestig je zijn/haar angst namelijk nog meer. Gewoon doen alsof er niets aan de hand is. Dan wordt het na verloop van tijd wel beter !!

Succes

Lilian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:29

gewoon blijfen rijden Lachen , maar reed je te dicht achter een ander paard dan ofzo ? (volgende x goed op passen)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 19:58

Bij mijn paard is hetzelfde gebeurd. Ze was echt heel bang. Ik heb de andere ruiters gevraagd er een beetje rekening mee te houden, dus niet heel dicht of heel hard langs mijn paard. Verder gewoon rijden en er niet te veel ophef over maken. Als het goedging dan beloonde ik haar met mijn stem of een klopje.

Ik moet wel zeggen dat ik dat bange gedrag er niet echt uitkreeg. Pas nadat ik bij de rijvereniging gestopt ben en een tijdje alleen gereden heb, is ze het vergeten. Nu is het op concours geen enkel probleem meer.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:45

boemel schreef:
Ik heb de andere ruiters gevraagd er een beetje rekening mee te houden, dus niet heel dicht of heel hard langs mijn paard.

eh volgens mij horen ze dat toch altijd te doen. Dus nooit heel dicht bij een ander paard rijden. Dus niet plakken/afsnijden of zo dicht naast je komen rijden dat de beugels elkaar bijna raken.

Met andere woorden nooit binnen schop / bijtafstand van een ander paard rijden.
Dat is toch niet zo vreemd gedacht van mij??

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:43

Nee, dat is niet zo vreemd gedacht Haha!
Toch werd het vaak niet gedaan! Daarom heb ik ze gevraagd afstand te houden.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 16:47

misschien een poosje met haar aan de hand de bak in gaan, waarbij ze jou dan als leider ziet.
als jij zelfverzekerd loopt, of er nou wel of niet een paard voor jullie loopt dan gaat ze waarschijnlijk wel meer durven.
ik doe dat tenminste wel altijd als mn paard ergens bang voor is, dan ga ik voorop erheen en durft ze al snel mee, en raakt over de angst heen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:09

mijn pony is 1 x goed getrapt. toen had ze een tik tegen der been aangekregen en meten der griffelbeentje gebroken.als een paard met zn staart zwaaid(en ik rij erachter) topt ze al ook al ze me afsnijden of te dich langskomen gaat ze op de rem. ik dreef altijd door en gaf der een klopje op der hals en zei dan dat alles goed was. een tijdje geleden ging ze ff bij andere op de wei(d8 dat dat wel goed ging) omdat ik nog draden om moest zetten. toen jutte 1 der op en de andere liep der klem en zo werdt ze getrapt n gebeten. voor die ene die der toen klemliep gaat ze ook aan de kantkomt ze neit bij in de buurt die andere kan ze perfect mee overweg(tenzei hij voorop wil lopen) het zijn allebei koplopers. dan gaan de tandjes nog wel eens bloot. maar gebeurd alleen tijden het rijden op de wei taan ze appart.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 08:36

Inerdaad, ik ga ook met de tips van Kiwiko mee. Bij ons op stal stond een paardje dat volgens de eigenaar ook heel erg bang van andere paarden is/was. En inderdaad, als zij in de bak tussen andere paarden reed, leek er altijd veel stress te zijn bij haar paardje. Maar dit kwam dus voort uit haar reactie op de andere paarden, het van te voren al gerust stellen, ongemerkt de adem inhouden als er een ander paard naderde, etc. Want toen zij met vakantie was en haar paardje door anderen werd verzorgd, was het na twee rondjes over. En zodra de eigenares weer terug kwam, begon het weer.

Laarski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 20:47

@ Linsay, ik was er niet bij, mijn vriendin reed haar toen het gebeurde, en ze kon er niets aan doen want ze reed lángs de pony, en niet achter de pony.
Het gaat trouwens al wat beter! Ze reageert echter wel heel erg op de western ruiters, die gaan dan zo maar van uit het niets in de achteruit, en niet te langzaam ook, maar dat snap ik ook wel.. voor de rest gaat het al iets beter! heel erg bedankt voor de tips allemaal!:D
Kuss, Groetjes LaaR

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:14

Ik heb dit helaas ook mee gemaakt. Gewoon zelf rustig blijven en blijven oefenen. Op wedstrijd en als het druk is in de bak heb ik een tijdje een rood strikje in de staart gebonden. Na een tijdje oefenen en met veel geduld, is het allemaal weer goed gekomen.

Laarski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 09:59

@ magicrover; waarom deed je een rood strikje in de staart?

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 13:47

volges mij zegd dat tegen de ander dat ze niet te dicht in de buurt moeten komen i.v.m. trapgeveer e.d.