vos merrie

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mloesje

vos merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 16:57

Heej,,
Wat zijn jullie ervaringen met een vos merrie.. ik heb er zelf eentje,, en ik hoor van verschillende kanten dat ze eigenwijs enzo zijn,,, in de omgang heb ik geen problemen met haar, maar met rijden moet ik alles wel wat vaker vragen!! Ik ben benieuwd....
xxx

XxLiEsJuHhxX

Re: vos merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:58

elk paard is anders en elk paard kan eigewijs zijn... ik heb nog nooit gedacht dat er een kleur van een paard het karakter bepaard...

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:01

volgens mij ligt het ook niet per se aan de kleur van een paard. Ik heb er iig nog nooit wat over gehoord! Zelf rijd ik een vos-merrie, en die kan wel eens eigenwijs zijn, maar voor mij doet ze alles (alleen met anderen wil ze niet altijd lopen enzo...) Maar ik vind dat juist wel heel erg leuk; een paardje met karakter.. Toch?! Ik hoef geen paardje wat alleen maar braaf doet wat ik zeg hoor!!! Haha.. Haha!

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 17:03

haha ik ook niet,, ben gewoon erg benieuwd,, ik kan heel goed met mijn eigen paardje,, maar een vriendin die bij de stalling een paardje huurt, die heeft nks met mijn paard, en het paard helemaal niks met haar,, en zal ook niet zo snel iets voor haar doen!!!:)

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:04

kijk, en dat is juist zo leuk! JIJ hebt de klick met je paard en die vriendin heeft dat niet.. Terwijl zij dat weer met een ander paard heeft... Zo heb ik dat ook met onze hengst.. Die kan flink de hengst uithangen, maar als ik wat van m vraag, doettie t braaf... (ok, misschien eerst proberen, maar dan zeg ik zeer streng "Arter..".. En dan in eens is t een engel!!! Haha)

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 17:23

haha dat is idd erg leuk!! daar doe ik het dan ook voor,, niet om het presteren alhoewel ik ook heel graag op wedstrijd wil,, maar vooral voor de band die ik nu met mijn paard heb:D dat wil i echt niet meer kwijt..!!

miamivice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:25

Ik heb ook een vos. En die is ook wel eens eigenwijs maar je zou ook kunnen zeggen dat het merrie streken zijn. Kleur is volgens mij niet bepalend voor karakter.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:27

haha lachwekkend... Wie heeft je dat wijsgemaakt? Nee dat ligt heus niet aan de kleur van je paard... Dat ligt aan karakter en aan hoe je met het dier omgaat.

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:29

Mloesje schreef:
haha dat is idd erg leuk!! daar doe ik het dan ook voor,, niet om het presteren alhoewel ik ook heel graag op wedstrijd wil,, maar vooral voor de band die ik nu met mijn paard heb:D dat wil i echt niet meer kwijt..!!

ik hoef ook niet te presteren! De merrie die ik rijd is 1.34 hoog, terwijl ik 1.76 lang ben! Het gaat mij om de band.. En bovendien heb ik haar geboren zien worden, ingereden en op haar moeder leren rijden en haar moeder 12 jaar mogen verzorgen! Het beestje betekend gewoon veel voor me.. Ze komt als ik fluit, ze hinnikt als ze me ziet, doet alles braaf voor me.. Dat vind ik veel leuker allemaal... Haha!

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:30

miamivice schreef:
Ik heb ook een vos. En die is ook wel eens eigenwijs maar je zou ook kunnen zeggen dat het merrie streken zijn. Kleur is volgens mij niet bepalend voor karakter.

wij hebben 3 vos-ruinen, 3 vos-hengsten en 2 vos-merries en ze zijn allemaal eigenwijs!! MAar dat zit ook in het karakter en de aard van het beestje.. EN in de bloedlijn!!! Haha... En t feit dat het welsh-ponytjes zijn... Dat maakt ze juist zo leuk!! Dat eigenwijze gedrag.. :-D

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 17:39

haha eigenwijze paarden zijn best tof,, moet je tenminste een beetje moeite voor doen..
ik heb trouwens nog een topic,, daar staan foto's van mijn paard bij:)
viewtopic.php?f=53&t=627370&hilit= Hyper!:)

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:54

ik heb gekeken! Leuk paardje... Mijn pony-ding staat in mijn profiel... Knipoog

Mloesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 18:07

ingdong schreef:
ik heb gekeken! Leuk paardje... Mijn pony-ding staat in mijn profiel... Knipoog

mooie pony.. Lachen

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:10

danku danku... Haha! Afgod

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:06

Ik heb een vosmerrie... Eigenwijs is helemaal niet eigenlijk in vergelijking met andere paarden.. En je hoort ook vaak dat het van die krengen zijn maar dat is het ook niet
Ze is ook niet makkelijk, maar dat komt meer doordat ze heel schrikkerig en heet is.
Maar ik denk niet dat de kleur invloed heeft op het karakter Nagelbijten / Gniffelen

Jonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:11

Elk paard is anders, denk dat het niet zoveel met de kleur te maken heeft..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:27

Toch heb ik de ervaring dat kleur wel degelijk invloed heeft op het aangeleerde gedrag van een paard, maar vos valt daar nu net niet onder.

Schimmel bijv. is een heel opvallende kleur, en bij rassen waar schimmels niet vaak voorkomen, is een schimmel in een kudde in de vrije natuur een gevaar voor de rest van de kudde (want goed zichtbaar in het donker voor roofdieren, en brengt zodoende de hele kudde in gevaar) Een schimmel staat dus vaak onderaan de hierarchie van een kudde, en is mikpunt voor pesterijen. Afhankelijk van het character van het dier, zal deze dat accepteren of gaan terugmeppen (zodoende agressiever worden worden naar andere paarden) en zich eventueel door het agressievere gedrag in de hierarchie naar boven weten te werken.

Bij kuddes waar schimmelkleur hoofdkleur is (Lipizzaners, veel Arabieren), komt dit dan weer minder vaak voor.

Wat ik wel heel opvallend vind is dat paarden met dezelfde kleur elkaar in de kudde toch ook heel vaak opzoeken.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:51

Cassidy schreef:
Schimmel bijv. is een heel opvallende kleur, en bij rassen waar schimmels niet vaak voorkomen, is een schimmel in een kudde in de vrije natuur een gevaar voor de rest van de kudde (want goed zichtbaar in het donker voor roofdieren, en brengt zodoende de hele kudde in gevaar) Een schimmel staat dus vaak onderaan de hierarchie van een kudde, en is mikpunt voor pesterijen. Afhankelijk van het character van het dier, zal deze dat accepteren of gaan terugmeppen (zodoende agressiever worden worden naar andere paarden) en zich eventueel door het agressievere gedrag in de hierarchie naar boven weten te werken. .

In de groepen met schimmels die ik zo heb meegemaakt, was er niets te merken van specifiek pestgedrag naar schimmels toe (ja, eentje, maar die was zelf een schimmel en had een hekel aan alle lichtgekleurde paarden Clown )

Cassidy schreef:
Wat ik wel heel opvallend vind is dat paarden met dezelfde kleur elkaar in de kudde toch ook heel vaak opzoeken.

Dat heb ik ook vaak gezien, ja. En ook bepaalde rassen/types hebben die neiging.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:15

Ik heb ook een vosmerrie. Ze is super eerlijk van karakter. Ze kan zich soms wel aanstellen. Kan op de vreemste momenten schrikken van ???... Maar ik zou haar voor geen goud willen ruilen!
Als een vosmerrie wat doet dan ligt dat meteen aan haar kleur volgens sommigen. Als een bruine of wat voor andere kleur wat doet dan ligt het eraan dat ze of: merrie is, of het ligt aan de afstamming ( ja, die en die afstamming hebben dat dan als karaktertrek) Maar dan wordt er opeens niet naar de kleur gekeken.
Ik heb ook genoeg bruinen, zwarten en schimmels, merrie /ruin of hengst vervelend zien doen. Dus volgens mij is het gewoon een bakerpraatje dat vos merries lastiger zijn dan andere kleuren.

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:07

Margreth schreef:
Dus volgens mij is het gewoon een bakerpraatje dat vos merries lastiger zijn dan andere kleuren.

mijn vormerrie is niet lastig, maar een schatje!!!! Het ging over eigenwijs zijn, en eigenwijs hoeft niet per se een slechte eigenschap te zijn! (toch Mloesje?! Knipoog ) Eigenwijs zijn is juist leuk... Haha!

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:26

ingdong schreef:
Margreth schreef:
Dus volgens mij is het gewoon een bakerpraatje dat vos merries lastiger zijn dan andere kleuren.

mijn vormerrie is niet lastig, maar een schatje!!!! Het ging over eigenwijs zijn, en eigenwijs hoeft niet per se een slechte eigenschap te zijn! (toch Mloesje?! Knipoog ) Eigenwijs zijn is juist leuk... Haha!

Denk dat eigenwijs zijn net zo min wat met de kleur heeft te maken als lastig zijn. Haha!

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:11

Wij hebben 4 vosmerries en de ene is wel eigenwijzer dan de ander. Maar om nou te zeggen dat ze eigenwijzer zijn dan mijn bonte paard.....nee, niet echt.
Ieder paard is verschillend en ik geloof niet dat de kleur iets met de kleur te maken heeft.
Alhoewel hier een boer is die altijd zegd: Vossen en valen zijn donderstralen!

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:00

Bluebontje schreef:
: Vossen en valen zijn donderstralen!

zou dat niet kunnen komen omdat de meeste paarden vos/vaal zijn?! Hoeveel vosjes zijn er nou in vergelijking met schimmels e.d.?
net als met blondjes.. Blondjes worden dom genoemd, maar er zijn er gewoon veel meer.. Daarom zijn er natuurlijk ook meer domme blondjes! Knipoog (ondertussen is er bewezen dat brunettes dommer zijn, maar om nou al die moppen te gaan veranderen.. Dan is gelijk de lol er af.. En ons excuus!!! Knipoog Haha!)

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:44

Merrie-vos steekje los zeggen ze he? Knipoog
Ik heb ook een vosmerrie Ja heerlijk beestje, heel ongeduldig Schijnheilig Maar super lief Lovers

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:47

Een vos-sjabrakbonte appaloosa telt dat ook??
Die is helemaal gestoord en heerlijk eigenwijs.
Maar ook erg lief en eerlijk, echt een superbeestje! Lachen