Jaarling: Wat doen jullie ermee?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

avanoort

Jaarling: Wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 13:36

Ik heb since een maand een jaarling in mijn bezit. Hij staat met leeftijdgenootjes dag en nacht in de weide. Regelmatig ga ik er heen om ze wat bij te voeren. Uit de weide halen is wat lastig omdat ze dus in een kudde staan.
Mijn bedoeling is om hem op zijn vijfde in te rijden, het is namelijk een shire en hij moet echt goed gegroeit zijn voordat ik erop ga rijden.

Wat doen jullie met de jaarling, lekker laten staan? Of toch er zo nu en dan uithalen?

ineke_

Re: Jaarling: Wat doen jullie ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:33

Ik zou toch zorgen dat ie regelmatig in de hand komt, lekker poetsen en wat lopen aan de hand. Jong geleerd is oud gedaan.
Misschien kan iemand je helpen als hij het land uit gaat.
Ik zou hem zoveel mogelijk laten wennen aan dagelijkse dingen in de verzorging en dergelijke.

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:37

Ik heb ook een jaarling en die staat overdag buiten en 's nachts op stal. Hij komt dus iedere dag in de hand. Ik poets hem ong. 3 x per week incl. hoeven uitkrabben. Gisteren heb ik hem zelfs helemaal gewassen.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 14:40

ik heb nu een tweejarige (kreeg hem als veulen) en staat 24/7 ook buiten bij andere paarden.Ik heb hem wel aangeleerd voetjes te geven en vast te staan en zorg natuurlijk dat hij in contact komt met mensen.Hij is braaf bij de veearts en smid en op het moment doe ik er niet zoveel mee.Lekker laten groeien op de wei en spelen met soortgenoten,hij mag straks al genoeg gaan doen als hij ingereden gaat worden.

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-06 14:50

shanetimo schreef:
ik heb nu een tweejarige (kreeg hem als veulen) en staat 24/7 ook buiten bij andere paarden.Ik heb hem wel aangeleerd voetjes te geven en vast te staan en zorg natuurlijk dat hij in contact komt met mensen.Hij is braaf bij de veearts en smid en op het moment doe ik er niet zoveel mee.Lekker laten groeien op de wei en spelen met soortgenoten,hij mag straks al genoeg gaan doen als hij ingereden gaat worden.

Zo denk ik er eigelijk ook over....Het paardje kan al heel goed meelopen, halster omdoen. Alleen achtervoeten geven en water zijn nog moeilijk. Maar ik denk dat ik hem maar even wat tijd ga geven...

JeroenS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 17:02

Je moet hem elke week wel aan de hand nemen en poetsen en leuke stukjes wandelen.
Wat hij jong leert doet hij als hij ouder is ook.

Gr Jeroen

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:19

MIjn uk is er nog niet, zal er met de tijd wel komen en tegen die tijd gaat ze na een half jaar bij mams doorgebracht te hebben en dus bij mij lekker fulltime de opfok in gaan.

Natuurlijk zal ik afentoe een kijkje nemen, het land in lopen, aaien etc.

Maar ik ben zelf van mening dat wat ze in het eerste half jaar leren onthouden.
Dus eerste half jaar netjes meelopen aan halstertje, afentoe eens vastzetten, borsteltje en hoefjes optillen, de hoefsmid is dan ook al een keer geweest voordat ze weggaan en meer hoeven ze van mij niet te weten de twee jaar dat ze in de opfok staan.

Als ze daarnaast in dat eerste half jaar geleerd hebben respect te hebben, te volgen en kortom opgevoed zijn in de basis, en daarna krijgen ze nog langere tijd opvoeding van hun medegenoten, ben ik van mening en ervaring dat je een geweldig beest hebt tegen de tijd dat hij/zij de opfok uit komt.

En je kan natuurlijk ook in het land halster om doen en een stukje weg wandelen, leert die iig dat als jij gaat de hele paardheid op zijn achterste hoeven kan gaan staan, maar hij gaat mee.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-06 18:25

[quote="avanoort"]
Ik heb since een maand een jaarling in mijn bezit. Hij staat met leeftijdgenootjes dag en nacht in de weide. Regelmatig ga ik er heen om ze wat bij te voeren. Uit de weide halen is wat lastig omdat ze dus in een kudde staan.

quote]

Je kan een soort sluis in de wei maken dat je er makkelijker 1 paardje uit kan halen! Uhh. hoe leg ik dat uit..
Je maakt bij de uitgang (ik neem aan een stroomdraad) een weitje van bijv 3 bij 3 meter. Dan weer een uitgang. Zo kan je je paard door de eerste uitgang doen en als er dan een kleutertje meeglipt staat die nog niet zomaar naast de wei. Dan 1e draad weer dicht en je paardje door de 2e draad. Als je het niet snapt geef je mailadres dan maar dan prober ik het te tekenen.

jarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 07:18

Onze jaarlingen blijven lekker op de wei, we gaan er niet mee lopen kl*ten enzo!
Elke dag controleren we of alles nog ok is en krijgen ze gelijk even een lekkere knuffel.... Lachen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 18:19

wij hebben 2 kwpn enter merrie`s op de wei lopen 24/7 ze komen 2x daags met voeren even in handen verder met ontwormen, bekappen, enten en omweiden. verder lekker laten lopen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 14:11

Die van mij staat altijd buiten met mijn andere 2 pony's. Verder mag hij heel af en toe mee een blokje om. Verder moet hij naar de smid en de dierenarts en dat moet hij allemaal leren. Verder poets en knuffel ik hem en verder loopt hij lekker in de wei.

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:49

Opfok Lachen

[In Friesland en wij zitten in Hillegom/Haarlem, dus trek je conclusie. Haha.]

La_Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 18:38

Die van mij (nu 2 jaar) staat sinds ze afgespeend is in de opfok. Ga eens in de 3 maanden bij haar kijken, maar doe dan verder niks met haar. Ze mag de wei ook niet uit (ivm met de kudde) dus ik kan ook niet veel doen. Maar ze is nog steeds het knuffelpaardje wat ze als veulen ook was.
Ze komt daar ook wel gewoon in handen om te enten, ontwormen en bekappen. En wat betreft het meelopen aan een halster en vast staan zal ze gauw genoeg weer herinneren als ze thuis is.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:46

Opzich heeft ieder die hier gereageert heeft wel gelijk, maar ik krijg vooral het idee dat opfok het beste is wat je met een jaarling kan doen en dat is niet bij voorbaat altijd het beste voor een jaarling.
Een jaarling kun je het beste elke week een paar keer in de handen hebben en dan niet alleen om de hoeven te checken of de beentjes op tillen maar ook mee lopen op de verharde weg.

De opfok bedrijven hebben hier geen tijd voor (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk) terwijl het juist van belang is voor de botten en de pezen dat een jong paard rechte stukken stapt op harde ondergrond.
Allereerst train je hier de benen mee zodat ze sterker worden ten tweede train je het normaal met je mee te lopen (ook in het verkeer)
Als voorbeeld kijk maar naar paarden in een wilde kudde die lopen ook afwisselend op zachte en dan harde ondergrond en de benen van die paarden zijn kei gaaf (geen enkel been gebrek ook niet nadat ze een flinke trap hebben gehad van hun kudde genoot)
Check ook de opfok bedrijven of de groepen niet te groot zijn, dit is soms het geval waardoor je ziet dat er gevechten plaats vinden en paarden elkaar behoorlijk kunnen toe takelen.
Kleine groepen jonge paarden met de mogelijkheid om je jonge paard uit de groep te halen, waar veel controle is en toezicht is zijn de beste plek om je jonge paard in te laten opgroeien.
Het is dan helemaal niet verkeerd als er een volwassen paard bij staat omdat jonge paarden ook daar veel van kunnen leren.

[paard] van mij is nu een jaarling hengst en hem hebben we wel appart staan (nog wel) maar wel naast andere paarden (incl. zijn moeder) in de box zodat ze elkaar kunnen zien.
Hij gaat dagelijks naar buiten om lekker te rennen en te spelen.
Hij gaat mee als we gaan stappen met de paarden en zo leert hij een helehoop.
Krijg je makke paarden van die je makkelijk kunt beleren als het zo ver is en paarden die niet snel een blessure krijgen aan hun been.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 14:46

Gewoon lekker paard laten zijn, af en toe een aai over de bol en voetjes optillen, verder met rust laten! Zo krijgt ie een erg fijn jeugd, wat een voordeel voor jou zal zijn als je over 3/4 jaar wilt gaan beginnen met beleren.

Ik ben niet zo voor het 'alle dagen door de handen laten gaan'. Dit heb ik ook niet met de mijne gedaan, maar is, doordat ik af en toe hem gewoon wat aai en voetjes optil, ontzettend mak en doet geen vlieg kwaad.

l_cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 20:38

natuurlijkeruit halen,
je moet een band met hem opbouwen, ga lekker met hem/haar wandelen.
zo hbe je voordat je hem gaat berijden een goede band met hem/haar
dan is ze ook makkelijker in de omgang en met rijden en je hebt een paardje die mak is tegen over jouw en andere mensen

groetjes lisa

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 09:22

Lisa je hebt gelijk, als je wat onderneemt met je jaarling bouw je ook een ban op.
Natuurlijk begrijp ik die andere luitjes ook wel om er alleen naar om te kijken voor het ontwormen, bekappen en enten.

MAAR! hoevaak hoor ik wel niet hoefsmeden en dierenartsen klagen als ze jaarlingen of tweejarigen moet behandelen.
Ze hebben nog niks geleerd kunnen geen beentjes optillen, vliegen alle kanten op wanneer ze een enting krijgen.

[paard] onze jaarling komt dagelijk in handen met naar buiten en binnen doen, daarbij krabben we zijn hoeven uit en kloppen met hoevekrabber op zijn hoeven zodat ie leert dat het normaal is, verder borstelen we het groffe vuil van zijn lichaam af zodat ie leert wat borstelen, verder nemen we hem mee te wandelen zodat hij leert hoe te lopen aan touw en zodat hij went aan het verkeer en zo dat we zijn botten en pezen trainen.
Met buiten ritten gaat ie gewoon mee zodat hij kan zien hoe zijn moeder en zijn oppas moeder zich gedragen onder het zadel.
Verder heeft ie al meegelopen voor de wagen (hij zat gewoon vast gebonden hoefde niet te trekken en alleen maar stappen)
Kortom de veearts en hoefsmit prijzen zijn gedrag.
En dat deze manier een goed opgevoed paard opleverd is te zien aan onze eigen merries die hebben we altijd in handen gehad en zijn overal mak mee.

Jong geleerd is oud gedaan! het is beter een paard langzaam van jongs af aan van alles te leren dan in 1x als die drie jaar is en dan na twee weken verwachten dat je er alles mee kan doen. Ook voor zijn geestelijke gesteldheid is dit beter.

vincenza

Woonplaats: Paardjes in Castricum, ikzelf in Beverwijk. Maar meestal op de rug van één van m'n ponies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 22:44

@Ilegra: helemaal mee eens

zi mijn blog: ik doe grondwerk en hij begrijpt het beter dan wie dan ook, de verhouidingen liggen voor altijd vast en ik hoef me niks van zijn gepuber aan te trekken over een tijd

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 22:59

Wij hebben vorig jaar een 2jaar gekocht. Tot haar 2 jaar had ze bijna nog nooit een mens van dich gezien want ze heeft zolang dag en nacht op een grote weide gelopen met allemaal leeftijdsgenootjes.
Toen ze dus 2 jaar was hebben we ze gekoch en is ze naar huis gekomen. Dit was vorige zomer.
We hebben ze dan gewoon op het land gelaten bij de andere paarden en niets van haar gevraagd, of toch niets speciaal. Ze was nogal mensenschuw. Maar als ik op mijn paard stond te wrijven ofzo, dan kwam ze uit nieuwsgierigheid eens een kijkje nemen en kon je ze wel eens heel zachtjes aaien.
Deze winter heeft ze thuis op stal gestaan. Ook nog niets speciaals van gevraagd (uit tijdsgebrek eigenlijk).
Nu deze zomer, ongeveer halfweg juni ben ik haar eens gaan borstelen, maantjes trekken, voetjes geven, aan het halster stappen, noem maar op.
Nu is ze heel sociaal. Ze komt zo bij je en is een echte knuffel.

Dus van een heel mensenschuw bang paard halfweg juni, heb ik in een halve maand tijd kunnen omtoveren in een heel leuk paard. Vroeger kan je nog niet eens in haar hals wrijven, laat staan er een klopje opgeven (bedoelt een klopje van "brave meid!").
Nu kan je zo'n klopje al op haar achterhand geven enal, zonder dat ze zich verzet.
Ik zou dus zeggen: laat een jaarling lekker veulen zijn en vraag er niet te veel van, om niet te zeggen, vraag er bijna niets van.
Ze moeten ook hun kindertijd hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:36

Een jong paard veulen, jaarling, tweejarige kan heel goed zijn kinder tijd beleven als die maar 1 uurtje in de week onder handen wordt genomen zodat ie van alles kan leren.

Zeker is dit verstandig wanneer je spreekt van een shire, (in geval van deze topic) want til daar de hoeven maar eens van in de lucht als die drie jaar is en dat nog niet heeft geleerd Haha! wil ik wel eens zien hoe je dat doet..................

Momenteel loopt er op de stage van mijn jongere zus ook een belgische trekpaard van drie jaar die dus nog nooit geleerd heeft hoe mee te lopen aan een halfstertouw, en wat doet die; die sleept je mee het land in.

Wel is het belangrijk dat diegene die het jonge paard het een en ander leren gaat consequent is want wat je verkeerd aan leerd leer je niet gemakkelijk meer af.
Kinderen kunnen geen veulens opvoeden daar moet altijd een volwassen ervaren begeleider bij zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:48

Een vriendin van me had een lieve belg, waar ook niks mee gedaan was in de eerste jaren van haar leven. Toen het dier 3 was, ineens hoefijzers, keuring. Niks aan de hand...als je de foto's zag. Toen werd belgje aan mijn vriendin verkocht. De hoefsmid kwam, tilde een voorbeen op, en werd bijna vermoord.
Blijkt dat de vorige eigenaar het dier gewoon had laten vastbinden in een belgenhoefstal om te beslaan, zonder verder het beestje te leren voetjes geven... Koe Ik zou het voetjes geven toch maar blijven oefenen, zeker bij zo'n groot paard!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:08

De basis kan er bij een veulen al redelijk vroeg in te zitten. Halster om, aan mensen wennen, wennen dat er iemand overal aan zit, meelopen. Kan allemaal in korte tijd geleerd worden. Mensen die hun veulen imprinting geven volgens de methode Miller hebben daar later alleen maar profijt van.
Daarna de hele zomer het land op. In die periode worden ze er alleen afgehaald als ze ziek zijn of een bezoek aan de smid nodig is.
In de winter, als ze niet hele dagen buiten kunnen, kun je ze wat vaker in handen hebben (van en naar de paddock bijv), of idd wat oefensessies in voetjes geven, wennen aan plastic zakjes, een keertje inladen, rondje met de trailer, wennen aan dekens, scheerapparaat. Steeds korte sessies, maar daar heb je later om zo meer profijt van.

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:17

heb met die van ons van begin af aan al uit de wei geplukt, wat gepoetst wandelen enz.. nu issie 2 en hij krijgt af en toe een dekentje om hoofdstelletje in (natuurlijk niet elke dag enzo, zo heel af en toe eens).
het is een hengst, maar hij is echt heel braaf! vanaf het begin bijna elke dag mee bezig geweest Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 10:19

Ik doe helemaal niks met mijn jaarling, als veulen is hij heel erg veel in handen geweest en toen hij de wei in ging was hij dus goed mak. De basis is dan gelegd, nu mag hij lekker paard zijn en als hij in de winter weer binnnekomt zal ik hem wel even een keertje vast zetten ofzo, even beentjes oppakken maar verder niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 11:45

Als de basis er eenmaal goed inzit, is hij ook heel snel weer opgepakt. De problemen komen pas als de basis compleet wordt overgeslagen.