te veel beweging of niet.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberleij

te veel beweging of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 13:20

hoi

ik lease en tuiger sAmen mert nog een ander meisje
zij doet hem 3 dagen in de week en ik 4 dagen in de week.
de eigenaar van het paard vind dat die dagelijks goed beweging moet hebben. maar nou zie iemand bij mij op stal dat ik veelste veel met hem doet. maar zo is hij getraint dus ik vind het wel mee vallen.
het gaat om een tuiger van 19 jaar ( hij is erg fit ).
zo ziet zijn week eruit.
maandag - half uurtje oefenen daarna halfuurtje les( alleen staappen en draven)
dinsdag - een lekkerre buiten rit met een flinke galop. (dik een uur)
woensdag - lekker buiten in en uit stappen en oefenen van de les.(45 min)
donderdag - lekker buiten stappen.
vrijdag - samen met een vriendin een buitenrit of lekker springen. (1.5 uur)
zaterdag - (soms voor de kar) of gewoon lekker stapen en af een toe een drafje.
zondag - lekker stapen en af en toe een drafje

ook hij krijgt zeker 1 keer per week rust. omdat die andere verzorgster eerst haar agilespees had gescheurt dus niet alle 3 de dagen kan rijden. en zeker niet intenief.
gijco krijgt 3 kilo biks en 1 kilo meusli. (hij staat nu op de wei dus hij krijgt weel iets minder nu). hij is ze hele leven al zo gereden. en hij heeft ook plezier in het rijden want altijd oortjes naar voren en voorwaarts. en als die geen zin heb dan merk je het al bij het opzadelen.

en nog iets als je hem een dag helemaal stilzet is die de volgende dag heel erg actief. (eigenlijk te actief')

wat vinden julie van dit schema. doe ik echt te veel met hem. herinering ij is weinig tot zelden bezweet als ik terug kom.
en hij is echt heel achtief.

ben beniuwt wat jullie vinden. en eerlijk zeggen he.?

kus kim

VeraW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:25

hej kim.

Ik ken gy redelijk goed en weet dat hij de buitenritten, springen enz leuk vind
Dus ik vind dat je hem niet te veel beweging geeft.
Je heb redelijk veel afwisseling.
Maar misschien zou je hem inplaats van een keer rijden op de
donderdag of dinsdag kunnen longeren of buiten gaan wandelen ofzo. Misschien kan je kijken of hij dat leuk vind en heb je toch nog iets meer afwisseling en minder intensief beweging geven.

gr,
vera
Laatst bijgewerkt door VeraW op 18-06-06 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

inkepink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:25

zolang het paard iedere dag plezier in het werk heeft en met de oortjes naar voren loopt waarom zou het dan te veel zijn??
Een manegepaard loopt wel een keer zo veel! Vaak merk je het vanzelf wel als het een paard te veel wordt, lusteloos en dwars bijvoorbeeld
Nee hoor hou hem lekker zo in kondite zo kan ie nog heel wat jaartjes mee!
Vind t eigenlijk best knap van je dat je zoveel tijd voor hem hebt

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 13:29

VeraW schreef:
hej kim.

Ik ken gy redelijk goed en weet dat hij de buitenritten, springen enz leuk vind
Dus ik vind dat je hem niet te veel beweging geeft.
Je heb redelijk veel afwisseling.
Maar misschien zou je hem inplaats van een keer rijden op de
donderdag of dinsdag kunnen longeren of buiten gaan wandelen ofzo. Misschien kan je kijken of hij dat leuk vind en heb je toch nog iets meer afwisseling en minder intensief beweging geven.

gr,
vera

longeren is inderdaad wel een optie maar dat doe ik niet echt op een vaste dag in de week. want op donderdag verzorg ik hem niet. en op dinsdag heb ik juist de tijd en vind ik en hij het juist lekker om samen te zijn. wat ik wel eens doet als die weinig beweging heeft gehad die week dat ik hem op elke hand 10 minuten longeer en daarna gaat oeffenen voor de les.

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 13:31

inkepink schreef:
zolang het paard iedere dag plezier in het werk heeft en met de oortjes naar voren loopt waarom zou het dan te veel zijn??
Een manegepaard loopt wel een keer zo veel! Vaak merk je het vanzelf wel als het een paard te veel wordt, lusteloos en dwars bijvoorbeeld
Nee hoor hou hem lekker zo in kondite zo kan ie nog heel wat jaartjes mee!
Vind t eigenlijk best knap van je dat je zoveel tijd voor hem hebt

dat vind ik namelijk ook. ik heb het zo van waarom zeg je dat op mn en niet recht in mijn gezicht dat ik teveel met hem doet. ik ken hem goed en weet wat die kan.
heb niet altijd zoveel tijd natuurlijk maar dit is een richtschame het is natuurlijk niet elke week precies zo

ikke

Re: te veel beweging of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:32

Nou, als die stalgenoot dit hard werken vindt voor een paard, dan deed ik aan regelrechte dierenmishandeling!
Laat je niet gek maken door suffe stalgenoten die geen idee hebben waar ze over praten! Gewoon lekker rijden, niks mis met wat je ermee doet. Ik zou bijna zeggen, doe eens wat meer, dit is toch een beetje bezigheidstherapie i.p.v. flink doortrainen. Maar dat is natuurlijk ook omdat ik veel meer afstanden rijdt en dus nog meer conditie verlang.

VeraW

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:34

Citaat:
longeren is inderdaad wel een optie maar dat doe ik niet echt op een vaste dag in de week. want op donderdag verzorg ik hem niet. en op dinsdag heb ik juist de tijd en vind ik en hij het juist lekker om samen te zijn. wat ik wel eens doet als die weinig beweging heeft gehad die week dat ik hem op elke hand 10 minuten longeer en daarna gaat oeffenen voor de les.

oke. Dat kan ook.
Nog veel pleizer met gy he
En trek je niet te veel aan van andere.

vera

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 13:36

oke. Dat kan ook.
Nog veel pleizer met gy he
En trek je niet te veel aan van andere.

vera[/quote]

maar toch de sfeer die lijdt eronder.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:36

Ik ken het paard niet en hoe hij het er zelf onder brengt, maar als hij echt z'n mooie conditie heeft als je zegt dan moet het gewoon kunnen.

Alhoewel ik zelf wel zou beginnen met iets minderen (maar dat is een eigen mening) vanwege de leeftijd.

Maarja nogmaals ik weet niet hoe het paard werken vind enz.

Iig veel plezier met elkaar verder.

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 13:38

ikke schreef:
Nou, als die stalgenoot dit hard werken vindt voor een paard, dan deed ik aan regelrechte dierenmishandeling!
Laat je niet gek maken door suffe stalgenoten die geen idee hebben waar ze over praten! Gewoon lekker rijden, niks mis met wat je ermee doet. Ik zou bijna zeggen, doe eens wat meer, dit is toch een beetje bezigheidstherapie i.p.v. flink doortrainen. Maar dat is natuurlijk ook omdat ik veel meer afstanden rijdt en dus nog meer conditie verlang.

bedankt voor de leuke reactie.
zij zelf geeft haar paarden erg weinih
beweging. en als ze gaat gaat ze lang en hard
daar zeur ik toch ook niet over

Kimberleij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 13:39

laartjuh schreef:
Ik ken het paard niet en hoe hij het er zelf onder brengt, maar als hij echt z'n mooie conditie heeft als je zegt dan moet het gewoon kunnen.

Alhoewel ik zelf wel zou beginnen met iets minderen (maar dat is een eigen mening) vanwege de leeftijd.

het zou wel kunnen. maar wat zou jij dan minder gaan doen. zonder dat die de volgende dag helemaal hyper is.?

Oregon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:41

Gewoon lekker zo doorgaan. Mag misschien idd nog wel meer gebeuren. Als het paard het aankan (zo te lezen kost m dit geen moeite) en jij vind het leuk is er niets mis met je schema. Veel plezier nog met m!

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 13:43

Oregon schreef:
Gewoon lekker zo doorgaan. Mag misschien idd nog wel meer gebeuren. Als het paard het aankan (zo te lezen kost m dit geen moeite) en jij vind het leuk is er niets mis met je schema. Veel plezier nog met m!

bedankt. en ik spuit hem daarna ook lekker af met dit weer hij vind het leuk dat merk ik aan hem mar het resultaat met afspuiten is dat ik natter word dan hem

Li_lee_yang

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:44

ik vind dit zeker niet veel hoor. zolang hij gewoon een goede conditie heeft is dit juist lekker

Oregon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:45

kimmie16 schreef:
Oregon schreef:

bedankt. en ik spuit hem daarna ook lekker af met dit weer hij vind het leuk dat merk ik aan hem mar het resultaat met afspuiten is dat ik natter word dan hem

Haha, daar heb ik ook vaak last van ja. Zo te horen gaat het er heel gezond aan toe daar.

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 13:47

haha jah een gezelligleuk toch
ik ben blij te horen dat ik niet de enigste ben.

@ desty bedankt

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:47

Nouja zoals je verteld, het moet gewoon kunnen.

Als mensen vinden dat je je paard mishandeld door hem teveel te laten bewegen moet je is vragen of zei je paard 1 dag willen doen en dan wel f stiekem die dag ervoor laten stilstaan

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 13:50

haha das een goeie.

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 13:52

o ja hier foto's van het springen ze zijn ongeveer van een maand geleden denk ik. we hebben hier ruim een uur gesprongen.
dat meisje op de laatste foto is veraw( hier op bokt). en die is hem aan het uitstappen..

hierz kunnen jullie misschien zien nhoe hij werkt.

amanda2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 13:59

Paarden op een drukke manege die nooit los of op het land lopen, met zn allen nooit daglicht zien, in een te kleine box dát is zielig.
En al helemaal als die paarden dan zogenaamd een dag vrij zijn en niet de stal uit komen.
Hoe meer een paard loopt hoe beter (binnen bepaalde grenzen natuurlijk). Je wisselt goed af, mijn paard werkt veel harder en die wil altijd meer...!
Laat je geen schuldgevoel aanpraten, vraag die lui hoeveel ze met hun eigen paard doen en noem dat zielig!!!

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 14:02

met hun eigen paarden doen ze heel weinig alleen inhet weekent maakt ze een lange en met volop galop en draf en daarna staat die weer een week stil.

Kimberleij

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-06 16:48

verder nog iemand met ideeeen of tips?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 17:30

kimmie16 schreef:
laartjuh schreef:

het zou wel kunnen. maar wat zou jij dan minder gaan doen. zonder dat die de volgende dag helemaal hyper is.?

Niks minderen, gas op de plank!!!
Laat je ook over leeftijd niet gek maken. Mijn oude paard racete op haar 25e nog als een losgeslagen projectiel door het bos! Gaan met die banaan. Zeker als het paard zelf aangeeft te willen, vooral niet tegenhouden. Beter dat je paard vrolijk in het leven staat en een paar jaar korter leeft, dan zo'n chaggerijn die dan wel over de dertig gaat, maar of ie daar lol in heeft???????

FlynnlOver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:12

Citaat:
maandag - half uurtje oefenen daarna halfuurtje les( alleen staappen en draven)
dinsdag - een lekkerre buiten rit met een flinke galop. (dik een uur)
woensdag - lekker buiten in en uit stappen en oefenen van de les.(45 min)
donderdag - lekker buiten stappen.
vrijdag - samen met een vriendin een buitenrit of lekker springen. (1.5 uur)
zaterdag - (soms voor de kar) of gewoon lekker stapen en af een toe een drafje.
zondag - lekker stapen en af en toe een drafje

In dit schema zie ik geen dagje rust?
ik zal hem minsten 1 keer in de week een dag vrij geven.
bijv. donderdag stap je alleen met hem, geef hem die dag dan rust.
ik vind 7 dagen in de week teveel...

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-06 18:31

FlynnlOver schreef:
In dit schema zie ik geen dagje rust?
ik zal hem minsten 1 keer in de week een dag vrij geven.
bijv. donderdag stap je alleen met hem, geef hem die dag dan rust.
ik vind 7 dagen in de week teveel...

Geef daar nu eens een onderbouwing voor. Ik zie het nut niet van een rustdag als je trainingsschema zo gevarieerd is.
Mijn paard heeft het een stuk saaier, die krijgt gewoon elke dag beweging in de bak en staat daarnaast 24/7 in de wei/paddock. Arm paard........