Help, mijn paard weeft!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anouskaa

Help, mijn paard weeft!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 19:21

Ik heb een 3 jarig paard, en hij weeft nu best veel.
Hij komt per dag minstens 4 uur buiten. En het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat hij zich verveeld op stal. Tussen de stallen zitten tralies, dus hij kan alle andere paarden zien, ook is er een raam naar buiten waar hij zijn hoofd ook doorheen kan zodat hij helemaal naar buiten kan kijken.
Hij heeft een jolybal in zijn stal waar hij veel mee speelt.
En omdat hij jong is, en ik pas 2 maanden bezig ben met inrijden rij ik 3 keer per week.

Dus heeft iemand enig idee hoe dit komt, maar vooral wat ik eraan kan doen?

Nog geen een ander paard doet het maar dit is zo overgenomen

Meryl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:25

Misschien komt hij een bepaalde voedingsstof te kort?

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 19:26

Welke voedingsstof kan dat dan zijn? Het lijkt me eigenlijk niet want er wordt goed gelet op wat hij eet.

Winddancer

Re: Help, mijn paard weeft!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:31

Kan best verveling zijn hoor... 4 uur vind ik zelf niet echt veel voor een jong paard .

Die van mij loopt momenteel minimaal 12 uur buiten.

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 19:33

Maar hij doet het juist ook als hij 10 uur buiten is geweest, zelfs als hij pas 1 minuut binnen staat

Meryl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:34

Misschien een liksteen geven en misschien is 4 uur niet voldoende voor hem? Je moet proberen de oorzaak van zijn (verveling) te vinden

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 19:36

Ja een liksteen heeft hij ook. En zelfs als hij langer buiten is geweest en ik heb gereden doet hij het.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 19:39

Mijn ervaring is dat het in 9 van de 10 gevallen psychisch is. Het enige wat ik me bij hem kan voorstellen (ken hem niet persoonlijk, maar via jouw verhalen) is dat hij enigszins wel moeite heeft met de verhuizing ofzo.

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 21:19

Zal het misschien helpen om te longeren als ik niet rij?

Xanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:28

Citaat:
Nog geen een ander paard doet het maar dit is zo overgenomen

Het is bewezen dat blije paarden dit niet zomaar overnemen, tuurlijk gebeurd het wel dat paarden in dezelfde stal dit overnemen, maar dat komt dan vaak omdat zij in dezelfde leefomstandigheden leven, en dus hetzelfde probleem als jouw paard. Zij zouden dit dan waarschijnlijk vroeg of laat ook wel ontwikkelen omdat ze zich niet oké voelen.

Denk zoiezo dat het goed is om je paard zoveel mogelijk beweging te geven, maar 4 uur per dag buiten vind ik niet veel..
Krijgt ie wel regelmatig contact met andere paarden? Alleen paarden zien is natuurlijk niet voldoende.. staat hij alleen buiten?

Misschien voelt ie zich niet lekker bij de paarden waar hij naast staat, of bevalt zijn box hem niet?

Anouskaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 21:30

De paarden waar hij naast staat kan hij gewoon mee snuffelen, en hij staat nooit alleen buiten. Hij staat trouwens ook minstens 4 uur buiten.
En zoveel mogelijk beweging weet ik nog niet zeker of dat goed is, omdat hij nog zo groeit.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:13

Ik neem ff een 'abbootje' op dit topic. Mijn paardje weefde ineens ook van de week. Maar nu niet meer. Ik denk dat ze dat deed omdat ze ongeduldig zat te wachten tot ze haar box uit kon. Ze gaan binnenkort het land weer op, en deze week zijn we aan het op bouwen, elke dag dus wat langer.. zaterdag en zondag was ze al een paar uurtjes het land opgeweest, en maandag morgen weefde ze dus.
Kan het zijn dat ze vol ongeduld stond te wachten tot ze naar het land gebracht zou worden?

Een weefrek is denk ik wel een goede oplossing...?

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 22:20

hmm... een weefrek zou ik niet gebruiken. Dan pak je immers niet de oorzaak aan van het probleem en bestrijd je slechts de symptomen.
Je paard zal zich dan eventueel nog slechter gaan voelen en andere ondeugden ontwikkelen. Hoewel het eigenlijk geen gezicht is, en het tamelijk belastend is voor de gewrichten, zou ik hem laten weven tot je de oorzaak vindt. Tijdens het weven voelt het paard zich namelijk goed.

Het beste wat je kunt doen, is de oorzaak achterhalen en van daaruit het probleem oplossen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 07:27

kijk ook eens naar de voeding, kan zijn dat het dier teveel krachtvoer krijgt, zo energie teveel heeft en gaat weven om zijn frustraties kwijt te kunnen..

dan minder krachtvoer en een plakje hooi erbij geven, is meer afleiding en zo kom je ook wel op de goede voeding

verder proberen om in een andere stal te zetten, een rustigere stal of juist een die wat drukker is...

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 07:42

Als ze eenmaal weven leren ze dat NOOIT meer af, hoe goed het paard het ook heeft. Al hang je 20 speelballen in de stal. Ze ontwikkelen het vaak als veulen of jong paard als gevolg van stress of verveling of nemen het over van de moeder. Ooit is er dan een keer een oorzaak geweest voor het gedrag, en daarna blijven ze het gewoon doen, ook al is de oorzaak allang weg.

Je kunt er niets aan doen, behalve zoveel mogelijk naar buiten doen. Soms kan het een tijdje minder worden, maar paarden die eenmaal weven zullen bij stress, veranderingen of verveling direct weer gaan weven. Het is net als luchtzuigen; als ze dat eenmaal doen leren ze het ook nooit meer af.

Voer of een tekort aan voedingsstoffen heeft er niets mee te maken, het is gewoon psychisch, net als bijvoorbeeld nagelbijten bij mensen. (al verveelt een paard zich wel minder snel als hij de hele dag door kan eten)

Weven is geen 'probleem' wat je op kunt lossen. Je kunt het enkel verminderen door verveling en stress te vermijden voor je paard.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 07:46

Ben van mening dat paarden die eenmaal weven dit gewoon kunnen blijven doen. Je leert het ze niet af.
Als je de box sluit gaan ze het voor de tralies langs doen en schiet je er niets mee op.
Ze slijten eerder, okee.... wat is eerder....een jaar, twee jaar...op een paardenleven??? Ken er een van 19 die al jaren weeft en nog steeds prima loopt.

Overnemen doen ze niet zo gauw....

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 07:50

Wij hadden een veulen op stal die haar moeder weefde. Het veulen deed met een paar weken oud al vrolijk mee, en doet het nu als 3-jarige nog steeds. Dus weven kunnen veulens wel degelijk van hun moeder overnemen. Dat paarden het van hun buurman overnemen is iid minder waarschijnlijk.

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 07:56

ships, had ik een heel everhaal getypt, is het weg
najja

ik wou dus zeggen dat ik niet denk dat het aan stal/wei/voeding ligt.
hij staat op een superstal, met veel weidegang. en er is vrijwel altijd iemand op stal, hoewel het wel lekker rustig is, geen stress.
hij heeft veel contact met andere paarden/mensen/hond
en ook over het voer twijfel ik niet
hij krijgt wss net als mijn paard havens kruiden reform muesli en hooi
hij heeft een liksteen en een jolly-bal (al heb ik gehoord dat je een jolly-bbal op de grond meot leggen, en een jolly-appel moet ophangen, maar dat kan het niet zijn )

mss ha dhij het al een beetje (>??????) en is het een gewoonte (????)
wat zegt diana ervan?

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:05

Toch misschien meer hooi geven of in een een hooinet, dat hij er langer mee bezig is. Het is nu nog het begin zoals ik dat begrepen heb. Je kan nog proberen die circel te verbreken. Gelijk van stal halen is eigenlijk het beste (en in de wei).Dat is denk ik de enige kans en hopen dat hij het vergeten is aan het eind van de zomer . Eenmaal een gewoonte, dan krijg je het er niet meer uit.
Een goede stal of niet, hij heeft het niet naar z'n zin.....helaas....
sterkte ermee

Marshaha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:07

met alle respect voor jullie mening: ik denk niet dat je een betere stal kan wensen, de paarden krijgen echt om de paar uur hooi of eten, dat wordt heel netjes verdeeld en vaak gevoerd
iets van 5 x per dag, wat niet op iedere stal gebeurd denk ik

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:12

Marshaha: Heb je mijn posts nou gelezen?

Kel2004

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:13

Vroegere werd er een hooibaal in het midden van een stal geplaatst. Misschien een idee?

Marshaha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:15

jasmijn78 schreef:
Marshaha: Heb je mijn posts nou gelezen?

denk ook meer in die trant.

(mijn post hierboven was meer gericht op de posts van anderen)

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:18

Marshaha schreef:
met alle respect voor jullie mening: ik denk niet dat je een betere stal kan wensen, de paarden krijgen echt om de paar uur hooi of eten, dat wordt heel netjes verdeeld en vaak gevoerd
iets van 5 x per dag, wat niet op iedere stal gebeurd denk ik

Het gaat erom wat het paard ervan vind.....
Gooi 'm op het land, dat is z'n enige kans

(bij mij op de penionstallen en nu ook thuis krijgen ze 3 x hooi en 3 x bix op een dag verdeeld, dus het kan nog beter )

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 08:26

superwoman schreef:
(bij mij op de penionstallen en nu ook thuis krijgen ze 3 x hooi en 3 x bix op een dag verdeeld, dus het kan nog beter )

Dus jou paard staat de hele dag op stal dat ze 6 keer per dag gevoerd moeten worden zodat ze zich niet gaan vervelen? Paard van TS gaat tenminste nog naar buiten! Naar buiten is altijd nog beter dan op stal!

Al geef je een wever 10 keer per dag eten, zodra hij niet eet, gaat hij toch weer weven. Het kan iets afleiden, maar neemt nog het weven niet weg.

Zoveel mogelijk buiten is voor ieder paard het beste (ook voor degene die niet weven) Maar ik ken paarden die zo erg weven dat ze het zelfs buiten doen.