) maar is er niet iest handigers? als ik de spray op een doek doe dan werkt het niet goed.. Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) maar is er niet iest handigers? als ik de spray op een doek doe dan werkt het niet goed.. Katja schreef:Ik neem altijd een plantenspuit met water om paarden aan de spray te laten wennen. Gewoon rustig op een afstandje van je pony wat spuiten en als hij druk wordt rustig doorgaan. Op het moment dat hij stopt met vervelend doen stop jij met spuiten. Dan ga je de volgende dag een stapje verder net zolang totdat je hem op zijn hele lijf ermee kunt spuiten. Heeft bij mij altijd gewerkt.
!
!
Katja schreef:Ik neem altijd een plantenspuit met water om paarden aan de spray te laten wennen. Gewoon rustig op een afstandje van je pony wat spuiten en als hij druk wordt rustig doorgaan. Op het moment dat hij stopt met vervelend doen stop jij met spuiten. Dan ga je de volgende dag een stapje verder net zolang totdat je hem op zijn hele lijf ermee kunt spuiten. Heeft bij mij altijd gewerkt.
anOek_G schreef:Katja schreef:Ik neem altijd een plantenspuit met water om paarden aan de spray te laten wennen. Gewoon rustig op een afstandje van je pony wat spuiten en als hij druk wordt rustig doorgaan. Op het moment dat hij stopt met vervelend doen stop jij met spuiten. Dan ga je de volgende dag een stapje verder net zolang totdat je hem op zijn hele lijf ermee kunt spuiten. Heeft bij mij altijd gewerkt.
Helemaal mee eens!
ik denk dat jou paard (niet flauw bedoeld) jou en de spray niet helemaal vertrouwd zeg maar,
Probeer hem eerst eens met je hand overal aan te raken en als dat lukt met de spray of plastic tasje, zodat je paard leert dat er niets aan de hand is.
laat je paard langzaam kennis maken met 'het gevaar' laat hem/haar eraan ruiken, laat zien dat het niks doet,
wrijf ermee over zijn hele lichaam, eerst alleen over de hals, zodat 'het gevaar hem eigenlijk beloond door over de hals te wrijven,
Als je dat kan kun je beginnen met sprayen,
maar doe het dan niet gelijk op je paard,
maar eerst een paar meter verderop, want het kan ook zijn dat ie het geluid van de spray asocieert met iets engs,
Ik had zelf een verzorgpony die ook niet gek was op de vliegenspray, dit hebben we verholpen door deze oefening te doen en door de spray in een andere spuit te doen die niet zoveel geluid maakte !
Ik denk dat het je zeker gaat lukken !
Met belonen kom je een heel eind !
Verder heb ik misschien nog een ander tip ?!
Ik heb zelf een hele goede vliegenspray die je zelf kunt maken:
je maakt het met 1/3 water, 1/3 azijn en 1/3 dettol..
je sprayd het op je paard en je ziet de vliegjes en mugjes op een meter afstand omkeren van je paard af door de vieze lucht !
het is wel een sterke lucht maar het werkt !
en het is zover ik weet niet weet schadelijk voor je paard!
Anoek
!
!
!
!
! Chatelaine schreef:Ach velvet is was er ook echt bang voor vorig jaar. Vast houden aan het touw op een plek met ruimte zijn we gestaan en heb gewoon paard ingespoten ze rende om me heen en achteruit maar gewoon door gespuiten en daarna uitgebreid beloond. En vandaag de eerste keer was weer even eng maar went zo weer en is ze weer gewoon braaf.
gaat vast lukken
! Chatelaine schreef:Ach velvet is was er ook echt bang voor vorig jaar. Vast houden aan het touw op een plek met ruimte zijn we gestaan en heb gewoon paard ingespoten ze rende om me heen en achteruit maar gewoon door gespuiten en daarna uitgebreid beloond. En vandaag de eerste keer was weer even eng maar went zo weer en is ze weer gewoon braaf.
gaat vast lukken
!
Citaat:
Hey heel erg bedankt, ben al aan te oefenen op een borstel spray ik het, steeds iets dichter ook bij zijn hoofd sprayen en dan wil ik op den duur voorzichtig 'rechtstreeks' op zijn lichaam sprayen. Die tip vind ik trouwens ook heel handig, alleen..wat is dettol? naja bedankt iig!
}