hengst en merrie vervoeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

hengst en merrie vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 17:43

Volgende maand gaan mijn twee paarden verhuizen.
Nu zat ik me te bedenken hoe ik dat het beste kan doen.
Allebei tegelijk in de trailer (met tussenschot) of maar 2x rijden?

Het gaat om een 16 jarige merrie die zowel gewend is om alleen als samen in de trailer te reizen zij is wel een stresskip en staat snel drijfnat. Maar ze blijft wel braaf staan.

De andere is mijn 2 jarige hengst. Is gewend op met de trailer vervoerd te worden loopt er zo in en blijft netjes staan. Hij is ook gewend om met meerdere paarden op de vrachtauto te staan. Dat is alleen alweer anderhalf jaar geleden.
Hij reageert nauwelijks op merries en kan ook naast de merries gehouden worden met een enkel schrikdraadje ertussen.

Wat kan ik volgens jullie het beste doen?

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:46

Ik zou ze apart doen, ze staan nu toch ook op verschillende plaatsen?

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 17:49

Ik heb weinig zin om 2x te rijden als ze ook bij elkaar kunnen.
Ik zie het probleem niet. Maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:51

Ik weet niet hoe PK is en om hem dan met een vreemd paard te zetten wat ook nog een stresskip is kan hij zich misschien wel opgefokt gaan voelen.
Het is en blijft een jong onervaren paard.

fjordnina

Re: hengst en merrie vervoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:51

ik zou ze gewoon samen vervoeren. Ze moeten vaak moeite genoeg doen om hun evenwicht te bewaren dus voor rotzooi trappen onderling hebben ze vrij weinig kans. Wij doen het ook regelmatig hengst en merrie de trailer in en we hebben er nog nooit problemen mee gehad. En dan moet je je even bedenken dat het onze dekhengst is

Als jouw hengst zo weinig uit doet op de merries zal dat ook in de trailer wel goed gaan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:52

Zo vastbinden dat ze niet met de neuzen bij elkaar kunnen komen. Eventueel met een hengstenrek ertussen.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 17:53

Ze zijn allebei ook heel makkelijk met andere paarden. Mijn merrie snuffelt even en het is klaar. Loopt niet te gillen of wat dan ook. Draait dan alleen d'r hoofd weg.
Mijn hengst is nog echt een babytje. En is nog heel onderdanig.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 17:55

Charos schreef:
Ik weet niet hoe PK is en om hem dan met een vreemd paard te zetten wat ook nog een stresskip is kan hij zich misschien wel opgefokt gaan voelen.
Het is en blijft een jong onervaren paard.

De stress uit zich in zweten en ze blijft verder braaf staan.
Mijn hengst is al gewend om met andere paarden op de trailer en vrachtwagen te staan en niet alleen met zijn moeder.

Evikes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 17:57

Ze vastbinden zodat ze niet aan elkaar kunnen ruiken ofzo. Dan, het klinkt misschien belachelijk maar ik ken iemand die tijdens het rijden Vicks in haar hengst zijn neus smeert. Zo ruikit de hengst niet dat er merries rondlopen.
Ook in de trailer is hij makkelijk te vervoeren, als hij goed vastgebonden staat en als er Vicks in zijn neus gesmeert is...

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 18:00

Prikt dat niet ontzettend?
Lijkt me niet fijn voor een paard.
Ik heb mazzel dat mijn hengst nog zo braaf is. Als er een hekje of draadje tussen zit doet hij niks.

Zunzuncito

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:00

Evikes schreef:
ik ken iemand die tijdens het rijden Vicks in haar hengst zijn neus smeert. Zo ruikt de hengst niet dat er merries rondlopen.

Hahaha! Alsof feromonen bewust geroken moeten worden!! Verder wel een leuke boerenverstands oplossing

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 10:16

je kunt er ook een speciaale hengstenschot tussen zetten.. en idd zo vastbinden dat ze niet aan elkaar kunnen snuffelen..

wel altijd de hengst als eerst erin zetten...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 11:06

Vicks smeren zou ik niet doen, is een heel scherpe geur en houdt langer aan dan dat ritje duren gaat.
Als er geen hengstenschot is, kun je de paarden zo vastbinden dat ze niet met de neuzen naar elkaar kunnen, maar voor een jong paard dat nog niet zoveel trailerervaring heeft is het dan moeilijk om zijn evenwicht te houden.
Dus eigenlijk zou ik zelf twee keer gaan rijden. Better safe than sorry.

Hoe ver is de afstand?

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-06 17:34

Het is ongeveer een halfuurtje rijden.
Het is niet gek ver.

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 23:15

ik zou ze appart doen. anders moet je toch ook met de ene helemaal naar de andere rijden, kan je net zo goed 1st 1 afzetten en dan de andere halen.Pk kan ook nogal stressig doen..
hij zal t ook wel interessant vinden een merrie. hij vind ze laatste tijd nogal interessant..allemaal roepen ernaar en oefenen met dekken (wel op ruinen )
wanneer ging die nou ook al weer weg?mei toch zei je ?

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 08:46

Dat zal wel los lopen denk ik.
Pk is gewend om met meerdere paarden op de veewagen te staan.
Als ik pk meeneem kom ik langs de stal van mijn merrie waarom dan niet gelijk mijn merrie inladen en verder?

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 08:51

Ik zou er toch niet al te makkelijk over denken hoor Felicity. Er kan vanalles gebeuren in die trailer en die andere paarden op de veewagen, waren dat hengsten, merrie's? en toen was hij waarschijnlijk ook een stuk jonger.
Ik zou ze ook apart doen, als je toch langst de stal van Prinzesin komt dan is het toch een stukje korter dan weer naar PK.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 09:21

Waarom moet ik er niet zo makkelijk over denken.
Ik weet hoe mijn paarden zijn. en zie dus echt het probvleem niet. Het is maar een klein stukje. En ze zijn allebei makkelijk in de hand te houden. Gewoon goed vast zetten en ik zie het probleem niet.
Mijn hengst gedraagt zich netjes en mijn merrie ook.

Pk is vaak naar de keuringen geweest van het stamboek. Hij stond toen ook met meerdere paarden op de veewagen. Zowel hengsten als merries. Een fokker gaat niet 4x rijden om al zijn paarden op de keuring te krijgen.

Even oftopic
Ik vind ook wel dat er afentoe (niet door iederen en in het algemeen) behoorliijk flauw word gedaan met hengsten. Het zijn geen monsters die je in het verste hoekje van de stal moet wegdouwen. En daar begin ik me dood aan te irreteren. Er word alleen maar over gecastreren gepraat omdat een hengst veel moeilijker zou zijn en niet met andere paarden kan. Ik vind dat ronduit onzin het is maar net hoe je met een hengst omgaat.

Bjarni

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 10:47

Als jij denkt dat het kan en zoals je aangeeft je paarden kent moet je het doen. Volgens mij heb je eigenlijk al bedacht dat je paarden het aankunnen en wil je daar eigenlijk alleen nog wat bevestiging op.
Ikzelf zou het niet zo gauw doen, 2 paarden in 1 trailer die elkaar niet kennen. Het gaat mij er dan niet eens om of het hengsten of merries of wat dan ook zijn maar dat ik geen zin heb in gedonder onderweg (nou heb ik ook makkelijk praten hoor, hoef niet zo vaak paarden te vervoeren en al zeker geen onbekenden van elkaar) er zijn ook zat mensen die het wel doen.
Ik snap alleen niet helemaal waarom je dan het topic opent met de vraag wat anderen ervan denken.

amber_steph

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 14:05

nou felicity.
ik denk niet dat je er zo makkelijk over na moet denken, ik zou het niet doen in ieder geval.
ik liep een tijdje terug met amber langs pk en hij allemaal hinniken en hij wou zelfs ontsnappen om erachter aan te gaan..

IceEva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 16:46

Ik blijf erbij dat je het beter apart kunt doen.
Want waarom heb je dan dit topic geopend als je toch al weet wat je gaat doen en niet naar onze mening luistert...

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:37

Mijn hengst van 10jr staat ook gewoon met merries in de trailer met enkel een touwtje dat ze niet bij elkaars neuzen kunnen komen. Geen hengstenschot ofzo aanwezig. En tijdens het rijden hebben ze helemaal geen tijd om elkaar te besnuffelen, maar moeten ze zich staande houden. Zodra je langere tijd stilstaat gaan ze wel van alles proberen...
Ik zeg: gewoon samen vervoeren, het is maar een half uurtje en tevens een goede oefening voor de toekomst.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:25

felicity schreef:
Waarom moet ik er niet zo makkelijk over denken.
Ik weet hoe mijn paarden zijn. en zie dus echt het probvleem niet. Het is maar een klein stukje. En ze zijn allebei makkelijk in de hand te houden. Gewoon goed vast zetten en ik zie het probleem niet.
Mijn hengst gedraagt zich netjes en mijn merrie ook.

Als het ook nog eens om een klein stukje gaat, waarom zou je dan niet gewoon twee keer rijden? Het kost misschien net even iets meer moeite, maar dan weet je zeker dat het goed gaat.

Misschien kan het ook wel hoor, maar in een tweepaardstrailer heb je ook niet de ruimte om een stukje open te laten tussen je merrie en je hengst (wat je bij een vrachtwagen bijvoorbeeld weer wel zou kunnen doen). Verder vind ik hengsten zeker geen bloeddorstige monsters, maar ze hebben natuurlijk hormonen die hun werk doen. Eigenlijk vind ik het ook wel een beetje sneu om hem zij aan zij nog net niet tegen een merrie aan te parkeren en dan te verwachten dat hij zicht inhoudt.

felicity

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-06 22:35

Hij is net twee jaar geworden.
Hij is nog helemaal niet bezig met merries. Wil hem voor die tijd (als hij dat wil begint te krijgen) op een andere stal hebben.
Maar het is allemaal al geregeld.
Bedankt voor de reacties.

Arabian_Girl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 22:35

nou je hebt vanmiddag gezien hoe hij zich gedraagt he ...op andere paarden springen..en zo te zien vond je m behoorlijk eng!je had beter rustiger met m om kunnen gaan inplaats van zo hardhandig.gisteren liep hij gewoon heel rustig mee aan een touwtje bij haar...heel anders dan vandaag.maar ik zou t niet doen samen..maarja ik zal t wel zien als je m op kom halen...